|   15:07:40
דלג
  ארז תדמור  
מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

התשלום הדחוי של שחרור גלעד שליט

הפיתוי הטמון בשיפור הביטחון האישי לטווח הקצר, במיוחד לפוליטיקאים שמבטם קצר טווח - הוא גדול אך ממסד מדיני-ביטחוני ראוי צריך להקנות קדימות לאינטרסים האסטרטגיים של בטחון המדינה
21/02/2009  |   ארז תדמור   |   מאמרים   |   אם תרצו   |   תגובות
גדר ביטחון או גדר כניעה? [צילום: AP]

דוחושב אורווליסטי
למצביאי התבוסתנות בישראל יש "תרגיל" קבוע: הם מציבים בפני אזרחי ישראל שתי אפשרויות המתחרות זו בזו בעליבותן, מקיימים עליהן ויכוח תקשורתי, תוך הסתרת קיומה של כל אפשרות נוספת אחרת, ואז – מביעים תמיכה באופציה המעט פחות תבוסתנית, תוך שימוש ברטוריקה תוקפנית

בימים האחרונים עסקו כל כלי התקשורת בהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להשעות את החתימה על מימוש הסכם המעברים מול חמאס עד לסיום העסקה לשחרורו של גלעד שליט. ראש הממשלה אהוד אולמרט הקפיד בשבוע האחרון לשגר לאמצעי התקשורת אמירות נחרצות בדבר תביעתו שלא לחתום על הסכם הרגיעה עד למימושה של עסקת שליט. בכך ביקש אולי לשכנע את עצמו ואותנו שיש משמעות כלשהי לשאלה, אם נחתום על הסכם כניעה אחד מול חמאס, או שנפצל את כניעתנו לשני הסכמים נפרדים.

כרגיל, מצביאי התבוסתנות בישראל שואבים כוח מה"תרגיל" של הצבת שתי אפשרויות בפני אזרחי ישראל, המתחרות זו בזו בעליבותן, ומקיימים עליהן ויכוח תקשורתי, תוך הסתרת קיומה של כל אפשרות נוספת אחרת, ואז - תמיכה באופציה המעט פחות תבוסתנית, תוך שימוש ברטוריקה תוקפנית. בכך משיגים מנהיגינו הרופסים שתי ציפורים במכה אחת: גם משווקים לציבור מדיניות כנועה ורופסת וגם מציגים את עצמם כמנהיגים קשוחים ובלתי מתפשרים.

משווקים ללא מעצורים את מדיניות הכניעה

אין טעם להכביר מילים על הסיכון ועל אי-המוסריות שבעסקת השחרור של מאות רוצחים ומחבלים בעבור גלעד שליט. כל בר-דעת מבין כי על שחרור שליט נשלם בחייהם של ישראלים רבים. בשחרור מאות המחבלים, בהם הגדולים והנתעבים שברוצחים, נעניק דחיפה מורלית לארגוני הטרור ונעביר מסר, כי ניתן לרצוח עשרות ישראלים ולהפוך בתוך זמן קצר לבן-חורין ולגיבור לאומי. אין גם טעם להרחיב במשמעות האמיתית של הסכם הרגיעה לשנה וחצי שייחתם בקרוב - הענקת 18 חודשי התחמשות והתעצמות למדינת חמאסטן. מי שלא הבין ולא ראה זאת עד היום, כנראה שלא יבין זאת גם כשייפלו הגראדים על גני הילדים ובתי הספר בשכונתו.
העובדה, שלאחר רצף הכישלונות והאסונות שהמיטה עלינו פרדיגמת הנסיגות, הכניעה והשיח עם הטרור, מצליחים מנהיגי השמאל להעביר הסכם כניעה נוסף בלא שום התנגדות ציבורית רצינית - מחייבת בדק בית נוקב. לכאורה, אמור היה המצב להיות הפוך. מדיניות שננקטת זה כ-15 שנים וקורסת פעם אחר פעם אמורה להקנות לצד המבקר אותה יתרון בוויכוח הרעיוני על מדיניות עתידית. אלא שבפועל ממשיך הימין בישראל לגמגם ואינו מספק מענה רעיוני והסברתי לבלימת שיווקה של מדיניות הכניעה בכל פעם מחדש.

