|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
בנימין נתניהו. עקרונות-על [צילום: AP] שפירא. דורש דוגמא אישית [צילום: פלאש 90] שרה נתניהו. החזירה כסף [צילום: פלאש 90]

דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה

שפירא במבוא: חשש לפלילים; <br>בגוף הדוח: אין חריגות מהנוהל

סוגיות הבקבוקים ורהיטי הגן מופיעות רק במבוא ולא נבדקו לעומקן הוצאות המעונות עלו בצורה חדה עד 2012 וירדו לאחר מכן הוצאות גבוהות על ניקיון בקיסריה ועל ארוחות בירושלים
17/02/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות
החשמלאי המקורב
למרות הנחיית משרד רה"מ שלא להתקשר עם החשמלאי שעבד באופן פרטי עם משפחת נתניהו, נעשתה התקשרות שאפשרה את העסקתו לשם ביצוע עבודות חשמל במעון בקיסריה, תוך מצג מטעה לפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר, אך בפועל חשמלאי זה ביצע את העבודות מטעמו כקבלן משנה. אותו חשמלאי היה באותה עת חבר מרכז הליכוד ומקורב למשפחת נתניהו.

בתוך שלושה חודשים, ספטמבר עד נובמבר 2009, נוצלו 10,500 שקל, שהם 70% מסכום הזמנת המסגרת בסך 15,000 שקל, שנועדה לשנה שלמה. בשלושת החודשים האלה נרשמה קריאת שירות כמעט בכל סוף שבוע, לרבות ביום כיפור. ההזמנות נעשו בידי שרה נתניהו או מזכירותיה, וכך לא ניתן היה לבחון את נחיצות ההזמנות ואת דחיפותן.


העובדים מימנו
עובדים במשרד רה"מ שילמו מכיסם הפרטי עבור רכישות מצרכים לבנימין נתניהו או לבני ביתו. לא נמצאו במשרד רה"מ כללים המסדירים את אופן טיפולה של החשבות במקרים כאלו, ולעיתים לא קיבלו אותם עובדים החזר מקופה קטנה, כך שהם ספגו את עלות ההוצאות הפרטיות של נתניהו או בני ביתו. מדובר למשל ב-42.18 שקל לקניית כדורים נגד צינון, 32 שקל לקניית עיתונים למעון בקיסריה, 32 שקל עבור ארוחת צהריים, 110 שקל תמורת ארוחת צהריים ממסעדה, 40 שקל תמורת קפה ומאפים, כוס יין בסך 25 שקל, ארוחה ב-39 שקל וארוחה ב-45 שקל.

שפירא אומר: "כאשר עובד במשרד רה"מ נאלץ לממן מכיסו הוצאה עבור ראש הממשלה, מדובר במינהל לא תקין, ואין נפקא מינה אם מדובר בסכום גדול או קטן. לא נמצאו במשרד רה"מ כללים המסדירים את טיפולה של החשבות במקרים אלו. העדר כללים הביא לכך שלעתים עובדים במשרד לא קיבלו החזר של הסכומים ששילמו בגין הוצאות ראש הממשלה ובני ביתו".

"ההוצאות בבית ראש הממשלה עליהן העיר משרד מבקר המדינה בדוח זה לא עלו בקנה אחד עם עקרונות היסוד של סבירות, מידתיות, חיסכון ויעילות, המהווים נורמות-על אשר חלות על יישום נוהל משרד רה"מ. אומנם במישור המשפטי-טכני לא הייתה לכאורה חריגה מהנוהל: בתחומים שבהם נקבעו תקרות לא הייתה חריגה מתקרות אלה, ובתחומים שבהם לא נקבעו תקרות לכאורה לא תיתכן חריגה שכזו. ואולם גם בתחומים שבהם לא נקבעה תקרה נדרש לנהוג לפי עקרונות היסוד האמורים - ובהתנהלות בית ראש הממשלה הייתה חריגה מעקרונות אלה".

כך אומר (יום ג', 17.2.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח שלו על הוצאות מעונות ראש הממשלה - המעון הרשמי בירושלים וביתה של משפחת נתניהו בקיסריה. לדעת שפירא, "ניתן לצפות מנבחר ציבור, בכיר ככל שיהא, להקפיד לפעול לפי העקרונות האמורים וכך גם לשמש דוגמה לחיסכון בכספי ציבור - בייחוד נוכח העובדה שהדבר הוכח כאפשרי לאור הירידה בהוצאות בשנת 2013".

