|   15:07:40
  שמחה ניר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

לא עושה חשבון

התחשבנות עם שופטים מתים

מדוע מותר (ואפילו צריך) להתחשבן עם שופטים, גם אחרי שהלכו לעולמם מדוע שס מגוננת על הפטורים-מגיוס שהושגו במירמה מדוע אין להרוג את מפגעי-הטרקטורים
10/03/2009  |   שמחה ניר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

אחודה לכם חידה: רישיון הנהיגה של פלוני פקע ביום 01.01.2007, ובגלל מחלוקת על הקנסות הוא לא יכול היה לחדשו.

ביום 1.8.2007 נודע לאיש כי רשות הרישוי נותנת במקרים כאלה רישיון זמני לשישה חודשים, והוא אכן שש לרעיון, וקיבל רשיון זמני כזה, עד ליום 1.2.2008. מה עשה האיש בין ה-1.1.2007 עד ל-1.8.2007 אנחנו לא יודעים, אבל אין טענה שהוא נהג ללא רישיון.

ב-2.2.2008, דהיינו יום לאחר פקיעת הרישיון, המשיך האיש לנהוג, ועשה תאונה רבת-נפגעים, ונגדו ונגד חברת-הביטוח שלו הוגשו תביעות בסך מיליוני שקלים.

חברת הביטוח טוענת שלאיש לא היה רישיון החל מה-1.1.2007 ועד ל-2.2.2008, דהיינו מלמעלה משנה, ולכן הביטוח לא תופס. הנפגעים-התובעים טוענים כי רישיונו של הנהג היה בתוקף עד היום שלפני התאונה. הנהג עצמו לא הגיש כתב-הגנה, כי ממילא אין לו נכסים שאפשר להיפרע מהם, ואם חברת הביטוח תצא נקייה, המפסידים האמיתיים יהיו הקורבנות עצמם.

השאלה שלי היא מה יפסוק בית המשפט, ולעניין זה צאו מתוך 2 הנחות חלופיות: האחת – שחלק מהנזקים (נזקי הגוף) מכוסים על-ידי קרנית, וחלק (נזקי רכוש) לא מכוסים, והשנייה – שקרנית עדיין לא קיימת, וגם נזקי-הגוף לא מכוסים על-ידי ביטוח כלשהו, פרט לזה של חברת-הביטוח הנתבעת.

ענו נא על השאלה הזאת בתגובונים כאן, ואני אחזור לנקודה הזאת בטור הבא. נראה מי יקלע למטרה (אין פרסים, רק כוכביות).

אין "קדושים" אחרי-מות

יש יופי מסוים במסורת היהודית לפיה "אחרי מות–קדושים אמור". יפה לזכור לו לאדם את הטוב שעשה, ולא את הרע שעשה בחייו, ולא יפה לבקר אדם כאשר הוא כבר לא יכול להגן על עצמו... הכל טוב ויפה, אבל הוא לא חייב לחול על שופטים:

  • ראשית – משום שגם בחייהם הם לא מגנים על עצמם, לא בעצמם ולא באמצעות הדוברות שלהם;

  • שנית – מי שבועט באחרים, בגסות, כאשר הוא חזק, והם על הקרשים, שלא יצפה לכך שינהגו בו אחרת, כאשר הוא יהיה על הקרשים, או אפילו מתחת להם;

  • שלישית – בעיני השופטים אנחנו נחשבים כמתים, אשר אין להם זכויות, ואפשר להתעלל בגוויותיהם באין-מפריע. כשהם חיים, הם שופטים אותנו ואת עצמם: אנחנו לעולם אשמים, והם לעולם זכאים. כעת שיבינו גם הם מה זה להיות "בצד השני".

  • רביעית – ההזדמנות היחידה שלנו, הציבור, לשפוט את השופטים היא רק אחרי שהם מתים. ואם אנחנו מוותרים עליה – לא נותר לנו ביד, ולא כלום. שיחשבו הם על זה לפני שהם מתעללים בנו, מנצלים לרעה את הכוח שלהם ומצפצפים על בני אדם.

