|   15:07:40
דלג
  שלמה טל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

המרשם האמיתי ליציאה מהמשבר הכלכלי (ב')

המלצות לשינויים כלכליים וחברתיים שיעזרו לכולנו להתגבר על המשבר הכלכלי העולמי פרק ב': השינויים המבניים הדרושים ליציאה מהמשבר
06/05/2009  |   שלמה טל   |   מאמרים   |   תגובות
המפתח - השוואת תנאי ההעסקה שבסין באופן חלקי לאלו שבארה"ב [צילום: בוצ´צ´ו]

המרשם האמיתי ליציאה מהמשבר הכלכלי (א')
שלמה טל
הסתבכות אילי ההון נובעת מהשקעות ממונות מהלוואות כדי פי עשרים מהונם העצמי, וכן שרק הם יכולים להשיג אשראי בלתי מוגבל * פרק א': זיהוי גורמי המשבר
לרשימה המלאה


השינויים המבניים הדרושים ליציאה מהמשבר הנוכחי ומניעת המשברים הצפויים

1. ממשלת ארה"ב חייבת לערוך רוויזיה בהוצאותיה בכל התחומים, על-מנת לצמצם ההוצאה של הממשל הפדרלי וההוצאות בכל אחת ממשלות מדינות ארה"ב. נדרשת גם רוויזיה בתחום המיסוי ובמיוחד העלאת המיסוי על העשירונים העליונים.

במקביל, החברה האמריקנית צריכה לשנות את תרבות ההוצאה מעבר להכנסה. שילוב המהלכים של יציאה מגרעון ציבורי ומשפחתי במקביל להעלאת המיסוי, יאפשר הפחתת החובות החיצוניים של ארה"ב העומדים היום על שיעור בלתי נסבל ביחס לתוצר הלאומי.

2. הניסיון להביא לשינוי שיעורי המס לעשירונים העליונים יהיה המבחן הקשה לו יידרש נשיא ארה"ב. בעמידתו במבחן העלאת המיסים לאילי ההון, יורה לנו הנשיא אם אכן הממשל הנוכחי יודע לא רק לחתום על שטרות הדולרים אלא גם להשיג להם כיסוי בדרך של גביית מס. גביית המיסים קשה יותר בעת משבר כמו המשבר הנוכחי, אך ללא העלאת גביית המיסים יקשה על הנשיא הנוכחי להביא לשיקום כלכלת ארה"ב.

3. שינוי בהרכב המימון של החברות הציבוריות בחוק, המחייב הגדלת שיעור ההון העצמי שלא יפחת מאחוז מסוים של ההלוואות או משיעור שיקבע ביחס לרכוש הקבוע וביחס להון החוזר. מוצע לקבוע נורמות של הלימות הון שיגדלו בהדרגה. על כל פנים, דרוש חוק שימנע חלוקת רווחים כל עוד אין בחברה די רזרבות ליום סגריר. השינוי הנדרש של הגדלת רכיב ההון העצמי על-ידי הקטנת מרכיב האשראי נועד כדי לשתף את ציבור המממנים בשיעור גבוה יותר של הרווחים מההצלחה של החברות, כיוון שממילא אותו הציבור נושא בסיכון במקרה של כישלון אז שיזכה גם בסיכויי ההצלחה.

4. מבחן המעשיות הגלומה בהצעה זו ניתן להוכחה בעת המשבר הנוכחי. "מי שמשך 152 מיליון שקל מהונה של פולגת רק לפני שלוש שנים, תוך הבטחות לביהמ"ש כי לא יהיו לו קשיים לעמוד בהתחייבויותיו בעתיד, נדרש להסביר מדוע בשעת מבחן הוא מפיל את חובות החברה הבת שלו על הציבור" - מדובר בצביקה בארינבוים - כותרת ב'הארץ' מ-2008.

5. אם מרבית המימון של החברות הפיננסיות היה מגובה בהון מניות אזי, ראשית, המנהלים היו נזהרים יותר מכפי שהוכח במשבר הנוכחי, ומאידך לא היו חשופים לסכנת התמוטטות כפי שרבים מהם מצויים עתה. אין הצדקה להמתנה למשבר הבא על-מנת להיערך להגנת יציבות החברות. ניתן לעשות זאת מבעוד מועד, כפי שנדרש להגן עליהם בעת משבר. כמו-כן, ועדת מומחים של האו"ם ממליצה להטיל מגבלות חמורות הן באשר לגודלם של הבנקים והיקף העסקות המותרות להם, והן באשר לרמת הסיכונים שרשאים הבנקים ליטול על עצמם.

6. תחום נוסף בו נדרשת חקיקה והוא הגבלת השכר של המנהלים בחברות ציבוריות, כולל הגבלת הבונוס בסוף השנה בעקבות ההצלחה. כבר כיום מקובל לבקש הגבלת השכר בדרגים הגבוהים ביותר, ומביאים כמדד לתקרת השכר את שכרו של נשיא ארצות הברית.

