|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ביהמ"ש המחוזי מרכז חושף:

איומים והשפלות של שוטרים כלפי עדה

רפ"ק ענת קצב, רס"ב אבי מונקר והחוקר גיא רוזיליו פגעו בזכויות חוקיות של עדה, איימו עליה בשנות מאסר ארוכות ולא תיעדו קטעים משמעותיים מחקירתה
22/12/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
פינקלשטיין. הפתעה [צילום: בוצ'צ'ו]

איים עליה במעצר
"כבר בתחילת התשאול המתועד 'הסביר' לה החוקר [מונקר] כי אם לא תאמר דברים 'עד הסוף' - פירוש הדבר למעשה שהיא חשודה בעבירת רצח!... מונקר המשיך והבהיר לזהבה פעמים רבות כי היא מסתבכת בתיק רצח, ולאחר מכן איים עליה במעצר. כל זאת, כאשר מדובר בעדה שלא הוזהרה קודם לכן, ושלא נמסרו לה יתר זכויותיה"

הסבירה בקול בוכים
"דומה שאירעה 'תקלה' בעבודת המשטרה, ומכשירי ההקלטה המשיכו לפעול אחרי שהתשאול הסתיים. ואכן, מי שמטה אוזן להקלטה הקולית, ישמע כאמור את צעקותיה הרמות של זהבה, המסבירה בקול בוכים למונקר שהיא 'לא זוכרת' - את זאת ניתן לקלוט - וכן ישמע את קולו של מונקר"

התמונה של הבנות
"גם בחקירה זו נקטו החוקרים איומים קשים כנגד העדה - איומים שלא בא זכרם בחקירה המתועדת", קובע פינקלשטיין. טל סיפרה על מעשיו של רוזיליו: "הוא חיטט לי בפלאפון והוא הוציא את התמונה של הבנות שלי ואמר לי: תסתכלי עליהן טוב, כי את לא תראי אותן יותר". היא גם העידה, שהחוקרים אמרו לה שלא תראה את ילדיה לפחות 20 שנה

חקירות מחשכים
"לא נסכין עם איומים על עדים, ולא כל שכן איומים קשים, במיוחד כשהדבר נעשה בקשר לעדותם. ולא נשלים עם חקירות מחשכים בלתי מתועדות - חקירות שעצם קיומן פוגע בבית המשפט, בהגנה וגם בפרקליטות, ואשר חותרות תחת כל ההליך של גילוי האמת. ראוי שהעומדים בראש הפרקליטות יידרשו לעניין ויבדקו את ההתנהלות האמורה"

נערים הודו ברצח לאחר שהמשטרה עברה על החוק
איתמר לוין
השופט מנחם פינקלשטיין: המשטרה נמנעה מתיעוד תשאולים, הפעילה על הנערים לחצים פסולים ומנעה מהם להיפגש עם עורכי דין * מביע את החשש ששיטת "התשאול הנעלם" קיימת ביחידות נוספות
לרשימה המלאה

אף מילה
פרקליטות מחוז מרכז מרוצה מאוד מפסק הדין, כפי שמסרה בשמה דוברות משרד המשפטים: "ביהמ"ש קיבל היום את עמדת הפרקליטות והרשיע את הנאשם, ערן קרני, ברצח בכוונה תחילה של משה עקבי ז"ל מהישוב כפר יעבץ, על-רקע סכסוך בהקשר לחוב כספי. מדובר בתיק מורכב ראייתית שכלל עדים מומחים בתחומים שונים, ראיות פורנזיות ועוד, שהסתיים בסופו של יום בהרשעה מלאה". אף מילה ואפילו לא חצי מילה על מעלליהם של החוקרים להם הקדישו השופטים למעלה מ-10% מפסק הדין.

חוקרי משטרה, ובהם קצינה בדרגת רב-פקד, נקטו בשיטה פסולה של איומים קשים על עדה בתיק רצח, פגעו בזכויותיה החוקיות ולא תיעדו כנדרש את מלוא חקירתה. כך קובע (יום ב', 21.12.15) בית המשפט המחוזי מרכז.

זהבה טל זומנה לעדות בחקירת הירצחו של משה עקבי בספטמבר 2013, בשל שיחות טלפון שניהלה עם החשוד רענן קרני, אותו הרשיע בית המשפט המחוזי. שלושת שופטי ההרכב מותחים ביקורת קשה ביותר על התנהלות החוקרים ובראשם רס"ב אבי מונקר, אשר הפרו בצורה שיטתית את החוק בחקירתה של טל. בראש צוות החקירה עמדה רפ"ק ענת קצב.

