|   15:07:40
דלג
  אמילי לנדאו  
פובליציסטית INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

מעמדה האזורי של מצרים נבחן מחדש

בעימות האחרון הציגה מצריים עמדה מתונה תקיפה מאד היא לא הרשתה לאירן לבחוש בקדחת הישראלית הפלשתינית וגערה בקטר שניסתה להתערב במאמצאיה האם במסגרת חתירתה של מצריים להגמוניה אזורית היא תשכיל להחליש את אירן?
20/02/2009  |   אמילי לנדאו   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שניים אוחזים בשאיפה להגמוניה במזרח התיכון: זה אומר 'כולה שלי' וזה אומר 'כולה שלי' [צילום: AP]

מצרים מגנה
בעודה מאוכזבת מדחיית חמאס את ניסיונותיה לתווך בינו לבין פת"ח, לא היססה מצרים להטיח בחמאס את האשמה להסלמה בזירת עזה אף שעמדתה זו לא הייתה פופולרית כלל בקרב כמה מדינות ערביות אחרות, וללא ספק בקרב דעת הקהל ברחבי המזרח התיכון.

מצרים מתווכת
התיווך בין ישראל ובין הפלשתינים שימש מאז ומתמיד את מצרים כאמצעי לייצב ולהדגיש את מנהיגותה במזרח התיכון, ובתום שלושת השבועות שבהם התנהל מבצע "עופרת יצוקה", אף שהיו בנמצא מתחרים אחרים על התפקיד, בלטה מצרים כמתווך האזורי הראשי.

טורקיה נדחקת הצידה
גינוי החריף נגד ישראל במהלך המבצע, שנשמע מפי דוברים טורקים ובראשם ראש הממשלה ארדואן, אשר הרחיק לכת עד כדי קריאה להרחיק את ישראל מן האו"ם, הצית משבר ביחסי ישראל-טורקיה. מטבע הדברים, משבר זה צמצם את האפשרות שתוכל למלא תפקיד מתווך בסכסוך.

אירן מנסה לשווא
להבדיל ממצרים, האסטרטגיה של אירן התבססה על ההנחה כי חמאס, בן טיפוחיה, יהיה מסוגל להכריז על ניצחון על ישראל; התפתחות בכיוון זה הייתה מעניקה לה יתרון אזורי, ובו בזמן מחזקת את מעמדה בכל הנוגע למשא-ומתן עם המערב.

בשבועות האחרונים ניתן להבחין בהתפתחויות מעניינות בכל הנוגע למעמדה האזורי של מצרים. בשנים האחרונות הלכה מצרים ואבדה מכוחה; מגמה זו הודגשה גם על-ידי התרסות בוטות נגדה, אשר נשמעו מפי דוברי חמאס וחיזבאללה, ובאו לידי ביטוי גם בהתנהלותם של ארגונים אלה. אולם בעת המלחמה בעזה רבו הסימנים לכך, שמצרים חותרת לבסס מחדש את מעמדה. עשויות להיות למגמה זו השלכות אזוריות חשובות, גם בהקשר למאמצים המתמשכים לבלימת שאיפתה של אירן להגמוניה במזרח התיכון.

עם תחילתו של מבצע "עופרת יצוקה" שבה מצרים - כמו שעשתה בקיץ 2006 - ונמנעה מלהצביע אוטומטית על ישראל כאשמה במעשי האיבה. למעשה, כפי שנהגה בתחילת מלחמת לבנון השנייה -- אז הואשם חיזבאללה בהרפתקנות מסוכנת -- הפנתה מצרים אצבע מאשימה כלפי החמאס וטענה נגד הארגון כי הזמין את תגובתה הצבאית של ישראל על-ידי הפרה חד-צדדית של הפסקת האש בין הצדדים, שנמשכה שישה חודשים. בעודה מאוכזבת מדחיית חמאס את ניסיונותיה לתווך בינו לבין פת"ח, לא היססה מצרים להטיח בחמאס את האשמה להסלמה בזירת עזה אף שעמדתה זו לא הייתה פופולרית כלל בקרב כמה מדינות ערביות אחרות, וללא ספק בקרב דעת הקהל ברחבי המזרח התיכון.1 אי-נכונותה של מצרים לפתוח את מעבר הגבול ברפיח, והתייעצויות תכופות וגלויות בין עמוס גלעד לבין גורמי ממשל מצריים, הזינו האשמות נגדה בדבר שתוף פעולה עם ישראל. ביקורה של השרה ציפי לבני במצרים יומיים לפני תחילת המבצע אף היה רקע להאשמת הנשיא מובארק כמי שלכאורה העניק לישראל אור ירוק לתקיפה.2