בדוח עצמו אין כל אזכור של חששות לפלילים מצד איש - לא מצד בנימין נתניהו, לא מצד שרה נתניהו ולא מצד גורם אחר כלשהו. למרות זאת, במבוא לדוח אומר שפירא, כי "היועץ המשפטי לממשלה עודכן בזמנו בפרטי נושאי הדוח, ולפי בקשתו הועבר אליו מלוא החומר ב-2.2.15. החומרים הללו הועברו הואיל והם העלו חשש לכאורה לפגיעה בטוהר המידות, עד כדי חשש למעשה פלילי".

במבוא לדוח מתייחס שפירא לעניין מיחזור הבקבוקים, לאחר שנמסר לו, כי שרה נתניהו החזירה לקופת משרד רה"מ 4,000 שקל בגין בקבוקים אלו, וכי אין נוהל לטיפול בהם. עוד נמסר לשפירא, "כי נרכשו רהיטי גן חדשים, הזהים לרהיטי הגן המצויים במעון הרשמי בירושלים, והועברו למעון הפרטי בקיסריה. ואולם לאחר פרסום העניין הוחזרו הרהיטים החדשים למעון הרשמי בירושלים".


מבשלת או ארוחות מבחוץ?


בשנים 2011 ו-2012 היו הוצאות בית ראש הממשלה על מזון ואירוח רשמי יותר מכפליים מאשר בשנת 2009. ההוצאות גדלו מ-211,000 שקל בשנת 2009 ל-490,000 שקל בשנת 2011 - אך הן ירדו ל-458,000 שקל בשנת 2012. בשנת 2013 חלה ירידה ניכרת בהוצאות אלה, והן הסתכמו ב-226,000 שקל, בדומה לשנת 2009.

ועדת הכספים לא קבעה תקרות לרכישת מוצרי מזון למעון הרשמי, להזמנת ארוחות בהעדר מבשלת ולהוצאות הכרוכות בשימוש במעון הפרטי. לדעת מבקר המדינה, מתן אפשרות להוצאה בלתי מוגבלת אינו עולה בקנה אחד עם מינהל תקין. הסדר כזה אף פוגם בעקרונות של יעילות וחיסכון ועלול להוביל לבזבוז כספי ציבור.

כאשר אין מעסיקים במעון הרשמי מבשלת, אפשר לפי הנוהל להזמין מזון מבושל מוכן, מקבלנים ונותני שירותים שמשרד רה"מ התקשר איתם. ממרץ 2009 ועד מרס 2013 לא הועסקה מבשלת במעון הרשמי (אם כי מי שהועסקה כמנקה נתנה גם שרותי בישול חלקיים). בשנים 2010, 2011, 2012 ו-2013 היו ההוצאות על הזמנת ארוחות למעון הרשמי כדלקמן: 70,000 שקל, 92,000 שקל, 158,000 שקל ו-64,000 שקל, בהתאמה.

האפשרות להזמנת ארוחות פרטיות לנתניהו, לבני משפחתו ולאורחיו מומשה באופן שגרתי, גם כאשר הייתה מי ששימשה מבשלת במעון, למרות הסכום הגבוה של הוצאות אלו, שהקופה הציבורית נושאת בהן. זאת, בניגוד לעקרונות היסוד של חיסכון ומידתיות.

חשב משרד רה"מ ציין, כי ייתכן שהעלייה בהוצאות המזון נגרמה בין היתר מהסטת פעילות של נתניהו ממשרדו למעונו הרשמי. זאת, נוכח ההבדלים בזכאות לכלכלה, שהיא גבוהה יותר במעון מאשר במשרד. לדעת משרד מבקר המדינה, הותרת הֶסדר שיש בו תמריץ כלכלי להסטת פעילות ראש הממשלה ממשרדו למעונו הרשמי היא בעייתית, על משרד ראש הממשלה לבחון סוגיה זו ובמידת הצורך לפעול לשינוי הכללים.


הניקיון והיטל הבצורת


משנת 2009 ועד שנת 2012 גדלו הוצאות הניקיון במעון בירושלים פי 1.8, והוצאות הניקיון במעון בקיסריה גדלו משנת 2010 לשנת 2012 פי 1.4. הוצאות הניקיון של המעון הפרטי בשנים 2010, 2011 ו-2012 היו 85,000 שקל, 87,000 שקל ו-122,000 שקל בהתאמה, כלומר 8,166 שקל לחודש בממוצע תלת-שנתי. זאת, אף על-פי שנתניהו ומשפחתו שוהים במרבית ימות השנה במעון הרשמי, ואילו במעון בקיסריה הם שוהים בעיקר בסופי השבוע.

