|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

חשיפה ב-News1: היועץ המשפטי לממשלה מתכנן
לפגוע בתביעות נגד מחוללי טרור והרשות הפלשתינית

וינשטיין לצד המחבלים? מבקש למנוע עדויות <BR>בכירים במערכת הביטחון בתביעות נפגעי טרור

וינשטיין הודיע שיתייצב בשתיים מן התביעות נגד הרשות הפלשתינית, כדי לנמק מדוע אין לאפשר לבכירים במערכת הביטחון להעיד בהן אם תתקבל עמדתו של וינשטיין, יתקשו מאוד התובעים במקרים אלו להוכיח את אחריותה של הרש"פ לפיגועים ביהמ"ש דורש מווינשטיין להסביר מדוע הוא נוקט עמדה ביטחונית-מדינית לפני הבחירות
06/01/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
וינשטיין. ביקורת חריפה של ביהמ"ש [צילום: פלאש 90]

עמדה הפוכה בעליון
ממש באותם ימים בהם ביקש יהודה וינשטיין למנוע עדויות של בכירים במערכת הביטחון בתביעות של נפגעי טרור, מסרה המדינה הודעה הפוכה בתכלית לבית המשפט העליון. ב-29.12.14 כתבו השופטים אליקים רובינשטיין, ניל הנדל ונעם סולברג: "רשמנו לפנינו כי גישת המדינה, בהנחיית פרקליט המדינה, היא לסייע ככל הניתן בתביעות נפגעי טרור".

אז מה העמדה המחייבת - זו של וינשטיין או זו של שי ניצן? והיכן אמרה המדינה את האמת - בבית המשפט העליון או בבית המשפט המחוזי?

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מבקש למנוע מבכירים במערכת הביטחון להעיד בתביעות של נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית. כך עולה מבקשתו להתייצב בשתיים מן ההתביעות מסוג זה, הנדונות בפני בית המשפט המחוזי בירושלים. עמדתו של וינשטיין זכתה לביקורת חריפה ביותר מצידו של השופט הדן בתיק - סגן נשיא בית המשפט, משה דרורי.

בני משפחת דבורה, שנפגעו בפיגוע בעמנואל בשנת 2001, הגישו תביעה פיצויים נגד הרשות הפלשתינית, חמאס, יאסר ערפאת ואחרים. במסגרת זו הם ביקשו לזמן לעדות את ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל.) אהרון זאבי-פרקש, ואת מי שהיה ראש השב"כ, אבי דיכטר, כדי שיעידו על המסמכים שנתפסו במבצע "חומת מגן" והמלמדים לטענת התובעים על מעורבות הרש"פ בפיגוע. זאבי-פרקש ודיכטר ביקשו מהמדינה, לדברי האחרונה, למנוע את העדתם.

מיכאל גדרי, שנפצע בפיגוע בעפולה במאי 2003, הגיש תביעת פיצויים נגד הרשות הפלשתינית, מוחמד דחלאן ואחרים. במסגרת זו, הוגש תצהיר של תא"ל (מיל.) יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין, שהיה עד לאחרונה מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים. אולם בעקבות התערבותה של פרקליטות המדינה, משך קופרווסר את תצהירו.

עו"ד אפרת קרונברגר מפרקליטות מחוז ירושלים פנתה בסוף אוגוסט ובתחילת ספטמבר 2014 לדרורי וביקשה שידחה את הבקשות לזמן לעדות את זאבי-פרקש, דיכטר וקופרווסר. בין היתר טענה, כי הבקשות לזימונם הוגשו "תוך התעלמות מן הרגישות והביטחונית והמדינית וההשלכות האפשריות", וכי הן "פוגעת במידה בלתי ראויה באינטרס הציבורי הרחב המחייב שקלולם של היבטים נוספים". לדברי קרונברגר, "העדתם של אישים אשר שימשו בתפקידים בכירים במערכת הביטחון, במסגרת תביעה אזרחית בין שני בעלי דין פרטיים, נושאת משמעות ציבורית החורגת בהרבה מגדרה של התביעה שבנדון".

