יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור, ח"כ
ישראל אייכלר, קורא (יום ב', 6.7.15) לכל נוסעי התחבורה הציבורית להציף את הוועדה בפניות לגבי שירות לקוי בתחבורה הציבורית או לשלוח לוועדה העתקים מתלונות שהם מגישים. בישיבה שקיימה הוועדה בנושא בעיות התחבורה הציבורית בצפון, אמר אייכלר כי זעקת ציבור הנוסעים עולה, ואולי ראוי לחוקק חוק לחייב כל חבר כנסת לנסוע פעם בחודש. המשתתפים צחקו כאשר נשמעה קריאת הביניים "במיוחד את חבר הכנסת ישראל כ"ץ".
בפתח הדיון, אמר היו"ר אייכלר באירוניה כי הוא יודע של
משרד התחבורה יהיו תשובות לכל הבעיות משום שהוא מגיע לדיון עם תשובות מוכנות מראש. לדבריו, מתווה הגז ייפתר איכשהו אך בעיות התחבורה הציבורית יורדות לחיי כל אזרח או למי מבני משפחתו, וכמעט כולם סובלים ממנה.
בדיון נכחו רק חברי כנסת ערבים וח"כים חרדיים מסיעת
יהדות התורה. הדיון לא היה ממוקד ועסק במגוון נושאים:
- ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שיבח את שיפור קווי השירות בגליל, אך אמר כי נתיב אקספרס עדיין אינה עומדת ביעדים המצופים מתחבורה ציבורית ומשרד התחבורה אינו עומד ביעדים שהציבה הממשלה לחיבור הפריפריה למרכז. הוא הוסיף כי אין היערכות מתאימה למועדים מיוחדים וציין כי אין די במוקדן או בפקח נעדרי סמכות להורות על תגבור. עוד אמר כי בתחנות הקצה אליהן מגיעים קווי האוטובוס אין לנתיב אקספרס רזרבת אוטובוסים לתגבור וכי יש לאפשר לחברה התקשרות עם חברות מקומיות. מקלב גם מחה על תעריפי הנסיעה הגבוהים ועל חוסר הגמישות שאינו מאפשר התמודדות עם מצבים לא צפויים.
- ח"כ מנחם אליעזר מוזס דיבר על חוסר התגבור לאוטובוסים מצפת וממירון במוצאי שבת שגרם לאנשים להמתין לאוטובוסים עד לפנות בוקר. תושב חרדי מצפת (פוקס) קבל על כך שנתיב אקספרס אינה נערכת מראש להסעת נוסעים במוצאי שבת לפי מספר האנשים שמגיעים לעיר בימים חמישי ושישי.
- את הרשימה המשותפת ייצגו חברי הכנסת יוסף ג'בארין, חנין זועבי ואוסאמה סעדי. הם דיברו על: היעדר שירות ראוי ליישובי המגזר הערבי ועל כך שאין אליהם קווי לילה; קווים ישירים שאינם עוצרים ליד ישובים ערביים, ובפרט בתחנות ואדי ערה; תדירות נמוכה של קווים; מידע בשפה העברית בלבד; היעדר תחנות מרכזיות וכן על קווים שמסיעים מירושלים ומגוש-דן אך מגיעים עד חבל משגב או עד כרמיאל ופוסחים על סח'נין ולעראבה.
- תושבת כפר ורדים (תמר איצקוביץ') הלינה על כך שלא ניתן מענה ראוי בזמינות הקווים ולכך שאין קווי לילה.
- נציגי תחבורה בדרך שלנו, אביעד מרדכי מארגון נוסעי התחבורה הציבורית בצפון ומרינה לדבדב מארגון נוסעי התחבורה הציבורית בגליל, אמרו כי הנסיעה מנצרת עילית לתל אביב אורכת כשלוש שעות, פי שניים מאשר נסיעה ברכב פרטי. הם הציעו לפתור את בעיית הביקושים הלא-צפויים באמצעות הזמנת מקומות מראש באמצעות הטלפון והאינטרנט. כמו-כן, מחו על חוסר השקיפות בתעריפי הנסיעה באתר נתיב אקספרס באשר לסוגי הכרטיסיות והקודים, בפרט לגבי סטודנטים.
ר' שלמה רוזנשטיין, חבר מועצת עיריית ירושלים ומחזיק תיק התחברה בעירייה, סיפר על פגישות שהיו לו עם חברי מועצה חרדיים מצפת ועם שאר חברי מועצת עיריית צפת בהן נותחו הצרכים של התושבים. לדבריו, יש גידול של 40% בהיקף השירות לגליל, אך מדובר באזור פעילות בלתי צפוי עם הפתעות רבות. רוזנשטיין דיבר על הקושי שקיים במוצאי שבתות בהן יוצאות מן העיר כמאה נסיעות של אוטובוסים באופן שיוצר גודש תנועה. הוא סיפר כי במוצ"ש פרשת בהעלתך המתינו בתחנות 300-200 חסידי לעלוב למרות התיאומים שניסו לתאם מולם מראש. הוא הוסיף כי כאשר מתברר שאם במועד קבוע מסוים מתברר כי שלוש פעמים נדרשו נסיעות תגבור, הופכות אותן נסיעות לקבועות כחלק מרישוי הקו.
מנהלת אגף רישוי ותפעול ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נעה אבירם, דיברה על הקושי בהכנסת אוטובוסים לישובים ערביים ואמרה כי מאות מיליוני שקלים מושקעים בתשתיות תחבורה בישובים אלה. עוד אמרה כי בכוונת המשרד להפוך את השילוט והכריזה לדו-לשוניים במהלך 2016. בעניין אחר אמרה כי משרד התחבורה מחייב את הנהגים לדווח אם הושארו נוסעים בתחנה וכי המשרד מתחשבן מול המפעילים על תגבור השירות.
נציג נתיב אקספרס למגזר החרדי, שמעון צבי הערשל איידליס, אמר כי הליקויים תוקנו אחרי שאותרו הבעיות. בתוך כך, דיווחה היום נתיב אקספרס על השלמת הצבת 180 צגים דיגיטליים למסירת מידע בזמן אמת ו-100 מכונות לתשלום באזור הגליל.
יו"ר הוועדה ישראל אייכלר הודיע כי הוועדה תקיים דיון מעקב בעוד חודש והציע לקיים דיון גם בנושא מצוקת התחבורה הציבורית בישובים הערביים, בדגש על אלה שבצפון. עוד אמר כי על נתיב אקספרס להציב איש קשר בכל התחנות המרכזיות. למרות הטענות כי הדבר עלול לגרום להרעת שירות, קרא אייכלר לקדם רישום מראש לנסיעות.