|   15:07:40
דלג
  עמוס שריג  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

פרס ישראבלוף

פרס ישראל, מאז קיומו, הפך לנכס הפרטי של האשכנזים, בעיקר האליטה שלהם. הם יושבים על המדוכה, מדסקסים ולבסוף מחליטים מי יזכה במה. השנה, למשל, זכו שני מלחינים מוכשרים בפרס ישראל למוזיקה - נחום היימן ודובי זלצר. על אביהו מדינה למשל, איש לא חשב
05/05/2009  |   עמוס שריג   |   מאמרים   |   פרס ישראל   |   תגובות
שחור? בחוץ. לבן? בפנים [צילום: AP]

חברי הוועדה, שרובם נמנים על מגזר שאפשר להגדירו הומוגני, ממליצים על חברים שלהם מהסיירת, מהאוניברסיטה, מהקיבוץ, מהעבודה וכו'. ולימים, שנים אחרי שאותם חברים זוכים בפרס, הם מקבלים הצעה מפתה: לבוא ולהצטרף לאותה ועדה - והם מצטרפים, כמובן. ואז, כחברים בוועדה, הם ממליצים על אלו שהמליצו עליהם - וחוזר חלילה

פרס ישראל, פעמיים איכסה...
נרי אבנרי
חתן פרס ישראל לקולנוע ג'אד נאמן לא היה מסכים לקבל מכות כדי לעשות סרטים, אבל כדי להבאיש את ריחה של ישראל, הוא חטף מכות בהפגנות, יותר מפעם אחת, מה שמוכיח שהוא יותר אנטי ציוני, מאשר איש קולנוע
לרשימה המלאה

   שרה ביטון
מי בוחר את האנשים לפרס ישראל?

גם השנה, כמו בשנים עברו, חולק פרס ישראל בתחומים שונים לדמויות שונות. אלא שהשנה, בניגוד לשנים עברו, לא זכה ולו מזרחי אחד בפרס, אפילו לא למראית עין. אז איך זה, שמאז 1953, השנה שבה החל משרד החינוך להעניק את הפרס ועד היום אך בקושי נמצאו אי אלו מבני עדות המזרח שזכו לו?!

אני יודע שאני חוזר על עצמי, אבל אשמח מאוד לא לעשות זאת אם גם המדינה לא תעשה זאת ואחת ולתמיד תחדל להעניק את הפרס הזה רק לקבוצה מסוימת באוכלוסיה: אשכנזים, חילונים, שמאלנים. כי בינינו, את יתר הזוכים ניתן ואפשר לספור על אצבעות יד אחת! מזרחים, דתיים וימנים מהווים נתח מזערי שלא לומר מיקרוסקופי.

פרס ישראל, מאז קיומו, הפך לנכס הפרטי של האשכנזים, בעיקר האליטה שלהם. הם יושבים על המדוכה, מדסקסים ולבסוף מחליטים מי יזכה במה: זה בפרס ישראל לחינוך, השני בפרס ישראל לתרבות, השלישי בפרס ישראל לספרות וכן הלאה. השנה, למשל, זכו שני מלחינים מוכשרים בפרס ישראל למוזיקה - נחום היימן ודובי זלצר. על אביהו מדינה למשל, איש לא חשב.

איך זה קורה? יש לי הסבר אחד: חברי הוועדה, שרובם נמנים על מגזר שאפשר להגדירו הומוגני, ממליצים על חברים שלהם מהסיירת, מהאוניברסיטה, מהקיבוץ, מהעבודה וכו'. ולימים, שנים אחרי שאותם חברים זוכים בפרס, הם מקבלים הצעה מפתה: לבוא ולהצטרף לאותה ועדה - והם מצטרפים, כמובן. ואז, כחברים בוועדה, הם ממליצים על אלו שהמליצו עליהם - וחוזר חלילה. ומה קורה כשהשלטון מתחלף, ושר החינוך הוא מזרחי/דתי/ימני? תשובה: שום דבר לא משתנה! כי בישראל בת ה-61 עדיין ישנה שליטה מוחלטת בכל התחומים של "קבוצה" מסוימת, מה שגורם לאותו שר להפוך פתאום ל"ממלכתי" ולהשאיר את המצב על כנו, אחרת התקשורת וגרורותיה יקרעו לו את הצורה.

