חברת הכנסת
יעל גרמן (יש עתיד) קוראת לח"כ יואב בן-צור (
ש"ס) שלא להעלות לסדר היום הציבורי את נושא הפרת הסטטוס-קוו בתחבורה הציבורית, באופן הגורם לנסיעות קווים רבים ברחבי הארץ להמשיך את נסיעותיהם לתוך השבת.
"הנסיעה בערב שבת וגם בשבת היא נושא חברתי, לא נושא דתי", טענה (יום ד', 11.11.15) גרמן במליאת הכנסת. "ואני חושבת שכמי שהנושא החברתי כן נוגע ללבו, אני חושבת שאתה צריך לרדת מן הנושא, מפני שדקה אחת של שבת שווה הרבה פחות מחיים של מצוקה, מאנשים שלא יכולים להרשות לעצמם הרבה דברים, לקנות לביתם וגם לנסוע ברכב פרטי. במקרה הזה צריך להתעלם וללכת לקראת הנושא החברתי.
לדברי גרמן, היא מכירה ומוקירה את הערך של השבת בעיני ציבור שומרי השבת, אך על ערך השבת גוברים "ערך של עבודה, ערך של תנועה וחופש תנועה, ערך של חופש בכלל". גרמן אומרת כי האנשים שמגיעים לבתיהם דקה לפני השבת או אחרי כניסתה אינם חוזרים מחו"ל, אלא חוזרים מהעבודה ומקניות בתחבורה ציבורית כי אין להם רכב פרטי.
"שינוי הנוהל פוגע ביחסי-חילוניים-דתיים"
ח"כ בן-צור, שדיבר במהלך הצעה לסדר היום, אמר כי במקום לתקן את המעוות, הלבינה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית את החריגות ושינתה במחטף את הנוהל, שקבע כי קווי התחבורה הציבורית חייבים להגיע לתחנה האחרונה כחצי שעה לפני כניסת השבת, ולהוציא את הנסיעה הראשונה כחצי שעה אחרי צאת השבת. הנוהל המתוקן מאפשר ביטול של זמן ההיערכות אחרי סיום השירות בערב-שבת ולפני תחילת השירות במוצאי שבת.
בן-צור אמר כי "מדובר בדריסת רגל גסה של הסטטוס-קוו, שנועד להסדיר יחסי דתיים-חילוניים במדינה. אין לנו רצון לשנות מצב קיים, אנחנו רוצים רק לשמור על המצב הקיים כפי שהיה שנים רבות". הוא הסביר כי הדבר יגרום לחילולי השבת הבאים: נהגים יוסעו לבתיהם בימי שישי או למקום עבודתם במוצאי-שבת תוך חילול שבת - דבר שעלול גם להשפיע על העסקת נהגים שומרי שבת; אוטובוסים ישונעו לחניונים או לתחנות-המוצא בשבת עצמה, במסגרת נסיעות מנהלתיות; בשל גודש התנועה בימי שישי, בעונת החורף, בה שבת נכנסת מוקדם, יגלשו קווים לתוך השבת.
לדבריו, בחורף האחרון אירעו גלישות כאלה בכל רחבי הארץ: באר-שבע, ערד, אופקים, נתיבות, פרדס-חנה, נתניה, בית-שאן, תל אביב, חולון, עכו ומקומות רבים נוספים, ואפילו ירושלים.
חזן: אחריות גם להיותנו מדינה יהודית
מליאת הכנסת הצביעה בעד הצעתו של ח"כ בן-צור לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. להצעה התנגדו שניים - חברת הכנסת יעל גרמן וחבר הכנסת
דב חנין (הרשימה המשותפת). חנין, המשמש כיו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה, שלח בתחילת השבוע מכתב לשר התחבורה ישראל כ"ץ שבו כתב: "חלק רב באוכלוסייה נסמך על תחבורה ציבורית לצורך התניידות וסידורים, וקיצוץ שעות הפעילות פוגע במישרין באוכלוסיות הזקוקה לה יותר מכל. אבקשך להנחות את חברות האוטובוסים להאריך את שעות פעילותן בימי שישי סמוך ככל הניתן לכניסת השבת, וזאת בהתאם לסטטוס-קוו".
ח"כ
אורן חזן (ליכוד), שדיבר אף הוא בדיון, אמר: "חשוב שהציבור ישמע דווקא עמדה של בחור צעיר שאינו שומר מסורת מדבר על
תחבורה ציבורית בשבת. יש מין תחושה היום בציבור הישראלי שמדינת ישראל - אין שום ערך לעובדה שהיא מדינה יהודית. אם אנחנו נמשיך בדרך הזו, שהמדינה אט-אט תבטל כמדינה את כל מה שמקשר אותנו למורשת ולהיסטוריה ולמה שמאחד את כולנו, שלא עברו רק 70 שנה ממה שעברנו בזמן הקרוב ואלפי שנים בכל דור ודור אנחנו נתקלים בזה, וזה יכול לקרות גם בעתיד, הרי רק היום סימנו מוצרים של יהודים. בסופו של יום, למדינה יש אחריות גם להיותנו מדינה יהודית, והתיישנות הדורות קורית, אבל היא קורית פרטנית ואסור לנו לאפשר שזה יקרה, הרי במשך אלפיים שנה חיכינו לרגע הזה. וכשאנחנו נוגעים בעניין הפרטני, הנקודתי הזה, זה נכון שצריך למצוא פתרון לאותם אלה שרוצים להגיע בשבת - בגלל שהשעון הצטמצם. אבל זה לא יכול להיות תוך כפייה על אלה שרוצים לשמור על השבת. חברים, שמור את יום השבת לקדשו, זה לא סתם ביטוי, זה משהו שעלינו כמדינה להחיל יום יום, שעה-שעה, שבוע-שבוע".