|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ההלכה שהרגיזה את בתי הדין הרבניים

האם בתי הדין הרבניים מחויבים לדון ב"דיני ממונות" על-פי הדין האזרחי? כן, קבע השופט (בדימ.) ברק בפרשת 'בבלי' בכך הוא קרא תיגר על מסורת יהודית עתיקת יומן
27/03/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
בית הדין הרבני מחויב להפעיל את הדין האזרחי בדיני ממונות [צילום: AP]

הצעתי את דיכובסקי לעליון
ענבל בר-און
אהרן ברק גילה כי הדיין הרב שלמה דיכובסקי נמצא ראוי להיות שופט בבית המשפט העליון למרות שהוא חסר השכלה משפטית אלא רק משפטן בידיעותיו
לרשימה המלאה

"על הערכאות (האזרחית והדתית) לכבד זו את זו"
ענבל בר-און
מהו כלל 'כיבוד הערכאות' בדיני המשפחה? זהו הכלל ולפיו אם אחת הערכאות תפסה סמכות, על הערכאה השניה לסגרת ולהימנע מלדון בעניין * למעט חריגים, כמובן
לרשימה המלאה

פסק דינו של השופט (כתוארו אז) אהרן ברק, בפרשת בבלי ( בג"צ 1000/92 - חוה בבלי נ' בית הדין הרבני הגדול , פ"ד מח(2), 221) היווה את אחת מנקודות הציון במאבק בין מערכת בתי המשפט לבין מערכת בתי הדין הרבניים על יצוב דמותה של החברה הישראלית. באותה פרשה הוכרע כי בתי הדין הרבניים כפופים לחוק האזרחי.

ראשיתה של הפרשה בסיפור גירושין 'רגיל' של בני זוג, אשר הגיע אל פאתי בית הדין הרבני. האחרון קבע כי למרות שבישראל של אותם שנים בתי המשפט האזרחיים נהגו לחלק את רכוש בני הזוג לאור 'הלכת השיתוף', הלכה זו לא תחול בבית הדין הרבני.

הלכת השיתוף קובעת כי לא משנה מה תרם כל אחד מבני הזוג לרכוש המשותף, עם סיום קשר הנישואין יתחלק הרכוש שנצבר עד כה במהלך חיי הנישואין באופן שווה. הלכה זו נוצרה בשורה ארוכה של פסקי דין של בית המשפט העליון, החל משנות השישים המאוחרות ואילך, במענה להסדר הלקוי של 'דין תורה' ולפיו עם הגירושין, כל שמקבלת אישה הוא "את כתובתה". בתי המשפט סיפקו מענה לסיטואציה שבה בכדי לאפשר לגבר להתפתח, להתקדם ולבנות קריירה, האישה ישבה בבית, גידלה את הילדים, ודאגה לכל צרכי משק הבית. בתי המשפט מצאו כי אין זה צודק וראוי כי עם סיום קשר הנישואין תוותר האישה בחוסר כל, ויצרו את "הלכת השיתוף" ולפיה במהלך חיי נישואין נוצר בין בני זוג "חוזה מכללא" של שיתוף רכושי.

בתי הדין הרבניים לא ראו עצמם מחויבים בהלכה 'אזרחית' זו, והמשיכו "לחלק" רכוש בתיקי גירושין אשר נדונו בפניהם באופן אשר מקפח את האישה, לפי הדין הדתי.

עד להופעתו של בג"צ בבלי המפורסם.

"קטיגוריות סיוטיות"
הרמוניה נורמטיבית

ברק רואה את הסוגיה בה רכוש שנצבר בידי שני בני זוג במהלך חיים משותפים זוכה לסטטוסים שונים בשיטות משפט שונות (האזרחית והדתית) – סוגיה אשר איננה נקודתית אלא מהווה חלק מסוגייה רחבה יותר של "אחדות של שיטה ומשפט". היות ודיני תחרות הזכויות ותקנת השוק שונים בדין העברי ובדין האזרחי, היות ודיני הקניין שונים בדין העברי ובדין האזרחי, צפויים אינספור מצבים אשר בהם לרכוש אחד שני סטטוסים, וזאת בניגוד לתכליתם של דיני הקניין – ליצור ודאות באשר לשאלת הבעלות על הקניין. ברק קובע כי:

"לבעיה הניצבת בפנינו בעתירה זו, יש רק פתרון אפשרי אחד, והוא זה: על כל בתי הדין הדתיים במדינה להפעיל, בסוגיות "אזרחיות" נלוות שאינן חלק מענייני המעמד האישי (כפי שדיבור זה מתפרש על-פי דין המדינה) הנתון לסמכותם, את המשפט האזרחי הכללי, כפי שפורש על-ידי בית המשפט העליון. פתרון זה מבטיח מחד-גיסא, אחדות של המשפט האזרחי בכל רחבי השיטה. הוא מונע "פיצול קניין", "פיצול חיוב" ו"פיצול בעלות" במסגרת אותה שיטת משפט עצמה".