ראוי לציין כי מרבית החברות הפיננסיות מגובות בהון עצמי קטן, ולכן המנהלים חשים שהם הבעלים בפועל ויש לתגמל אותם לפני שמתגמלים את הבעלים האנונימיים. מכאן קומץ בעלי שליטה מרשה לעצמו לתגמל את עצמו ואת המנהלים ברוחב לב.

בימים אלו, בעיצומו של המשבר הנוכחי, לאחר שמספר מוסדות פיננסיים קיבלו סיוע ממשלתי, הזדרזו מנהליהם להגדיל את שכרם בחלוקת בונוסים בסכומים שקוממו את חברי הקונגרס. כמו-כן מוצע להגביל הענקת תוספת השכר (בונוס) רק באמצעות אופציות להמרה לאחר ארבע או חמש שנים. בדרך זו ידרשו המנהלים לחשוש לתועלת החברה לטווח רחוק יותר. הדעות להגבלת שכר המנהלים נתקלות באיומים שהמנהלים הטובים יברחו. לא ברור לאן הם יברחו אם זו תהיה הנורמה בארה"ב.

7. כמו-כן נדרש למסד מנגנוני בקרה על פעילות המנהלים בתחום נטילת הסיכונים, הן בדיווח לבעלי המניות ולרשויות והן להיערך לכללים לבחינת תקינות תפעולם של המנהלים לצורך חיובם בנשיאה באחריות באמצעות קנסות ומאסר.

התרופה להיעדר יכולת הפירעון מצד הלווים

נקודת התורפה שהסתמנה כגורם למשבר הייתה היעדר היכולת של ציבור רחב של מקבלי הלוואות לפרוע את סכומי הריבית והקרן על ההלוואות שקיבלו. נושא חוסר יכולת פירעון ההלוואות לא זכה להתייחסות ראויה, ונראה שכל הנוגעים בדבר - הבנקים, הקונגרס, הממשל, התקשורת ובאי כנסים בינלאומיים - לא מדברים על כך. כנראה שהדיון בנושא הזה מצריך התמודדות עם תחום רגיש (מהו השכר הראוי על-מנת שהשכיר יוכל גם לשלם שכר דירה או משכנתא) שאינו בסדר יום של כל הנוגעים בדבר, וכולם מעדיפים לראות בבנקים את עילת המשבר. חשוב לשוב ולהזכיר שלא כל האזרחים ניחנו בכישורי מקצועיות גבוהה המאפשרת להם להשתכר בתחרות עם שכר העבודה העולה על זה שבמזרח. לכן מחובתה של החברה להגן על אזרחיה חסרי ההכשרה הגבוהה ומכאן מתחייבת מדיניות הגנת שכר בהתאם.

כיוון שהממשל מתכחש לבעיה זו, הן כתוצאה מהתעלמותו ממנה והן בהצהרתו החיובית של הנשיא אובמה בכנס של המדינות המפותחות שנערך לאחרונה כי הוא תומך בעידוד סחר פתוח ומתנגד לפרוטקציוניזם ותומך בכלכלה גלובלית - נראה שאחד ממרכיבי המשבר הנוכחי (רמת השכר) אינו צפויה לתרופה ישירה, ולכן גם לאחר שהממשל יוסיף וישלם מחיר עתק בהזרמת כספים לבנקים, יש להניח שהמשבר ישוב ויפקוד אותנו בעתיד בצירוף לחוליים אחרים.

יש מקום לחשש כי הממשל הנוכחי בארה"ב שוגה, כמו הממשל הקודם, בהערכת כושר עמידתו בזעזועים גלובליים. התוצאה הצפויה מהמשך התנהלותו בגירעון היא שאילי ההון יאבדו את מבטחם בכלכלה האמריקנית, ואז צפוי משבר כלכלי נוסף ומסוג אחר. כבר כיום נשמעים קולות של בריחה מהדולר כמטבע בסיסי בעולם העסקים.

היה ובכל זאת ישתחרר הממשל הנוכחי מהאשליה כי ניתן להבריא את המשק אך ורק בהזרמת כספים לבנקים, ויבקש דרכים נוספות, אציג בקצרה את החלופות בעניין זה:

