|   15:07:40
דלג
  אפרים קם  
עמית מחקר, סגן ראש המכון INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

"עופרת יצוקה": ההשלכות האזוריות

הגם שבמהלך מבצע עופרת יצוקה לא צלח הציר הרדיקלי למתג את חמאס כארגון אשר יסב אבידות קשות לישראל, יכולת אירן לשקם את עזה איננה מבשרת טובות גם ציר המתינות מתבקע קטר, אשר נתפסה בעבר כמדינה מתונה, אירחה ועידה של גורמים ומדינות רדיקליות
20/02/2009  |   אפרים קם   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
מארחים את הרדיקלים. קטאר [צילום: AP]

המתונים
המצרים רואים בחומרה הקמת ישות חמאסית, הקשורה לאירן ולחיזבאללה, על גבול מצרים, היוצרת גם חיכוכים בינם ובין ישראל. הם מתנגדים לכניסה לא מבוקרת של פלשתינים ופעילי חמאס מרצועת עזה לסיני, שם כבר נוצר חלל ביטחוני בעייתי, היכול להיות מנוצל לפיגועי טרור.

הקיצונים
מהצד האחר מצויות אירן, סוריה וחיזבאללה, הנוקטות עמדה של תמיכה מוחלטת בחמאס. קבוצה זו מובלת על-ידי אירן, שמעורבותה ברצועת עזה גברה מתחילת האנתפאדה, במגמה להשפיע על הזירה הפלשתינית, לקשור אליה את הארגונים הפלשתיניים, בעיקר האיסלאמיים, ולהזין את המאבק המזוין נגד ישראל.

מתינות בירידה
העובדה שקטר - בדרך כלל מדינה מתונה המקיימת קשרים עם ישראל, אם כי גם בעלת זיקה למחנה הרדיקלי - כינסה בדוחא ועידת פסגה, חלקית, שהרדיקלים נתנו בה את הטון, מלמדת על מגבלות כוחה של מצרים בעולם הערבי, אפילו במחנה המתון.

קיצוניות בעליה
אין ספק שאירן תשקיע מאמצים רבים כדי להיות הגורם העיקרי שיסייע לחמאס לשקם את הרצועה, הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי, ויש לצפות כי לשם כך תנסה אירן להעביר לרצועה הן נשק וציוד לחימה והן כספים בהיקפים גדולים.

השנאה
ולבסוף, המשמעות האזורית בנוגע לישראל. אין ספק שהשנאה לישראל גברה בעולם הערבי בעקבות המבצע ברצועה. שתי מדינות ערביות בעלות קשרים עם ישראל – קטר ומאוריטניה – הקפיאו אותם. בפסגת דוחא בלט הקו האנטי-ישראלי, ובכללו הקריאה לביטול יזמת השלום הערבית מ-2002.

"העולם הערבי מצוי בתוהו ובוהו גדול מאד" (עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית, 16 בינואר 2009).

המאפיינים הבולטים ביותר של תגובתו של העולם הערבי למבצע "עופרת יצוקה" הם הפיצול והחולשה. מדינות ערב לא השכילו להתלכד ולהסכים על פעולה משותפת שתשפיע על ההתפתחויות ברצועת עזה, ורק בסיום המבצע החליטו, בוועידת הפסגה הכלכלית בכווית, להקצות חבילת סיוע בת שני מיליארד דולר לשיקום הרצועה. גם אז לא קבעו למי בצד הפלשתיני יועבר הסיוע; הגורמים הרדיקליים דרשו להעבירו לחמאס, ומצרים וסעודיה התנגדו לכך. כינוס פסגת החירום של מנהיגי ערב בדוחא שבקטר, שנועד לגבש מדיניות משותפת כלפי המשבר, הבליט את הפיצול: קרוב למחצית ממדינות ערב לא השתתפו בכינוס, ובראשן מדינות מרכזיות כמצרים, סעודיה וירדן; וחשוב לא פחות, אבו מאזן התחמק מלייצג את הפלשתינים בכינוס, ואלה יוצגו על-ידי מנהיגי חמאס והג'האד האיסלאמי. גם ניסיונה של סעודיה להפגיש בריאד את מדינות המפרץ כדי לגבש עמדה משותפת עמן בנושא הסיוע לעזה נכשל.

