בנק לאומי טוען, כי גם בנק ישראל לא זיהה בזמן אמת את הצורך בשינוי ההתנהלות בארה"ב בשל המאבק שניהלו שלטונותיה של מדינה זו בהעלמות מס דרך בנקים זרים. הדברים נכללים בתגובתו של הבנק (יום ה', 27.8.15) לעיקרי דוח הביקורת של בנק ישראל על פרשת העלמות המס, שעלתה לו 400 מיליון דולר.
"לא רק בנק לאומי לא הבין בזמן אמת את הסיכון של סיוע ללקוחות אמריקנים בהעלמת מס, אלא מדובר באי הבנה שהייתה נחלת מרבית המערכת הבנקאית והמערכת הרגולטורית בעולם
ובישראל", אומר הבנק. "גם עורכי הדין ששירותיהם נשכרו לא הבינו את מלוא הסיכון, אשר לימים התממשו בפועל. עורכי הדין הצביעו על פעולות מסוימות שיש לנקוט ואותן ביצע הבנק בלוח זמנים קצר".
לדברי הבנק, דוח הביקורת אינו מתייחס לצעדים שהוא נקט החל משנת 2008 ואשר אותם העמיק מאז 2011. לדבריו, "את הדברים יש לבחון בהסתכלות כוללת על הנורמות לפיהן פעלה המערכת הבנקאית כולה, בידיעה של הרגולטורים במדינות רבות. התובנה במערכת הבנקאית הבינלאומית ובקרב גורמי הרגולציה הייתה, כי נושא הדיווחים של הלקוחות לרשויות המס הינו נושא שבאחריות בלעדית של הלקוחות, ונושא זה אינו בתחום אחריותם או מעורבותם של הבנקים".
לאומי מוסיף ומטיל את האחריות על הממשלה: "נושא הכללת עבירות מס כעבירות מקור בחוק לאיסור
הלבנת הון עלה ונדחה שוב ושוב על-ידי קובעי המדיניות, בין היתר בטענה שמדובר בכספים בלתי מוצהרים של יהדות העולם, אשר ממשלות ישראל פעלו בשנים עברו להפקדתם על-ידי יהודי העולם במערכת הבנקאית בישראל, לצורך ביסוס כלכלתה של המדינה".
עוד אומר לאומי, כי התנהלותו בנושא זה לא הייתה שונה משל בנקים ישראלים אחרים, אליהם עברו חלק מהלקוחות שנאלצו לעזוב את לאומי לאחר שהחמיר את נהליו. לדבריו, הפרסומים בנוגע לפרשת UBS עסקו בפעולות "אשר הובנו בבנק ככאלו שלא היו פרקטיקה מקובלת בו", ולכן ההנחה הייתה שפרשה זו אינה נוגעת להתנהלותו של לאומי ארה"ב.