אם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ובימים הראשונים שאחריו עדיין חשבו רבים כי ניתן להכתירו כהצלחה, עתה ברור לחלוטין, שלמרות היתרון הצבאי האדיר, סופגת ישראל עוד תבוסה מדינית - האחרונה בשורת כישלונות אסטרטגיים שהיו נחלתה מזה עשור וחצי.
הכישלון המשמעותי הראשון, שאת נזקיו אנו משלמים עד היום, הוא הסכמי אוסלו, שקוממו מהריסותיו את ארגון הטרור אש"ף ואפשרו לו להקים אוטונומיית טרור בשטחי יהודה, שומרון ועזה.

בהמשך, בוצעה הבריחה מרצועת הביטחון בדרום לבנון, שהתפרשה כניצחון של כמה מאות מחבלים על הצבא החזק במזרח התיכון, ולאחריה נכשלה ישראל בהתנהלות הססנית לאורך שמונה שנות העימות שכפו עליה הרשות הפלשתינית וארגוני הטרור הפלשתינים - שהיה למעשה תוצאה ישירה של כישלון אוסלו. במקום להתמודד חזיתית עם הבעיה שיצרה בעצמה ולהכריע את ארגוני הטרור, העדיפה ישראל לנסות ולהקטין את האש. רק לאחר שהטרור שבר שיאים, החל צה"ל לפעול באופן ממשי נגדו. בסופו של דבר הצליחה ישראל להכריע כמעט לחלוטין את הטרור, אולם במקום לקטוף את פירות ההצלחה, היא מיהרה להפוך אותה לתבוסה והעניקה לטרור הערבי-מוסלמי את גדול ניצחונותיו עד כה: ההינתקות החד-צדדית מרצועת עזה וצפון השומרון. לאלה נוספו תוכניות הנסיגה החד-צדדית של אולמרט, שהבהירו לאיסלאם הרדיקלי כי ישראל עומדת לברוח גם מיהודה ושומרון. מכאן קצרה הייתה הדרך למלחמת לבנון השנייה ולתוצאותיה.

רצף כה ארוך של כישלונות אינו אפשרי בלא כשל מתמשך בחשיבה הביטחונית של ישראל ובשיח הציבורי-פופוליסטי, שבימים אלו נראה כי הוא אשר מתווה את מדיניות החוץ והביטחון של ישראל במקום שתנחה אותה חשיבה אסטרטגית אמיתית. העובדה, שפעם אחר פעם ממשיכה ישראל לנקוט צעדים שגויים גם לאחר שנזקם נחשף, היא תולדה של דבקות בדוקטרינת חוץ וביטחון של נסיגה בכל מחיר ושל ניסיונות הידברות וריצוי של התוקפן. אירועי החודשים האחרונים, ובמיוחד הפסקת האש החד-צדדית וההסכמים הנרקמים עם חמאס, מגלים כי ישראל בוחרת להמשיך באותו כיוון ובאותן דרכי חשיבה שאפיינו את מדיניותה עד כה, וכי תפיסת העולם הדוגלת בנסיגות ובפייסנות ממשיכה להיות נחלתם של חוגים רחבים בממסד השלטוני.

מהמרים על גורל הדרום

אחד הגורמים לדבקות במדיניות "הנסיגה בכל מחיר" ולכשל בחשיבה ובשיח הפנימי בישראל, שמונע למעשה מן הממסד המדיני-ביטחוני להבין כראוי את האיומים העומדים בפנינו ולנהוג בהתאם, הוא טשטוש הגבולות בין סוגיית הביטחון הלאומי לסוגיית הביטחון האישי. פעמים רבות מתעלמים מקבלי ההחלטות משיקולי ביטחון לאומיים קיומיים ארוכי טווח ומפקירים אותם לטובת הגברת הביטחון האישי בטווח המיידי, ולמען יצירת אשליית ביטחון זמנית, שעולה בסופו של דבר ביוקר.