למרות זאת, העניין המצרי הישיר בהתפתחויות ברצועת עזה והדאגה המשותפת למצרים ולישראל בנוגע לסכנות הטמונות במסר הרדיקלי המבוטא על-ידי חמאס יצרו את המרחב הנדרש למצרים להאצת מאמצי תיווך שנועדו לקדם רגיעה. עם תחילתו של המבצע היבשתי הוחרפה ביקורתו של הנשיא מובארק על צעדיה של ישראל,3 אך בו בזמן נקט מאמצים נחושים להשיג הפסקת אש באמצעות הזמנת נציגיהם של שני הצדדים להתייעצויות בקהיר. בתוך ימים אחדים הפך מעמדה של מצרים, ממתמודדת מרכזית על תפקיד המתווך בין הצדדים לסכסוך, למתווכת בפועל . מובן כי מצרים אינה בבחינת צד שלישי לא מעורב בסכסוך זה: כמדינה הגובלת ברצועת עזה היא מונחית על-ידי אינטרס להגביל את יכולתו של חמאס להוסיף ולחולל הסלמה. כמו-כן, חמאס נתפס גם כאיום ישיר על מצרים בגין קשריו עם האחים המוסלמים שם. גם מנקודת מבטה של ישראל נועד למצרים תפקיד מכריע ביצירת המנגנונים הנדרשים להפסקת הברחות אמצעי הלחימה לתוך רצועת עזה.

התיווך בין ישראל ובין הפלשתינים שימש מאז ומתמיד את מצרים כאמצעי לייצב ולהדגיש את מנהיגותה במזרח התיכון, ובתום שלושת השבועות שבהם התנהל מבצע "עופרת יצוקה", אף שהיו בנמצא מתחרים אחרים על התפקיד, בלטה מצרים כמתווך האזורי הראשי. יתרונות המעמד האזורי שתזכה בהם מצרים מודגשים הדגשת יתר מפאת העובדה כי גברה על טורקיה, יריבתה ב"משחק התיווך" במזרח התיכון. אומנם טורקיה זכתה בנקודות זכות חשובות בשנה האחרונה כאשר תיווכה בשיחות העקיפות בין ישראל ובין סוריה, ועל-רקע זה אף הועלו רעיונות כי תקבל עליה תפקיד דומה בתיווך בין ארצות הברית ובין אירן. ואולם הגינוי החריף נגד ישראל במהלך המבצע, שנשמע מפי דוברים טורקים ובראשם ראש הממשלה ארדואן, אשר הרחיק לכת עד כדי קריאה להרחיק את ישראל מן האו"ם, הצית משבר ביחסי ישראל-טורקיה. מטבע הדברים, משבר זה צמצם את האפשרות שתוכל למלא תפקיד מתווך בסכסוך. ישראל סירבה לשלב את טורקיה במשא-ומתן לקראת הפסקת אש, והעובדה כי מצרים ארגנה את מפגש שארם א-שיח' לציון הפסקתם של מעשי האיבה הצביעה על הובלתה הבלתי-מעורערת את המאמצים לקדם רגיעה.

יתר על כן, השיחות עם מצרים נמשכו גם לאחר ניסוח ההבנות בדבר הפסקת האש. שבוע לאחר שנכנסה הפסקת האש לתוקפה החלו דיונים על סידורי ביטחון חדשים בין ישראל ובין מצרים בנוגע לסוגיה המטרידה ביותר מבחינת ישראל: הברחות הנשק לתוך רצועת עזה. השיחות התמקדו באפשרות להגביר את נוכחותם של כוחות הביטחון המצריים לאורך הגבול.45 סוגית הברחות הנשק לתוך עזה הייתה נושא מחלוקת בין המדינות זה מכבר, עקב התנגדותה של מצרים לנוכחותם של משקיפים בינלאומיים על אדמתה לסיוע בעצירת תופעת ההברחות.

