|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

אחרי מות וקדושים סט

דווקא בספירת העומר מחלה חדשה?

הציווי הכי מפורסם בפרשה זו הוא: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'. ללמדנו שאפילו בביטוי הכי נעלה של אהבת ישראל בפרט ויחסי אנוש בכלל, תיתכן הנעה אינטרסנטית. תאמרו, מה הבעיה - העיקר שאוהבים את הזולת, לא?! ובכן, ממש לא, כי אם זה לא מכח הציווי, בהחלט ייתכן שאוהבים מה שהזולת מעניק לנו ולא אותו עצמו
01/05/2009  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

חודש איר מיוחד מכל החודשים בלוח השנה העברי בכך שבכל יום מימי החודש עושים את אותה מצוה בדיוק, ספירת העומר. וזה שונה מחודש ניסן למשל, בו חוגגים את חג המצות שבעה ימים ובשאר הימים העבודה היא אחרת. כל מצוה ענינה הוא עבודת הבורא יתברך ומכאן שהעבודה בכל יום מימי חודש איר, היא אותה עבודה בדיוק. במרבית השנים, בחודש זה קוראים את פרשות השבוע "אחרי מות" ו"קדושים" וכמו במרבית השנים גם השנה הן מחוברות וההוראות הנלמדות מהן תואמות להפליא את הרעיון של ספירת העומר שבמהלכו הן נקראות. וכאילו רק בדרך אגב, הן גם מסבירות את התפרצות המחלה החדשה שכבר מאימת להחריף את המשבר הכלכלי בעולם כולו.

ננסה למצוא את הקשר בין התוכן של פרשות השבוע לתוכן העבודה של ספירת העומר ואולי, אגב אורחא, נזהה גם את הגורם הרוחני להתפרצותה של המחלה המפחידה רבים.

הפסוקים הראשונים והאחרונים בשתי הפרשות הם (ויקרא ט"ז): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה, אַחֲרֵי מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן--בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-ה', וַיָּמֻתוּ. [ב] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, דַּבֵּר אֶל-אַהֲרֹן אָחִיךָ, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ, מִבֵּית לַפָּרֹכֶת--אֶל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל-הָאָרֹן, וְלֹא יָמוּת, כִּי בֶּעָנָן, אֵרָאֶה עַל-הַכַּפֹּרֶת. (פרק י"ח): [ל] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-מִשְׁמַרְתִּי, לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת מֵחֻקּוֹת הַתּוֹעֵבֹת אֲשֶׁר נַעֲשׂוּ לִפְנֵיכֶם, וְלֹא תִטַּמְּאוּ, בָּהֶם: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. ופרשת קדושים (פרק י"ט): [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם. (פרק כ'): [כו] וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה'; וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים, לִהְיוֹת לִי. [כז] וְאִישׁ אוֹ-אִשָּׁה, כִּי-יִהְיֶה בָהֶם אוֹב אוֹ יִדְּעֹנִי--מוֹת יוּמָתוּ; בָּאֶבֶן יִרְגְּמוּ אֹתָם, דְּמֵיהֶם בָּם.

את הסיפור על מוֹת, שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן קראנו בפרשת שמיני, לפני כשבועיים. מאז קראנו, גם באותה פרשה, על עוד כמה עניינים; למשל, מה מותר ומה אסור לאכול, כיצד לזהות את המצורע ומה דינו, ועוד עניינים רבים ושונים. ורק כעת, אחרי כמה פרקים שבהם פסוקים רבים ונושאים שונים, הקב"ה מורה לאהרן את הכללים כיצד לגשת אל הקודש בלא להסתכן בכך שגורלו יהיה כגורלם של שני בניו, וְאַל-יָבֹא בְכָל-עֵת אֶל-הַקֹּדֶשׁ, עליו לגשת לעבודת הקודש בדיוק לפי הכללים המוכתבים בפרשה, וזה מה שיבטיח כי וְלֹא יָמוּת כדרך שמתו בניו שחרגו מהכללים. בין לבין, בין מיתת בני אהרן לבין ההוראות המפורטות לאביהם כיצד לגשת אל הקודש, ניתנה סדרה של הוראות כלליות לשמירת המסגרת האישית - זהירות ממאכל אסור, והלאומית-חברתית -זהירות מלשון הרע.