המקרה המובהק הראשון של פגיעה חמורה בביטחון הלאומי בעקבות שיקולי ביטחון אישי קצר טווח, היה בסוף האינתיפאדה הראשונה. פגיעה נמוכה יחסית בביטחון התושבים, שהתבטאה ביידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ופיגועי דקירה וירי מעטים מדי שנה, הובילה דווקא לגיבוש הסכמי אוסלו. כך, כדי להתמודד עם איום שגבה מישראל מדי שנה את חייהם של 30-10 קורבנות ויצר לה דימוי שלילי בעולם בדמות חיילים המתעמתים עם ילדים פלשתינים, הכניסה ישראל לחצר האחורי שלה את אש"ף, ארגון הטרור שיזם את האינתיפאדה.

ממשלת רבין-פרס העניקה לערפאת אלפי כלי נשק ואיפשרה לו להקים ביהודה, שומרון ועזה אוטונומיה של טרור, שבה חונך דור שלם של ילדים לג'יהאד נגד ישראל ובה התבצע חימוש בלתי פוסק של ארגוני הטרור. התוצאות לא איחרו להגיע, ותוך כמה שנים התחוללה פגיעה קשה עוד יותר בביטחון האישי: למעלה מ-1,000 ישראלים שילמו בחייהם מאז ספטמבר 2000, בנוסף לכמעט 400 נרצחי טרור בשנות ה-90'.

המקרה המובהק השני שבו התבטאה מדיניות זו של סדר עדיפויות הפוך ומסוכן היה הנסיגה מלבנון. כמות הנפגעים בדרום לבנון הייתה 30-25 חיילים הרוגים בשנה. הפגיעה הנמוכה יחסית בביטחון האישי של חיילי ישראל, שהרגישות לחייהם גברה בשל היעדר נפגעים אזרחיים, הובילה לצעד שבטווח הקצר אומנם שיפר את מצבם הביטחוני של אזרחי ישראל וחייליה כאחד - הנסיגה מלבנון. אלא שלא חלפו שש שנים ובמלחמת לבנון השנייה התברר כי משמעותו של צעד זה לטווח הארוך הייתה פגיעה קשה בביטחון הלאומי ובביטחון האישי של חיילי ישראל, וחמור מכך - גם חשיפה של אזרחי המדינה לסכנה גדולה בהרבה מזו שאיימה עליהם קודם לנסיגה.

ההינתקות מרצועת עזה היא הדוגמה המובהקת השלישית של פגיעה חמורה בביטחון הלאומי בעקבות שיקולי ביטחון אישי קצר טווח. גם ברצועת עזה שילמה ישראל מחיר דמים של 30-20 הרוגים בשנה. ה"התבוססות בבוץ העזתי" התישה את אזרחי ישראל, עד שלבסוף החליט ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, לסגת מרצועת עזה ומצפון השומרון. בחודשים הראשונים לאחר הנסיגה עוד הצדיקו אותה תומכיה באומרם כי אף חייל ישראלי לא נהרג לאחריה. אולם אירועי שלוש השנים האחרונות מבהירים לציבור בישראל שאת תוצאות הנסיגה אנו רק מתחילים לשלם. כעת ברור לכל כי חטיפתו של גלעד שליט, ירי טילי הקסאם והגראד והמבצע האחרון בעזה הם רק התשלום הראשון שאנו משלמים על מחדלינו.

