|   15:07:40
דלג
  אליקים העצני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

ניעור האבק מעל מגילת אסתר

מגילת אסתר היא אכן כוחנית, בלתי מתקדמת וחסרת אופקים אוניברסליים, אבל היא גם סיפור שמהלך קסמים על העולם כולו אלפי שנים כנראה משום שהוא עשוי מחומרים עמידים יותר מן "התקינות הפוליטית" החולפת
10/03/2009  |   אליקים העצני   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לא תקינה פוליטית אבל מרתקת. מגילת אסתר

פורים, הזדמנות לנער אבק ממגילת אסתר, הספר המזולזל ביותר בתנ"ך (אחרי ספר יהושע הסובל מכתם "הכיבוש").

נפתח בהצעה הקונסטרוקטיבית להכתיר את ושתי בכתר "מלכת הפמיניזם". כי מה בסך-הכל דרש ממנה אחשורוש? להופיע בכתר מלכות ולהראות את יופייה בפני כל העמים והשרים. לא נדרש ממנה ולו אבק של חשפנות, ועל כן האישה הזאת נצרכה לגאווה נשית בלתי רגילה כדי לסרב לדרישה פשוטה כל כך, ובלבד שלא להיות אובייקט לתצוגה. על כך היא שילמה בכיתרה, ובדור שחרור האישה מן הראוי שישיבו לה אותו. מעמד הכתרתה ייתן הזדמנות לתקן את "פתגם המלך" כך, שמעתה לא רק הנשים תחוייבנה "לתת יקר לבעליהן", אלא בני הזוג - זה לזה.

יש הרואים במגילה "ספר גלותי", ואכן יש בה פנים רבות מחיי יהודים בגולה. למשל, השמות הזרים (מרדכי/מרדוק, אסתר/אישתר, שניהם אלילי ניכר) ועימהם תופעת השמות הכפולים, כמו אסתר והדסה. ומוצאים אנחנו הגדרה אנטישמית קלאסית - "ישנו עם אחד, מפוזר ומפורד בין העמים... דתיהם שונות מכל עם ואת דתי המלך אינם עושים ולמלך אין שווה להניחם", ביחד עם המסקנה: "להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים, מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד". הכל כבר יש כאן, אלפי שנים לפני אושוויץ.

יש המייחסים את האנטישמיות לחשמונאים "שהתגרו" בגויים, הרסו ושרפו ערים ואף גיירו בכפייה. אחרים מצביעים על צליבת ישו שנוצלה כדי לסמן את היהודים כ-"רוצחי אל". אולם עובדה היא, שהמן קדם לכל אלה, ואנחנו איננו יכולים אלא להשתאות נוכח הדמיון האקטואלי בשמות: חומייני, חמינאי – המן, רק החליפו את ה-"ח" ב-"ה".

ועוד סממן גלותי, מוכר ולא חביב. משנלקחה אסתר אל בית המלך ציווה עליה מרדכי "אשר לא תגיד את עמה ואת מולדתה". סטנדאפיסטית יהודית צעירה באמריקה כעסה כשניסו "להחמיא" לה: 'את בכלל לא נראית יהודייה!'...

וכשמרדכי מגלה קשר נגד המלך ומציל את חייו הוא אינו זוכה לכל הכרה - מעניין למה. מזלו, שנדדה שנת המלך והיתר היסטוריה.

ובתוך כל אלה, מגילת אסתר היא דווקא שיר תהילה לגאווה ולגבורה היהודית, על אף הכל.
מדוע סרב מרדכי לכרוע ולהשתחוות להמן למרות ש"כן ציווה המלך", ש"שם את כיסאו מעל כל השרים אשר איתו", ולמרות שעבדי המלך שאלו אותו יום יום - "מדוע אתה עובר את מצוות המלך?" לפי המגילה מרדכי, כתשובה, "הגיד להם אשר הוא יהודי", כלומר: יהודי אינו משתטח אלא לפני אלוהיו. התשובה הזאת העלתה אצל המן מן המעמקים את שנאת ישראל הרצחנית: "ויימלא המן חימה, וייבז בעיניו לשלוח יד במרדכי לבדו, כי הגידו לו את עם מרדכי, ויבקש המן להשמיד את כל היהודים...".

ניתן לשער, שגם הרבה מאחיו היהודים הרימו גבה וראו במרדכי "פנאט קיצוני", המסכן את הקהילה כולה. זאת במיוחד לאחר שכבר יצאה גזירת ההשמדה, ותארו לכם: עדיין "מרדכי בשער המלך.. לא קם ולא זע ממנו"!... גם היום במדינת ישראל המשוחררת והעצמאית, עם צבא מן החזקים בעולם – לא תמצאו מנהיג אחד, שעד כדי כך לא ניתן לכופף את קומתו היהודית!

יש אצלנו המעקמים את האף נוכח ההרג שעשו היהודים בשונאיהם: 75,000 באימפריה הפרסית כולה ושמונה מאות פלוס עשרת בני המן בשושן הבירה. אולם, תנוח דעתם של בעלי המצפון הרגיש. המגילה אינה מותירה ספק שהייתה כאן מלחמה, לא טבח - "כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב", כלומר - גזירת ההשמדה הייתה בלתי הפיכה. והואיל ולא היה ניתן לבטלה, ניתנה רשות ליהודים להילחם, וכך נאמר:" אשר נתן המלך ליהודים אשר בכל עיר ועיר להקהל ולעמוד על נפשם, להשמיד, להרוג ולאבד את כל חיל עם ומדינה הצרים אותם".