ביטויי חולשתו של העולם הערבי אינם חדשים ואינם מפתיעים. מזה דור מתקשה העולם הערבי לגבש עמדה ופעולה משותפות בסוגיות מרכזיות העומדות על סדר יומו עקב חילוקי דעות ואינטרסים נוגדים בין המדינות. בפרשת עזה, הקו החוצה את העולם הערבי עובר דרך היחס לחמאס. רוב מדינות ערב, וּודאי רוב המדינות הערביות המתונות, מסתייגות מהתנהלותו של חמאס ומשליטתו בעזה, ורואות בו גורם רדיקלי מסוכן עבורן הקשור באירן, חובר לציר השיעי-רדיקלי המאיים עליהן, מתסיס את הזירה הפלשתינית ומונע התקדמות להסדר ישראלי-פלשתיני. רובן היו מעוניינות - בלי שיודו בכך בפומבי - שישראל תנחית מכה קשה על חמאס ותחלישו, כמו שהיו מעוניינות בהנחתת מכה קשה על חיזבאללה ב-2006. מנגד, הן מזדהות עם מצוקת הפלשתינים ברצועה, מושפעות מהלכי הרוח ומההפגנות ברחוב הערבי, ורואות חובה לעצמן לסייע לפלשתינים בסבלם.

בראש המחנה המתון בשאלת היחס לחמאס ניצבת מצרים, שהפעם ביקשה להבליט את מנהיגותה מול הקבוצה הרדיקלית במחנה הערבי, שהידרדרה במשך תקופה ארוכה יחסית. המשטר המצרי, יותר מכל ממשלה ערבית אחרת, רואה בחמאס יריב ואיום, גם בשל זיקתו ל"אחים המוסלמים", היוצרים את האיום החמור ביותר למשטר. בעיניו, חמאס הוא שלוחה של אירן, המבקשת להקים מאחז שני לחוף הים התיכון, לאחר המאחז שהקימה בלבנון. המצרים רואים בחומרה הקמת ישות חמאסית, הקשורה לאירן ולחיזבאללה, על גבול מצרים, היוצרת גם חיכוכים בינם ובין ישראל. הם מתנגדים לכניסה לא מבוקרת של פלשתינים ופעילי חמאס מרצועת עזה לסיני, שם כבר נוצר חלל ביטחוני בעייתי, היכול להיות מנוצל לפיגועי טרור. מסיבות אלה יצאו מנהיגי מצרים באורח בוטה וחסר תקדים נגד התנהלות חמאס, ובצד הביקורת על ישראל הם הטילו את האחריות להידרדרות גם עליו. מצרים גם דחתה את דרישת חמאס לפתוח את מעבר רפיח, אלא אם כן תהיה השליטה בו בידי הרשות הפלשתינית ומשקיפים אירופים, ברוח הסכם המעברים מ-2005. בכך ביקשה מצרים לערער את מעמדו של חמאס כממשלה לגיטימית ואת מעמדה של הרצועה כישות פוליטית נפרדת מהרשות הפלשתינית. לשם כך הייתה מצרים מוכנה לנקוט בגלוי צעדים שיש בהם משום שיתוף פעולה עם ישראל נגד חמאס.

מהצד האחר מצויות אירן, סוריה וחיזבאללה, הנוקטות עמדה של תמיכה מוחלטת בחמאס. קבוצה זו מובלת על-ידי אירן, שמעורבותה ברצועת עזה גברה מתחילת האנתפאדה, במגמה להשפיע על הזירה הפלשתינית, לקשור אליה את הארגונים הפלשתינים, בעיקר האיסלאמיים, ולהזין את המאבק המזוין נגד ישראל. לשם כך אירן מעניקה לארגונים הפלשתינים סיוע רחב בכסף, בנשק ובציוד צבאי ובאימונים, תוך כדי ניצול הזדקקותם לסיוע חיצוני. הקשר בין אירן לחמאס בתחום הצבאי והכספי התהדק במיוחד לאחר תפיסת השלטון ברצועת עזה על-ידי הארגון, משום שחמאס, המבודד למחצה, חיפש דרכים להתחמש ולגייס משאבים כספיים, ואירן הייתה זמינה לכך.