הנסיגה הישראלית מציר פילדלפי היא מקרה מובהק עוד יותר של הפקרת שטח בעל חשיבות ביטחונית אסטרטגית משיקולי ביטחון אישי קצר טווח. החשש מנפגעים בפעילות להגנה על הציר לאחר הנסיגה הוביל את שרון להורות על הוצאת צה"ל ממנו - מהלך שאיפשר למעשה את הפיכתה של רצועת עזה לדרום לבנון שנייה. יש להניח כי נסיגה ישראלית מהרצועה, תוך שימור השליטה בציר פילדלפי, הייתה גובה את חייהם של עשרות מחיילי ישראל. אבל היא הייתה מקשה מאוד על הפיכת רצועת עזה לחמאסטן. אלא שהחשש הישראלי מפגיעה בחיילים הביא לצעד שהפך את ההינתקות להימור על גורל הדרום, שהוביל באופן בלתי נמנע למבצע "עופרת יצוקה" ואשר יוביל באופן בלתי נמנע לעימות נרחב עוד יותר בעתיד.

משבחים גדר פוגענית

נזקיהן של דוגמאות נוספות למדיניות המקדמת את מרכיב הביטחון האישי על חשבון הביטחון הלאומי - טרם התבררו. כך למשל, גדר ההפרדה ,שבאופן פרדוכסאלי זכתה לכינוי "גדר הביטחון", עלולה להפוך לגבולה של המדינה ולגרום פגיעה אנושה בבטחון המדינה לטווח הארוך. בניגוד לתוואי הגדר המקורי, שהכליל חלקים נרחבים מיהודה ושומרון ובמיוחד מבקעת הירדן בתוך מה שאמור להיות שטחה של ישראל, נבנית הגדר כמעט בצמידות לקו הירוק, כשהיא מותירה מחוץ לשטח האמור אזורים שלמים החיוניים לביטחונה: בקעת הירדן; אזור מערב גב ההר בשומרון; השטחים השולטים על נמל התעופה בן-גוריון ועל גוש דן והשרון; השטחים הסמוכים לכביש 443 ולפרוזדור ירושלים; אזור מדבר יהודה והר חברון; והאזור שבין מעלה-אדומים לירושלים, שהחזקתו חיונית כנגד איום צבאי ממזרח.

וכך, המדד היחיד בשיח הציבורי לבדיקת כדאיותה של הגדר הוא מספר האנשים הנהרגים מדי שנה עם או בלי גדר באזור מסוים. המינוח השולט בשיח על הגדר הוא "ביטחון אישי", והשלכותיה על הביטחון הלאומי כלל אינן עולות על הפרק. נראה כי אזרחי ישראל יגלו את ההשלכות האלה, כרגיל, רק כאשר הפגיעה המשמעותית בהם ובבטחונם כבר תיגרם.

דוגמה נוספת להעדפת שיקולים של הטווח הקצר היא הפסקות האש למיניהן, שלהן מתחייבת ישראל מדי כמה שנים, בעוד הצד השני מנצל אותן להתחמשות ולהתארגנות, שמשמעותן - פגיעה בביטחון הלאומי והאישי כאחד. כזוהי בדיוק הפסקת האש המתקרבת מול חמאס ברצועה. עסקת השחרור של החייל החטוף, גלעד שליט, גם היא מקרה מובהק שבו מובילה ממשלת ישראל מדיניות בעלת סיכונים אסטרטגיים אדירים למען שלומו של חייל אחד.

כל הדוגמאות האלה מלמדות על כשל מחשבתי ותפיסתי ועל כך שאי-הפקת לקחים מביאה בסופו של דבר לפגיעה חמורה במצבה האסטרטגי של ישראל - פגיעה המיתרגמת לאחר מכן גם לכישלון צבאי ולפגיעה בביטחונם של אזרחי המדינה.

אכן, סוגיית הביטחון האישי לטווח הקצר גלויה יותר לעין משיקולים של ביטחון לטווח ארוך, והפיתוי שיש בשיפורה, במיוחד לפוליטיקאים שמבטם קצר טווח, הוא גדול. אך מאזרחי ישראל, ובמיוחד מן הממסד המדיני-ביטחוני שלה, נדרשת הסתכלות רחבה יותר, שאמנם תַקצה למרכיב הביטחון האישי את המקום הראוי, אך לא תפקיר את האינטרסים האסטרטגיים של בטחון המדינה, שבטווח הארוך הדבר יתרום למרכיב זה. אם ברצוננו לבלום את הסכמי הכניעה הבאים ולא להיגרר שוב ושוב לוויכוח שבו נצא כשידינו על תחתונה, על הימין בישראל להחזיר את הביטחון הלאומי לשיח הציבורי ולמקמו בדרגת חשיבות עליונה, תוך הצבת שיקולי ביטחון אישי במקום משני בלבד.

