|
יום למפגנים בחוצות ויום להודיה בבתי הכנסת? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
תמיכת ועדת השרים לחקיקה בהצעת חוק זו שאינה מתיישרת עם המסורת ההלכתית היהודית, כפי שמסביר ארגון רבני צהר מוזרה משלוש בחינות: (1) הצעות חוק מעין אלה נהוג להגיש כהצעות חוק ממשלתיות, או לפחות כהצעת חוק המוצמדת לממשלתית; (2) מדובר בהצעת חוק מובהקת המחייבת התייחסות של ועדת השרים לטקסים ולסמלים שתכריע בסוגיה. כך למשל נעשה בהצעת החוק של ח"כ מירי רגב המבקשת לחייב נוכחות של נציג הממשלה בלוויה או בניחום אבלים של חלל כוחות הביטחון וההצלה; (3) הצעת חוק זו נוגעת בעוד סוגיית ליבה בנושא דת ומדינה, נושאים שעל-פי ההסכמים הקואליציוניים יכולה מפלגת הבית היהודי להטיל וטו. השאלה היא כמה זמן ייקח לנציגי הבית היהודי בוועדה, אורי אורבך ו אורי אריאל, להגיש ערר. קבלת החוק תהיה שידור חוזר, וחמור יותר של הטעות ההיסטורית שבה נקבע יום כ"ז בניסן כיום הזיכרון לשואה ולגבורה, בניגוד לעמדתה של הרבנות הראשית לישראל לקבוע אותו ביום י' בטבת - טעות שעולה לדתיים עד היום בשני ימי שואה בשנה.
▪ עידן יוסף
|
|
|
|
ועדת השרים לחקיקה הביעה תמיכה בחקיקה המבקשת לקבע את מועד וחגיגות יום העצמאות על-ידי קביעת יום העצמאות ביום חמישי בשבוע שבו חל יום ה' באייר. הצעת החוק הוגשה בידי כמה חברי כנסת מסיעות שונות, כולם לא-דתיים, והיא עשויה אולי להיתקל בהתנגדות מצד מפלגת הבית היהודי.
סמיכות יום הזיכרון ליום העצמאות כאשר יום ה' באייר נופל, בשנים מסוימות, בימים שני, שישי או שבת, מביא לא אחת לדחייה או להקדמה של יום העצמאות.
ארגון רבני צהר מתנגד לתיקון הצעת החוק וטוען כי מועד חג העצמאות (ה' באייר) הוא חלק ממסורת ישראל, ומציין כי על-פי המסורת, התאריך העברי המקורי בו ארע האירוע המשמעותי הוא היום שנקבע לדורות ליום שמחה והלל, ואין לחרוג ממנו אלא לצרכים מיוחדים דוגמת חילול שבת.
בנוסף, נאמר בנייר עמדה שהכינו הרבנים כי חגיגת יום העצמאות שלא על-פי תאריך קבוע בלוח השנה העברי עשויה לשמוט במידה רבה את הערך המקודש שיהיה ליום העצמאות מבחינת ההלכה היהודית. בארגון אומרים כי השינוי עלול לגרום גם לפיצול חגיגות יום העצמאות בקהילות השונות. לדבריהם, "החג נחוג בקהילות דתיות בתפילות חג מיוחדות. קביעת יום העצמאות בתאריך שאינו מתחשב בפסיקה ההלכתית תגרום לפיצול בין קהילות שונות ביחס לשאלה באיזה יום ראוי לחגוג את יום העצמאות".
עמדת רבני צהר היא שיום הקמתה של המדינה היהודית הוא גם יום קדוש שיש לו ערך דתי המאחד את חלקי העם, ולפיכך עליו להיקבע בהתאם למקובל במורשת ישראל.