ועדת הכלכלה אישרה את בקשת
משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולהאריך את תקופת הרשיונות לקווי שירות ונסיעות שירות במוניות, שתוקפן אמור לפוג בסוף החודש הזה, בחצי שנה נוספת עד ב-31 בדצמבר 2016.
יושב-ראש הישיבה, איילת נחמיאס-ורבין, הבהירה לנציגי המשרד כי מדובר בהארכה אחרונה בהחלט, ודרשה להציג לוועדה עד סוף השבוע מתווה של עבודת מטה, שתכלול פירוט פנימי כיצד בכוונת המשרד להביא לידי כך שתזכיר החוק יונח על שולחן הכנסת ויובא לקריאה ראשונה.
הסדרת קווי השירות ומוניות השירות החלה ב-2005, אך ההסדר נקבע כזמני ב-2010 כאשר בסמכות שר התחבורה להאריכו עד להסדרה כוללת של הענף. בעבר כבר אישרה הוועדה את הארכת ההסדר מספר פעמים, כאשר בפעם האחרונה ביקש משרד התחבורה הארכה של שנה נוספת, אך הוועדה אישרה הארכה של חצי שנה בלבד. כאמור, כעת מבקש משרד התחבורה הארכה של חצי שנה נוספת ובמכתב הבקשה לוועדה התחייב שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי בימים הקרובים יתפרסם תזכיר חוק להסדרה מקיפה של הענף וההארכה דרושה כדי לא להשאיר חלל ריק.
לא בעוד חודש
הצעתו של ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) להאריך את ההסדר בחודש בלבד נדחתה. עם זאת, נעתרה נחמיאס-ורבין לבקשתו לקיים דיון ארוך ומקיף בנושא עוד בכנס הקיץ של הכנסת. חנין אמר כי הממשלה מצפצפת על הכנסת וציין כי על הרפורמה לתת
מענה לזמנים בהם לא פועלת תחבורה ציבורית, כולל בשעות הלילה, לשילוב רב-קו ולסבסוד או לפחות למנגנוני גמישות שיאפשרו להרוויח, וכן לבנייה של מפת צרכים ארצית כדי לראות היכן נדרשות עוד מוניות שירות.
מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית, דרור גנון, שעמד בראש הוועדה להסדרת ענף המוניות, אמר שהשר אישר ואימץ חלק מהמרכיבים. אולם חלק ממרכיבי הרפורמה אמורים להידיין מול משרד משפטים וגורמים אחרים, כי יש עניינים מתנגשים ו"לא הכל יושב אצלנו". לדבריו, דרושות הסכמות ותקופת מעבר של קווים חדשים ושינויי קווים.
עוד הוסיף כי עדיין אין הסכמות כלליות אך לא מלאות עם ארגוני המוניות על המבנה החדש של הענף להם הוצג המתווה. גיל יעקב מארגון 15 דקות טען שמדובר במוצר ציבורי ולכן על מתווה הרפורמה להיות פתוח לדיון ציבורי. לדבריו, אם המתווה סגור להערות אז יש בעיה. הוא הבהיר כי הארכת ההסדר היא הקפאה של המצב הקיים. גנון הגיב לדברים, בהתערבות יו"ר הישיבה, והתחייב לזמן בתוך שבועיים את ארגוני הנוסעים בתחבורה הציבורית ולשתפם במתווה. הוא הוסיף כי שיתוף הציבור הוא אינטרס של המשרד.
תזכיר חוק שלא להפצה
סגנית היועץ המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חווה ראובני, אמרה כי ברשותה טיוטת תזכיר חוק שלא נועדה להצגה ועדיין מתנהל מו"מ. היא גילתה כי תהיה אפשרות מוגבלת לרב-קו במוניות שירות, וציינה כי חוק בנושא הרב-קו יתפרסם בקרוב.
היו"ר נחמיאס-ורבין נזפה בנציגי משרד התחבורה, ובמשחק מילים על שמו שלל הדובר אמרה כי צריך לנהל את הגנון. "אתם מגיעים אלינו עם הלשון בחוץ כשאפילו לא מונח דבר חקיקה ושמים אותנו בין הפטיש לסדן - לא לבלוע ולא להקיא. אני מגיעה מהמגזר העסקי, ודבר כזה זה לא מתקבל על הדעת. עליכם לקבוע לוח מועדים, לקבוע לוחות זמנים ברורים" היא הזכירה שבסוף חודש אוקטובר יונח על שולחן הוועדה תקציב דו-שנתי שיסתום את דיוניה, ותהתה כיצד בכוונת המשרד לקדם חקיקה מנובמבר עד סוף דצמבר.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי לוח הזמנים לא מאפשר להניח את ההצעה לקריאה ראשונה עד סוף כנס הקיץ, בחודש וחצי הקרובים, אך ייעשה מאמץ לעשות זאת. נחמיאס-ורבין שאלה את נציגי משרד התחבורה: "איפה הייתם עד עכשיו", ואמרה כי אם הצעת החוק לא תונח לקריאה ראשונה בתוך חודש וחצי אי-אפשר יהיה להעביר את הרפורמה עד סוף השנה. היא דרשה ממשרד התחבורה: "תנו פתרונות. תסבירו את עבודת המטה. איך בכוונתכם להגיש את תזכיר החוק ולומר 'ערוך ומוכן לפקודתך'. אם לא נהיה מרוצים נצטרך להתכנס ולראות מה עושים.
יו"ר ארגון נהגי המוניות, פריד אברהם, אמר: "אנחנו בדרך הנכונה. אבל יש הבנות כלליות ללא שום נייר ושום אופק תעסוקתי לשנה הבאה".
מחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א-יפו,
מיטל להבי: "מחכים לרפורמה כבר 13 שנה. צריך להניח את החומרים על השולחן, להאריך את הרשיונות ולחפש סנקציות באזור אחר (היו"ר העירה כי יו"ר הוועדה
איתן כבל פועל בשיטת מקל וגזר, כדי להבהיר שהכנסת אינה ת"פ של הממשלה, וציינה כי הח"כים מתוסכלים מן האופן האבסורדי בו משרדי ממשלה מתייחסים לכנסת). מתוך 2,000 מוניות שירות כ-1,000 פעילות ונותנות רמת שירות גבוהה. פגשתי חבר מועצה מראשון לציון שמממן אוטובוס-שבת מכיסו במקומות שהממשלה אינה מאשרת קווי מוניות שירות בהתאם לסטטוס-קוו"
נחמיאס-ורבין אמרה כי זוהי אחת ההצבעות שאינה שלמה איתן והיא מצביעה על הארכה בחצי שנה, בצער רב וביגון קודר. לדבריה, גחתה את ההצעה להאריך את ההסדר בחודש אחד בלבד רק משום שנהגי המוניות לא יוכלו לישון בלילה מדאגה.