ועוד מילה בעניין המזרחים. בטקס האחרון הייתה בכל זאת נחמה פורתא: המנחה ג'קי לוי הוא "משלנו", מזרחי, נדמה לי שהוא בן לאב מרוקאי ולאימא טוניסאית. אז יוצא איפוא שהתקדמנו. אחרי שבסדרת המופת "עמוד האש" היה לנו קריין מזרחי (פרסי), יוסי בנאי, הרי שמנחה בפרס ישראל זה כבר הישג אדיר...

חוצפה ישראלית

אז מה יש לנו באמת? ובכן: פיתה - עירקית; קפה - טורקי; גבינה - בולגרית; סנדוויץ' - טוניסאי; פיסטוק - חלבי; שוקולד - בלגי; לחם - צרפתי; ויסקי - סקוטי; זיתים - סורים;

בכל זאת ולמרות הכל, במלאת 61 שנים לעצמאותה, עד כמה שניתן ואפשר לכנות את מה שמותר לנו לעשות כאן בארץ כסוג של עצמאות, כדאי לעמוד מקרוב על המרכיבים היוצרים את "מדינת הצברים", זו שיש בה הכל והגויים רק יכולים לקנא.

אז מה יש לנו באמת? ובכן: פיתה - עירקית; קפה - טורקי; גבינה - בולגרית; סנדוויץ' - טוניסאי; פיסטוק - חלבי; שוקולד - בלגי; לחם - צרפתי; ויסקי - סקוטי; זיתים - סורים; המבורגר - ספרדי; בירה - אירית או גרמנית; לבנה - דרוזית; מרק - תימני; סלט - ערבי; מטבח - דני; אורז - פרסי; שניצל - וינאי; קוסקוס - מרוקאי; פפריקה, בלינצ'ס וגולש - הונגריים; גלידה - אמריקנית; מפתח - שוודי; שעון - שוויצרי; סיגר - קובני; תריסים - ונציאניים; פאה - נוכרית (מאיזו מדינה בדיוק?); פסנתר - רוסי; קרמיקה - איטלקית; מכונית וסכין חיתוך - יפניים; מטפלת - פיליפינית; מאהב-לטיני; "אמא" - פולנייה; דוד - מאמריקה; דייקנות - יקית; יופי - אקזוטי; מוזיקה - אתנית; חושך - מצרים; נחמן - מאומן; לחן- עממי.

רק רגע בבקשה, אבל אם כל זה לא שלנו מקורי אלא "גנבנו" מהגלויות, אז מה בכל זאת ישראלי באמת?! הא, זה פשוט מאוד: החוצפה. יש לנו חוצפה "לגנוב" מכולם ולנכס לעצמנו. אפילו אני "גנבתי" כמה מרכיבים לאייטם הזה מספרה של השחקנית שרית סרי 'תהיו בקשר'.

לחיי העם הזה.

לא למזרח בכל מחיר
שרית חדד [צילום: פלאש 90]

שיהיה ברור: אלבומיהם של עמיר בניון, שימי תבורי, דקלה ואפילו שרית חדד, שזכו להיכלל ברשימת 20 האלבומים הנבחרים, אינם אלבומים הניתנים להגדרה "מוזיקה מזרחית", אפילו לא ים-תיכונית, אלא ישראלית נטו

תחת הכותרת "למנצח שיר מזמור", פורסמה בסוף השבוע, ב-"7 לילות" של ידיעות אחרונות, כתבה המדרגת את 20 האלבומים המזרחיים הטובים ביותר שראו אור אי-פעם בארץ. על הכתבה חתום יהודה נוריאל (הלו, הוא כבר לא חבר מערכת מעריב?).

עיון בכתבה וברשימת האלבומים מגלה כי נוריאל ושות' עשו בסך-הכל עבודה טובה. ומיהם שות'? שות' הם גם כאלה וגם כאלה, גם אשכנזים וגם מזרחים, גם כאלה המזוהים עם המוזיקה הים-תיכונית וגם כאלה שלא. למשל, עדי גולד; למשל, דלית עופר.