סגן הנשיא, מנחם פינקלשטיין, צירף חוות דעת משלו לפסק הדין העיקרי והמרשיע שכתבה השופטת ליאורה ברודי, העוסקת כולה ביחס הבלתי-חוקי שהיה מנת חלקה של טל. הוא מציין, כי מדובר באישה נורמטיבית, שמעולם לא נחקרה במשטרה, אם לארבעה ילדים קטנים (שני 11-3) שנדרשה להגיע לתחנה ולא התאפשר לה לטפל בילדיה שסיימו באותן שעות את לימודיהם.


ניצול תמימותה


פינקלשטיין מציין, כי שוב נחשפה בפני בית המשפט התופעה הפסולה של "תשאול נעלם", עליה עמד בפסק דין אחר שפרסם בחודש שעבר: קטעים ארוכים של חקירה שכלל אינם מתועדים בצורה כלשהי. חקירה זו בוצעה בידי קצב, מונקר וגיא רוזיליו.

"כבר בתחילת התשאול המתועד 'הסביר' לה החוקר [מונקר] כי אם לא תאמר דברים 'עד הסוף' - פירוש הדבר למעשה שהיא חשודה בעבירת רצח!", כותב פינקלשטיין. "מונקר המשיך והבהיר לזהבה פעמים רבות כי היא מסתבכת בתיק רצח, ולאחר מכן איים עליה במעצר. כל זאת, כאשר מדובר בעדה שלא הוזהרה קודם לכן, ושלא נמסרו לה יתר זכויותיה".

פינקלשטיין ממשיך: "החל מתחילת התשאול, ולכל אורכו, הבהיר מונקר לעדה, תוך ניצול תמימותה, כי יש לחוקרים טכנולוגיה שבאמצעותה הם יודעים לשחזר את כל תוכן שיחותיה - בין בשיחות טלפון ובין במסרונים... על כן, 'יודעים' החוקרים למעשה מהי התשובה שעל העדה לענות, וכל תכלית החקירה היא (כביכול) לבדוק האם תשובותיה של העדה בחקירה תואמות את מה שנמצא כבר ושוחזר על-ידי המשטרה...".


"הוא זלזל, הוא השפיל"


לדברי פינקלשטיין, "החוקר הודיע לה שהיא משקרת בתחנת המשטרה בתיק רצח, ועל כן יהיה עליה להתמודד 'עם החמור ביותר'". הוא אף איים עליה במעצר, וזאת ללא אזהרה וללא שום הודעה לטל על זכויותיה כנחקרת. בעדותה בבית המשפט כינתה טל את מונקר "הסיוט של החיים שלי" והסבירה: "כל מה שלא הושפלתי 38 שנה שאני חיה הושפלתי שמה... הוא זלזל, הוא השפיל. כל מה שאפשר לעשות לאישה בדרך הזאת הוא עשה".

פינקלשטיין מתאר הפתעה שציפתה לשופטים כאשר צפו בתיעוד החזותי של החקירה: "דומה שאירעה 'תקלה' בעבודת המשטרה, ומכשירי ההקלטה המשיכו לפעול אחרי שהתשאול הסתיים. ואכן, מי שמטה אוזן להקלטה הקולית, ישמע כאמור את צעקותיה הרמות של זהבה, המסבירה בקול בוכים למונקר שהיא 'לא זוכרת' - את זאת ניתן לקלוט - וכן ישמע את קולו של מונקר". הוא גם מקבל את עדותה של טל, לפיה לאחר התשאול חסמו החוקרים פיזית את דרכה בניסיון להכניס אותה לתא המעצר, אך היא התיישבה וסירבה ללכת.

טל נחקרה שוב כעבור שבועיים, לאחר שנעצרה בחשד לשיבוש מהלכי משפט. "גם בחקירה זו נקטו החוקרים איומים קשים כנגד העדה - איומים שלא בא זכרם בחקירה המתועדת", קובע פינקלשטיין. טל סיפרה על מעשיו של רוזיליו: "הוא חיטט לי בפלאפון והוא הוציא את התמונה של הבנות שלי ואמר לי: תסתכלי עליהן טוב, כי את לא תראי אותן יותר". היא גם העידה, שהחוקרים אמרו לה שלא תראה את ילדיה לפחות 20 שנה.

"הם נתנו לי לשמוע את הבת שלי, אתה מבין את זה? כשאני בתוך תא המעצר ואין אף אחד שיוציא אותם. הם אזקו אותי ידיים ורגליים כאילו אני רוצחת ולא עשיתי כלום", העידה טל. היא סיפרה כיצד נאלצה להסתובב בתחנה כאשר היא אזוקה בידיה וברגליה, ופינקלשטיין מצידו מעיר שאינו סבור שהייתה כלל עילה לעצור אותה.

