|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

הכל צפוי והרשות להרוג נתונה

מאחורי עלילה פשוטה לכאורה מסתיר המותחן "ארץ קשוחה" ביקורת חברתית נוקבת על הקיבעון המחשבתי של האמריקנים ועל היחס ה"מסחרי" לבני אדם
02/05/2009  |   אלון דהן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
השחתת התום. כרזת הסרט 'ארץ קשוחה'

אנטון שיגוּר הפצוע מצליח לגנוב ציוד רפואי מבית מרקחת לאחר שהוא גורם לפיצוץ מכונית בחזיתו ומסיט את תשומת לבם של הנוכחים החוצה. הוא חוזר לחדרו ומטפל בעצמו. לעומתו, מוס הפצוע גונב את הגבול למקסיקו ומנסה לשחד קבוצת מקסיקנים שייקחו אותו לרופא

סיפור המסגרת של סרטם של האחים כהן, No Country For Old Men (או בתרגומו הלא מוצלח לעברית: "ארץ קשוחה") הוא פשוט למדי: אלן מוס (ג'וש ברולין) יוצא למסע ציד, שבמהלכו הוא נתקל בערימת גופות, 2 מיליון דולר וכמות לא קטנה של הרואין, שהשאיר אחריו סוחר סמים שסרח. מוס בורח כשבידיו הכסף, ובעקבותיו אנטון שיגור, שכיר חרב ורוצח אכזר. כששני גברים נוספים, שוטר ואיש זקן, נרצחים על הכביש המהיר, יוצא השריף (טומי לי ג'ונס) בעקבות הממצאים לפתור את התעלומה המוזרה.

אולם, מבעד לקווי העלילה שמותחים האחים כהן ביצירת מופת זו, נשקפת משמעות מיוחדת, שאותה מסגיר במידה רבה שם הסרט באנגלית: אין זו ארץ בה יכול אדם מבוגר לשרוד. האיש המבוגר, לו אלן מוס, הוא הנמלט אשר בורח עם הכסף, כשבעקבותיו, במרחק נגיעה, נמצא תדיר הרודף הקשוח והאכזר, אנטון שיגור.

האיש המבוגר הוא זה שספג לתוכו את כל ההתניות החברתיות, את אופני הנִראוּת שלה ואת דרכי המבע וההתבוננות הקולקטיביים המאפיינים אותה. מבחינה זו, האיש המבוגר כלוא בתוך דפוסי מחשבה ודרכי פעולה צפויים, ולכן הוא פגיע. תובנה זו מצויה בדברי השריף לסגנו: "הגיל גורם לבני אדם להיות שטחיים", כלומר צפויים מראש. השימוש שנעשה כאן במונח "צפוי", מדויק בשתי משמעויותיו: הן בהוראתו כ"נִראה", והן בהוראתו כ"ידוע מראש". אדם המכיר את שני קווי המשמעות הללו של ה"נִראוּת" החברתית והפרטית, מסוגל להלך בתוך החברה מבלי שיבחינו בו, או בסכנה שהוא מהווה. את התחושה הזאת מצליחים יוצרי הסרט לחדד באמצעות הצבת דרכי ההרג המאפיינות את שיגור, הרודף, אל מול דרכי ההרג המאפיינות את מוס, הנרדף. שיגור מסתובב בגלוי עם מיכל חמצן דחוס, הנראה כמו מתקן לחולי ריאה, ולכן לא רק שאינו מהווה איום, הוא אפילו מעורר רחמים. הוא נראה כמו איש חולה, בעל פנים זרות. איש לא חושד שהמכשיר הזה עלול להרוג. קורבנותיו של שיגור, כמו האיש הזקן שרצח לאחר שברח מתחנת המשטרה, לא חשו מאוימים עד רגע מותם. הם פשוט לא ראו בו רוצח ולכן לא הבינו את הסכנה שניצבה מולם.

