|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

המשטרה: הרשעה אינה מחייבת הדחה

השוטר האלים מעמונה עדיין במדים

פקד מוטי מהגר, שהורשע ביולי 2014 בארבע עבירות אלימות חמורות, עדיין משרת במשטרת ישראל ולא הושעה מאז שהוגש נגדו כתב האישום אף קודם בדרגה מדור המשמעת במשטרה הבהיר: הרשעה לא תקבע האם שוטר יפוטר או לא ביום שני הקרוב ייגזר דינו והוא צפוי להיות לכל היותר עבודות שירות איש לא דרש ממהגר להשיב לקופה הציבורית חלק מפיצויי העתק ששולמו לנפגעי האלימות שלו
18/07/2015  |   איציק וולף   |   חדשות   |   הקרב על עמונה   |   תגובות
מהגר. אלימות לא מוצדקת [צילום: יוטיוב]

אילן מור. ביצוע מושלם, מודל לחיקוי [צילום: ערוץ 1]

איתמר לוין
שוטר אלים סדרתי זכה לשבחי מפקדיו

איתמר לוין
המשטרה שילמה אשתקד פיצויים ב-9.5 מלש"ח

המשטרה שילמה 19.7 מלש"ח בתביעות נזיקין
איתמר לוין
התשלום אשתקד היה נמוך ב-30% מאשר בשנת 2012, בה היה סכום גבוה במיוחד; הוא גבוה מאשר בשנתיים שלפני כן * ירי בלתי מוצדק גרר תשלום פיצוי של 2.1 מיליון שקל
לרשימה המלאה

איציק וולף
נסגר התיק נגד השוטר שהכה חייל אתיופי

ביום שני הקרוב יוקרא גזר הדין שיינתן לפקד מוטי מהגר, שלפני תשע שנים וחצי חבט בברוטליות בראשיהם של נערים באחד מן הבתים שיועדו להריסה במאחז עמונה.

מהגר הורשע כבר ביולי 2014 בארבעה סעיפי אישום של אלימות חמורה - שלושה סעיפים של תקיפה הגורמת חבלה ממשית וסעיף נוסף של חבלה חמורה. "תוך 17 שניות הכה הנאשם תשע פעמים ובעט בעיטה אחת במפונים. התנהגות המפגינים מעידה שהמכות כוונו כלפי פלג הגוף העליון", כתב השופט דב פולוק, בהכרעת הדין שפורסמה לפני כשנה תוך שהוא דוחה באופן מוחלט את טענתו של מהגר כי היה צורך לפנות במהירות את הנערים, משום שמגגות הבניינים הושלכו אבנים לעבר השוטרים. "אין שמץ של ראיה שהשוטרים בסלון היו בסכנה מחפצים שהושלכו עליהם. אין כל הצדקה להעניש את המפגינים שישבו בסלון בגלל מפגינים שהשליכו אבנים", קבע השופט, והוסיף כי אף שאין חולק כי השוטרים במקום היו עייפים, פעלו בתנאים קשים וספגו קללות ואיומים - הרי ששיקולי נוחיות אינם יכולים להצדיק שימוש בחלופה האלימה נגד מפגינים", קבע.

בשנה החולפת ניתן היה לראות כיצד המשטרה משעה ומפטרת שוטרים שנתפסו נוהגים באלימות כלפי אזרחים. המקרה הבולט ביותר היה של השוטרים שהכו את החייל ממוצא אתיופי, דמאס פיקדה. אולם המקרה של מהגר שונה בתכלית. מאז הגשת כתב האישום נגדו, שהסתיים כאמור בהרשעה ברורה, הוא לא הושעה אפילו ליום אחד מתפקידו. ההפך הוא הנכון - מהגר קודם בדרגה וזכה להמלצות חמות מצד מפקדים בכירים במשטרה ובמשמר הגבול. אותן המלצות כללו התייחסויות אוהדות ביותר לאלימות שהפגין מהגר בעמונה.

סגן־ניצב (כתוארו אז) אילן מור, שהיה בשנת 2006 שבה אירעה תקרית עמונה קצין אג"מ ירקון, נאמר כי כמפקד כוח היס"מ התמלא מור גאווה על כך שתחת פיקודו משרתים מפקדים כמו מהגר. "הצוות שתחת פיקודך הוכיח במהלך המבצע [פינוי הבתים בעמונה, א"ו] בגרות ומקצועיות שראוי שישמשו מודל לחיקוי". עוד שיבח מור את מהגר על "מוטיבציה ללא גבולות, תעוזה שאין לה אח ורע וביצוע מושלם של משימה מורכבת".