בתי הדין הרבניים אם כן מחויבים, אליבא דהלכת בבלי, לא אך ורק לחוק האזרחי בעניינים אזרחיים אלא גם לאופן שבו פורש חוק זה בידי בית המשפט העליון, קרי להלכה הפסוקה. הטעם לכך אינו אך ורק טעם תורתי משפטי של הרמוניה נורמטיבית, אלא גם טעם הנעוץ בזכויות הפרט: "חוק שיפוט בתי הדין הרבניים, הקובע כי ענייני נישואין וגירושין של יהודים בישראל יערכו לפי דין תורה- הוא מפלה, אך צריך לחול בצמצום ולא להתפרש גם על סוגיית הרכוש".

פסק דין זה כאמור הפך לאבן דרך בתולדות היחסים בין מערכת בתי המשפט הדתית לזו החילונית בישראל.

רכוש אחד. שני דינים
של מי הבית? תלוי בשיטת המשפט [צילום: מכללת אורט]

על-פי סעיף 1 לחוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג – 1953, "ענייני נישואין וגירושין" מצויים תחת סמכותם הבלעדית של בתי הדין הרבניים, ונדונים על-פי הדין העברי ואך ורק על פיו. ברם, בעוד שהמחוקק אינו יכול להתערב בתוכנו של הדין העברי ואינו יכול להתערב בתוכנה של ההלכה, הוא בהחלט יכול להתערב בהגדרת המונח נישואין וגירושין, והוא אכן קבע עם קום המדינה כי הסוגיות הרכושיות בין בני הזוג אינן מצויות תחת הגדרת "ענייני נישואין וגירושין".

בשנת 2000 הוסף סעיף 7 ל חוק שיווי זכויות האשה, תשי"א-1951, וקבע כי בתי הדין הרבניים כפופים לחוק זה.

היחסים הרכושיים בין הבעל והאישה אינם נכללים תחת הגדרת 'ענייני נישואין' כמשמעותה בחוק שיפוט בתי דין רבניים.

בתי הדין האזרחיים קבעו, כאמור, כי עם פקיעת הנישואין הרכוש המשותף שנצבר מתחלק שווה בשווה בין הבעל לבין האישה. ברם, לפי ההלכה עם תום הנישואין, כאמור, זכאית האישה אך ורק לכתובתה. "התוצאה המתקבלת הינה אפוא זו, שמכלול זכויותיה האזרחיות של האשה, המוכרות בדין הכללי ובבית המשפט האזרחי, אינן מוכרות בבית-הדין הרבני", כותב ברק בפסק דינו שיהפוך עם פרסומו לציון דרך ביחסים בין מערכת בתי המשפט האזרחית לדתית. אחת התוצאות העגומות של סיטואציה זו, היא 'מרוץ הסמכויות' אשר בו כל צד בהליך הגירושין מנסה להקדים את רעהו ולהגיש תביעת גירושין מוקדם יותר: האם זה נכון, שואל ברק בפסק הדין, שעל אותו רכוש יחולו דינים שונים בבתי משפט שונים? ברק מכנה סיטואציה זו בפסק דינו "קטיגוריות סיוטיות" – קרי סיטואציה שבה על אותו רכוש חלים דינים שונים אשר לפיהם הוא מתחלק באופן שונה בכל פעם. ברק מציין כי לאור סעיף 7 לחוק שיווי זכויות האישה, התש"י – 1951, בתי הדין הרבניים כפופים לחוק זה (חוק שיווי זכויות האישה), אשר מחייב אותם לנקוט "שוויון" בין הגבר לאישה. אמנם, מציין ברק, יטענו מי שיטענו כי כאשר שני בני הזוג, על-פי הדין הדתי, יוצאים בתום הנישואין עם הרכוש שהביאו אל תוך חיי נישואין אלו, הרי זה שוויון, אך:

"אין לקבל גישה זו. קיומה או העדרה של הפליה נקבע, בין השאר, על-פי האפקט שדבר חקיקה משיג, הלכה למעשה.....הפליה עשויה להיות "נסתרת" ו"שיטתית", במובן זה, שאין היא מופיעה "על פני" הנורמה, אלא נובעת מ"האפקט" של הנורמה. כך הוא המצב על-פי המשפט העברי. האפקט, הלכה למעשה, של אי התחשבות בחיים המשותפים כבסיס ליצירת שיתוף בנכסים הינו כי רוב רובם של הנכסים, אשר נרכשו בתקופת הנישואין, ישויכו לגבר ולא לאשה."