ארז תדמור הוא מנכ"ל תנועת "אם תרצו" הפועלת לחיזוק ערכי הציונות בישראל
תאריך:  21/02/2009   |   עודכן:  21/02/2009
ארז תדמור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התשלום הדחוי של שחרור גלעד שליט
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שפניר
21/02/09 22:13
2
בעז העצני
22/02/09 09:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא מכבר נאסר על חבר הפרלמנט ההולנדי חירט וילדרס להיכנס לבריטניה - מדינה אחרת החברה באיחוד האירופי - וזאת בשל היותו "איום לביטחון הציבור". לאחר שעוכב זמן קצר בנמל התעופה הית'רו, נשלח וילדרס חזרה להולנד, שם מצפות לו צרות משפטיות נוספות.
21/02/2009  |  בת יאור  |   מאמרים
הבחירות האחרונות העלו טרוניות רבות, חלקן הגדול מוצדקות: שיתוף הפעולה המכוער של התקשורת עם קדימה ועם ציפי לבני; הקמפיין האישי, הארסי והאגרסיבי של קדימה ושל "מרצ"; היעלמותן של האידיאולוגיות וההתמקדות באישים; אי-הוודאות באשר לתוצאות הבחירות ולאופי הקואליציה שתקום; וכיוצא באלה.
21/02/2009  |  רן ברץ  |   מאמרים
מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם אודות ההרוגים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.
20/02/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
גריט ווילדרס (Geert Wilders) חבר פרלמנט הולנדי שחיבר את הסרט פיטנה Fitna)) (ניתן להשיג אצלי עותק משופר מזה שנמצא באינטרנט חינם!) המתאר חלק קטן ממה שאנו מכירים פה בארץ ביחס למוסלמים, אידיאולוגית ג'יהאד ורצח. הוא משבץ פסוקי קוראן, דברי הסתה של מטיפים במסגדים עם התוצאות הרצחניות של הפנמת פסוקים אלו. כולנו זוכרים את הידיים המגואלות בדם של רוצחי החיילים יוסי אברהמי ווואדים נורזיץ', אבל מעטים מאיתנו זוכרים שמוסלמים "מתונים" רצחו את ראש ממשלת ירדן וצפי אל-תל ושתו את דמו בשידור חי (השידור היה חי אבל הוא כבר היה מת) בשנת 1971. כנראה שאין גבול לאכזריות ולרצחנות המובנת באידיאולוגיה, בדת ובחינוך האיסלאמים. המשפט "לא כול המוסלמים טרוריסטים אך כול הטרוריסטים הם מוסלמים" עדיין לא נסתר.
20/02/2009  |  אורי נטע  |   מאמרים
ביום 16.02.2009 פורסם דוח מבקר המדינה, אשר חשף התנהלות לקויה בניהול כספי התרומות של האגודה למען החייל. מסקנות הדוח היו קשות, חמורות, ודורשות עתה מתן דעת מערכתי, וכן מענה מיידי לכשלים שנתגלו. ואולם, עיון קפדני במסקנות המבקר, מעלה כי בין שלל חיצי הביקורת אשר הוטחו בצדק, כנגד מנהלי האגודה, מסתתרת בין הדפים, גם סכנה משפטית לא קטנה, אשר עשויה לפגוע במאמצי גיוס הכספים בעתיד.
20/02/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חטיפת גלעד שליט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
להפוך את ספין הבחירות לבומרנג אסטרטגי   /  ארז תדמור
נצרת עילית - פרויקט לאומי  /  עמית ברק
חריצוּת לשון שחורצת דין  /  רונן שובל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il