אם העבודה טובה, אז אין בעיה. אז זהו, שיש. וכאן הבעיה: אין לך דבר יותר מקומם מאשכנזי הרחוק כל-כך ממוזיקה מזרחית שמחליט לקטלג אלבום כזה או אחר כ"מזרחי". וכי "רק את" של עמיר בניון הוא מזרחי? שוו בנפשכם שמישהו, בגלל סגנון השירה והסלסולים, היה מקטלג את יהודה פוליקר או חיים צינוביץ כזמרים מזרחיים! וממתי אלבומה של דקלה דורי ("אהבה, מוזיקה"), יוצרת מחוננת ומוכשרת, הוא מזרחי? ומה בדיוק הופך את אלבומו של שימי תבורי, "חיפשתי שירים לצאת לעולם", לאלבום מזרחי? הרי ההגשה היא ישראלית נכונה, עם חית ועין, הטקסטים והלחנים ברובם נכתבו על-ידי עוזי חיטמן, כאשר היתר, כלומר גם הטקסטים, גם הלחנים וגם העיבודים, הם יצירות של ישראלים בני ישראלים.

אז שיהיה ברור: אלבומיהם של עמיר בניון, שימי תבורי, דקלה ואפילו שרית חדד, שזכו להיכלל ברשימת 20 האלבומים הנבחרים, אינם אלבומים הניתנים להגדרה "מוזיקה מזרחית", אפילו לא ים-תיכונית, אלא ישראלית נטו. ובכלל, בעיניי כל הארבעה אינם נכללים בקטגוריה של זמרים מזרחיים, למרות שמוצאם הוא כזה. לכן מקומם מאוד, שאדון יהודה נוריאל נתן ידו לעיוות כל-כך גס וכל-כך מקומם.

שופטים אשכנזים תיתן בשעריך...
שלום אסייג

בתוכנית האחרונה שאל המנחה את אחת הילדות, רומי שמה, האם הוא, המנחה (שלום אסיאג), יכול לדעתה להיות ראש הממשלה. תשובתה הייתה כך: "לא, כי אתה מרוקאי..."

ומעניין לעניין באותו עניין: בית המשפט העליון, קודש הקודשים של האומה, משנה את פניו מעת לעת. וכך קורה איפוא, שאם בעבר היה צביונו אחד: גברים אשכנזים בעיקר, הרי שעם השנים חלו בו תמורות נפלאות. כך, למשל, מכהנות בו היום לא פחות מחמש נשים (דורית ביניש, אילה פרוקצ'ה, מרים נאור, עדנה ארבל, אסתר חיות), לא פחות משני חובשי כיפות (אדמונד לוי ואליקים רובינשטיין), יותר מימיני אחד (וכאן לא אפרט), בן מיעוטים (סלים ג'ובראן), אבל מזרחי - אחד בלבד, אדמונד לוי.

לבית המשפט העליון חסרים ארבעה שופטים. השבוע פירסם המשפטן עו"ד אביגדור פלדמן מאמר הנותן סימנים באותם שופטים שעל הוועדה לבחירת שופטים לבחור. פלדמן נגע בכל הנקודות והזוויות האפשריות בבחירה, למעט אחת - הפן העדתי, המוצא. זו זכותו, ולפעמים טוב שכך, כלומר שאדם לא נמדד ונבחר על-פי צבעו או המדינה שממנה עלו הוריו ארצה. אבל בכל זאת ישנן כמה שאלות מחויבות המציאות: איך זה שאדמונד לוי מונה רק לאחר שהשופט מצא, מזרחי כמוהו, פרש מכס השיפוט בעליון? ואיך זה שמצא מונה רק לאחר שהשופט חלימה, מזרחי כמוהו, פרש מכס השיפוט בעליון? ואיך זה שחלימה וכן הלאה וכן הלאה?

בית המשפט העליון, בין יהיו בו גברים ונשים, חילונים ודתיים, ימנים ושמאלנים, תמיד הרוב המוחץ יהיה של אשכנזים. ורבי יהודה, לו היה חי, היה נותן באלה סימנים: אחשעבשסש"א. תרגום: אשכנזים, חילונים, שמאלנים, עשירים, בנים של, סגנים של אלוהים.

בעבר סיפרתי על מילואמניק ששירת אתי בזמנו, ובשיחה חברית אמר כי גם אם כל האשכנזים יעזבו את המדינה ורק אחד יישאר, אזי אותו אחד יהיה ראש ממשלה... נזכרתי בקטע בחג העצמאות האחרון כשצפיתי בתוכנית הטלוויזיה "צחוק מעבודה". בתוכנית זו ישנה פינה חמודה שבה המנחה מכנס סביבו חבורת ילדים מצחיקה ומתקיל אותם בשאלות שונות ומגוונות. בתוכנית האחרונה שאל המנחה את אחת הילדות, רומי שמה, האם הוא, המנחה (שלום אסיאג), יכול לדעתה להיות ראש הממשלה. תשובתה הייתה כך: "לא, כי אתה מרוקאי...".