אחרי ההוראות לאהרן בדבר הזמן הנכון (יום הכפורים) והדרך הנכונה [ג] בְּזֹאת יָבֹא אַהֲרֹן, אֶל-הַקֹּדֶשׁ: בְּפַר בֶּן-בָּקָר לְחַטָּאת, וְאַיִל לְעֹלָה. באה אזהרה לכולנו באותו עניין, שלא לעשות את הדבר הנכון במקום ובזמן הלא נכונים. הרי זה היה חטאם של נדב ואביהוא בני אהרן שמתו לאחר שהתלהבו מגילוי הקדושה העליונה שחוו, ומתוך התלהבות של קדושה לכאורה, תפסו יוזמה וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה--אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. רוצים להתקרב אל הבורא יתברך - צריכים לעשות זאת על-פי הכללים שהוא עצמו קבע וזה נכול לגבי כולנו (פרק י"ז): [ג] אִישׁ אִישׁ, מִבֵּית יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ-כֶשֶׂב אוֹ-עֵז, בַּמַּחֲנֶה; אוֹ אֲשֶׁר יִשְׁחַט, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. [ד] וְאֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, לֹא הֱבִיאוֹ, לְהַקְרִיב קָרְבָּן לַה', לִפְנֵי מִשְׁכַּן ה'--דָּם יֵחָשֵׁב לָאִישׁ הַהוּא, דָּם שָׁפָךְ, וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא, מִקֶּרֶב עַמּוֹ. עד כאן מדובר בנטיה הטבעית של יהודי להתקרב אל ה' כשהוא מונע ע"י הידיעה והתחושה כי הבורא יתברך הוא מקור חייו ועל כן הוא חותר להדבק בו.

החוויה הזאת היא חיובית ורצויה, אבל יישומה מחייב הקפדה מלאה על הכללים, שמא תיפרץ חלילה המסגרת של חייו בעולם הזה והוא יעבור מוקדם מדי לעולם הבא, מה שאינו רצוי בעיני ה' יתברך. אלא שבחיים של יהודי יש גם צד שני - נטיות טבעיות שליליות, בהמיות במהותן, שהיענות להן עלולה לנתק אותו מה' יתברך ר"ל. את הנטיה השלילית החריפה ביותר שממנה יש להזהר מאד, מגדירה התורה כך (פרק י"ח): [ג] כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם-בָּהּ, לֹא תַעֲשׂוּ; וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ-כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה, לֹא תַעֲשׂוּ, וּבְחֻקֹּתֵיהֶם, לֹא תֵלֵכוּ. אותם מעשים מפורטים בהמשך הפרשה עד סופה. והכותרת להם: [ו] אִישׁ אִישׁ אֶל-כָּל-שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ, לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה: אֲנִי, ה'. זה מה לא לעשות, מה כן צריכים לעשות? [ד] אֶת-מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת-חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ, לָלֶכֶת בָּהֶם: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. [ה] וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם: אֲנִי, ה'. כדי לחיות צריכים לשמור על קשר חיובי עם מקור החיים ה' ברוך הוא.

חתירה עקבית כלפי מעלה

הנה כי כן, תוכן הפרשה הראשונה שקוראים השבת הוא שמירה קפדנית על המסגרת שקבע לנו הבורא יתברך בתורה הקדושה, כמרשם לחיים אמיתיים. הבעיה היא שהמסגרת אינה נראית לעין ואינה מוחשית. המסגרת היא תודעתית בסך-הכל ובקלות אפשר לחרוג ממנה, כמו שקרה לבני אהרן שחרגו כלפי מעלה וכמו שקורה לנו לפעמים, שחורגים כלפי מטה. כדי לספק לנו הגנה יעילה מפני סכנה זו, התורה נוקטת בשני מהלכים; מהלך אחד הוא התזכורת החוזרת עשרות פעמים בשתי פרשות אלו, אֲנִי ה' ו- אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. תזכורת זו מורה לנו להתבונן בעצמנו לפני כל מהלך שאנחנו מתכוונים לנקוט בחיים, האם הוא מתאים לרצון ה'? האם הוא בתוך המסגרת שקבע לנו בתורה הקדושה?