במבצע "עופרת יצוקה" ביקש הציר אירן-סוריה-חיזבאללה להרחיב את השפעתו בזירה הפלשתינית בכלל וברצועה בפרט, על-ידי חיזוק כוח העמידה של חמאס בעימות עם ישראל, חיזוק מעמדו מול הרשות הפלשתינית וערעור מעמדה של מצרים כגורם הערבי המוביל וכצד העיקרי המתווך בין חמאס לישראל ולגורמים מערביים. מאחר שרוב הממשלות הערביות מסתייגות מחמאס ומהתנהלותו, הדרך העיקרית שהציר הרדיקלי ביקש להשפיע בה על האירועים תוך כדי הלחימה הייתה להסית את ההמונים ברחוב הערבי - שגילו אהדה לפלשתינים, והושפעו מהמראות הקשים ששודרו בערוצי הטלוויזיה מהרצועה - נגד הממשלות המתונות, כדי לאלצן לפגוע ביחסיהן עם ישראל ולסייע לחמאס.

לצד מדינות אלה בלטה גם טורקיה בביקורתה הקשה כלפי ישראל. בצל הפגנות רחוב נגד ישראל הוביל ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את הקו האנטי-ישראלי: הוא האשים את ישראל ברצח ילדים, העלה את הרעיון לשקול את סילוקה מהאו"ם, והציע לממשל אובמה לבחון מחדש את ההגדרה של ארגוני טרור, ואפשר להבין כי התכוון לחמאס ולחיזבאללה. ארדואן גם שלח את יועצו כמשקיף לוועידת הפסגה של המחנה הרדיקלי בדוחא. הסיבה להתנהלותה של טורקיה אינה ברורה דיה: האם היא נובעת מעניינה של ממשלת טורקיה הנוכחית להעלות את פרופיל מדיניותה במזרח התיכון ובעולם הערבי? האם היא קשורה בראייתה את המרחב האיסלאמי כמגרשה הביתי? האם היא נובעת מתפיסתה את חמאס כארגון לגיטימי? או האם השפיעו הבחירות המוניציפליות הקרובות בטורקיה וציפייתה של המפלגה האיסלאמית כי הרחוב הטורקי תומך בקו האנטי-ישראלי בגישתו של ארדואן? על כל פנים, הפרשה כבר מעיבה על יחסי ישראל וטורקיה, ונותר לראות עד כמה יהיה אפשר לתקן את הנזק.

הציר המתון גובר?
[צילום: AP]

בסופו של דבר, למדינות הציר הרדיקלי הייתה השפעה מעטה על מהלך העימות ברצועה משום שהאופציות שעמדו לרשותן היו מצומצמות ומשום שהשיקול העליון בעיניהן היה להימנע מנקיטת צעדים הרי סיכון עבורן. ההפגנות במדינות ערב המתונות, שאורגנו בעיקר על-ידי גורמים איסלאמיים או פלשתינים, לא היו ממושכות והמוניות ולא יצאו מגדר שליטה. הן הביעו בעיקר תמיכה במצוקת הפלשתינים, לא בחמאס. וכך, בשל חולשת העולם הערבי ומאחר שחמאס אינו אהוד ברוב מדינות ערב, מצאו חמאס והאוכלוסיה הפלשתינית את עצמם נתונים ללחץ כבד מצד ישראל במשך שלושה שבועות, בלי שהעולם הערבי מצא דרך לסייע להם במידה ממשית.

