"בתוך שנה וחצי נהרגו 3 אנשים בתאונות דרכים שנגרמו על-ידי גמלים", אמר ח"כ
איתן ברושי בדיון (יום ג', 14.6.16) ועדת הפנים, ביוזמת ח"כ שולי מועלם רפאלי וברושי, על תאונות הנגרמות על-ידי גמלים משוטטים. לדבריו, מ-2008 נפתחו 7,150 אירועי גמלים משוטטים. בכל שנה מגיעות לרשויות למעלה מאלף פניות בנושא. בכל שנה נגרמות כ-15 תאונות ומאות נפגעים.
"והתשובה מתמהמהת. יש ממשלה, יש משרדים. מי אחראי להגמלים האלה? אי-אפשר להמשיך לסכן את הציבור. שיקימו מכלאות לגמלים. יש גופים שזה תפקידם, ומי שיבוא לשחרר גמל, שישלם. זה יממן את המכלאות".
ד"ר אניאלה בן יאיר גלבוע, משרד החקלאות: "ב-2014 יצאנו למבצע להחדרת שבב אלקטרוני לגמלים. המטרה הייתה למזער נזקי מחלות שמגיעות מהצאן ומחלב נאקות לא מפוסטר. מסמנים גמלים בתג אוזן ובשבב תת-עורי. היום זה לא חובה ונעשה בשיתוף הבעלים. בתחילה הייתה התנגדות. פחדו שנדווח למס הכנסה על כמות בעלי החיים שברשותם. כרגע מתקנים תקנה לסימון חובה בשבב אלקטרוני. זה נדחה בזמנו בגלל התנגדת לובי מגדלי הגמלים. ברגע שיש לנו מאגר, רשויות האכיפה יכולות להגיע בקלות לבעלי הגמל דרך השבב. כיום מסומנים 500 גמלים מתוך 3,500 שגדלים בדרום".
ח"כ
חיים ילין: "לא מזמן נהרג
דוד כהן, בחור צעיר שהגיע ליישב את הנגב. קיבוץ רתמים. בכביש 222 פגע בו גמל. לח"כ
בצלאל סמוטריץ' יש הצעת חוק לסימון גמלים. אם אין לגמל סימון אין את מי לתבוע. לראשי הרשויות אין כלי לעשות שום דבר, מקסימום שימוע. הבעיה לא רק עם גמלים. הבן שלי נפצע מסוס שפרץ לכביש. משרד החקלאות מקצה מרעה. מגיע עדר עם כל הנלווים - גמלים, סוסים וכלבים ואנחנו משלמים בהרוגים. יש אנשים טובים ששומרים על בעלי החיים שלהם אבל יש שמזלזלים".
עו"ד אלון דפנה, פרקליטות המדינה: "המצב המשפטי אינו מספק. יש חוק צער בעלי חיים, יש דיני רשויות מקומיות. אבל הסמכויות לא מתוכללות בידי גורם אחד. לצד סמכויות צריך לתת גם פקחים. הבעיה שגם אם תפסנו גמל, לא מצליחים להגיע לזיהוי, למקור הגמל. יש בעיה של מקום אחסנה. הגמל לא יחכה על הכביש עד שנברר מיהו ומי בעליו".
סיגל מורן, ראשת המועצה האזורית בני שמעון: "ב-5.5 התקיימה אצלי פגישה בגלל עדר של 40 גמלים, שכולם יודעים מי הבעלים שלו. תואם מבצע של הסיירת הירוקה. ב-18 לחודש המשטרה ביטלה אותו וב-30 בחודש נהרגה תושבת באר שבע על-ידי גמל. אני יודעת שיש למשטרה המון משימות, אבל אם היה שמן על הכביש הייתם חוסמים אותו. שלוש פעמים בשבוע מתקבלות הודעות על גמלים על הכביש. לא בכל מקרה יוצאת ניידת. למה נתיבי ישראל לא יכולים להקים מכשולים בצד הכביש שיקשו על בעלי חיים לעלות על הכביש? צריך מחר בבוקר למנוע את התאונה הבאה".
