ניצנים ראשונים לחילוקי דעות בליכוד על-רקע החוק המגביל
תחבורה ציבורית בשבת. חברת הכנסת
גילה גמליאל (ליכוד) אומרת כי יש מקום לבצע חשיבה מחדש בנושא שימור הסטטוס-קוו בשבת בתחבורה הציבורית.
אמירתה של גמליאל אומנם מעורפלת ואין בה התחייבות או הבטחה כלשהי, אך יש בה משום כרסום בעמדת הליכוד הרשמית שאותה מבטא הליכוד בתגובותיו הרשמיות ועליה חזר הבוקר (יום ד', 8.4.15) שר התחבורה ישראל כ"ץ, שכתב כי "ממשלת ישראל תומכת בשימור הסטטוס-קוו בעניין תחבורה ציבורית בשבת ובחג, בהתאם לעיקרון שנקבע עוד מאז ימי דוד בן-גוריון - רה״מ הראשון, וכפי שנהגו כל ממשלות ישראל".
"אני כשר תחבורה", המשיך כ"ץ, "מהווה חלק מעמדה זו, ובאופן אישי גם חושב שהיא נכונה. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וככזו עליה לשמר כללים יחודיים הקשורים לזהותה, כאשר באופן אישי יש לכל אדם את החופש לנהוג כרצונו".
מאמר מערכת ב
עיתון הארץ קרא ליועץ המשפטי לממשלה לבדוק האם מעל השר כ"ץ בתפקידו כשליח ציבור בכך שדחה גולש שפנה אליו באופן מקצועי בנימוק פוליטי. על כך הגיב כ"ץ בסטטוס בפייסבוק, תוך שהוא תוקף את השמאל: "
עיתון הארץ דורש חקירה על כך שלא נעניתי לדרישת גולש מי-ם, שהוא פעיל שמאל מובהק ובא לנגח, לסדר לו טרמפים לחג ושלחתי אותו לבוז׳י הרצוג (לא כדי שיסדר, אלא שיבהיר את עמדתו העקרונית בנושא)...הגולש המיתמם מירושלים תקף את רה״מ באופן בוטה בעמוד הפייסבוק שלו עוד קודם לוויכוח על התחבורה הציבורית, וחבריו בשמאל ממשיכים להשמיץ אותי ואת תומכי הליכוד בלשון גסה ובשפה נמוכה, תוך התעלמות מהעשייה התחבורתית העצומה בשש השנים האחרונות - בדיוק כמו שעשו במערכת הבחירות! התסכול מתפרץ מכל עבר, כמו קן צרעות שהתעורר.
"אם כוונתם הייתה אמיתית הם היו פועלים בדרך אחרת, ומנסים להשפיע על כל המפלגות לכיוון עמדתם, דווקא במועד זה עם כינון כנסת חדשה, כשם שעשו בעבר למשל התנועות לשינוי שיטת הממשל, אבל הם בחרו לתקוף דווקא את ממשלת הליכוד לקראת סיום כהונתה! איזה היגיון יש בזה? אין שום היגיון, רק ציניות וצביעות והרבה אינטרסים פוליטיים! להרצוג, שבו תמכו, הם נותנים פטור ולא דורשים ממנו להתחייב, כי הם רוצים לאפשר לו לשמר אופציות להרכיב ממשלה, או לשבת בכל ממשלה, ואז הכל יהיה כשר! הם לא לומדים כלום ובכל פעם מופתעים מחדש!".