אז נכון, כולה ילדה בת ארבע ולכן לא צריך לייחס לדבריה חשיבות מי יודע מה, אבל ראבק, איפה בדיוק פימפמו לה לראש שמרוקאי לא יכול להיות ראש ממשלה, בגן או בבית האשכנזי שלה?! אז למה אנחנו כל כך נרעשים כשבבתי הספר באירן או בעזה מלמדים את הילדים שציונות זו גזענות?!

תאריך:  05/05/2009   |   עודכן:  19/05/2009
עמוס שריג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס ישראבלוף
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משקפיים כהות
5/05/09 18:48
 
עמוס שריג
5/05/09 23:49
 
סתם אחד
6/05/09 01:42
2
מי המליץ על
5/05/09 23:46
3
עמית מרמת אביב ג
6/05/09 02:33
 
עמושריג
6/05/09 10:49
4
קורן נאוה,טבריה
6/05/09 05:29
5
איילה
6/05/09 11:57
6
המקופחים הנגררים.
6/05/09 13:21
 
עמוס שריג
6/05/09 14:35
7
אורי1
21/04/10 03:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה אתם נוהגים לעשות כשאתם מעוניינים לרכוש מצלמה דיגיטלית, מחשב, טלוויזיה וכו'?
05/05/2009  |  ניר גולן  |   מאמרים
משפט רצח הנערה הצעירה והתמימה שקד שלחוב ז"ל במלחמה בין עבריינים באשקלון, בשל טעות בזיהוי, או טעות במטרת הירי - הסתיים בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע - בזיכוי הנאשמים.
05/05/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
פרשת "אחרי-קדושים, כמו השבת שקדמה לה, היא אחת מן הפרשיות הארוכות במספר פסוקיה, קמ"ד פסוקים [וסימנך: "היד החזקה"] עקב חיבורן של שתי הפרשיות. כמו-כן, הפרשה כוללת ע"ט מצוות [וסימנך: "חוכמה"] במסגרת של חמישה פרקים העוסקים במגוון נושאים. למשל: עבודתו של הכוהן הגדול בקודש הקודשים ביוה"כ, עריות, התרחקות מחוקות הגויים וממנהגיהם, מצוות התלויות בארץ, מצוות שבין אדם למקום, מצוות שבין אדם לחברו ועוד. וכבר רש"י על אתר מסב את תשומת לבנו ש"פרשה זו נאמרה בהקהל, מפני שרוב גופי התורה תלויים בה", ומכאן, חשיבותה הכבירה.
05/05/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
היה זה לפני שנה, בשבת שלפני "חג העצמאות" ה-60 למדינת ישראל. בחוזרי מ"דבר תורה" שזכיתי לומר ב"שבת בר מצווה" באחת מן השכונות המרוחקות מביתי אשר בכפר גנים עברתי ליד אחד מבתי הכנסת הגדולים, בעיר פתח תקוה. וכמו תמיד, לצערנו, או לחילופין, לשמחתנו (באם זו "מחלוקת לשם שמים") נקלעתי לוויכוח שלאחר תפילת שחרית בין אלה שרואים את יום העצמאות כ"יום חג" עם המשמעויות ההלכתיות הנובעות מכך, כגון: מלבושי חג, הלל בברכה, תקיעה בשופר, סעודת מצווה (וגם מנגל, בכלל) וכו' ובין אלה שרואים את יום העצמאות כ"יום רגיל" לחלוטין והס מלהזכיר ומלשייך אותו לשאר "מועדי וחגי ישראל".
05/05/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
נשיא המדינה שמעון פרס הבהיר באירופה כי נתניהו מעוניין לעשות היסטוריה, והוסיף כי "אצלנו - לעשות היסטוריה זה שלום".
05/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרס ישראל  /  מי ומי  
בג"צ: המכון לדמוקרטיה יקבל את הפרס   /  רותי אברהם
הפרקליטות: היכרות מקצועית אינה משוא פנים  /  רותי אברהם
המכון לדמוקרטיה לבג"צ: התנהלנו ללא רבב  /  רותי אברהם
ג'אד נאמן - למי?  /  אורי שרגיל
פרס ישראל לגזענות  /  נעם ארנון
פרס ישראל לעושק הנכים  /  אבי גולדרייך
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il