|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כיצד בעלי צרכים מיוחדים יחגגו עצמאות?

עצמאות היא בראש ובראשונה המפתח ליציאה ממעגל הבידוד והדיכאון של אנשים בעלי צרכים מיוחדים, והשאיפה לשם, תוך חיזוק האמונות והיכולות, היא המפתח האמיתי ליצירת איכות חיים למרות המגבלה
28/04/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
להשתלב בחברה ולא לוותר [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  בעלי צרכים מיוחדים יכולים לחגוג עצמאות
  הלחימה בדרום: מכה קשה לבעלי מוגבלויות
  מתי לספר לילד שהוא סובל ממחלה?

בישראל חיים כיום 650 אלף בעלי מוגבלויות אשר רבים מהם מתקשים לנהל חיים עצמאיים. חוסר העצמאות, התלות וההזדקקות לעזרת הזולת, גורמות לרבים מהם רגשי נחיתות, ירידה בערך העצמי, תחושה של חוסר השתייכות, שכל אלה יחדיו עלולים לשמש טריגר להתפתחות דיכאון.

בתור אמא לבת הסובלת ממחלה ניוונית, אני מאמינה שהמפתח ליציאה מהמעגל ההרסני של התלות הוא עידוד לעצמאות ותפקוד שווה בחברה. הדבר מתאפשר רק על-ידי הטמעה מתמשכת אמונות והרגלים, החל מהשנים הראשונות של הילדות או התפתחות המגבלה. סיגול האמונות וההרגלים הללו, שלא יוצרים חיץ בין החברה לבין בעל הצרכים המיוחדים, תורמים להעצמה אישית גדלה והולכת הנובעת מהשתלבות אמיתית בכל מעגלי החיים הנורמטיביים.

כולנו נולדנו עם מגבלה כלשהי, אך אצל חלק מאתנו המגבלה הזו בולטת על פני השטח. הידיעה כי המגבלה איננה אות קין, וניתן לתפקד היטב ובצורה שוויונית לחלוטין בחברה המתקדמת שלנו, מאפשרת לכל מי שלקה במגבלה כלשהי להפוך לאדם עצמאי, משתלב ומאושר.

בשנת 1998 נחקק בישראל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. על-פי חוק זה, החברה הישראלית מחויבת לנהוג מתוך עיקרון השוויון כלפי בעלי מוגבלויות. עיקרון זה מתייחס להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים ומתן מענה לצרכיה המיוחדים של אוכלוסיה זו, על-מנת לאפשר לה לחיות בעצמאות מרבית. מאז חקיקת החוק שופרו התנאים של בעלי המוגבלויות במקומות עבודה, בתחבורה הציבורית, בדרכי הגישה למבני ציבור.

אלא שכל אלה לא מספיקים כשמדובר באנשים בעלי מוגבלויות, אשר תופסים את עצמם כ"חריגים". לדעתי המשפט 'הכל מתחיל בתוכנו' רלוונטי במיוחד לאוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים. רבים מהם נכנעו למגבלות הפיזיות שלהם וויתרו על האפשרות להיות חלק מהחברה. אנשים אלה סובלים מבידוד, מדיכאון, מתחושות קשות של זרות וניכור. את כל התחושות הללו ניתן להעלים באמצעות עידוד האדם המוגבל לפעילות חברתית, ליציאה לעבודה ולביצוע פעולות יומיומיות.

עצמאות היא בראש ובראשונה המפתח ליציאה ממעגל הבידוד והדיכאון של אנשים בעלי צרכים מיוחדים, והשאיפה לשם, תוך חיזוק האמונות והיכולות, היא המפתח האמיתי ליצירת איכות חיים למרות המגבלה.


חמישה טיפים לעצמאות

לרגל יום העצמאות הקרב ובא, להלן טיפים לעידוד בעלי מוגבלויות לעצמאות:

חינוך ללא רחמים עצמיים – הורים שמפתחים רגשות של רחמים כלפי הילד שלהם בשל היותו מוגבל פיזית, מעבירים את הרגשות האלה גם אליו. במקרים רבים ההורים עצמם פוגעים בעצמאותו של הילד בכך שהם מתמודדים במקומו עם סיטואציות שונות, בשל חוסר האמונה כי הוא מסוגל להתמודד עמן.

הדבר עלול לפגוע באמונתו של הילד בעצמו ובפיתוח העצמאות שלו. ילד שמגיע מבית כזה יהיה הרבה יותר ותרן כלפי עצמו, לא יאמין בעצמו ובטח שלא יהיה מסוגל לפתח עצמאות כלשהי. על ההורים לנטוע כבר מגיל צעיר בילד את האמונה בעצמו וביכולתו לבצע כל דבר שיחפוץ. כישלונות מלמדים אותנו את הדרך אל ההצלחה. חוסר התמודדות עלול להמיט על הילד חיים של תלות, בידוד ודיכאון.