היות ובית הדין הרבני מחויב לחוק שיווי זכויות האישה, עליו לנקוט שוויון דה-פקטו בחלוקת הרכוש בין בני הזוג עם תום הנישואין, קובע ברק.

ברק היה יכול להסתפק בכך ולחתום את פסק הדין, אלא שכדרכו במשפט, ברק אינו אוהב 'להשאיר חורים' בלתי פתורים בסוגיה משפטית שהובאה בפניו, וכך הוא מתפנה לעסוק בעניין תורתי משפטי רחב יותר, הקשור בצורך ב"אחדות של שיטה ומשפט", כפי שהוא כינה זאת פעמים רבות בפסקי דינו, או ב"הרמוניה נורמטיבית", היינו, בקוהנרנטיות בתוך שיטת המשפט.

תאריך:  27/03/2009   |   עודכן:  27/03/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההלכה שהרגיזה את בתי הדין הרבניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי
29/03/09 14:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האיסור הגרמני משנות ה-30' על הוראת "המדעים היהודיים", כגון תורת היחסוּת, היה, על-פי ההיגיון המעוות של גרמניה דאז, מעשה רציונלי. כי הרציונליות שהייתה מקובלת על מרבית הציבור הגרמני, כולל אצל אנשי המדע בקרבו, תפסה את היהודים כאיום ממאיר, ובשם ההגנה על האנושות צריך היה לעוקרם מכל פעילות בחברה, כשדחיפותה של משימה זו גברה על החתירה לאמת המדעית.
27/03/2009  |  קנת פרייס  |   מאמרים
ותיקת המקצוע
27/03/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
חומש ויקרא ראשיתו בקורבנות וטוהרה, הֶמשכוֹ בכשרוּת המאכלים וטהרת המשפחה והכהנים – דרך קידוש האדם במצוות - וסופו בשמיטה וגאולת קרקעות. לכאורה, שלוש הפרשות הראשונות העוסקות בקורבנות, בטהרה ובנגעים, הן פרשות טכניות – בניגוד לפרשות הדרמתיות של מכירת יוסף, יציאת מצרים ועוד.
27/03/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
לקראת השבעת הממשלה בכנסת אפשר עתה לומר, כי הקואליציה שקרמה עור וגידים בימים אלה אינה שונה טכנית מכל יצור קואליציוני אחר בעשורים האחרונים. מפלגה אחת גדולה יחסית וסביבה מפזזות כמה מפלגות לוויין. מפלגה אחת גדולה שבראשה עומד מרכיב הקואליציה ולצידה שתי מפלגות בינוניות, ושתיים או שלוש קטנות, שיחד מאפשרות את השגת הרוב הנדרש להרכבת ממשלה.
27/03/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
פרופסור שלמה גיורא שוהם קיבל פרס ישראל בשנת 2003 , פרס אמת בשנת 2007, אות הוקרה מנשיא צרפת, פרס גליק מהאגודה האמריקנית לקרימינולוגיה ופרס מהחברה הבינלאומית לרפואה משפטית.
27/03/2009  |  מאיה מנדלוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
בעז שפירא
בעז שפירא
שונאי ישראל אינם מבדילים בין ממשלה ישראלית כזאת או אחרת, מימין או משמאל, אלא שמטרתם היא חיסול עצם קיומה של מדינת ישראל, "מהנהר ועד הים"
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
צמיחתו של גאון צבאי: היינץ גודריאן; התרבות הצבאית הפרוסית; פיתוח ה"בליץ קריג" בצבא גרמניה בין שתי מלחמות העולם; חשיבות השילוב בין תיאוריה ופרקטיקה; איך יחיא סינוואר הָמַם את ישראל;...
עתיד לא ברור [צילום: משה שי/פלאש 90]
גדי חיטמן
לישראל אין תוכנית מדינית ל"יום שאחרי" המלחמה. לפחות לא תוכנית גלויה    מצב כזה של דשדוש תמידי בבוץ של עזה (וגם של יהודה ושומרון) מבלי לנהל את הסכסוך מתוך יתרון מחליש את ישראל עוד יו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il