לעומת שיגור, מוס משתמש ברובה ציד עם משקפת. הוא יורה בצבי מרחוק ורץ לחפש עקבות. כולם יודעים שנשק הוא מכשיר הרג, לצופה ברורה כוונת השימוש בו, ולכן מוס מצוי בתוך טווח ההבנה והנִראוּת של המתבונן הסביר. מוס בולט בשטח, צעדיו צפויים. הוא מרחם על הפצוע שהשאיר בזירת הפשע והוא חוזר אליו כדי להשקותו במים. שם הוא נתקל ברודפיו אשר פוצעים אותו. כשהוא מבין כי נתגלה, הוא נכנס למצב של מנוסה מתמדת. באופן מתבקש ממש הוא שולח את אשתו, קרלה ג'יין, לאמה, ואכן שיגור מאתר את כתובתה על-פי פירוט שיחות הטלפון שהושאר בבית. מכאן מתחיל מרדף מרתק, בו כל צעדיו של מוס ברורים, ואילו שיגור מצליח לרדוף אחריו מבלי להיות צפוי. הוא תמיד מפתיע, מסתובב בתחום האפור, המצוי מעבר לנִראוּת המאפיינת את החברה האמריקנית. הוא רואה ובלתי נראה.


הבלתי צפוי הוא משוגע והמשוגע הוא בלתי נראה

השימוש של שיגור במכשיר ההרג המקורי שלו מותיר בגופם של קורבנותיו חור כניסה בקוטר של תשעה מילימטר. השריף המנוסה, ולפיכך בעל החשיבה השבלונית, רגיל לחפש את המובן מאליו: חור כניסה בקוטר של תשעה מילימטר בראשו של האיש הזקן, שנרצח על-ידי שיגור, מחייב הימצאות קליע. אולם איש לא לוקח בחשבון, שהחור הזה אינו תוצאה של ירי מאקדח - מכשיר ההרג היחיד שעולה בדעת האמריקני המצוי, ובמיוחד האמריקני רב הניסיון בכגון אלו. כל ניסיונו של השריף נובע מהתחקותו אחר פושעים מקומיים, בעלי דפוסי פעולה מוכרים. שיגור, לעומתם, נע בתחום הדמדומים שמעבר לכל אותו ניסיון עשיר. הוא מצליח לזהות את מגבלותיה של העין הבוחנת אותו ולהלך מחוץ לטווח הראייה של השריף ושל מוס כאחד.

בעלי הכסף והסמים שוכרים את שירותיו של קרסון וולס, שכיר חרב האמור להכיר את מאפייני הפעולה של שיגור. וולס מצליח למצוא את מוס בבית החולים במקסיקו, והוא מבהיר לו את חומרת מצבו. הוא מתאר את שיגור כ"אדם מוזר" אך גם כ"בעל עקרונות נעלים מכסף", ושעל כן אין מוס יכול להגיע איתו לעסקה. למעשה, כל מי שנתקל בשיגור אומר שהוא "משוגע" או "מוזר". עניין זה מגלה במקצת את אופן ההתייחסות של בני האדם לבלתי מוכר: כל מי שאינו מתנהג כצפוי הוא בהכרח "משוגע".

וולס מצליח לשחזר את צעדיו של מוס, ומבין כי מוס ודאי לא גנב את הגבול עם מזוודה ובה שני מיליון דולר, מבלי להיתפס. הוא מתחיל לחפש את מזוודת הדולרים בסבך שמעבר לגדר הגבול, ואכן מאתר אותה, אולם משאירה במקומה. בשובו למלון מחכה לו שיגור. ברגע שמִתקָן החמצן מכוון אליו, חוזר קארסון וולס עתיר הניסיון לפעול בדיוק כצפוי: הוא מנסה לשחד את שיגור בסכום של 14 אלף דולר. שיגור צוחק מהניסיון הזה. כשהניסיון כושל, אומר וולס לשיגור כי הוא יודע היכן נמצא הכסף. אולם אנטון שיגור אומר לו כי הוא יודע היכן הוא יהיה, וזה הרבה יותר חשוב. הסצנה מסתיימת בצלצול טלפון וברצח וולס על-ידי שיגור. דווקא כאשר נדמה כי על-אף האינטרסים, יצליח וולס, בעל כובע הבוקרים, להביס את שיגור המתנהל במהירות בתחומו של הבלתי נראה והבלתי נודע, מצליח שיגור לעלות על עקבותיו ולהרגו. בהמשך מגיע אנטון שיגור לבעל הכסף והסמים והורג אותו במשרדו, בנוכחות אורח נדהם ששהה באותו זמן במשרד. כאשר האורח שואל את שיגור: "האם אתה הולך לירות בי", שיגור עונה: "זה תלוי. האם אתה רואה אותי?". האורח משיב כמובן בשלילה, וכך מציל את חייו. זוהי מהותו העמוקה של הסרט: השונה, הבלתי שגרתי, הבלתי צפוי, המוזר והמשוגע הוא בעצם גם בלתי נראה.