  • חמישית – אולי ההתחשבנות הפומבית עם שופט מת אחד תביא את אלה החיים לחשבון-נפש נוקב, עם עצמם. שיראו וייראו. שיבינו שלא לעולם חוסן.

  • ששית – אם הם כל-כך אוהבים להגן על הגילדה שלהם, ומצופפים שורות כל אימת שמוטחת ביקורת על מי מהם, שייצאו להגנת חבריהם, גם אחרי מותם.

  • ושביעית – אולי החשובה ביותר: מי שמפר את כללי המשחק בחייו, שלא ייאחז בהם במותו!

את הדברים האלה אמרתי כבר בשנת 2001, בתגובה לביקורת שנמתחה עלי, על דברים שאמרתי "לזכרה" של השופטת הניה שטיין, ודעתי מאז לא השתנתה.

אל תעשו לי את זה!

אחת ההתגלמויות המגעילות ביותר של ה"קדושים אמור" הם ההספדים השמנוניים ברוח אמנם המנוח ואני היינו חלוקים בכל נושא אפשרי, אבל לזכותו ייאמר שהוא לא שתה סולר, ולא אכל מסמרים.

לא שיש לי כוונה להזדלז"ל בשבועות הקרובים (אני אדם בריא, ברוך השם). אבל אם, בבוא העת, תעשו לי דבר כזה – נניח שתביאו לי את אדמונד לוי כדי שזה יתייפח על קברי הטרי – תדעו לכם שאני לא אשתוק לכם על כך.

מדוע נזכרתי בכך דווקא עכשיו?

בימים האלה נודע לי כי השופט [כבר (בדימ.)] ארי בן ארי הנ"ל הלך לעולמו, וזה הזכיר לי את ה"שטר" שעלי לפרוע, ברוח האמור לעיל. אז אני פורע.

אציין, בהקשר זה, כי לגבי האיש המסוים הזה ישנן שתי סיבות נוספות מדוע שלא לקיים את מצוות "אחרי מות", וגו': האחת – שהוא, כאשר התלונן עלי, חשף את עצמו, במו-ידיו, לאור השמש (ושמו אכן הוזכר בפסיקה, גם בהקשר הזה); והשנייה – כמי שחבש כיפה לפני-מות, בטח תהיה לו אוזן שומעת גם בבית-דין של מעלה, ויהיה לו גם זמן בשפע להכין את הגנתו (ואולי ימצא שם את עו"ד אוריאל עינב, אשר, ללא ספק, ישוש לעזור לו).

מה עושים כאשר הדיון בעיכוב-הביצוע נדחה עד לאחר התלייה?

את הסיפור הזה סיפרתי לא פעם, ובהמשך אבהיר מדוע נזכרתי בו עכשיו.

בשנת 1994 הופעתי בבית המשפט המחוזי, תל אביב, בפני השופט ארי אבן ארי, בערר על החלטת בית המשפט לתעבורה שלא לבטל פסילה מינהלית, משנקפו השעות וכבודו ראה שהוא לא יספיק לדון בערר, הוא החליט לדחות את הדיון לתאריך אחר. בתגובה לכך ביקשתי עיכוב-ביצוע של הפסילה, שאם לא כן, הפסילה תרוצה עד-תום עוד לפני המשך הדיון, וממילא יתבטל טעמו של הערר.

מה עושה כבודו? קובע את הדיון בבקשה לעיכוב-הביצוע למועד שהוא אחרי תום הפסילה! ומה יכולתי אני לעשות? לנסות לשכנע אותו שאם הבקשה תידון לאחר תום הפסילה, נזקו של מרשי יהיה בלתי-הפיך. אבל אבן-ארי אזניו ערלות, והוא לא אבה לשמוע, לא נשאר לי, בצר לי, אלא לומר לו – בתקווה שאולי זה יעזור – אדוני עושה צחוק מהעבודה.