נחישותה של מצרים לחזק את מעמדה בפוליטיקה של המזרח התיכון באה לידי ביטוי במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בשני מובנים: בנקיטת עמדה בלתי אהודה של האשמת חמאס באחריות לפריצת מעשי האיבה ובדבקות בעמדה זו לאורך המבצע, ולאחר מכן בארגון מאמצי התיווך להשגתה של הפסקת אש בין ישראל ובין חמאס. שאלה חשובה מתעוררת באשר להשפעה האפשרית של נחישותה הגוברת של מצרים לחזק את מעמדה האזורי על נכונותה לעמוד גם מול שאיפות ההגמוניה של אירן. גם לאירן היה תפקיד מרכזי בשולי סבב הלחימה האחרון, ואף היא קיוותה להיבנות מן הסכסוך ולקצור פֵרות אזוריים. עם זאת, להבדיל ממצרים, האסטרטגיה של אירן התבססה על ההנחה כי חמאס, בן טיפוחיה, יהיה מסוגל להכריז על ניצחון על ישראל; התפתחות בכיוון זה הייתה מעניקה לה יתרון אזורי, ובו בזמן מחזקת את מעמדה בכל הנוגע למשא-ומתן עם המערב.

אלא שתפקודו הכושל של חמאס בהתמודדות עם ישראל שיבש את תוכניותיה של אירן. השאלה העומדת על הפרק היא האם בכך יהיה די כדי לעודד את מצרים להפנות את מנהיגותה האזורית לעבר הנושא האירני באופן ישיר ובוטה יותר. גילוים של חוסר כבוד כלפי מצרים שבאו לידי ביטוי בקשר למלחמה בעזה - כמו ניסיונותיה של קטר להתערב במאמצי התיווך של מצרים - עוררו תגובות-נגד במצרים בחריפות שכמותה לא נראתה זה שנים.6 בימים שלאחר תום הלחימה בעזה המשיכה מצרים לנקוט קו נוקשה כלפי אירן; הנשיא מובארק הצהיר כי הוא לא יתיר לאירן להיות זו שתשקם את רצועת עזה. יתרה מכך, שר החוץ של מצרים התייחס בחריפות לניסיונותיה של אירן במהלך הלחימה לדרבן את ארצו לעימות ישיר מול ישראל. במסר שלא השתמע לשני פנים, שב ואישר השר אבו אל-רייט כי מצרים דוחה את אימוץ הרדיקליזם על-ידי אירן, והדגיש את בחירתה האסטרטגית של מצרים ללכת בדרך של שלום.

האינטרס המצרי במנהיגות אזורית - שהוא חלק בלתי נפרד מזהותה הלאומית - משמעותו יריבות עם אירן. אימוץ גישה נחושה יותר מצד מצרים יוכל לסייע במאמץ הכולל לבלום את שאיפותיה הגרעיניות של אירן. עמדת המיקוח של ארצות הברית במשא-ומתן עם אירן תתחזק ככל שמדינות ערביות יגלו התנגדות נחרצת יותר לתוכניותיה של אירן. עם זאת, יהיה זה מוקדם עדיין לחזות האם המגמה התקיפה יותר של מצרים, כפי שהתבררה על-רקע העימות ברצועת עזה, תימשך כך שתסייע משמעותית בחתירה לבלימת מאמציה של אירן לחזק את כוחה שלה במזרח התיכון.

מקורות

1. Volkhard Windfuhr, "Egypt in Quandary as Gaza Raids Divide the Muslim World," SpiegelOnline, December 30, 2008.
2. See Steven Erlanger, "Egypt Pressed on Gaza from Without and Within," New York Times, January 3, 2009.
3 Ynet News, January 4, 2009.
4. "Israel to Allow Egypt to Boost Force on Gaza Border to Fight Smuggling," Haaretz,January 23, 2009.
5. Sebastian Abbot, "Egypt FM Dismisses US-Israeli Anti-Smuggling Deal," Washington Post, January 17, 2009. According to reports, however, Egypt agreed and has begun to install advanced cameras and sensors as part of its effort to curtail smuggling: Jerusalem Post, February 1, 2009.
6 Ynet news, January 28, 2009.

