|   15:07:40
  זאב גלילי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בין אינדיאנה ג'ונס ליונתן פולארד

ארצות הברית היא היום ידידתנו ובת בריתנו היחידה התמיכה האמריקנית והתלות בה השכיחו מאתנו את העובדה שמראשית המאה העשרים היו קובעי המדיניות בוושינגטון אנטי-ציוניים ופרו-ערביים הנשיא החדש והמשבר העולמי עלולים להוציא את השד האנטישמי מהבקבוק
22/02/2009  |   זאב גלילי   |   מאמרים   |   תגובות
60 שנה נאבקו בני משפחת בינגהם עד שזכו לזיכוי על "פשעיו" בהצלת יהודים. הבול שהוצא לזכרו

לפי מספר הדגלים האמריקנים המונפים אצלנו ביום העצמאות אפשר להניח שרבים מאזרחי ישראל סבורים שאנו המדינה ה-51 של ארצות הברית. ובכן, יש לי חדשות רעות לעם היושב בציון. אנחנו לא. ובקרוב אנו עלולים לגלות, כי מאחורי החיוך והנימוס האמריקניים, מסתתרת גחלת האנטישמית הלוחשת במסתרים ועלולה לפרוץ כלהבה.

וכדרכי אפתח בכמה סיפורים. ואתחיל בחירם בינגהם.

האיש שהציל יהודים

ספק אם רבים מקוראי טור זה שמעו אי-פעם בחייהם את שמו של חירם בינגהם (הרביעי). אבל כולם שמעו על אינדיאנה ג'ונס, סרט ההרפתקאות שתיאר ארכיאולוג, משוגע לדבר, שדמותו עוצבה על-ידי האריסון פורד. ובכן, חירם בינגהם שלנו הוא בנו של הארכיאולוג האמיתי שעל-פי דמותו נכתב התסריט לסרט.

חירם בינגהם שלנו לא עסק בסרטים אלא במציאות האמיתית. הוא הצטרף לשירות הדיפלומטי האמריקני בשנת 1911. בשנת 1939 הוא הוצב במרסיי בתפקיד סגן קונסול. באותה תקופה הייתה ארצות הברית נייטרלית נוכח המלחמה באירופה. לאחר כיבוש צרפת והקמת ממשלת הבובות של וישי הצרפתית, ששיתפה פעולה עם הנאצים, הורה הנשיא רוזבלט שלא לתת אף ויזה ליהודים. בינגהם החליט שזו מדיניות לא מוסרית ובניגוד להוראת הממונים עליו הנפיק 2,500 ויזות ליהודים ולפליטים אחרים. בין היתר העניק ויזות לאמנים כמארק שאגאל ומאקס ארנסט, לסופר תומס מאן ולבני משפחתו, ועוד. כל ויזה כזו פירושה היה הצלת אנשים ממוות בטוח. בינגהם לא הסתפק בכך ונתן מקלט בביתו לפליטים יהודים רבים, השיג להם מסמכים מזוייפים ושיתף פעולה עם המחתרת הצרפתית להברחתם לספרד של פרנקו. לרבים הגיש סיוע כספי מכיסו.

בינגהם לא הסתפק במתן ויזות באורח בלתי חוקי. הוא ממש שם נפשו בכפו כדי להציל אנשים. בין היתר הצליח להציל את הסופר היהודי-גרמני ליון פויכטוונגר ("היהודי זיס", "מלחמות היהודים"), שהיה שנוא נפשו של היטלר. פויכטוונגר כבר היה כלוא במחנה הסגר ובינגהם הצליח להוציא אותו משם כשהוא מספק לו בגדי אישה לתחפושת. בתחפושת זו עבר הסופר כמה מחסומים של הגרמנים ומצא מקלט בבית שהעמיד לרשותו בינגהם עד שנמצאה דרך להבריח אותו מן המדינה. בדרך זו או אחרת הצליח להבריח גם סופרים ואנשי רוח מפורסמים אחרים כמו פרנץ ורפל ("ארבעים הימים של מוסה דאג") ואת אשתו אלמה מהלר; את הפילוסופית חנה ארנדט; אנדרה ברטון, אוטו מאיירהוף, קונראד היידן ועוד רבים אחרים.

בשנת 1941 החליטו הממונים עליו להעניש אותו על מעשיו. הוא נשלח למה שנחשב אז לגלות דיפלומטית: שירות בארגנטינה. גם כאן המשיך בינגהם להרגיז את הממונים עליו ודיווח בהתמדה על פעילותה של תנועה נאצית הפועלת לקליטת פושעים נאצים בתום המלחמה. בתום המלחמה הודח בינגהם משירות החוץ האמריקני וב-1988 מת חסר כל.