שילוב בכל מחיר – ילד בעל צרכים מיוחדים שאיננו מסגל לעצמו במהלך הזמן הרגלים של עצמאות, נופל על כתפי ההורים לאורך כל חייהם, ובכך נגרם גם להם וגם לו סבל כפול ומכופל. למרות החוק לשיוויון בחינוך שהתקבל לפני מספר שנים, אשר מטיל על בית הספר את החובה לשלב ילדים בעלי מוגבלויות בכל פעילויות בית הספר, יישום החוק מוטל למעשה על ההורים עצמם.

אם ההורים לא מפעילים לחצים על בית הספר, ונלחמים על שילוב הילדים שלהם בכל המסגרות, הופך החוק המתקדם לאות מתה, והילדים הופכים ללא משתלבים, תלותיים וחסרי עצמאות לכל ימי חייהם. העצמאות של הילדים הללו חשובה גם על-מנת להקל על ההורים.

צאו לעבודה - על אדם בעל צרכים מיוחדים לשאוף להשתלב בעולם העבודה. יש לקחת בחשבון שההשתלבות עשויה להיות הדרגתית אבל בהחלט משתלמת. כניסה למעגל העבודה והישארות בו גורמת לאדם המוגבל לתחושת שייכות, מאפשרת לו לפרנס את עצמו ולא להיות תלוי באחרים ומעודדת את היותו אדם עצמאי.

השתתפו בפעילויות חברתיות – אחת מהעצות הראשונות שאני נותנת לאנשים בעלי צרכים מיוחדים אותם אני מאמנת היא להשתלב בפעילויות חברתיות. השתתפות במפגשי חברים, יציאה לטיולים במסלולים שמותאמים לנכים, צפייה בסרט בקולנוע, ישיבה בבית קפה וכל פעילות אחרת יתרמו למצב רוחו של האדם המוגבל ויגרמו לו להרגיש חלק מכולם.

התנדבו לעזור לזולת – פעילות התנדבותית ממלאת מספר רב של פונקציות שיכולות לרומם אנשים בעלי מוגבלויות, ולאפשר להם להגיע לעצמאות רגשית. ההתגייסות למען החלשים משלבת פעילות חברתית ויצירת קשר עם אנשים אחרים, ובכך נשבר הבידוד החברתי. הענקת עזרה לאנשים נזקקים מאפשרת לכל אחד מאתנו להבין את מצבו לאשורו ולהיכנס לפרופורציות. ההתנדבות מאפשרת להשיג התקדמות משמעותית בדימוי העצמי בקרב בעלי מוגבלויות, ואסור לוותר עליה.

פתחו תחביבים – עיסוק בתחביבים עשוי לגרום לתחושת סיפוק. במקום לנצל את הזמן הפנוי על-מנת לשקוע ברחמים עצמיים, מומלץ לאמץ תחביבים כמו קריאה, ציור, פיסול ושירה. תחביבים אלה מאפשרים ליצור כר נרחב ליצירת קשר עם הסביבה, ולהתרחק מהקטלוג כאנשים בעלי מוגבלויות.

השתדלו לבצע סידורים בעצמכם – לאנשים בעלי מוגבלויות מומלץ לא לוותר על פעילויות מחוץ לבית, גם אם הדבר כרוך מבחינתם בהתמודדות. ביצוע סידורים כמו קניות, תשלומים וכדומה בכוחות עצמם יכולים יתרום לתחושת העצמאות. מצד שני, שכירת שירותים בתשלום, כמו שליחים, עשויה לתרום לתחושת העצמאות, אם הדבר נעשה מכספים אותם צברתם עקב יכולותיכם.

כאשר מפעילים את הסביבה בסידורים שונים, הדבר מגביר את התלות ואת תחושת האשמה ואסירות התודה. כאשר משלמים לאנשי שירות על-מנת לחסוך מאמץ מכסף אותו הרווחנו ביגיע כפינו, הדבר עשוי לעודד אותנו ולתת לנו תחושה של העצמה.

העסיקו בעלי צרכים מיוחדים – אני פונה לכל המעסיקים והעובדים על-מנת שיעודדו העסקת אנשים בעלי צרכים מיוחדים. העסקת בעלי מוגבלויות איננה רק תעודה לאזרחות טובה ותרומה חשובה לחברה, אלא גם עסקה משתלמת ביותר עבור המעסיק. ממחקרים בנושא עלה כי עובדים בעלי צרכים מיוחדים מסורים הרבה יותר למקום העבודה, נעדרים הרבה פחות מהעבודה. כמו-כן שכרם של בעלי מוגבלויות המעוגן בחוק נמוך בהרבה ביחס לעובדים בעלי כישורים דומים, והם מזכים את בעל העסק בהטבות שונות מהמדינה. מעבר לכדאיות הכלכלית וקידום שם העסק, העסקת עובדים בעלי צרכים מיוחדים מוציאה אותם ממעגל הבדידות וחוסר ההשתייכות, ומאפשרת להם לקיים אורח חיים עצמאי ומשתלב.