ההוצאה החודשית הממוצעת על ניקיון שני המעונות בשנים 2013-2009 הייתה 75,200 שקל. לדעת משרד מבקר המדינה, זוהי הוצאה גבוהה מאוד. הירידה בהיקף הוצאות הניקיון במעון הפרטי בשנת 2013 לסך 48,000 שקל, דהיינו, 4,000 שקל בממוצע לחודש, ממחישה גם היא את היקף הוצאות הניקיון החריג במעון הפרטי בשנים הקודמות.

ועדה הכוללת את היועצת המשפטית של משרד רה"מ, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד החליטה שאין לממן את היטל הבצורת (היטל על צריכת מים עודפת) המוטל על צריכת המים במעון בקיסריה, אך היא שינתה את החלטתה על-פי הנחייתו של נתניהו. בעקבות החלטה זו של הוועדה החזיר משרד רה"מ לנתניהו בשנת 2012 את תשלומי היטל הבצורת ששילם בשל צריכת המים העודפת במעון בקיסריה, בסך 5,482 שקל. נתניהו טען שלא נתן הנחיה כזו, אלא ביקש לבחון את האפשרות; שפירא סבור, שבקשה כזו של ראש הממשלה עלולה להתפרש כהנחיה.


איפור ועיצוב שיער


ראש ממשלה זכאי למימון הוצאות ביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית (הכוללות רכישת בגדים, איפור ועיצוב שיער), שלו ושל בת זוגו. הוצאות דמי ייצוג כלולות בתקציב הוצאות מעונות רה"מ. מיוני 2009 ועד יוני 2011 מימן משרד רה"מ את הוצאות האיפור ועיצוב השיער משני מקורות תקציב נפרדים: הוצאות האיפור ועיצוב השיער של נתניהו מומנו מתקציב התפעול של המשרד, ואלה של שרה נתניהו - מתקציב דמי הייצוג.

ביוני 2011 קבע המשנה דאז ליועץ המשפטי לממשלה, מייק בלס, כי את הוצאות האיפור והתספורת של נתניהו יש לממן מדמי הייצוג בלבד. לאחר מתן חוות הדעת ביקש המשרד לקיים בחינה משפטית חדשה בנושא. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אימץ ביולי 2012 את חוות דעתה של היועצת המשפטית של משרד רה"מ, לפיה ניתן לממן את ההוצאות הללו משני מקורות תקציב.

לדעת שפירא, הדרך שנוקט משרד רה"מ באישור היועץ המשפטי לממשלה - מימון תחום פעילות אחד משני מקורות תקציב נפרדים - מאפשרת את הגדלת תקציב דמי הייצוג שלא על דעת ועדת הכספים, ומכאן שבפועל הביאה לשינוי סעיף תקציבי בדרך של פרשנות משפטית של החלטת ועדת הכספים, והיה נכון לו נמנע ממנה המשרד.

משרד רה"מ נמנע מלפרסם את סכום התקציב המוקצה למעונות ואת השימושים הנעשים בו עד לשנת 2014 (בדוח המתייחס לשנת 2013). דוח על תקציב משרד ראש הממשלה וביצועו לשנת 2013 פורסם באופן יזום באתר האינטרנט של המשרד רק בראשית שנת 2014. בדיקת הוצאות מעונות רה"מ לא נכללה בתוכניות העבודה של יחידת הביקורת הפנימית של המשרד.

משרד רה"מ נקט במקרה מסוים הסדר לקיזוז חוב של נתניהו בסך 6,124 שקל שנוצר בשל חריגה מתקרת הוצאות שנקבעה (לגבי ארוחות שלו במקום עבודתו) ובשל הוצאה שאין לממנה מאוצר המדינה (קניית מצרכים אישיים). זאת, במקום להסדיר את חובו של נתניהו על-ידי השלמת ההליך שבו החל אגף הכספים, כאשר ביקש שנתניהו ישלם את הסכומים החורגים, כפי שאכן נעשה בפעמים אחרות שבהן נמצאו חריגות כאלה.
דוחות ביקורת / מבוא
מבוא המבקר יוסף שפירא לדוחותיו בנוגע למעונות ראש הממשלה, בית הנשיא ומינהל הכנסת
הוצאות מעונות ראש הממשלה / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על ההוצאות במעון הרשמי של ראש הממשלה ובמעון משפחת נתניהו בקיסריה: ארוחות, ניקיון, חשמלאי, איפור, סידור שיער, קופה קטנה