ההבדלים בין הרודף לנרדף ניכרים במעין תקבולת ניגודית ביניהם. שיגור הפצוע מצליח לגנוב ציוד רפואי מבית מרקחת לאחר שהוא גורם לפיצוץ מכונית בחזיתו ומסית את תשומת לבם של הנוכחים החוצה. שוב איש לא רואה אותו. הוא חוזר לחדרו ומטפל בעצמו. לעומתו, מוס הפצוע גונב את הגבול למקסיקו ומנסה לשחד קבוצת מקסיקנים שייקחו אותו לרופא.


יקומים מקבילים והיגיון הפוך

בשתי סצנות שוליות לכאורה מצליח הבמאי להעביר את המשמעות המגולמת בשם הסרט. בסצנה הראשונה נפגש מוס השותת דם בקבוצת נערים. ההתנהגות האמריקנית הקפיטליסטית השבלונית ניכרת כאן מיד: הנערים רואים את מוס במצבו הקשה, והוא מבקש לקנות את המעיל של אחד מהם תמורת 500 דולר. הנער מבקש לראות את הכסף. חברו, שנמצא על הגבול בין קלקול בוגר לבין מוסריות של ילדות, מעיר לחברים על הבעייתיות שבניצול מצבו של איש פצוע - אך לשווא. כשמוס מבקש לקנות את בקבוק הבירה שבידי אחד הנערים, הלה נוקב במחיר: 50 דולר - סכום עתק המלמד על הסיאוב החברתי שבו חדור הבחור הצעיר. יוצרי הסרט, המבליעים בו ביקורת קשה על דרכי החינוך וכיווני ההתפתחות הערכיים של החברה בכללה, בעצם אומרים כי גם אם הילדים נולדים עם תום כלשהו ואפילו עם יכולת להבחין בין טוב לרע - ככל שהם מתבגרים, הם הופכים צפויים מראש, אינטרסנטיים וגסי לב.

סצנה רבת משמעות שנייה מופיעה לקראת סוף הסרט: כאשר שיגור הפצוע מבקש לקנות חולצה מילד קטן, הילד אומר לו "אדוני, אתה לא צריך לשלם לי. אני אתן לך את החולצה בחינם". אולם שיגור מבין, כי אם אכן יסכים לקבל מהילד את החולצה בחינם, הרי שכל ההבדל בינו לבינם, וכל התחום הבלתי נראה שגילה בעיבורה של חברה בעלת דפוסי התנהגות וערכים קבועים וצפויים מראש - נעלמים. שיגור מתעקש אפוא לשלם על החולצה מחיר מופקע, ובנטילת הכסף על-ידי הילד שלא ביקש בתחילה שכר על מעשהו - הוא חש הצלחה.

אכן, אין זו ארץ לאדם מבוגר. התקווה בארץ הזו מצויה רק בצעירים, שמחשבתם ואופני פעולתם לא הושחתו עדיין על-ידי הדוֹגמוֹת החינוכיות והערכים החברתיים הפסולים.

"זה הכל הכסף והסמים", אומר השריף הטקסני לעמיתו המגיע אל זירת המוות, בה נגלית גופתו של מוס בין גופותיהם של עוד כמה קורבנות. "מי האיש שלך?" - שואל הטקסני, והשריף הרודף את שיגור כבר זמן רב, עונה: "לעתים נדמה לי שהוא בכלל לא איש, כי אם רוח רפאים".

קרלה ג'יין מביאה לקבורות את בעלה ואת אמה, שמתה מסרטן, וכשהיא חוזרת לביתה היא מוצאת את שיגור. "אין לך סיבה לפגוע בי", היא אומרת לו. והוא, במין שלווה בלתי מוסברת של איש עקרונות "מוזר", עונה לה: "לא, אבל נתתי לבעלך את מילתי". קרלה מנסה בשנית: "אתה לא חייב לעשות זאת", ואנטון שיגור משיב: "אנשים תמיד אומרים אותו דבר". במילים אחרות, אנשים הם צפויים בהתנהגותם ובתגובותיהם. שיגור מציע לקרלה ג'יין להמר על חייה, והיא מסרבת. לא לגמרי ברור אם הוא הורג אותה, אולם השיחה חושפת לעיני הצופים את שני היקומים המקבילים המתנצחים זה מול זה: מצד אחד, קרלה ג'יין השכולה, הרגשנית והכואבת ומצד שני אנטון שיגור, קר המזג והבלתי שגרתי. המפגש הזה מביא את קרלה להטיח בשיגור, עם הטלת המטבע: "אתה משוגע". במילים אחרות, אתה מחוץ לטווח הראייה שלי, אתה לא נוהג כמו "רוצח נורמלי" אלא באופן לא הגיוני. אולם שיגור מוצא את ההיגיון הצרוף דווקא בגבולות התפיסה הרציונלית של החברה ושל קורבנותיו - במקום היחיד בו הוא "משוגע" ועל כן גם בלתי נראה.