פינקלשטיין מסכם: "השיטה של התשאול הנעלם היא הפרת דין מכוונת. שיטת חקירה פסולה כזאת היא רבת משמעות, ויש להצטער על כך ששיטה זו נחשפה גם במקרה זה. החקירה בכללותה, המתועדת והבלתי מתועדת, גילתה התנהגות קשה של החוקרים, ובעיקר מונקר, כלפי עדה שאיננה עבריינית, אשר ניזוקה מאוד כתוצאה מכך. אין לעבור על זאת לסדר היום. עם כל הבנת חשיבותה של המשימה לחקור היטב אירוע רצח חמור והצורך במתן כלים נאותים בידי החוקרים - יש לדחות בשתי ידיים את 'ההנחה כאילו בביצוע דיני העונשין מקדשת המטרה את האמצעים', ואת 'ההנחה שמותר לה לממשלה לעבור עבירות על-מנת להבטיח הרשעתו של פושע פלוני'".


"חקירה פסולה ואסורה"


השופט רמי אמיר הוסיף: "המאבק בפשיעה אינו יכול להיעשות באופן סטרילי. מדובר בשדה קרב ולא בבית מרקחת. תרגילי חקירה הם דבר חיוני. חקירה קשה וצולבת היא הכרחית. אולם רב המרחק בין חקירה נוקשה ולגיטימית שכזו, לבין חקירה פסולה ואסורה בשיטות שנקטו החוקרים בענייננו.

"לא נסכין עם איומים על עדים, ולא כל שכן איומים קשים, במיוחד כשהדבר נעשה בקשר לעדותם. ולא נשלים עם חקירות מחשכים בלתי מתועדות - חקירות שעצם קיומן פוגע בבית המשפט, בהגנה וגם בפרקליטות, ואשר חותרות תחת כל ההליך של גילוי האמת. ראוי שהעומדים בראש הפרקליטות יידרשו לעניין ויבדקו את ההתנהלות האמורה".

בית המשפט הורה להעביר את פסק הדין לעיונה של פרקליטת מחוז מרכז, רונית עמיאל. את המדינה ייצג עו"ד גל רוזנצווייג (אשר במהלך הדיון התנצל חלקית בפני טל), ואת קרני - עוה"ד בני נהרי ושוש חיון.
22149-10-13.pdf תפ"ח 22149-10-13, מדינת ישראל נ' ערן קרני / פס"ד
הרשעה ברצח וביקורת חריפה ביותר על יחסם של חוקרי המשטרה לעדה בתיק

תאריך:  22/12/2015   |   עודכן:  22/12/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איומים והשפלות של שוטרים כלפי עדה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראובן גרפיט
22/12/15 09:44
2
בר דרור דוד
22/12/15 10:06
3
נתין המדמנה
22/12/15 10:15
4
מאוד מסריח!!
22/12/15 11:35
5
אהוד פרלסמן
22/12/15 12:27
6
נאמ
22/12/15 18:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
ניצב משנה ידידיה סבג, שהיה ראש מפלג סמים ביחידה המרכזית תל אביב, מואשם (9.12.15) בהטרדה מינית.
15/12/2015  |  יצחק דנון  |   חדשות
קצין וחוקר ממשטרת דימונה מסרו לבית המשפט מידע כוזב, אשר הביא למעצר שווא של אדם חף מפשע. כך עולה (6.12.15) מפסק דינו של סגן נשיא בית משפט השלום בבאר שבע, איתי ברסלר-גונן.
15/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוקרי משטרה שאלו קורבן של עבירות מין, שבוצעו בו כאשר היה בן פחות מעשר, האם נהנה מן המעשים. כך מגלה (יום א', 13.12.15) פסק דינו של בית המשפט העליון.
14/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
המפקח הכללי של המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, האריך את החופשה הכפויה של ראש יחידה להב 433, ניצב רוני ריטמן, עד ליום חמישי הקרוב.
13/12/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
צעיר שהואשם באחזקת אגרופן זוכה לאחר שנקבע (20.10.15), כי החיפוש שערך שוטר על גופו היה בלתי חוקי.
10/12/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
המשטרה: חקירת גיא לרר - באישור הפרקליטות  /  עידן יוסף
חופשת ניצב ריטמן הוארכה עד יום א'  /  איציק וולף
גיא לרר נחקר בחשד שפרסם חומרי חקירה  /  עידן יוסף
הפוליגרף - המסר הראשון של המפכ"ל אלשיך  /  פנחס (פיני) פישלר
חכמים על חלשים  /  איתמר לוין
אמור מעט ועשה הרבה  /  פנחס (פיני) פישלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il