ריכוז הוצאות מעונות ראש הממשלה
תאריך:  17/02/2015   |   עודכן:  17/02/2015
איתמר לוין
+מני נפתלי: לא אתייחס לעליית ההוצאות
22:10 17/02/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה: האם המטרה הפוליטית מקדשת את כל האמצעים?
(מני נפתלי [צילום: מן הטלוויזיה])
+המניפולציות של שפירא
19:39 17/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוח מבקר המדינה על מעונות ראש הממשלה נראה כאילו למבקר ולמשרדו לא עמדה היושרה לומר: בדקנו ולא מצאנו שום דבר רציני. ואת מה שכן מצאו, הם מציגים תוך פער עצום בין הממצאים לבין ההכרזות, ותוך הצנעה של מידע שמכניס את כל העסק לפרופורציות הנכונות
(האם הוא נכנע לתקשורת? [צילום: יוסי זליגר])
+פרקליט נתניהו: שפירא לא נתן לנו להגיב
16:47 17/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוד שמרון אומר שדבריו של שפירא על חשש לפלילים עוסקים בנושאים שכלל לא נבדקו בדוח ומכחיש שנפל פגם בהתנהלות בנושאי הבקבוקים ורהיטי הגן
(שמרון. לא בוצעה השוואה [צילום: פלאש 90])
+וינשטיין והכנסת מתבקשים לבחון את הכללים
16:12 17/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרק ההמלצות בדוח: לקבוע את תקציב המעונות בהליך מסודר, לשקול להקצות תקציב נפרד למעון הפרטי, לפרסם את הוצאות המעונות ולפעול ברגישות ציבורית
(מצב פיזי ירוד [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שפירא במבוא: חשש לפלילים; בגוף הדוח: אין חריגות מהנוהל
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
17/02/15 16:48
2
מגיב ותיק
17/02/15 17:05
 
ליכודניק וותיק
17/02/15 21:10
 
מגיב ותיק
17/02/15 22:27
 
ראוב
17/02/15 21:50
 
מגיב ותיק
18/02/15 00:30
3
מיכל מירושלים
17/02/15 17:24
4
שמ
17/02/15 17:44
5
ישע
17/02/15 18:01
 
שמ
17/02/15 20:23
6
רובי רוב
17/02/15 19:42
7
סקרן
17/02/15 19:44
8
בבר
17/02/15 22:11
9
מני יצא האבל מושל
17/02/15 22:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מבקש מהיועץ המשפטי לממשלה ומהכנסת לבחון מחדש את הכללים והנורמות הנוגעים למעונות ראש הממשלה, ואת הדרכים הראויות לעגן אותם בחקיקה ובנהלים. הדברים כלולים בפרק המסקנות בדוח על המעונות שמפרסם שפירא (יום ג', 17.2.15).
17/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ביום 03.02.15 חשפנו כאן כי בניגוד לפרסומיו של רביב דרוקר (בבלוג שלו ובערוץ 10), בדיקת מבקר המדינה הפריכה את הטענות: לא שולם מימון כפול לטיסות בני הזוג נתניהו וילדיהם. התרענו עוד, כי דרוקר פרסם באחרונה טיוטת דוח ראשונית, שאותה הציג כהוכחה לטיעוניו על מימון כפול שניתן כביכול לטיסות נתניהו, למרות שידע שזו הופרכה מזמן מזמן לאחר בדיקות חוזרות ונשנות ונוכח התשובות המספקות שקיבל המבקר מנתניהו ומפרקליטיו.
14/02/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
מבקר המדינה יוסף שפירא ידוע כאיש משעשע. לא אחת הוא התקשר בטלפון ולהפתעת בני שיחו קרא בקול גדול: קוקוריקו... בשיחותיו עם עיתונאים ועם גורמים אחרים מרבה שפירא להתבדח. לספר סיפורים. וגם לרכל, משל ירש את תפקידה של ליאורה המיתולוגית.
14/02/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
שרה נתניהו היא אישה חולה. את זאת יודעים היטב ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו הקרובים. נתניהו הוא האיש שסובל מכך יותר מכל אחד אחר. במעשיה המוזרים, שרה נתניהו מביישת אותו ואת כל בני המשפחה ומסכנת אותם בהסתבכות בעבירות פליליות.
07/02/2015  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בניגוד לפרסומיו של רביב דרוקר (בבלוג שלו ובערוץ 10), בדיקת מבקר המדינה הפריכה את הטענות: לא שולם מימון כפול לטיסות בני הזוג נתניהו וילדיהם על קביעה זו חזר גם עו"ד אורי קורב, התובע במשפטו של אולמרט בפרשת ראשונטורס טיוטת הדוח שפרסם דרוקר (בניגוד לחוק), כוללת טענות ראשוניות שנבדקו, הופרכו ונדחו ברובן
03/02/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il