כאן מגיעה הסצנה החותמת את הסרט - התאונה בה נפצע שיגור, והמפגש שלו עם הילד. שיגור דוחף לילד סכום כסף רב עבור החולצה, למרות סירובו של הילד לקבל את הכסף, ואומר לו: "קח את הכסף ולא ראית אותי". והילד, מרגע שהפסיק לראותו, פוצח בריב טיפשי עם חברו על הכסף. הערובה לקיומו של אזור הדמדומים הבלתי נראה, שבו מסתובבים השיגורים של החברה, טמונה בהשחתת התום ובקלקול הטוטלי של הנוער. ברגע ששיגור הצליח לשכנע את הילד לקבל את הכסף, כל תחום מחייתו הנסתר נעשה שוב מוגן.

ד"ר אלון דהן הוא מרצה בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים
תאריך:  02/05/2009   |   עודכן:  06/03/2015
אלון דהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכל צפוי והרשות להרוג נתונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בלט השנה הקריין עמיקם גורביץ', שהדליק את המשואה השמינית. גורביץ', יליד תל אביב שיהיה בקיץ בן שמונים שנה, העיד על עצמו שהקדיש את חייו לטיפוח ההבעה בעל פה בלשון העברית, ואף הוכיח זאת בו במקום. הוא היה היחיד מבין שנים-עשר המדליקים שדיבר עברית תקנית וביטא נכונה את המילים שהיו רשומות לנגד עיניו על הדף של מרכז ההסברה. אחד-עשר עמיתיו להדלקה הציגו דרגות שונות של לשון רחוקה משלמות, פגומה במקצת, פגומה למחצה, פגומה מאוד או בלתי-קיימת.
02/05/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
בימים אלו ימלאו מאה ימי חסד לנשיאותו של ברק אובמה. במהלך שלושת החדשים האחרונים הוא ניסה לגבש את מדיניותו בסוגיות החשובות, ובראשן סוגיית הכלכלה, המתבטאת באבטלה הגוברת, הירידה בהשקעות, מחנק האשראי והסכנה שטרם חלפה, כי בנקים וחברות גדולות באמריקה ייפלו כמו שורת אבני דומינו. כל העולם יודע שנפילה כזו לא תיעצר בארה"ב, ושגליה יגיעו כמעט לכל מקום בעולם, ולכן הכל בוחנים את תנאי הכלכלה בארה"ב בציפייה דרוכה.
02/05/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
שרה נתניהו שלום,
02/05/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בשקט, בשקט, ומאחורי הקלעים, מבקשים עכשיו משקים רבים בארץ לחזור אל מה שהיו פעם: קיבוצים בנוסח ימים עברו. עידן ההפרטה, שהרס בהם כל חלקה טובה, מתגלה עכשיו – לדידם - על צידו השלילי. הוא הביא אומנם לחופש הפרט ולחיסול התלות המוחלטת של חבר המשק בקיבוצו, אבל יחד עם זאת הוא גם חיסל את הצביון וההווי הקיבוצי המיוחד, והפך אותו בכך לישוב כמו כל ישוב אחר.
02/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ראש הממשלה לשעבר הקים בתחילת אפריל חברה חדשה: אהוד אולמרט שירותי ייעוץ בע"מ (הארץ, 01.05.09). אולמרט מבקש לעצמו חיים חדשים וטובים. מעכשיו יוכל לגרוף מיליוני דולרים, תוך זמן קצר, באופן רשמי וחוקי לכאורה. העיסוקים החדשים: הרצאות, ייעוץ, השתתפות בפאנלים, וגם קבלת כספים מפרויקטים תמורת "שתדלנות" ומתן זכויות לשימוש בשמו "הטוב" ועוד.
02/05/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il