ועד העובדים בחברת
סופרבוס הודיע בסוף-השבוע להנהלת החברה על הפיכתו של כוח לעובדים לארגון היציג בחברה, לאחר שלמעלה משליש מכ-650 העובדים הצטרפו לארגון.
עובדי סופרבוס מצטרפים לעובדי חברות התחבורה הציבורית "קווים" ו"
אגד תעבורה" שכבר מאוגדים בכוח לעובדים וחתמו על הסכמים קיבוציים. בכך הופך הארגון לארגון העובדים הגדול בין חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. למעלה ממחצית הנהגים בחברות אלה מאוגדים בכוח לעובדים, ושליש מכלל נהגי האוטובוס בארץ.
"אנו קוראים להנהלה לשבת איתנו בהקדם למשא-ומתן לכינון הסכם קיבוצי לשיפור תנאי עבודתנו", אמר הארון שובש חבר ועד ונהג בסניף עפולה. "העובדה כי מרבית הנהגים באשכול העמקים ובאשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים כאחד הביעו את אמונם בהתאגדות מבהירה את הצורך לפתור בעיות כואבות בהידברות ישירה", הוסיף עלא עזאם, מסניף טבריה, חבר ועד נוסף.
לטענת העובדים, תנאי העסקתם הנמוכים מן התנאים המקובלים בענף: נסיעה של 60 דקות, מוגדרת כ-40 דקות בלבד ומתוגמלת בהתאם; הנהגים חייבים לעבוד בפיצולים, ולא לקבל תשלום על השעות הריקות שביניהם ואין כל הגדרה מתי מסתיים יום עבודה. "באשכול ירושלים ובית שמש של החברה, שכר הנהגים הוא הנמוך ביותר בענף. הנהגים בחברה מתוסכלים, ותחלופת הנהגים גבוהה בחברה מעידה על כך. מצפים מהנהגים לתת את המקסימום, בעוד שהתנאים האלמנטריים לא ניתנים. שעות העבודה ארוכות ולעיתים על גבול המותר על-פי חוק", הסביר עופר בוטל חבר ועד ונהג בסניף בית שמש. "הקושי לגייס נהגים מוביל לעבודה רציפה ללא הפסקות", אמר מאהר זענין חבר ועד נוסף מסניף ירושלים.
היעד אליו חותר כוח לעובדים הוא העלאת השכר השעתי ל-39 שקלים. היות שמימון התוספת מחייב השתתפות כספית של הממשלה, צוין בהסכמים הקיבוציים בקווים ואגד תעבורה, כי אם
משרד התחבורה לא יסייע בהעלאת התעריף ל-39 ש"ח, יוכלו העובדים לשבות ללא מגבלת זמן החל ב-1.1.16. ב-8.11.15 מתוכננת מול קריית הממשלה בתל אביב הפגנה של כלל נהגי התחבורה הציבורית, המאיימים בשביתת תחבורה ציבורית ב-1 בינואר 2016 אם לא ישופרו תנאי שכרם.
במקביל לאיגוד הנהגים, פועל ארגון כוח לעובדים להעלאת השכר השעתי לנהגי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. כיום נמוך שכר זה ב-40% משכרם של נהגי דור א' במפעילים הוותיקים אגד ודן. "הענף כולו במשבר", הסביר אסף בונדי, רכז ענף התחבורה הציבורית בכוח לעובדים. "בשל תנאי ההעסקה הנמוכים מתקשות החברות לגייס נהגים. בחלק מהחברות מדובר בחוסר של עד שליש ממצבת הנהגים הנדרשת".
חברת סופרבוס היא חברת תחבורה ציבורית הפועלת מאז שנת 2000. החברה, בבעלות משותפת של
אלי בליליוס ויצחק סלוקי, מפעילה מאז 2009 את אשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים ומאז מרס 2014 את אשכול העמקים, הכולל את יישובי עמק יזרעאל, יקנעם עילית, עמק בית שאן, טבריה, דלית אל כרמל, עספיא עפולה והסביבה. קווי החברה כוללים קווים בינעירוניים גם לכרמיאל, לצפת ולמגדל העמק.