|
מי נכנס לצומת באדום? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
מחדל חקירה חמור של בוחן תנועה משטרתי הביא (21.5.15) את בית המשפט המחוזי בתל אביב לזכות נהג שהואשם באחריות לגרימת תאונה קשה.
ניסים נוני ויצמן הואשם בכך שפגע במכוניתו ברוכב האופנוע נפתלי דרור, בנובמבר 2012. על-פי כתב האישום, ויצמן נכנס באור אדום לצומת בדרום תל אביב, חסם את דרכו של דרור והלה נפצע קשה. בית המשפט לתעבורה הרשיע את ויצמן וגזר עליו חודשיים עבודות שירות ופסילת רשיונו ל-20 חודשים, אך השופט המחוזי רענן בן-יוסף קיבל את ערעורו.
טענה מרכזית של ויצמן הייתה, שדרור הוא שנכנס לצומת במהירות רבה. מד האוץ של האופנוע אכן הצביע על נסיעה במהירות של 65 קמ"ש, אך הבוחן המשטרתי החליט שלא לשלוח אותו לבדיקה בנימוק שלקריאה שבו אין כל משמעות מאחר שהיא הייתה עשויה להשתנות בשל התאונה.
"קביעותיו אלה של הבוחן אין להן כל בסיס", קובע בר-יוסף (הדן דרך קבע בערעורי תעבורה). "קביעות כאלה היה צריך לקבוע מומחה למד האוף ואף למד האחר [מד המאמץ]. התעלמות מהקריאה במד האוץ יש בה מחדל קשה שיש בו כדי לפגוע ביכולתו של המערער להתגונן מפני האישומים בהם הואשם". גם אם מד האוץ היה מאמת את גירסתו של דרור, לפיה נהג במהירות של 20 קמ"ש בלבד, היה צורך לשולחו לבדיקה - קל וחומר כאשר הוא מאמת דווקא את גירסתו של וילמן, אומר בן-יוסף.
בן-יוסף מצא גם סתירות ובעיות בעדויות עליהן הסתמך בית המשפט לתעבורה, והחליט שזהו אחד המקרים החריגים בהם יכולה ערכאת הערעור להתערב בממצאי עובדה ומהימנות של הערכאה הדיונית. לבסוף הוא אומר, כי ספק רב בעיניו האם ויצמן הוא שנכנס לצומת באור אדום, או שמא היה זה דווקא דרור - ולכן הקביעה החד-משמעית של בית המשפט לתעבורה אינה יכולה לעמוד. את ויצמן ייצגו עוה"ד סיון כהן וארז רופא, ואת המדינה - עו"ד זנה.