בולט במיוחד כישלונה של אירן. האירנים השקיעו מאמצים גדולים, במישרין ובאמצעות חיזבאללה, לבנות את חמאס כארגון צבאי שיוכל לעמוד נגד התקפה מצד ישראל ולגרום אבדות ניכרות לצה"ל במהלכה, ואולם במבחן המעשה נכשל חמאס, מהבחינה הצבאית לפחות, בלי שאירן הצליחה לסייע לו, מלבד רישום 70 אלף סטודנטים שהתנדבו להילחם בעזה ורישומם נותר בנייר. אירן גם נרתעה מלהשתמש באמצעי העיקרי שעמד לרשותה להלכה כדי לסייע לחמאס: לעודד את חיזבאללה לפתוח חזית נוספת נגד ישראל מלבנון. אלא שהסיפור לא הסתיים בכך. אין ספק שאירן תשקיע מאמצים רבים כדי להיות הגורם העיקרי שיסייע לחמאס לשקם את הרצועה, הן בתחום הצבאי והן בתחום האזרחי, ויש לצפות כי לשם כך תנסה אירן להעביר לרצועה הן נשק וציוד לחימה והן כספים בהיקפים גדולים. שאלה פתוחה היא עד כמה יעלה הדבר בידיה, בשל מאמציהן הצפויים של ישראל, של מצרים ושל מדינות מערביות לחסום את נתיבי הברחות הנשק והעברות הכספים לרצועה.

מצרים יצאה כשחקן הערבי המרוויח ביותר מהעימות ברצועה. היא הייתה ציר המאמצים לסיום הלחימה ברצועה ולגיבוש ההסדרים לאחריה, ובכירי המנהיגים האירופים עלו אליה לשם קידום מאמצים אלה. היא שמרה על מעמדה כמתווך העיקרי בין ישראל לחמאס, שנותר תלוי במצרים, למרות המתח בינו ובינם. עם זאת, העובדה שקטר - בדרך כלל מדינה מתונה המקיימת קשרים עם ישראל, אם כי גם בעלת זיקה למחנה הרדיקלי - כינסה בדוחא ועידת פסגה, חלקית, שהרדיקלים נתנו בה את הטון, מלמדת על מגבלות כוחה של מצרים בעולם הערבי, אפילו במחנה המתון. יתרה מכך, כדי להמשיך להיות גורם מרכזי בטיפול במצב ברצועה, יהיה על מצרים לעמוד במשימות לא קלות בעתיד: לצמצם מאוד את ההברחות לרצועה; למנוע מעורבות גדולה מצד אירן בשיקום הרצועה; לסייע להמשך הרגיעה בשטח; ולנסות להביא לפיוס בין חמאס לפת"ח.

ולבסוף, המשמעות האזורית בנוגע לישראל. אין ספק שהשנאה לישראל גברה בעולם הערבי בעקבות המבצע ברצועה. שתי מדינות ערביות בעלות קשרים עם ישראל – קטר ומאוריטניה – הקפיאו אותם. בפסגת דוחא בלט הקו האנטי-ישראלי, ובכללו הקריאה לביטול יזמת השלום הערבית מ-2002, אם כי זו לא בוטלה למעשה משום שהיא לא אושרה כהחלטה ומשום שפסגת דוחא לא נחשבה ועידת פסגה מן המניין. יתר על כן, אומנם לישראל ולמחנה הסוני המתון יש אינטרסים משותפים, ובכללם בלימת הציר השיעי-רדיקלי, החלשת חמאס וחיזבאללה וחיזוק הרשות הפלשתינית, ואולם אינטרסים אלה לא הביאו עד כה לשיתוף פעולה ממשי בין ישראל לגוש זה, בין השאר עקב ההסתייגות בעולם הערבי משיתוף פעולה עם ישראל, וּודאי בסוגיות בין-ערביות רגישות. אין להניח כי שיתוף פעולה כזה יתפתח בעתיד הקרוב – מלבד התיאום הצפוי בין ישראל למצרים בסוגיית מניעת ההברחות לרצועה – מה גם שלא יסייע לכך הדימוי השלילי של ישראל בעולם הערבי בעקבות הפעולה בעזה.

