"פיתוח מתחמי
רכבת ישראל בע"מ", חברת-הבת למסחר ולפיתוח של רכבת ישראל, אשר הוקמה ביולי 2014, בעקבות החלטת הממשלה, מחפשת מנכ"ל כדי להתחיל לפעול.
חברת-הבת, שתפעל על בסיס כוח אדם צר - כ-10 עובדים בלבד, תהיה באחזקה מלאה (100%) של רכבת ישראל ובעלת יכולת ליצור שותפויות עם גורמים פרטיים רלוונטיים.
מטרת החברה היא למצות את הפוטנציאל הכלכלי המשמעותי הטמון בתחנות הרכבת ובמתחמים השונים שנמצאים לצידן והם בבעלות החברה. זאת, תוך שיפור השירות לנוסעים, באמצעות הרחבת מעגל השירותים הקיימים בתחנות הרכבת, כמקובל בעולם. כתוצאה מכך, צפויות הכנסות רכבת ישראל לגדול משמעותית ולהביא להפחתת היקפי התמיכה הממשלתית. הרווחים מפעילות זו יופנו לפיתוח רכבת ישראל.
משימותיה העיקריות של חברת-הבת:
- פיתוח וייזום מסחרי של מתחמי הרכבת והמתחמים המשולבים - בהתאם לחתימת התיקון להסכם המקרקעין משנת 2004.
- יצירת שותפויות עסקיות עם גורמים מהמגזר העסקי המתמחים בפיתוח נדל"ן מסחרי להקמה וביצוע פרויקטים אלו.
- קידום התוכנית בין חברת רכבת ישראל ומינהל מקרקעי ישראל ("תכנון משותף"), הכוללת 30 פרויקטים בכל הארץ.
- ביצוע בדיקות היתכנות לכ-15 פרויקטים נוספים לפיתוח וייזום מסחרי עסקי.
חברת-הבת לפיתוח ולמסחר תוביל את מימוש ההסכם שחתמה אשתקד רכבת ישראל עם רשות מקרקעי ישראל, לפיתוח מתחמי תחנות הרכבת. ההסכם צפוי להביא להקמת מרכזי תעסוקה ומסחר בתחנות הרכבת ברחבי הארץ כולה.
ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, במהלך העשור הקרוב, תקדם חברת-הבת של רכבת ישראל פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות, בהיקף כולל של כ-7 מיליון מ"ר, עם צפי הכנסות של כמיליארד שקלים וחצי והכנסות שוטפות של כ-400 מיליון שקלים בשנה.
פעילות חברת-הבת תאפשר את הגדלת רווחיה של חברת רכבת ישראל שיופנו לטובת המשך קידום תוכנית הפיתוח של החברה.
לדברי מנכ"ל רכבת ישראל, המשמש גם כיו"ר "פיתוח מתחמי רכבת ישראל בע"מ", בעז צפריר: "גיוס מנכ"ל והפעלת חברת-הבת לפיתוח ומסחר, הינו צעד משמעותי לחברת רכבת ישראל ולמדינה. חברת-הבת צפויה לבצע מהפך בתפיסת תחנות הרכבת, כפי שהן היום, והדבר צפוי להביא אליהן באופן אינטגרלי שירותי מסחר, בנייני משרדים ולאפשר פתרונות נגישים וגמישים לציבור. היכולת של רכבת ישראל להגדיל את רווחיה השוטפים ממרכזי המסחר תאפשר לחברה לנתב את הרווחים בחזרה לטובת המשך פיתוח תשתיות הרכבת והשירות".