שנה לאחר מכן, בשנת 2007, נבחר מהגר לשוטר המצטיין במחוז ש"י, תוך קבלת מחמאות על כך שהוא מבצע את המוטל עליו בצורה טובה מאוד ועל היותו מודל לשוטרים אחרים בעבודתו ובהתנהגותו. בינואר 2008, שנתיים לאחר אירועי עמונה, פנתה קצינת אגף משאבי אנוש במחוז ש"י דאז אל המפקדים הבכירים במחוז ואל אגף משמעת במשטרה, בבקשה לבחון את קידומו של מהגר לדרגת פקד. בפנייה צוין כי נגד מהגר נפתחו הליכים משפטיים בגין אירועי עמונה, אך לצד זאת נאמר כי מדובר במפקד "ערכי, אחראי, בעל יוזמה במילוי תפקידו ושנותן דוגמה אישית לפקודיו". הגורם הבכיר ביותר שהעניק גיבוי לא מסויג למוטי מהגר היה מפקד משמר הגבול באותן שנים, ניצב (כתוארו אז) ישראל יצחק. יצחק, שפרש מן המשטרה בשנת 2013, טען באפריל 2008 כי המצבים שבהם נתקל מהגר במהלך שירותו, כולל בעמונה, הצריכו קור רוח ושליטה וניהול ברמה גבוהה, וכך גם בוצעו. "הקצין הנו מזן מיוחד במשטרה, ולכן יש לייחס את דרך ביצוע המשימה למצב הקשה שאליו נקלע", כתב יצחק. כאמור, טענה זו הופרכה על-ידי בית משפט השלום בירושלים בהרשעת מהגר בעבירות האלימות.
ת"פ 5812-08 מ.י. מחלקת חקירות שוטרים נ' מאהגר / כתב אישום
כתב אישום נגד השוטר פקד מוטי מהגר, בגין אלימות נגד מפגינים במהלך אירועי עמונה בפברואר 2006. אל כתב האישום מצורפים מכתבי המלצה שקיבל מהגר ממפקדיו במשטרת ישראל, המתייחסים גם לאירועי עמונה.
ת"פ 5812-08 מ.י. מחלקת חקירות שוטרים נ' מאהגר / פרוטוקול
פרוטוקול דיונים בטיעונים לעונש בתיקו של השוטר פקד מוטי מהגר, שהורשע בארבע עבירות אלימות נגד מפגינים באירועי עמונה.

לא קיבל אחריות על מעשיו

גם לאחר ההרשעה לא הושעה מהגר. בימים אלה הוא משרת בימ"ר מחוז ש"י. במהלך הדיון בטיעונים לעונש שהתקיים ביוני האחרון ציינה עורכת הדין מטעם המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד ליאורה נהון, כי במסמך של מדור המשמעת של המשטרה נטען שהרשעות פליליות הן רק אחד מן השיקולים שנשקלים בעת שנדרשת החלטה האם להשעות שוטר או לפטרו וכי "לא סוגיית ההרשעה תקבע את שיקוליהם אם לפטר ואם לאו".

באותו דיון של טיעונים לעונש דרשה המחלקה לחקירות שוטרים להטיל על מהגר עונש מאסר בדמות עבודות שירות. "אם בית המשפט ישאל היום את הציבור הרחב מה הכי זכור לו מאירועי עמונה, התשובה תהיה אותו סרטון קשה שבו תועדו מעשיו של הנאשם. התנהגות זו שתועדה בעדשת המצלמה יצרה שבר גדול מאוד בציבור, החרפת מתחים והעמקת שסעים, והגרוע מכול – אובדן אמון במשטרה ובנציגיה". נהון הבהירה כי אינה מבקשת לפקוד את מהגר על המשמעות הרוחבית הקשה של מעשיו, אך על בית המשפט לתת את הדעת לעובדה שמהגר לא נטל אחריות על מעשיו ולכך שבמהלך המשפט ניסה להשחיר את פניהם של המתלוננים נגדו", אמרה נהון.

מנגד טען מהגר באמצעות פרקליטו עו"ד קובי קמר כי יש להימנע מלכלול את הרשעתו במרשם הפלילי בשל הזמן הרב שחלף, ובשל הצורך להימנע מפגיעה בהמשך העסקתו במשטרה. לדברי עו"ד קמר, מעשיו של מהגר לא היו פליליים באופן מובהק או כאלה שהיה בהם פסול מוסרי מהותי, אלא "מעידה", כלשונו. "אנחנו יודעים על חיילים שעשו טעויות בשדה הקרב. זה חלק עצוב משגרת העבודה הקשה והמתישה של המבצעים האלה, אבל על מעידה לא זורקים אדם לרחוב", טען.

"איש לא מדבר על כסף"
סטרוק. לפסוק החזרי כספים [צילום: פלאש 90]

חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק, שליוותה את תיקי עמונה מקרוב במסגרת פעילותה כיו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע, מותחת ביקורת על מח"ש וטוענת כי הוויכוח שהתנהל בין מח"ש לסנגורו של מהגר נגע לשאלת הטלת עבודות שירות והרישום הפלילי שיישאר או יימחק מתיקו של מהגר, אך לא עסקה בשאלת הכסף הרב שהוציאה הקופה הציבורית בגלל מעשיו האלימים.

"איש לא מדבר על כסף. המדינה שילמה יותר מרבע מיליון שקלים פיצויים לאחד משלושת הנפגעים של מוטי מהגר. 275 אלף שקל מהכיס שלך ושלי. איש לא מדבר על זה שמהגר יחזיר למדינה משהו מזה", אמרה סטרוק. "יכול להיות שלשופט יהיה אומץ לפסוק גם תשלום החזרי כספים לקופה הציבורית, מבלי להיצמד רק למה שהתביעה ביקשה. לשופט יש שכל משלו, והוא יכול להחליט שהוא מטיל עליו גם קנס כספי".