המשך למתקפה מתקופת הבחירות
כ"ץ שב על עמדת משרדו וכתב כי "הגורמים המקצועיים והמשפטיים במשרד התחבורה מטפלים בכל פנייה פרטנית בנושא, בהתאם לכללים הקיימים, ובכל מבחן משפטי שהיה עד כה, כולל בערכאות הגבוהות ביותר, נדחו העתירות ואושרה מדיניות הממשלה. אגב כיום, למיטב ידיעתי, לא מונחת אף פנייה של רשות מקומית שמבקשת תחבורה ציבורית בשבת, כולל בערים בעלות רוב חילוני מובהק (עיריית ת״א ביקשה תוספת מוניות שירות, ועיריית הרצליה ביטלה את בקשתה) [בקשות הוגשו רק ע"י חברי מועצה וגורמים בעיריות שונות, אך לא בקשות רשמיות מצד הנהלות הרשויות, ע.י.]. זכותם של מי שחושבים אחרת לפעול בדרך דמוקרטית לקידום עמדתם, אבל הקמפיינים שמובילים בימים אלה פעילי שמאל וארגוני תחבורה ציבורית המזוהים עם השמאל בנושא, הם המשך למתקפה הפוליטית שהובילו בבחירות נגד ממשלת הליכוד, כחלק מקמפיין 'רק לא ביבי'״.
ההתנצחות באינטרנט בין שר התחבורה לפעילים למען תחבורה ציבורית אומנם נמשכת, אך יוזמתם של הפעילים להפוך את קיר הפייסבוק שלו ללוח טרמפים מקרטעת. רבים משתמשים בפלטפורמה זו למחות על מדיניות הממשלה בנושא, ורק מעטים מבקשים טרמפים בחג ובשבת מנקודות מוצא לנקודות יעד, דבר העשוי להעיד על הביקוש הנמוך להתנייע בימי שבתון.
שר התחבורה גם הבהיר כי לא התכוון לארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו", ועקץ אותה באירוניה: "יש איזו עמותה המזוהה עם הליכוד שלא עסקה כלל בנושא השבת ודחפה את עצמה על-רקע הערתי בדבר מושכי המשכורות - על זה אמר
אריק איינשטיין - 'מה הוא קופץ'!".
מנכ"ל העמותה איתי חיים הגיב בפוסט וכתב לכ"ץ כי כניעה לאגו אינה התנצלות. הוא קרא לו לקחת דוגמה מראש הממשלה - להודות ולהתנצל על הטעות שעשה.
"אנו עמותה א-מפלגתית", כתב חיים, "שחבריה פעילים בכל המפלגות בישראל, לכן אנו מכוונים למכנה המשותף. דברי השר אילצו אותי ואת יו"ר העמותה 'לצאת מהארון' הפוליטי בלית ברירה. הניסיון שלך למתג אותנו כ'עמותה המזוהה עם הליכוד' במין תחושת אדנות, אינה מסייעת לקידום השיח בין הנוסעים בתחבורה הציבורית לשר ולמשרד. זה הזלזול הבוטה. אתה מכיר אותנו לא מהיום. אתה מכיר את סטלה אבידן, יו"ר העמותה וחברת מרכז הליכוד. יש בידך את מספרי הטלפון שלנו. שמרנו על איפוק כיוון שאנו מניפים דגל של הידברות ולא העצמת קונפליקטים. נפגעתי באופן אישי כשזה מגיע משר במפלגה שלי שמשתין עלי בקשת (וסליחה על הבוטות). מכרי יודעים שכדי להרגיז אותי צריך לעבור רף גבוה מאוד. ירדת מהפסים והרכבת כבר יצאה מהתחנה. ומי שקפץ בראש - צריך להעיד על עצמו".
לפני ימים אחדים הגישה חברת הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מדובר בהעתק זהה להצעת החוק שנופלת בכל פעם מחדש בוועדת השרים לחקיקה. היום הבהיר
משה פייגלין, מייסד תנועת זהות ומי שעד לאחרונה כיהן כחבר כנסת מטעם הליכוד, את עמדתו בעניין זה ואמר כי התחבורה הציבורית בשבת כמו גם זו המופעלת בחול אינה יכולה להיות ממומנת מכספי משלם המיסים אלא להיות מופעלת מכוחו של שוק חופשי תחרותי.