למעלה מחמישים שנה סרב ה"סטייט דיפרטמנט" להעניק הכרה במעשיו של בינגהם, שנחשב לפקיד בלתי ממושמע וסרבן שפעל בניגוד להוראות. רק בשנת 2002 שונתה המדיניות ומזכיר המדינה דאז, קולין פאואל, הודיע כי הוחלט להעניק הכרה לאחר המוות ואות כבוד לחירם בינגהם הרביעי. שנים לאחר מכן, במלאות 60 שנה ל"פשעיו" של בינגהם, החליט הדואר האמריקני להטביע בול לציון פועלו [ראה משמאל].

אגב: אני התוודעתי לבינגהם בנסיבות משפחתיות. אחד הילדים שניצלו מאש המשרפות, תודות לוויזות הבלתי חוקיות של בינגהם, הוא במקרה הסבא של אחד מנכדיי. בינגהם לא זכה משום מה לתואר "חסיד אומות העולם" כי לפי הכללים הנוקשים שנקבעו זכאי לתואר רק מי שסיכן את חייו בהצלת יהודים.

גירסה אנגלית של הסיפור השלם על חירם בינגהם ראה: [קישור]

אושוויץ לא הופצצה
עצימת עיניים [צילום: AP]

סיפורו של בינגהם (כמו הגילוי מלפני כמה שנים כי ה-CIA ידע משך שנים על מקום הימצאו של אייכמן אך הסתיר זאת מישראל) הם קצה הקרחון של מה שמסתתר מאחורי החזות האמריקנית.

שוכחים כאן שארצות הברית התנגדה להצהרת בלפור, יזמה שורה של חוקי הגירה שנועדו לחסום את הכניסה לארצות הברית - תחילה מיהודי מזרח אירופה ואחר כך מהיהודים שנמלטו מן השואה. והחמור ביותר: ארצות הברית אטמה אוזניה ועצמה עיניה נוכח השואה. רוזבלט נמנע מלפתוח את השערים ומלהפציץ את משרפות אושוויץ. בשנים האחרונות נחשפו בארכיונים אמריקניים תמונות שצולמו על-ידי מפציצים אמריקניים בהם נראים בבירור מחנות ההשמדה. רוזבלט גם כרת ברית עם אבן סעוד, מלך סעודיה (ולאחר פגישה עימו אמר: כי בחמש דקות הבין לאמיתה את בעיית פלשתין).

שוכחים את האמברגו שהטילה ארצות הברית על משלוחי נשק לישראל עם פרוץ מלחמת השחרור. שוכחים שבשלב מסוים חזרה בה ארצות הברית מתמיכה בהחלטת האו"ם על הקמת המדינה. הנשיא טרומן אומנם מיהר להכיר במדינת ישראל, אך בזכרונותיו הוא מציין כי הבחין אצל אנשי מחלקת המדינה "מידה של אנטישמיות שהייתה גורם ביחסם העויין ובהתנגדותם להכרה במדינה היהודית".

זו לא רק היסטוריה
ברק אובמה [צילום: AP]

תאמרו זו היסטוריה. העולם השתנה. במלחמת העולם היהודים הסתתרו כעכברים ולא העזו לתבוע מן הבית הלבן התערבות נגד ההשמדה מחשש שמא יאמרו שזו "מלחמה יהודית". והיום מעמדם בחברה האמריקנית שונה בתכלית. תסתכלו כמה עוזרים יהודיים, ואפילו ישראלי אחד, יש בממשל של אובמה.

האם זה ישפיע על מדיניות ארצות הברית? ראשית, יש לזכור שכל יהודי הממלא תפקיד בממשל חשוד כי הוא פולארד בפוטנציה. שנית, לגמרי לא ברור שדווקא יהודים ינקטו מדיניות שלפי הבנתנו נוגדת את האינטרסים של ישראל. תזכרו את קיסינג'ר שהציל את הארמיה השלישית.

הנה ציטוט ממאמר שהופיע בניוזוויק עוד לפני כמה שנים תחת הכותרת "ישראל איננה בת הברית הגדולה של ארצות הברית". בעל המאמר, מיכאל לינד (יהודי? גם יהודי יכול להיות אנטי-ישראלי אם לא אנטישמי) כותב בין היתר: מאז נפילת חומת ברלין ישראל איננה עוד בעלת ערך לארצות הברית. מדיניות ארצות הברית מעוצבת על-ידי הפוליטיקה הפנימית ולא על-ידי ניתוח אסטרטגי.

דברים דומים ניתן לקרוא יום יום בעיתונות של המיינסטרים ולאו דווקא באתרים אנטישמיים.

אני הקטן חוויתי חוויה כזו. את מאמרי "מי מפחד מברק אובמה" בגירסתו האנגלית (המרוככת) [קישור] שלחתי לאתר חדשות אמריקני גדול - RedState: Conservative News and Community. זה אתר המביע עמדות שמרניות והתפרסם בכך שהוא הראשון שיצא בביקורת על אובמה מאז בחירתו.