1. העלאת שכר המינימום לסכום המייצג יכולת לספק מזון, מגורים,תרבות, בריאות, תחבורה, ביגוד ופנסיה. ראוי ששכר המינימום יותאם למקצועיות ולאזור המגורים.
2. הגבלת הייבוא על-ידי מכסות ומכסים – שיחושבו כאחוז מההפרש במרכיב העבודה בין השכר בארה"ב לבין השכר במדינות בהן השכר נמוך משמעותית.
3.השגת הסכמים ואמנות בין מדינות המערב לבין מדינות המזרח אשר יובילו להקטנת פערי השכר בין ארה"ב לבין סין ויתר מדינות המזרח. נשמע דמיוני, אבל חובה לנסות. לדוגמא, אם יותר לייבא מסין רק ממפעלים בהם משולם שכר שאינו פחות מ-0% מרמת השכר בארה"ב, וכן שבהם הפועלים מועסקים במספר שעות עבודה בשנה כמו בארה"ב, ניתן יהיה לייבא מהם ללא תשלום מכסים. הנושא מורכב ביותר ומחייב עיבוד. בעיקרון, על-מנת שלא להידרש להטלת מכסים יש לבטל את היתרון מהמזרח שמתקיים בזכות העסקת עובדים בתנאים הגרועים מתנאי העבדות.

בכל מדיניות שתאמץ הממשלה בארה"ב יהיה עליה להעלות לסדר היום את התודעה כי התניית הייבוא ממדינות המזרח צריכה להיות מותנית בצמצום פערי תנאי העבודה וההשתכרות בין מדינות המזרח לאלה במדינות המערב. התניה זו הכרחית למיתון הפגיעה בעובדים במדינות המערב, וכן על-מנת שהקשר בין המדינות לא יבנה על בסיס בלתי מוסרי ומקומם של רכישת מוצרים ממעסיקים בתנאי עבדות של העובדים במזרח, כאשר במקביל להנאה מרכישת מוצרים זולים, גורמים לזילות העבודה של בעלי המקצוע המקביל במדינות המערב.

בהיות המשבר הנוכחי מקרין על כל המדינות בעולם, ומתבטא בין היתר בעלייה בשיעורי האבטלה, יש מקום לבחון, במסגרות בינלאומיות, דרכים בהן כל מדינה תעשה להגברת התעסוקה הפנימית כצעד קודם לאפשרות העברת האבטלה למדינות אחרות. הרחבת התעסוקה הפנימית יכלה להיות הן בהקטנת שעות העבודה בתקופת מעבר, והן בהעסקת מספר גדול יותר של עובדים בתחומי הרווחה ופיתוח התשתית באותן מדינות.

שיעורי האבטלה בארצות הברית נמצאים במגמת עלייה של יותר מ-8%. גם לאחר שיאומצו ההצעות שפורטו, תתחייב ההערכות למניעת המשבר הבא להעלאת רמת החינוך, ההשכלה והמקצועיות בדגש על קידום השכבות החלשות, וזאת על-מנת לשמר את מעמדה של ארה"ב כמעצמה מובילה.


השלכות המשבר העולמי על ישראל

הבעיות בישראל אינן שונות מהותית מאלו שבארצות הברית. קל יותר לבחון מחלות וליקויים אצל האחר. מוצע, לכן, לבחון כיצד מתבטאת בישראל כל מחלה שזוהתה בסקירה לעיל כבעיה של ארה"ב ויש דומה לה אצלנו.

תאריך:  06/05/2009   |   עודכן:  06/05/2009
שלמה טל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המרשם האמיתי ליציאה מהמשבר הכלכלי (ב')
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מוכרים בלבד.
6/05/09 21:32
2
סו
7/05/09 01:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה לראות אדם בגסיסתו. גם את גסיסת מפלגת 'העבודה', שמעולם לא הייתה כוס התה שלי, קשה לראות. ראשי המפלגה המתמוטטת עושים הכל כדי שהתהליכים יהיו קשים, כואבים, מגעילים ובריש גלי.
06/05/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
במסגרת מגבלות חישובי שטחים ואחוזי בנייה, ידועות ההתלבטויות וההתחבטויות של מתכננים המנסים בדרכים שונות להיטיב עם המזמין ולנצל כל פרצה כדי להגדיל את שטחי הבנייה מבלי לחרוג באחוזי הבנייה מגבולות המותר.
06/05/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
חג המנגל הלאומי
06/05/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
למגמה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות של עבודה מהבית, ישנם גם היבטי מס באשר לניכוי הוצאות. אנו נתמקד בהיבטי מס הערך המוסף.
יום העצמאות ה-61 צויין מתוך תחושת אופטימיות יתרה, לעומת קודמו ה"עגול". הוא נחוג לאחר נפילת ממשלת קדימה ומסכת כשלונותיה במדיניות, בביטחון, בכלכלה, במנהיגות. הוא נחוג לאחר שתי מלחמות יזומות על ידינו שלא השיגו את התוצאות המקוות, לאחר כשלון ועידת האנטישמים המכונה 'דרבן 2', עם השיפור הכלכלי המסתמן והולך, ומתוך תקווה שמעתה ישראל תעמוד ביתר עוז מול האיומים הנמשכים ומול הלחצים המדיניים שיילכו ויגברו.
06/05/2009  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il