והאיש הזה מתלונן, ללא בושה, בפני לשכת עורכי הדין. בשנת 2005-2004 קובעים מוסדות ה"משמעת" של הלשכה – כולל בית המשפט העליון, כערכאת-הערעור האחרונה – גם כן ללא בושה, כי הייתי צריך להשלים עם הוצאתו-להורג של מרשי, ותחת זאת להתלונן בפני נציב תלונות הציבור על שופטים, מוסד שעתיד היה לקום רק עשר שנים לאחר מכן, ובאותה העת – בשנת 1994 – הוא לא נראה אפילו בחלומו של ח"כ-לעתיד יוסי פריצקי, שהיה מייסדו ועורכו הראשון של חוק הנתל"ש (חנתל"ש).

ועכשיו, לאור ה"הגנה" שהלשכה נותנת לחבריה, ולאור ההגנה שבית המשפט העליון נותן לשופטים אשר סרחו, תבינו יותר טוב למה אני מתכוון במונח היכלות הטומאה.

על מפגעי הטרקטור – מדוע להרוג אותם?
[צילום: פלאש 90]

ביום 5.3.09 אירע בירושלים פיגוע-טרקטור שלישי בחודשים האחרונים. בכל אחד מהמקרים האלה המפגע "נוטרל" ואחר-כך "חוסל".

אני לא רוצה להיכנס כאן לשאלות מוסריות, כגון האם מגיע לאדם כזה עונש-מוות, במיוחד כאשר הוא לא הרג איש (כמו בפיגוע האחרון), וגם לא במה שונה חיסול כזה ממעשה-לינץ' פשוטו כמשמעו. אני גם לא חולק על-כך שכל עוד נשקפת סכנה מהמפגע מותר להמשיך ולירות בו.

אבל – וכנראה שבפיגוע האחרון זה בלט במיוחד – אחרי שמנטרלים את המפגע, וכבר לא נשקפת ממנו כל סכנה, מופיע מאי-שם עוד אקדחן, ומרוקן עליו את כל המחסניות שהוא הביא מהבית.

והתוצאה: חיסולו של מקור למידע מודיעיני. האם זה באמת "טוב ליהודים"? ועל כגון-דא נאמר זה גרוע מפשע, זה טיפשות.

הערת-שוליים

המפגע האחרון גילגל עם ה"כף" של הטרקטור ניידת משטרה עם שוטר ושוטרת בפנוכו, ואני שואל למה זה לא קורה גם לי.

בשביל "אירוע" כזה הייתי מתגייס למשטרה, אבל לא יקבלו אותי, כי כבר עברתי את גיל ה-35.

אולי בגלגול הבא, אם לא יפרוץ בינתיים השלום הישראלי-פלשתיני.

שס והפטורים-במירמה מגיוס לצה"ל
[צילום: AP]

ממשלת ישראל הגישה לכנסת הצעת-חוק המאפשרת ביטול פטורים מטעמי-דת לחייבות-גיוס, אם אלה הושגו במירמה. אני לא בטוח שהדין הקיים מצריך תיקון, אבל זה מה שהממשלה מציעה.

והנה, באופן חריג, הממשלה לא ביקשה להעלות את ההצעה לדיון במוסדות הכנסת. הסיבה: התנגדות שס להצעת-החוק.

הרגוני הרוג, אבל אני מתקשה להבין את שס: אם אתם בעד פטור לכל בת המבקשת שלא לשרת, אפילו אם היא אינה דתית – תגידו זאת במפורש. יכול להיות שנסכים, ויכול להיות שלא, אבל לפחות נדון בנושא ביושר.

אבל איזה אינטרס יש לכם להגן על הנושאים את שם הדת לשווא? האם זה מוסיף כבוד לדת? נניח שאוכלי חזיר, נבלות וטריפות, המשרתים בצבא מצהירים על "דתיות", ומבקשים מזון גלאט-כשר: מבוקשם לא יהפוך אותם ליהודים כשרים-למהדרין, ורק יגרע מתקציב המדינה כספים אשר מאפשרים הצטיידות בתותחים במקום גרביים, או, להבדיל, הוספת תקציבים לישיבות של שס, למשל.

אז אולי תסבירו לי מה פשר הגנתכם על הפטורים-במירמה?

ומה בדבר הציווי-מדאורייתא לא תענה ברעך עד שקר?