אלא שזה לא מספיק, כי בקלות אנחנו עלולים לרמות את עצמנו ולטעון שהמעשה שלנו הוא לרצון ה', בהתאם להוראותיו, בלי שנעלה בדעתנו שאנחנו עושים את ההיפך מרצונו. בדיוק כמו שקרה לנדב ואביהוא וגם לקרח ועדתו, למרגלים ולעוד הרבה יהודים טובים במהלך ההיסטוריה. הפתרון לבעיה זו נמצא בפרשה השניה שקוראים השבת, פרשת קְדֹשִׁים. תוכנה של הפרשה הוא המהלך השני אותו מציעה לנו התורה כדי שנישאר בטוחים בתוך המסגרת. לכאורה, הרעיון של הפרשה הוא פשוט ביותר, תרגול יומיומי של חתירה אל הקדושה קְדֹשִׁים תִּהְיוּ, בדרך שמתווה לנו פרשת השבוע, וברבדים הבסיסיים ביותר. כמו למשל פרק י"ט): [ג] אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. או משהו עוד יותר בסיסי: [יא] לֹא, תִּגְנֹבוּ; וְלֹא-תְכַחֲשׁוּ וְלֹא-תְשַׁקְּרוּ, אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ.

בהחלט יתכן וגם מצוי ביותר שאדם יכבד מאד את הוריו וגם לא יגנוב ולא ישקר, כי זה אצלו בטבע. בנתונים אישיים כאלו, מה מועילה לו פרשת השבוע? על כן גם כאן חוזרות שוב ושוב התזכורות הנ"ל, אֲנִי ה' ו- אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם. לאמר, לא די בעשיית המעשה הנכון כי כזה אני בטבע, אלא יש לטפח את התודעה שזהו רצון ה' ועל כן נוהגים כראוי. הציווי הכי מפורסם בפרשה זו הוא: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'. ללמדנו שאפילו בביטוי הכי נעלה של אהבת ישראל בפרט ויחסי אנוש בכלל, תיתכן הנעה אינטרסנטית. תאמרו, מה הבעיה - העיקר שאוהבים את הזולת, לא?! ובכן, ממש לא, כי אם זה לא מכח הציווי, בהחלט יתכן שאוהבים מה שהזולת מעניק לנו ולא אותו עצמו. הרי קודם לציווי זה ובסמוך ממש כתוב: [יז] לֹא-תִשְׂנָא אֶת-אָחִיךָ, בִּלְבָבֶךָ; הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת-עֲמִיתֶךָ, וְלֹא-תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא. [יח] לֹא-תִקֹּם וְלֹא-תִטֹּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ, ורק אחר כך וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: אֲנִי, ה'.

כאשר בכל צעד שעושים, גם אם - בלי שום ספק - הוא נכון מצד עצמו, מזכירים לעצמנו שאנחנו עושים כי זהו רצונו יתברך, המציאות היא שעינינו נשואות תמיד כלפי מעלה, אל הקודש העליון במאמץ להתקדש, קְדֹשִׁים תִּהְיוּ. חתירה זו כלפי מעלה מונעת בלי ספק נפילה כלפי מטה וגם, בהיותה בתוך המסגרת, היא מונעת חריגה מסוכנת כלפי מעלה. וזו גם העבודה של ספירת העומר, התקדמות הדרגתית בקדושה עד שזוכים לקדושה העליונה בקבלת התורה בחג השבועות. וההתקדמות הזאת מושגת מתוך התבוננות בנפשנו פנימה, חיפוש הפגמים, גם העדינים ביותר באופי ובמדות שלנו, ותיקונם. לכן סופרים ארבעים ותשעה יום שזה שבע בריבוע; שבע המדות - חסד (שזה אהבה בעיקר) גבורה (יראה) תפארת (רחמים) נצח (ביטחון פעיל) הוד (ביטחון סביל) יסוד (התקשרות לצדיק ושמירת הברית) מלכות (קבלת עול מלכותו יתברך). בכל מדה יש את עצם המדה ואת ההשפעה שהיא מקבלת משש המדות האחרות, ובסה"כ מ"ט מדות פרטיות שעלינו לזכך במ"ט ימי ספירת העומר.