פזית חקק הינה מאמנת מוסמכת שסיימה קורס מאמנים מתקדם בבית הספר לאימון 'מאמנים'. פזית חקק מתמחה בסיוע לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בשלל תחומים, וכן להורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

פזית חקק הינה מאמנת מוסמכת שסיימה קורס מאמנים מתקדם בבית הספר לאימון 'מאמנים'. פזית חקק מתמחה בסיוע לאנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בשלל תחומים, וכן להורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
תאריך:  28/04/2009   |   עודכן:  28/04/2009
פזית חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד בעלי צרכים מיוחדים יחגגו עצמאות?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש מצבים בהם הענישה לא רק שאינה מרתיעה, אלא היא אף יוצרת אוירה בה הפשע משתלם, וקורצת לגנב להמשיך בעיסוקיו הפליליים ולשדוד מכל הבא ליד, בחסות בית המשפט הגוזר עונש סמלי על העבירות.
28/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
אני מתייחס בכובד ראש לסוגיית ה"אין-פרטנר", שהשתרשה בשיח הישראלי מאז קריסתה של וועידת קמפ-דייוויד השנייה (2000). אני נוטה לקבל את אבחנותיו של אהוד ברק מספטמבר 2000, שלהנהגה הפלשתינית אין כוח לממש את חלוקת ארץ-ישראל, ולשמור על יציבות ללא פגיעה נוספת בישראל. אלא שהבה נזכור - אבחנה זו של ברק פירקה למעשה את שורות מחנה השלום הישראלי, שנשען עד אז על כמחצית מאוכלוסיית המדינה.
28/04/2009  |  זכריה פלווין  |   מאמרים
בדיווחים המעטים המגיעים מארה"ב ניתן להבין שהנשיא לשעבר בוש פשוט עושה חיים. בהתחשב בעובדה שלהיות נשיא ארה"ב זו מלאכה קשה מאוד, וודאי שלאחר שמונה שנים אינטנסיביות, ירצה הנשיא לשעבר לנוח ולעשות לעצמו ומשפחתו. לנסות ולשפוט את תקופת נשיאותו סמוך כל כך לסיום כהונתו אינו דבר קל. היסטוריונים זקוקים לזמן כדי לעכל את מאסת החומר שיש לבחון, אך יחד עם זאת, לא תהיה זו החטאה לאמת ההיסטורית אם לפי קווי המתאר הידועים לנו עד עתה נקבע ששמונה שנות כהונתו היו גרועות ביותר ואולי הזיקו לשלום העולמי יותר ממה שניתן כיום להבין. מדיניות החוץ של ממשלו הייתה מן הגרועות שידעה ארה"ב בעשורים האחרונים. הייתה זו מדיניות אשר הפכה את ארה"ב לנמר של נייר בכל זירה אפשרית. הנזקים נראים כיום גדולים ביותר אך לא מן הנמנע שהעתיד יוכיח שהיו אלה נזקים קטסטרופאליים.
28/04/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
לפני בדיוק שנתיים פרסמו שני דוקטורנטים אמריקניים למדיניות גרעינית מ-MIT מאמר, תחת הכותרת "בחזרה לאוסיראק", הדן ביכולתה של ישראל להשמיד את הפוטנציאל הגרעיני של אירן. האוסיראק הוא כמובן הכור הגרעיני של סדאם חוסיין בטכנולוגיה צרפתית שהושמד בהתקפת גבורה בשנת 1981. המאמר תורגם לעברית וצוטט רבות. חלק גדול ממנו הוא דיון טכני על יכולתו של חיל האוויר הישראלי להטיל חימוש מדויק על מטרות מבוצרות, מבוטנות בשטח ענק, לחדור את שכבות הנפץ ולהשמיד את המטרה. הפצצות המונחות מסדרת BLU במשקל של אלף ואלפיים ליטראות המכילות חומר נפץ מרסק, מסוגלות, כך טוענים החוקרים, לחדור ולגרום נזק בלתי הפיך למטרה, במידה רבה של ביטחון, אם תפגע כל אחת מהן במכתש שיצרה הפצצה הקודמת לה.
28/04/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
הבעיה של מרבית הפוליטיקאים באזורינו - הן בישראל והן בארצות-ערב, הינה שחרף הימצאותם במזרח-התיכון, הם חושבים ופועלים, על-פי תפיסות-עולם שמתאימות אולי לשבדיה, דנמרק או למשל, לצרפת; אך בשום פנים ואופן לא למזרח שעדיין שרוי ברובו תחת שלטונה של דת. מאוד מרגיז אותי, כאשר איזה פעיל שמאל ישראלי מעדיף שיתוף-פעולה עם אקדמאים זעיר-בורגניים מרמת-אביב ג' או מעומר, רק מפני היותם חילוניים; עם-זאת, לא איכפת לרוב השמאל הישראלי מתושבי שכונות-העוני, כיוון שגם כאלה מתוכם שהנם מתקדמים באופן יחסי - הם דתיים או לפחות מסורתיים. אותה תמונה, לפחות עד ראשית שנות ה-50, היה ניתן לראות גם בקרב השמאל הערבי, עד שעם הזמן, בעולם הערבי החלה להיווצר הבנה גוברת והולכת, של חשיבות שנודעת בתנאי-המזרח, לברית בין שמאל לכוחות דת מתקדמים.
28/04/2009  |  שמואל ירושלמי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il