תאריך:  10/03/2009   |   עודכן:  19/03/2009
עו"ד שמחה ניר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחשבנות עם שופטים מתים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בדיחה
10/03/09 20:27
2
על המשתמטים
10/03/09 20:33
3
רובי ל'
10/03/09 21:25
 
ע. סובול
11/03/09 11:40
4
תאב בצע
11/03/09 02:02
5
ע. סובול
11/03/09 09:56
6
לא מסכים עמך
11/03/09 11:50
7
ה"קולגה"
11/03/09 11:51
8
אמיר - עו"ד
11/03/09 12:09
 
ע. סובול
11/03/09 12:53
 
מיקי ני
28/05/09 22:21
9
בוחרים שופטים
11/03/09 12:14
 
טוסיק לוי
11/03/09 16:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מסכת הייסורים רבת השנים שעובר הנשיא לשעבר משה קצב במסע המייגע, המכאיב ומורט העצבים, לטיהור שמו בפרשיות ההטרדה המינית, הגיעה בימים אלה לשיא חדש כאשר היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז הציג בפני הציבור המשתאה את החלטתו להגיש נגד קצב גיליון אישום הכולל גם את הסעיף הנורא מכל – אונס. ועוד בטרם נדמו קולות הרעם המתגלגל שהותירה הידיעה בתודעה הציבורית וכבר נמצאו רבים שקפצו על העגלה המידרדרת אל התהום המשפטי. חלקם תבעו, עוד בטרם הרשעה, לשלול מיידית את כל זכויותיו של הנשיא לשעבר. אחרים, בעיקר מבין מקורביו, כבר הודיעו כי הצדק ייצא לאור וכי קצב ייחלץ מן הדין זכאי וטהור כבדולח וכי בעצם, מטרת כל ההליך השיפוטי המיועד היא "לשתות את דמו של קצב" על לא עוול בכפו. היו אף מי שהרחיקו בטיעוניהם אל מחוזות ההזיה שלפיהם יש ליועץ מזוז "משהו אישי" נגד הנשיא לשעבר.
10/03/2009  |  עמי דור-און  |   מאמרים
הנה לכם תרחיש בלהות: גלעד שליט איננו בין החיים! על נסיבות מותו תהיינה אינספור גירסאות כמיטב הדמיון המזרחי. ההכרזה של החמאס כי לכל פיסת מידע על גורלו יש תג-מחיר, מחייבת אותנו לקחת בחשבון את האפשרות הזאת. מעניין מהו המחיר אותו יבקש ארגון החמאס תמורת המידע הפשוט אם גלעד שליט חי או מת, וכמה יעלה לנו דוח רפואי על מצב בריאותו.
10/03/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
יוזמתו של חבר הכנסת חיים אורון ממרצ לבטל את שפעת ההטבות וההוצאות הכרוכות במימון מוסד הנשיאות המנופח, לגבי נשיא שמצבו הפלילי הוא כשל משה קצב - היא יוזמה מבורכת, אך לא מספיקה. אורון צריך ללכת קדימה עוד צעד אחד.
10/03/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ראובן הוא סטודנט אשר עובד במקביל ללימודיו כמאבטח במשרה חלקית. כבר בתחילה, ידע ראובן כי חוזה העבודה שלו יימשך שנתיים ימים בלבד. ואכן, בתום שנתיים של עבודה קשה, הגיע מכתב פיטורים לביתו, ובסופו - המשפט הקבוע: "אנו מודים לך על תקופת עבודתך אצלנו ומאחלים לך הצלחה בהמשך דרכך".
10/03/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
לעתיד לבוא - אומרים חכמינו - כל החגים יתבטלו, למעט פורים. מובן שאין לקבל מאמר זה כפשוטו, שהרי התורה היא נצחית וכך גם החגים עליהם היא מצווה. אבל אין ספק שחז"ל רצו להדגיש את נצחיותו של פורים, ועוד יותר מכך - את הרעיון העומד בבסיסו: השגחת ה' על עמו במסגרת הטבע, בלי ניסים ובלי ששמו אפילו נזכר פעם אחת.
10/03/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il