נו, מן האמור עד כאן אנחנו יכולים כבר להבין כיצד פורצות מחלות, הן תוצאה של חריגה מן המסגרת, וגם נתון לנו המרשם כיצד לרפא אותן ואף מלכתחילה, למנוע את התפרצותן. ידוע הרמז ששמו של החודש הוא ראשי תיבות של חלק הפסוק (שמות ט"ו) אֲנִי ה', רֹפְאֶךָ. מה שלא כל כך זוכרים זה את עיקר הפסוק: [כו] וַיֹּאמֶר אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ, וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה, וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְו‍ֹתָיו, וְשָׁמַרְתָּ כָּל-חֻקָּיו--כָּל-הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם, לֹא-אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי ה', רֹפְאֶךָ. החלק הראשון של הפסוק אומר בתמצית את מה ששתי פרשות השבוע שלנו אומרות באריכות. אבל אסור להתבלבל; מפסוק זה עולה כי לכל מחלה יש שורש רוחני וגם לכל רפואה. ובהתאם לכלל ש"מרובה מדה טובה ממדת פורענות" ברור לחלוטין שאם קילקלנו את בריאותנו, בידינו גם לתקן. וכוחה של המדה הטובה - הריפוי, גדול באין ערוך מזו של המדה הרעה - הקלקול שהביא למחלה. כי הקלקול יכול להתקיים שנים רבות בטרם תתפרץ המחלה, בעוד הריפוי מגיע מיד ממש, לאחר שמקבלים על עצמנו מהלך של תיקון בהתאם להנחיות פרשות השבוע וספירת העומר.

תאריך:  01/05/2009   |   עודכן:  01/05/2009
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דווקא בספירת העומר מחלה חדשה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמה חודשים לפני שפוטר מידיעות אחרונות, כשהפיצוץ עם העיתון כבר היה בגדר תאונה שמחכה לקרות, ניהל בוקי נאה משא-ומתן מפרך עם העורך הראשי שילה דה־בר על הכנסתה של ידיעה שכתב לעמודי החדשות. משהו לגבי ירקן שתעודת הזהות שלו נגנבה על-ידי פושעים. בדרך כלל לא נהוג שעורכים ראשיים מתערבים בנוגע לפרסומן של ידיעות אזוטריות מעין זו, אלא שבמקרה דנן לא הייתה ברירה: אחרי שהסתכסך עם כל גורם עריכה אחר בעיתון, סוכם שענייניו של נאה יטופלו ישירות על-ידי הקודקוד.
01/05/2009  |  הילו גלזר  |   מאמרים
רבבות העובדים הזרים שמאכלסים כיום את ישראל יצרו למדינה דימוי של שוק-עבדים אחד גדול. מעבידיהם רודים בהם ללא הרף, וגם השלטונות אינם טומנים ידם בצלחת. התעמרותם כלפיהם גובלת בחרפה והתנהגותם אליהם היא בכפפות של ברזל.
01/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
פסק דינו של שופט בית הדין הארצי לעבודה, אייל אברהמי, מבטא מגמה של מעבר מפרשנות מצמצמת בדין הפלילי לפרשנות תכליתית. בעוד שהגישה הקלאסית תפסה את סמכותה של המדינה להעניש כ'רע הכרחי' ועל כן גרסה כי מקום בו חיקוק פלילי מתפרש בשתי דרכים, תבחר הפרשנות אשר מקלה עם הנאשם, הרי שגישת הפרשנות התכליתית קובעת כי כל חיקוק יפורש על-פי תכליתו, גם אם עסקינן בחיקוק פלילי.
01/05/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
הנכבה, היא האסון הגדול שקרה לערביי ארץ ישראל. הם הימרו על ניצחון ברור וחד-משמעי של מדינות ערב על היישוב היהודי בא"י והתבדו. חלק מהם אפילו תכנן את חלוקת השלל. עברו ביישובים יהודיים וסימנו בתים: זה יהיה שלי... וזה - שלך. עבורם זו הייתה שיגרה. באופן דומה ירשו בני דתם את בתי היהודים כשגירשו אותם ממדינות ערב. לו היינו עושים רשימת מלאי של רכוש ובתי יהודים שנותרו מאחור במדינות ערב אל מול הרכוש ובתי הערבים מא"י שנמלטו או גורשו, אינני בטוח איזה סכום היה יוצא גבוה יותר.
30/04/2009  |  אריה דרוקמן   |   מאמרים
לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה מפי סגנית הנשיאה כבוד השופטת וסרקרוג בע"א (חי') 555/08 לוטפיה נ' חליל. באותו עניין דובר ב - "הסכם נטו", דהיינו בהסכם במסגרתו לקחה הרוכשת (לטפיה) על עצמה את כל חבויות המס בגין העסקה כך שהוסכם שהמוכר לא ישא בכל מס שהוא בגין מכירת המקרקעין.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il