אחד הקוראים שפך עלי בתגובה למאמר מקלחת קרה. הגיב על מאמרי בנימוס אך בתקיפות. הוא כתב שכבר אבא שלו טען כי הטעות הגדולה של טרומן הייתה בכך שהכיר במדינת ישראל וכי ישראל אינה מהווה נכס אלא נטל. טוקבקיסטים אמריקנים אינם משתמשים בלשון ביבים כמו הטוקבקיסטים הישראלים. אך אם הייתי מתרגם את דברי הקורא לישראלית הייתי כותב "תלכו לכל הרוחות".

פרשת האלוף זעירא
אלי זעירא

בשנת 1970 התמנה אלוף אלי זעירא לנספח צה"ל בארצות הברית. כשהגיע לוושינגטון פנה למתווך נדל"ן וביקש לשכור למענו בית מתאים. המתווך חזר ובפיו בשורה: מצאתי לך בית יפהפה בפרוור בתסדה (Bethesda). הוא היה גאה על ההישג והסביר לאלוף הישראלי: פרבר זה הוא בדרך כלל מחוץ לתחום ליהודים. אבל כשהסברתי שאתה גנרל ישראלי גיבור, התרצה בעל הבית והסכים להשכיר לך את ביתו, למרות שאתה יהודי. אלי זעירא, כך סיפר לידידי רמי טל, עורך בכיר בידיעות אחרונות ובהוצאת הספרים של העיתון, (שהתיידד עימו במהלך עבודתם המשותפת על כתיבת ספר זכרונותיו), ויתר על הכבוד המפוקפק. הוא שכר בית בפרבר אחר, פחות יוקרתי ופחות אנטישמי.

ראה "ידידתנו ובת בריתנו האנטישמית": [קישור]

תאריך:  22/02/2009   |   עודכן:  06/03/2009
זאב גלילי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין אינדיאנה ג'ונס ליונתן פולארד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי שפניר
22/02/09 12:55
2
יצחק1
22/02/09 16:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"תנו לי נקודת-משען וארים את כדור הארץ" - אמרתו המפורסמת של ארכימדס משמשת מוטו לאמן אייל שפרון, בתערוכת ציוריו החדשה - "התמקמות", ויש בה משום תגובה ישירה למשבר הכלכלי האופף כיום את עולמנו.
21/02/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
סיפורן של בנות לוט מוצג בספרות המשפטית כסיפור "גניבת הזרע" הראשון בהיסטוריה. על-פי הסיפור המקראי, בנותיו של לוט יזמו את התעברותן מאביהן, מכיוון שחשבו כי "איש אין בארץ לבוא עלינו כדרך כל הארץ" (בראשית, יט, לא). לשם כך הן הישקו אותו ובאו עליו בשנתו.
21/02/2009  |  טל רבינוביץ'  |   מאמרים
היום פורסמה בעיתון "מעריב עסקים" כתבתו של גיל מלמד, שכותרתה "מי גנב את כרית האוויר שלי?" (קישור). אין אנו משיחין רק ב-"גניבת כריות" אלא בהפקרה רבתי של ביטחוננו שלומנו ורכושנו, על מזבח "המצאת המאה" שאינה אלא בכייה לדורות: "אובדן להלכה". בל נטעה - אין עסקינן במושג מתחום הרכב, אלא במושג על טהרת תחום הפיננסים-גרידא. לא ידוע לנו מי היה "הגאון הפיננסי" (ת"פ של טייקון?) שהצליח בתחילת שנות השמונים לשכנע את חברי הכנסת והממשלה דאז, לכלול את ההגדרה הכביכול-תמימה אך העצובה-למעשה הזו - "אובדן להלכה" - בפוליסה התקנית לרכב (התוספת לתקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לביטוח רכב פרטי), תשמ"ו-1986).
21/02/2009  |  רונן לוי  |   מאמרים
לקדימה אין מה להציע לליכוד זולת שחיתות ופוליטיקה אחרת - ירודה, מושחתת, יהירה, שבבסיסה התעשרות והנאות החיים של נבחריה על חשבון הקופה הציבורית. קדימה הוכיחה את עצמה יותר מכל ארגון פוליטי אחר במדינת ישראל כי מנהיגיה בפליליים - בהם חשודים, נחקרים, מורשעים, ודווקא אלה שהובילו אותה ודרכה את העם.
21/02/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מבלי לקיים התייעצויות דמוקרטיות במוסדות המייצגים את עמדת חברי מפלגתה הודיעה ציפי לבני שהיא אינה מצטרפת לממשלת אחדות רחבה; על-רקע צורת ההתנהגות הדיקטטורית הזו ברור כי ציפי לבני אינה פועלת על-פי הליך דמוקרטי אלא על בסיס של עלבון אישי, כאילו עם ישראל חייב לה דבר מה וכיוון שלא מילא את חובתו, מגיע לו שהיא, ציפי, תעניש אותו.
21/02/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il