יואב מורג, מנהל מחוז דרום במשרד החקלאות: "האחריות על הבעלים, גם אם זה חתול. העדרים יוצאים למרעה בפיקוח הסיירת הירוקה. מותר לבדואים להתפרנס. בעיית הגמלים המשוטטים היא במקום שאין מרעה מוסדר, בשטחי 300 ו-81, בערבה התיכונה. אנו מתחייבים, בתיאום עם שר החקלאות, בתוך חודש-חודש וחצי, לכנס את כל הגורמים השותפים ולעשות מיפוי סמכויות ואז נטכס עצה איך מתקדמים".
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם: "תברר את סוגיית השליטה על גידול הגמלים והכמות המותרת. אם זה במרעה, תקצו להם שטח מרעה. אם אין מספק שטח, תגבילו מכסות גמלים. שלא יהיה מצב שהכל פתוח. בנוסף חייבים להסדיר את סוגיית הסימון".
אורי מלכה, מנהל הסיירת הירוקה: "את רוב העשייה אנו עושים, ולא בסמכות. אין לנו תקציב. נותנים סיוע בהתנדבות. זה לא תפקידנו. אנחנו תופסים את בעלי החיים, מעמיסים ומעבירים לתחנת הסגר. לפני שבועיים תפסנו עדר גמלים באזור ירוחם. ח"כ התקשר לבקש שנשחרר אותם. קיבלתי גם מכתב תלונה דרך השר להגנת הסביבה. במקרה אחר ראש מועצה האשים שאנחנו דוחקים את הגמלים. בעיה נוספת - הגיע נהג משאית עם מנוף, בדואים איימו עליו והוא חזר הביתה".
ח"כ טלב אבו עראר: "מי שאשם זו המדינה. היא מצמצמת מרחב ולכן הבעלים של הגמלים מאבדים שליטה. למה מדברים במושגים של סנקציות? תן לו מרעה. לא רק להפקיע. זה לא פוליטיקה זו המציאות. תזמנו את בעלי הגמלים. תשמעו מהם. אי-אפשר לאסור עליהם לגדל גמלים. חלב הגמל מתאים לסרטן".
ח"כ
זוהיר בהלול: "כשאשתי חלתה ביקשו מבדואים להביא לה חלב נאקה. זה לא הציל אותה. גמלים הם חלק מהאקזוטיקה במדינה. גמל מצולם כדי להביא תיירים. אל תזלזלו בגמלים. הם חלק מנופינו. בוודאי חרדתי לא נופלת מחרדתו של ח"כ ילין או ח"כ ברושי. לא רוצים שיהיו סכנה לנהגים. אגב, ערבים נהרגים בכבישים הרבה יותר משיעורם באוכלוסייה".
ח"כ שולי מועלם רפאלי: "ב-12 השנים שגרתי בבאר שבע וניהלתי את הטיפול הנמרץ ילדים חזינו שוב ושוב בתאונות עם גמלים. פציעות מאוד קשות. לא מסדירים את העניין ועוד אנשים מאבדים חיים. הילדים הבדואים באמת נהרגים יותר. אל תיצרו הפרדה כאילו הערבים הבעלים והנהרגים יהודים. הנהרגים הם כל מיני אנשים. להגיד שהבעיה היא רק המרעה זה להתעלם. דבר ראשון צריך לדאוג לסימון הגמלים. ואז גם ניתן להם מרעה. מגיע לגמלים מרעה ומשרד החקלאות מאפשר לגדל אותם. רק איך מבטיחים שהם ירעו במרחק מספיק גדול מהכביש? של מי האחריות? ליטר חלב נאקה עולה הרבה כסף, אז כשהגמל שלך עולה על הכביש יש לך אחריות. חייבים לקדם את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ".