|   15:07:40
דלג
  רונן לוי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ערך חיי אדם מול ערך המנייה

"אובדן להלכה", ההמצאה הישראלית המקורית לצימצום עלויות נזקי תאונות הדרכים נובע מאחד משבעת החטאים החמורים במסורת הנוצרית: חמדנות תוצאותיה נוסעות על כבישי הארץ ומאיימות על כולנו
21/02/2009  |   רונן לוי   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

היום פורסמה בעיתון "מעריב עסקים" כתבתו של גיל מלמד, שכותרתה "מי גנב את כרית האוויר שלי?" (קישור). אין אנו משיחין רק ב-"גניבת כריות" אלא בהפקרה רבתי של ביטחוננו שלומנו ורכושנו, על מזבח "המצאת המאה" שאינה אלא בכייה לדורות: "אובדן להלכה". בל נטעה - אין עסקינן במושג מתחום הרכב, אלא במושג על טהרת תחום הפיננסים-גרידא. לא ידוע לנו מי היה "הגאון הפיננסי" (ת"פ של טייקון?) שהצליח בתחילת שנות השמונים לשכנע את חברי הכנסת והממשלה דאז, לכלול את ההגדרה הכביכול-תמימה אך העצובה-למעשה הזו - "אובדן להלכה" - בפוליסה התקנית לרכב (התוספת לתקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לביטוח רכב פרטי), תשמ"ו-1986).
הפירצה, כידוע, קוראת לגנב, ואילו במקרה זה פתחה מדינת ישראל דלת רחבה עד בלי די לתאוות הבצע והדורסנות.


הצמצום והאובדן

"אובדן להלכה" הינו הלכה למעשה כלי בידי חברות הביטוח והליסינג לצמצום עלות נזקי תאונות הדרכים. "צמצום" על שום מה? לא מצאנו הגדרה זו באף דבר חקיקה העוסק בנזיקין ו/או בביטוח, שם מצאנו רק את הביטוי "השבה" (לקדמות). כיצד היכה הצמצום שורשים במקומותינו ואילו ההשבה - נדחקה לקרן זווית, נישאת בשפה רפה וממומשת במקרים מעטים בלבד?

ההשבה - ולא הצמצום - היא היחידה העונה על המבחן החוקי המוסרי והבטיחותי.

אם כך, התעוררנו כולנו למציאות מסויטת בה נמסר לחברות הביטוח נשק מסוכן שהפך אותן לסוחרות רכב תחת עיסוקן בביטוח. לא מצאנו בשום מקום בעולם כיצד סוחר יכול לדור בכפיפה אחת עם מבטח, שכן מדובר באינטרסים שונים ומנוגדים לחלוטין.

המשחק הגורלי במספרים

לפני מספר שנים שונתה תקנת התעבורה באופן שהופחת שעור הנזק המגדיר "אובדן גמור - Total Loss " מ-75% ל - 60%. באופן רישמי ולכאורי, נציגי איגוד חברות הביטוח התנגדו למהלך הזה בטענה כי המהלך יגרום להם להפסדים. אבוי, עד כמה חושש אנוכי מהמקומות בהם מלינות חברות הביטוח על הפסדים - אלו תמיד ובמדויק המקומות בהן צפוי לאזרחים עצמם הפסד בל ישוער.

בהמשך לכך, שר האוצר, דאז, ביבי נתניהו, חתם על תיקון לפוליסה התקנית, ושינה את הגדרות אחוזי הנזק לרכבי האובדן הגמור - 60% ולרכב המוגדר אובדן להלכה - 50% .

בפועל, בשל סיבות שונות ומשונות (בעצם, כלל לא משונות - החמדנות נודעת במסורת הנוצרית כאחת משבעת החטאים) שאינן קשורות לבטיחות ולמוסר, ובדרכים ספק-כשרות, חברות הביטוח מבצעות עסקות עם מבוטחים גם בנזקים הפחותים במידה ניכרת מהגדרת האחוזים הללו. זוכרים שאיגוד חברות הביטוח לכאורה וכביכול התנגד לתיקון האחוזים? במדינתנו, הכביכול והלכאורה נועדו, כנראה, לילך יחד עם הצמצום והאובדן.

חברות הביטוח לכאורה ביקשו להשאיר את אחוז הנזק הגולמי להשבתה בערך גבוה ובפועל חברות הביטוח מתחילות לסחור ברכבים כבר בנזקים של 35% מערך הרכב (וזאת בהנחה כי האומדן בוצע על-פי פרמטרים של תיקון?!). איך מתיישב הפרדוקס הזה?

לא מתיישב, וגם לא ראוי לסוע

התשובה, לצערי, נוסעת על כבישי הארץ ונראה כי הפיתרון שחברות הביטוח בחרו בו על-מנת לעמוד בקשיי התחרות הקשה השוררת ביניהן מחד וכן להרוויח כסף מעסקיהן מאידך, הינו אולי יצירתי וראוי לפרס באקדמיה לכלכלה, אך לא ממש כשר, ולדעתנו - גם לא חוקי, וחמור מכל - מסוכן.

יש לזכור, כי חברות הביטוח מקבלות רישיון מהמדינה לעסוק בדבר אחד בלבד והוא ביטוח. בפועל אנו מקבלים אותן עוסקות בשמאות, בתיקון כלי רכב, בסחר בחלקי חילוף, בסחר ברכבים וכד'.

המרשרשים כנגד הרישוי

אך כרגיל, חוק ורישוי במחוזותינו הינם בגדר המלצה בלבד, וכך נוצר לו שוק פורח של עסקי קומבינה בו הרכבים הללו נמכרים על-ידי חברות הביטוח במחיר טוב עם רישיון רכב בתוקף, הסוחר מעביר לסוחר שמעביר את הרכב לתיקון "איכותי ובטוח" בעשירית מחיר מהמחיר אותו קבע השמאי, הרכב יוצא למכירה (לעיתים ללא כריות אויר, מותחני חגורות בטיחות, תיקונים לקויים ועוד מרעין בישין) בעטיפה יפה ומפתה - ומוליכת שולל (ראו: קונים רכב משומש? אל תפלו בפח).

רוכש הרכב שיצא ממפעל הקומבינה המשומן הזה, אינו מודע לסכנה עליה הוא נוסע ובדר"כ המקרים הללו נגמרים בבתי המשפט ו/או חלילה בבתי החולים ואולי גם, מבלי שנדע זאת לעולם, בבתי הקברות.

ומי ישמור על השומרים? סליחה, מי יממן אותם?

המשטרה מתעדת את המנגנון, חברות הביטוח משתתפות בעלות התיעוד של המשטרה (חלק מתקציב יחידת אתגר ממומן על-ידי חברות הביטוח), משרדי הממשלה מכירים את המחלה הזו ומאום לא מתרחש לצורך תיקון העניין. עירומו של המלך זועק - מי שמניע את הביקוש לגניבות הרכב ומי שמניע את ייצור מנגנון הקומבינה הנ"ל, הן דווקא חברות הביטוח אשר מממנות את היחידה המשטרתית האמורה לצמצם את גניבות הרכב?!! מוזר, לא?

האמנה החברתית ותכלית השלטון

הפילוסוף ג'ון לוק, אשר נחשב כאביהם של הליברליזם והמשטר הדמוקרטי בעת החדשה, טען, כי לאדם שנמצא במצב הטבעי יש זכויות. כשאדם עובר ממצב הטבע למצב המדיני-חברתי הוא מוותר על חלק מזכויות אלה לטובת הריבון. כל תפקידה של המדינה הוא להגן על זכויות אלה. ברגע שנפגע עקרון זה, נפגעת מהות קיום המדינה וזכות קיומה. תכליתה היחידה של המדינה: תמיד יהיו יחידים שינסו לפגוע בזכויות האחר, ולכן יש צורך בשלטון מדיני.

לצערנו אנו עדים מזה שנים לרמיסה צינית של זכויותינו כאזרחים וכעוסקים, ומדינתנו אינה עושה מאום כדי למנוע פגיעה זו.

מדינת ישראל חייבת להבין כי טובת הציבור הינה, כי רכבים שכבר הוחלט כי יתוקנו לאחר תאונה חייבים להיות מתוקנים על-ידי מוסכים מורשים מפוקחים ולא על-ידי "מוסכי סוחרי גרוטאות".

בידי משטרת ישראל נמצא חומר רב המתעד פעילות רבת היקף של פעילות פלילית המייצרת את אלפי הרכבים המסוכנים הללו שנעים על כבישי ישראל אך באופן מפתיע אנו לא זכינו לראות אף לא כתב אישום אחד כנגד מאן דהו המתקיים משרשרת המזון הנוראית הזו.

מדינת ישראל מחויבת בחוזה אותה ערכה עם אזרחיה, לשמור ולהגן עליהם מפני התופעות הנ"ל ונראה כי המדינה מגנה דווקא על מיעוט המהווה קבוצת ריכוז כוח, שאינו זקוק להגנה. אנו תקווה כי שינויי הממשל בישראל יביאו את המהפכה הנדרשת ושהממשלה הבאה תביע יותר אכפתיות ואחריות פיקודית בכל הקשור לתאונות הדרכים וגורמיהן בישראל.

עוד בנושא:
הקומבינה המסוכנת של סוחרי הרכב

הכותב הינו יו"ר איגוד המוסכים, חבר בהנהלת פורום ארגוני הרכב בישראל ויו"ר פורום התיקון הבטוח-להבטחת איכות תיקוני הרכב בישראל.
תאריך:  21/02/2009   |   עודכן:  21/02/2009
רונן לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערך חיי אדם מול ערך המנייה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אור ש.
21/02/09 19:07
 
גדעון אמיר
21/02/09 20:18
2
חנוכי
22/02/09 08:46
3
אלי קבט
22/02/09 14:44
4
:|
23/02/09 14:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לקדימה אין מה להציע לליכוד זולת שחיתות ופוליטיקה אחרת - ירודה, מושחתת, יהירה, שבבסיסה התעשרות והנאות החיים של נבחריה על חשבון הקופה הציבורית. קדימה הוכיחה את עצמה יותר מכל ארגון פוליטי אחר במדינת ישראל כי מנהיגיה בפליליים - בהם חשודים, נחקרים, מורשעים, ודווקא אלה שהובילו אותה ודרכה את העם.
21/02/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מבלי לקיים התייעצויות דמוקרטיות במוסדות המייצגים את עמדת חברי מפלגתה הודיעה ציפי לבני שהיא אינה מצטרפת לממשלת אחדות רחבה; על-רקע צורת ההתנהגות הדיקטטורית הזו ברור כי ציפי לבני אינה פועלת על-פי הליך דמוקרטי אלא על בסיס של עלבון אישי, כאילו עם ישראל חייב לה דבר מה וכיוון שלא מילא את חובתו, מגיע לו שהיא, ציפי, תעניש אותו.
21/02/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ריח רע - רע מאד - נודף מהחלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לסגור את תיקה הפלילי של השופטת דליה מארק הורנצ'יק.
21/02/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
מחויבות הנבחרים: אחת הסיבות לשיעור ההשתתפות הנמוך יחסית (פחות משני שלישים) בבחירות הוא התסכול של הבוחרים מהתנהגותם של הנבחרים העושים בקולות שניתנו להם כבתוך שלהם, ולעתים אף בניגוד מוחלט למצע שלפיו נבחרו. הדוגמא הבולטת היא ה"הינתקות" של שרון. ללא קשר להשתייכותם המפלגתית של חברי הכנסת, לפחות ההגונים שבהם - ויש כאלה - טוב יעשו אם יחוקקו חוק שיגדיר את חובתם של הח"כים למצעיהם ולבוחריהם.
21/02/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
ושוב הפקידים הבכירים חושבים שהם מנהלים את המדינה. והפעם אחרי הפקיד הבכיר מהאוצר שחושב ששר האוצר עובד אצלו, מגיעה היציאה התורנית של הפקיד הבכיר הבא והפעם הפקיד הביטחוני הבכיר, האלוף במילואים עמוס גלעד, ראש האגף המדיני ביטחוני, שחושב שראש הממשלה עובד אצלו.
21/02/2009  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il