ב-29.10.14 פנתה שוב קרונברגר לבית המשפט והודיעה, כי וינשטיין שוקל לעשות שימוש בסמכותו ולהתייצב לתהליכים, וביקשה ארכה של 30 יום כדי להחליט האם לנקוט בצעד זה. לדבריה, לא ניתן לגבות את עדויותיהם של שלושת הבכירים בשל "אינטרסים ציבוריים... הכוללים שיקולים בדבר בטחון המדינה ואינטרסים מדיניים". משמעות בקשתו של וינשטיין היא, שברצונו שבית המשפט יקבע שאין לאפשר לבכירים במערכת הביטחון להעיד בתביעות נגד מחוללי טרור והרשות הפלשתינית - דבר שיקשה עליהם מאוד להוכיח את אחריותה של הרש"פ לפיגועים.


"כיצד ההינה המדינה"


דרורי הגיב למחרת בחריפות באומרו, כי למדינה אין כל מעמד משפטי בתיק. הוא הוסיף: "פליאה בעיני כיצד ההינה המדינה להתערב בהליך אזרחי, שבו התובע הוא בן משפחה של נפגע טרור, כאשר פרקליטה מפרקליטות מחוז ירושלים עושה כן, ללא כל סמכות".

דרורי הוסיף והביע את תמיהתו על כך שהפרקליטות מודיעה כעת שווינשטיין בעצם טרם החליט האם להתייצב לדיון, ושהיא מבקשת ארכה להגשת בקשה "שבה יוסברו אותם שיקולים שבהם נציג הציבור מתיימר לפגוע בזכותו של אחד מבני הציבור לממש את זכותו לפיצויים בגין הרג או פציעה... מדובר בהליך יוצא דופן, שמעורר שאלה משפטית קונסטיטוציונית עקרונית".

עוד אומר דרורי כי איש אינו פטור מלהתייצב בבית המשפט ולמסור את הידוע לו אם הוא נקרא לעשות זאת. לדבריו, המילים "אינטרסים הכוללים שיקולים בדבר בטחון המדינה ואינטרסים מדיניים" הן "שם קוד לעניינים עלומים שלי לא ברורים וקשה להעלות על הדעת כי בכוחם למנוע מאזרח במדינה לממש את זכותו בהליך תביעה שהוגש כדין". הוא מזכיר, כי על-פי פסיקת בית המשפט העליון - הגישה לערכאות היא זכות-על שעומדת אפילו מעל חוקי היסוד. עם זאת, כדי שלא ליצור רושם של מחטף, העניק דרורי למדינה את הארכה המבוקשת.

"לכבול את הממשלה"

ב-30.11.14 הבטיחה קרונברגר, כי עמדתו הסדורה של וינשטיין "בנושא עדות הבכירים במערכת הביטחון אגב התביעה שבכותרת" תוגש בתוך 30 יום. אולם ב-28.12.14 ביקשה קרונברגר ארכה נוספת של 30 יום, בנימוק שהכנת עמדתו של וינשטיין טרם הסתיימה.