לא המקרה היחיד

כפי שפרסמנו ב-News1, המקרה של מהגר אינו המקרה היחיד שבו לא נדרש שוטר אלים לשלם את הפיצויים והם משולמים מן הקופה הציבורית. על-פי דוחות שפרסמה המשטרה בשנה החולפת, היא שילמה בשנת 2014 פיצויים לאזרחים בסכום כולל של 9.5 מיליון שקלים. בשנת 2013 שילמה המשטרה פיצויים בהיקף כפול של כ-19.5 מיליון שקלים. כל הכסף יצא מן הקופה הציבורית בשל עבירות ובשל רשלנות של שוטרים שמעלו בתפקידם.

זהו גם אינו המקרה היחיד שבו שוטרים אלימים-מורשעים מקבלים את הגיבוי הבלתי מסויג של מפקדיהם. דוגמה לכך ניתן היה לראות במקרה של השוטר ישי סימן-טוב, שהמשיך לשרת במשטרה למרות שהורשע פעמיים בתקיפת אזרחים, ואף זכה לדברי שבח בלתי מסויגים מצד מפקדיו. הוא פוטר רק לאחר שהגיעה תלונה שלישית נגדו. "הנאשם לא למד את הלקח, ואולי אף שאב עידוד מהפעולה האיטית-להחריד של מח"ש ומעמדתם האוהדת של מפקדיו. וראו שבחים לא מסויגים שהרעיפו עליו מפקדיו לאחר שכבר הורשע פעמיים בעבירות אלימות נגד אזרחים לא-אלימים וחסרי מגן. כך, מאירוע לאירוע הלכה והסלימה נטייתו של הנאשם לאלימות, באין עוצר", כתב עליו השופט עידו דרויאן.

תאריך:  18/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השוטר האלים מעמונה עדיין במדים
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
18/07/15 23:35
2
מדרון חלקלק
19/07/15 00:14
3
את הכלל האירגון ה
19/07/15 00:46
4
בר דרור דוד
19/07/15 02:20
5
הגועש
19/07/15 02:35
6
גדעון מ
19/07/15 04:47
 
עוד שוטר מדופרס
19/07/15 08:12
7
המנשק המשטרתי
19/07/15 05:27
8
משה אייל
19/07/15 07:14
9
בעז ש
19/07/15 08:38
10
יהודי מהגליל
19/07/15 09:07
11
יעקב יעקב
19/07/15 09:34
12
קטיף -לדראון עולם
19/07/15 14:58
13
דודאש
19/07/15 22:48
14
ארנון התלאביבי
20/07/15 11:29
15
מאיר3
20/07/15 20:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקרב על עמונה
המאחז עמונה יפונה וייהרס בתוך שנתיים - כך הורה (יום ה', 25.12.14) נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, שש שנים לאחר שבעלי קרקעות עתרו לבג"ץ.
25/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
מה שהוגדר כאלימות משטרה היה בסך-הכל גרירה לניידת של כמה מפונקי מחאת רוטשילד שרצו בזה, מהסיבה הזו התנגדו למעצר. מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, הגדיר אותם "פורעי חוק". המפכ"ל דנינו אמר משהו על תוכניתם המוקדמת, וחטף בראש. העדר חשב שהמעצר הקצר של דפני ליף - אלק סמל! - היה חצייה של קו אדום.
02/07/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
יש מי שמפגין בזמן אמת, ויש מי שמפגין כשמזג האוויר יהיה נוח. על מפגיני עמונה אמר העיתונאי אסף זוהר, שהיו בשטח כל הלילה בקור מקפיא. לעומתם, מפגיני מחאת רוטשילד במקום להקפיא את העצמות של שלמה ארצי ואייל גולן בהפגנות חורף, העדיפו להקפיא את המצוקה, עד שמזג האוויר יפשיר אותה.
25/06/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר הביטחון אהוד ברק, ביקשו (יום ה', 10.11.11) מבית המשפט העליון ארכה של חצי שנה בטרם ייהרסו המאחזים עמונה וגבעת אסף. זאת, על-מנת שניתן יהיה להגיע עם המתיישבים לפתרון בהסכמה בנושא.
10/11/2011  |  איציק וולף  |   חדשות
בית המשפט העליון קבע (יום ה', 9.12.10), כי דוד אדרי, שהיה פרש במשטרת ישראל, ירצה שלושה חודשי עבודות שירות בשל האלימות בה נקט בעת פינוי מאחז עמונה בשנת 2006.
09/12/2010  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
קוראים במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
חניאל פרבר
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?
אמיר אביבי
אמיר אביבי
הכרעת חמאס או שחרור החטופים? התשובה נמצאת ברפיח ובציר פילדלפי    ההשתלטות על רפיח ועל ציר פילדלפי הכרחית גם לביטחון ישראל ביום שאחרי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il