כלומר, אם וכאשר הנאצים הפרסים יפעלו עפ"י פתשגן ההשמדה שעמד בתוקפו, יהיו היהודים רשאים להשיב מלחמה עפ"י פתשגן מלחמת-המגן, ובמלים אחרות - מלחמת אזרחים ברישיון, מוגבלת ליום אחד באימפריה כולה וליומיים בשושן הבירה.

ובכל זאת יש להניח, שהציבור הנאור בקרב היהודים היפנה עורף לאסתר ולמרדכי שלא גילו מתינות, לא "דיברו שלום" עם אויביהם, לא חתרו להגיע עימהם "לפתרון מדיני", ובכלל - לא היססו למצות את ניצחונם עד הסוף:" ויכו היהודים בכל אויביהם מכת חרב והרג ואבדן, ויעשו בשונאיהם כרצונם". עד כדי כך, שאסתר המלכה לא הסתפקה בעשרת בני המן ההרוגים, אלא ביקשה מאת המלך במיוחד שגם "יתלו אותם על העץ".

מפתיע הריאליזם הקר של המגילה. למרות "מעשה תוקפו וגבורתו ופרשת גדולת מרדכי אשר גידלו המלך", ולמרות היותו "משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים", מרדכי היה רצוי רק "לרוב אחיו", לא לכולם. אם לשפוט על-פי הסקרים אצלנו, הרוב הזה הגיע בערך לשלושה רבעים. גם שם נשאר כנראה אותו הרבע "השפוי" שסלד מן הלאומנות של מרדכי שהיה רק "דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו " - לא לשונאים, לא לאויבים.

אכן, מגילה כוחנית, בלתי מתקדמת וחסרת אופקים אוניברסליים, אבל סיפור שמהלך קסמים על העולם כולו, דור אחר דור, אלפי שנים.

כנראה, משום שהוא עשוי מחומרים עמידים יותר מן "התקינות הפוליטית" החולפת.

תאריך:  10/03/2009   |   עודכן:  10/03/2009
אליקים העצני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניעור האבק מעל מגילת אסתר
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שי אלידע
11/03/09 10:12
2
ירון זכאי
11/03/09 15:03
3
מוקיר
11/03/09 15:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בטרם משיכת קולמוס במטרה להתרות על האיוולת, עולה התהייה - הרי הדברים כבר נאמרו, שמא לא ראוי לחזור על כך. אלא שהחשש נמוג ומתבטל לעומת חומרת האירועים המתמשכים והמחדלים הנשנים של ממשלת ישראל, בכך שהיא מאפשרת התחמשות כנופיות הטרור אשר זו לא נועדה למטרות שלום, אף לא למטרות משטרה פנימית, אלא בגלוי ובמוצהר נועדה כדי להרוג יהודים במדינת ישראל, דבר שכנופיות הטרור גם עושות, כשמתחשק להן. בנוסף, משחוזר המעשה – שבה וחוזרת התגובה במנה כפולה ומכופלת.
10/03/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
כמו כל רעיון, הכלכלה המערבית ובראשה רעיון התחרות החופשית, החלו מתוך מחשבה חיובית ובונה. אבות הרעיון היו סבורים כי אם תהיה כלכלה חופשית, היוזמה תגבר. הרצון של כל אחד לעשות לביתו יביא להצפה של יוזמות, אשר יזינו האחת את השניה ויביאו לפריחה כלכלית.
10/03/2009  |  עו"ד דוד ששון  |   מאמרים
משבר כלכלי איננו רק אסון לאומי, אלא גם הזדמנות לאומית. כל מי שטייל ברחבי העולם נפגש עם התוצאות החיוביות של המשבר הכלכלי של שנות השלושים בדמות פרויקטים אדירי מימדים שבוצעו באותן שנים קשות. לדוגמא, חלק גדול מן הגנים הלאומיים של ארצות הברית, או פריצת מנהרות שחיברו ישובים מבודדים בניו-זילנד, או בנורבגיה. גם אצלנו מולאה המשימה הלאומית של ייעור הגליל והמוביל הארצי בשנים שבהן כח אדם רב היה מחוסר עבודה. היום ממתינות מספר משימות לאומיות המשוועות לכוח אדם, והמשבר הכלכלי הוא ההזדמנות לממש אותן.
10/03/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
קטרקט (בעברית - ירוד) וגלאוקומה (ברקית), הינן מחלות הקשורות בתהליך ההזדקנות הטבעית. שכיחות גלאוקומה היא בממוצע כ-2% מהאוכלוסיה ועולה ל-10% בגיל 80.
10/03/2009  |  ד"ר שמעון קורץ  |   מאמרים
אחודה לכם חידה: רישיון הנהיגה של פלוני פקע ביום 01.01.2007, ובגלל מחלוקת על הקנסות הוא לא יכול היה לחדשו.
10/03/2009  |  עו"ד שמחה ניר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
פורים בג'רוזלם פוסט  /  אמיר אורני
מהו ערכן הקלורי של אוזני המן?  /  גלית יצחק
גידול 5%-7% במכירת אוזני המן  /  עופר וולפסון
המאבק על פורים  /  איתמר לוין
פורים: צירוף-מקרים או ניסים?  /  ראובן לייב
"ונהפוך הוא" - פורים והומור יהודי  /  דני רוזן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il