גם הודעה זו גררה תגובה חריפה במיוחד של דרורי, שכתב למחרת: "היועץ המשפטי לממשלה יודיעני בכתב, תוך 15 יום, האם לשיטתו, לפיה אין זה ראוי - ואולי אפילו נוגד את הדין - בתקופת בחירות לקבל החלטות מעבר לצורך המיידי, האם המועד המתאים להגשת עמדתו הוא עתה, לפני הבחירות, או שמא לשיטתו יש להמתין עד להקמת ממשלה חדשה ואז יקויימו אותן התייעצויות עם מי שימונה לאחר הבחירות; שכן, כלשון הבקשה, מדובר בהיבטים ציבוריים [צריך להיות: מדיניים] וביטחוניים, ואין - לשיטת היועץ המשפטי לממשלה - לכבול את הממשלה החדשה בעמדה שמגובשת היום".
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / בקשה לביטול זימון לעדות
הפרקליטות מבקשת למנוע מיוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, להעיד בתביעה של נפגע טרור נגד הרשות הפלשתינית
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / הודעה מטעם פרקליטות המדינה
הפרקליטות מבקשת ארכה של 30 יום להגשת עמדת היועץ המשפטי בעניין עדויות של בכירים במערכת הביטחון בתביעות של נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / החלטה
ביקורת חריפה של בית המשפט על התערבות המדינה בתביעת נפגע טרור נגד הרשות הפלשתינית + מתן ארכה להגשת עמדת היועץ המשפטי בנושא עדויות של בכירים במערכת הביטחון בתביעה זו
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / הודעה ובקשה לעיכוב ביצוע מטעם המדינה
המדינה מודיעה שהיועץ המשפטי לממשלה שוקל להתייצב לדיון בשאלת עדותם של אנשי מערכת הביטחון בתביעות של נפגעי טרור
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / בקשת ארכה להגשת עמדת היועץ המשפטי לממשלה
הפרקליטות מבקשת 30 יום נוספים להגשת עמדת היועץ המשפטי בעניין עדויות של בכירים במערכת הביטחון בתביעות של נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית
ת"א 3367/09, מיכאל גדרי נ' אחמד שובאני ואח' / החלטה
ביהמ"ש דורש מהיועץ המשפטי לנמק מדוע בתקופת בחירות הוא מבקש לקבוע עמדה בנוגע לעדויות בכירים במערכת הביטחון בתביעות נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית
ת"א 7054/05, דבורה צרפתי ואח' נ' הרשות הפלשתינית ואח' / בקשה לביטול זימון לעדות
הפרקליטות מבקשת לבטל את זימונם של אהרון זאבי-פרקש ואבי דיכטר לעדות בתביעתם של נפגעי טרור נגד הרשות הפלשתינית
בג"ץ 325/14, רבקה מוריה ואח' נ' מנהל בתי המשפט ואח' / החלטה
המדינה מודיעה, כי הנחיית פרקליט המדינה היא לסייע ככל הניתן לתביעות של נפגעי טרור

תאריך:  06/01/2015   |   עודכן:  06/01/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
וינשטיין לצד המחבלים? מבקש למנוע עדויות
בכירים במערכת הביטחון בתביעות נפגעי טרור
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צורי
6/01/15 08:53
2
משפטו ותיק
6/01/15 09:41
3
פינוקיו
6/01/15 09:44
4
לחופשה ללא תשלום
6/01/15 09:52
5
חיים קדמן
6/01/15 09:53
6
ירושלמית
6/01/15 10:01
7
גימי-יהודי מיהודה
6/01/15 10:08
8
דרור מרמת גן
6/01/15 10:19
9
בינו צדיקוב
6/01/15 10:23
10
די כבר
6/01/15 10:33
11
בפיגלין האויב האכ
6/01/15 10:42
12
שוחר-שלום
6/01/15 12:11
 