פורסם במקור במסגרת גיליון מיוחד של עדכן אסטרטגי "עופרת יצוקה - המבצע והשלכותיו".
עדכן אסטרטגי, כרך 11, מס' 4, פברואר 2009.
תאריך:  20/02/2009   |   עודכן:  20/02/2009
אמילי לנדאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד   פשעי מלחמה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעמדה האזורי של מצרים נבחן מחדש
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"העולם הערבי מצוי בתוהו ובוהו גדול מאד" (עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית, 16 בינואר 2009).
20/02/2009  |  אפריים קם  |   מאמרים
מולד ירח בתאריך 24.2, במעלה 6 במזל דגים. המולד יהיה במולות לאסטרואיד סרס במזל בתולה. סרס מסמל את גרעינים בעיקר במזל אדמה, כך שיש לצפות שמחיר התבואה והמזון יהיה בכותרות. אפשר שהאספקה של המזון תהיה יותר בפיקוח.
20/02/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בפרשת יתרו קיבלו ישראל במעמד הר סיני את עשרת הדיברות, המניחים את היסוד לתרי"ג מצוות. הם מהווים מֵעֵין ראשי פרקים לתורה כולה. בפרשת משפטים יש איפוא פירוט של עשרת הדיברות ופרישת מצעם. אולם את מרכז הפרשה תופסות המצוות שבין אדם לחברו.
20/02/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לכאורה, מה השאלה?! ברור שאַחֲרֵי רַבִּים-לְהַטֹּת. קודם כל זהו פסוק בתורה, בפרשת השבוע שלנו, ולפיכך הוא מחייב לנצח. חוץ מזה הרי אצלנו מדובר בדמוקרטיה, בשביל מה עשו בחירות וכל זה, לא בשביל שהרוב יקבע לאן הולכים ומי יוביל!? אלא שלפעמים, מה לעשות, הרוב נוטה לעשות דברים מוזרים שמסבכים את העניינים יותר ויותר. כמו למשל תוצאות הבחירות; היינו אמורים לבחור במפלגה שתקים ממשלה יציבה ותוביל אותנו בארבע השנים הבאות. במקום זה התפצלנו בין כך וכך מפלגות, ולא הענקנו למפלגה אחת את היכולת להוביל. כך יצרנו מצב שגם אם וכאשר תקום ממשלה - היא לא באמת תוכל למשול, כי לכל מפלגה מהמפלגות המרכיבות אותה יהיה הכח לטרפד מהלכים שלא ימצאו חן בעיני חבריה. אבל זו בעיה עתידית, כי בינתיים לא ברור בכלל מי ואיך יצליח להקים ממשלה.
20/02/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
מבצע "עופרת יצוקה" בעזה, שנמשך כשלושה שבועות, הנחית מכה קשה על מוסדות השלטון של חמאס בעזה ועל מנגנוניו הביטחוניים והצבאיים, ופגע ככל הנראה גם ביתר ארגוני הטרור הפעילים בעזה, כדוגמת הגִ'יהאד האיסלאמי והגורמים המזדהים עם הגִ'יהאד העולמי. בשלב זה אין אפשרות להעריך במדויק את גודל המכה שספגו הארגונים הללו ואת מידת הפגיעה ביכולתם לפעול בעתיד, אך ברור כי מטרתו העיקרית של המבצע הייתה להשפיע על התנהלותו של חמאס בעתיד.
20/02/2009  |  יורם שוויצר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע עופרת יצוקה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
מ"חומת מגן" ל"עופרת יצוקה" - חיזבאללה והפלשתינים   /  אמיר קוליק
הנשק שבידי חמאס  /  יפתח שפיר
בין חמאס לפתח - משמעויות "עופרת יצוקה"  /  ענת קורץ
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il