פורסם במקור במסגרת גיליון מיוחד של עדכן אסטרטגי "עופרת יצוקה - המבצע והשלכותיו".
עדכן אסטרטגי, כרך 11, מס' 4, פברואר 2009.
תאריך:  20/02/2009   |   עודכן:  20/02/2009
אפריים קם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"עופרת יצוקה": ההשלכות האזוריות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מולד ירח בתאריך 24.2, במעלה 6 במזל דגים. המולד יהיה במולות לאסטרואיד סרס במזל בתולה. סרס מסמל את גרעינים בעיקר במזל אדמה, כך שיש לצפות שמחיר התבואה והמזון יהיה בכותרות. אפשר שהאספקה של המזון תהיה יותר בפיקוח.
20/02/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בפרשת יתרו קיבלו ישראל במעמד הר סיני את עשרת הדיברות, המניחים את היסוד לתרי"ג מצוות. הם מהווים מֵעֵין ראשי פרקים לתורה כולה. בפרשת משפטים יש איפוא פירוט של עשרת הדיברות ופרישת מצעם. אולם את מרכז הפרשה תופסות המצוות שבין אדם לחברו.
20/02/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לכאורה, מה השאלה?! ברור שאַחֲרֵי רַבִּים-לְהַטֹּת. קודם כל זהו פסוק בתורה, בפרשת השבוע שלנו, ולפיכך הוא מחייב לנצח. חוץ מזה הרי אצלנו מדובר בדמוקרטיה, בשביל מה עשו בחירות וכל זה, לא בשביל שהרוב יקבע לאן הולכים ומי יוביל!? אלא שלפעמים, מה לעשות, הרוב נוטה לעשות דברים מוזרים שמסבכים את העניינים יותר ויותר. כמו למשל תוצאות הבחירות; היינו אמורים לבחור במפלגה שתקים ממשלה יציבה ותוביל אותנו בארבע השנים הבאות. במקום זה התפצלנו בין כך וכך מפלגות, ולא הענקנו למפלגה אחת את היכולת להוביל. כך יצרנו מצב שגם אם וכאשר תקום ממשלה - היא לא באמת תוכל למשול, כי לכל מפלגה מהמפלגות המרכיבות אותה יהיה הכח לטרפד מהלכים שלא ימצאו חן בעיני חבריה. אבל זו בעיה עתידית, כי בינתיים לא ברור בכלל מי ואיך יצליח להקים ממשלה.
20/02/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מבצע "עופרת יצוקה" בעזה, שנמשך כשלושה שבועות, הנחית מכה קשה על מוסדות השלטון של חמאס בעזה ועל מנגנוניו הביטחוניים והצבאיים, ופגע ככל הנראה גם ביתר ארגוני הטרור הפעילים בעזה, כדוגמת הגִ'יהאד האיסלאמי והגורמים המזדהים עם הגִ'יהאד העולמי. בשלב זה אין אפשרות להעריך במדויק את גודל המכה שספגו הארגונים הללו ואת מידת הפגיעה ביכולתם לפעול בעתיד, אך ברור כי מטרתו העיקרית של המבצע הייתה להשפיע על התנהלותו של חמאס בעתיד.
20/02/2009  |  יורם שוויצר  |   מאמרים
בכל פעם שראש ממשלה חדש נכנס לתפקידו הוא מוקף בדרך בשובל של אנשים שנשרכים אחריו ומשתדלים להתקרב אליו באורח פיסי ככל שניתן ולגבור על חגורת הביטחון המעובה שמקיפה אותו. רובם - אנשים חדשים וחלקם כאלה שעושים "קאמבק" לשירות הממלכתי ומבקשים לחלוב מחדש את הקופה הציבורית.
20/02/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
מ"חומת מגן" ל"עופרת יצוקה" - חיזבאללה והפלשתינים   /  אמיר קוליק
הנשק שבידי חמאס  /  יפתח שפיר
בין חמאס לפתח - משמעויות "עופרת יצוקה"  /  ענת קורץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il