ומתנגד לנתניהו.
6/01/15 17:38
13
אמיר - עו"ד
6/01/15 12:22
14
מגיב ותיק
6/01/15 13:51
15
שמ
7/01/15 07:41
16
סהר שוקר
8/01/15 12:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ארצות הברית מתנגדת להחלטת הממשלה שלא להעביר לפלשתינים את כספי המיסים ישראל גובה עבורם בסך חצי מיליארד שקלים בשל בקשתה להתקבל לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. מחלקת המדינה אומרת כי מדובר בצעד שמגביר את המתיחות.
06/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רבים מקרב הפוליטיקאים והעיתונאים מחוגי השמאל המדיני, מבקרים ומתנגדים ל"מדיניות ההפחדות" של נתניהו כהגדרתם. הם תובעים ומאמינים במדיניות של "חזון ותקווה". הם אופטימיסטים נאיביים, שמזלזלים ומבטלים את האיומים להשמדתנו מצד אירן, חיזבאללה, חמאס ודאעש. הם מתעלמים מעובדות מוכחות. הם מאמינים בחזון משיחי שלא קיים בעולם המציאותי. האופטימיות שלהם מתבטאת כנראה במתן תקווה לחמאס ומדינה לעבאס ואז יבוא שלום על ישראל.
05/01/2015  |  מתי דוד  |   מאמרים
התוכן של הצעת ההחלטה הפלשתינית שנדחתה במועצת הביטחון מלמד פעם נוספת כי אבו-מאזן אינו מוכן לפשרות בנושאים המהותיים, שהם תוצאה של מו"מ. למשל, ההצעה מדברת במפורש על "שתי מדינות" ולא על "שתי מדינות לשני עמים", כי הפלשתינים אינם מכירים בעם יהודי; היא במודגש אינה מדברת על "קץ הסכסוך" שיבוא בעקבות הסדר קבע, אלא על "סיום הכיבוש". פניה של הרשות הפלשתינית להמשך המלחמה המדינית-משפטית נגד ישראל על-מנת להטרידה, לכרסם בלגיטימיות שלה ולהתחמק מכל פשרה. איך פועלים נגדה? אכן, שאלה טובה למפלגות.
05/01/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
עדיין הדי מלחמת "צוק איתן" נשמעים ברחבי הארץ צרימתם גורמת לתחושה של חוסר ביטחון מובהק בקרב תושבי עוטף עזה המפגינים נגד מדיניות ממשלת ישראל וצה"ל להסיג את הכוחות מן האזור. וכאילו כל אלה אינם מספיקים, מתפרסמים היום דברי מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף איתי וירוב, שנאמרו בשיחה סגורה עם תושבי המקום.
05/01/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בשיחה שקיים עם 28 שגרירים של מדינות אירופה ב-18 בדצמבר 2014, הבהיר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, כי עד לאחר הבחירות בישראל, שייערכו ב-17 במארס 2015, ארצות הברית לא תאפשר קבלת החלטה במועצת הביטחון, הנוגעת לתהליך השלום הישראלי-פלשתיני. קרי העריך, כי אימוץ החלטה כזו במועצת הביטחון, מכיוון שתנוסח ללא שיתוף ממשלת ישראל וממילא בניגוד למדיניותה, תחזק גורמים בימין הישראלי המתנגדים לתהליך השלום. קרי לא פסל מעורבות כלשהי של מועצת הביטחון בתהליך המדיני בעתיד, אך סירב להיכנס לפרטים. דבריו נאמרו על-רקע מאמציה של הרשות הפלשתינית לקדם קבלת החלטה במועצת הביטחון, המכירה במדינה פלשתינית בגבולות 1967 וקוראת לסיום הכיבוש של ישראל עד 2017. ארצות הברית הבהירה שהיוזמה הפלשתינית אינה מקובלת עליה. מקורות פלשתינים אישרו, כי הממשל מפעיל לחץ על הרשות הפלשתינית לדחות את הגשת ההצעה להצבעה במועצת הביטחון, עד לאחר הבחירות בישראל.
04/01/2015  |  פרופ' זכי שלום  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
אבו מאזן יואשם בפשעי מלחמה יחד עם החמאס  /  עידן יוסף
נתניהו: הרשות הפלשתינית - ישות טרור  /  עידן יוסף
בג"ץ אישר עקרונית הריסת בתי מחבלים  /  איתמר לוין
להכשיר את החורבן  /  דרור אידר
עכשיו שהם "רשומים" בהאג...  /  יהודה דרורי
קשר פרום  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il