ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ
יעקב אשר, התכנסה (יום ג', 20.9.16) לישיבה ראשונה, בעקבות התאונות הקטלניות שאירעו בשבוע האחרון והמציאות הקשה בכבישים. אשר הזכיר בפתח הישיבה כי ועדת הכלכלה קיימה בשנה האחרונה הליך שימוע חסר תקדים, שהוביל היו"ר ח"כ
איתן כבל, ששם את נושא הקטל בדרכים בראש סדר היום. לפני כחודש פרסמה ועדת הכלכלה את דוח השימוע, וח"כ אשר שב והבהיר כי ועדת המשנה תבצע מעקב הדוק אחר יישומו.
"אנחנו רוצים להכריז מלחמה על התוצאות הקשות של הקטל בדרכים, שהן כמו מלחמה ואולי אפילו יותר גרועות. אם הכנסת והממשלה יתייחסו לזה כך, אז בהחלט אפשר יהיה לבלום את התופעה ולצמצם אותה משמעותית, ושם המשחק הוא שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה", אמר.
באשר לשיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה, שאל היו"ר אשר את מנכ"ל
משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, האם הוקמה ועדת המנכ"לים שעליה הכריזו שר התחבורה והבטיחות בדרכים וראש הממשלה. טרנר השיבה כי ועדת המנכ"לים הוקמה, אך עוד לא התכנסה לישיבה ראשונה. היא אף התייחסה לפעולות שמבצע משרד התחבורה ואמרה כי תוכנית החומש של המשרד לנתיבי ישראל כוללת השקעה של 1.150 מיליארד שקל במוקדי סיכון ממוקדים, עוד 650 מיליון שקל להסדרת פניות שמאלה במרחב הכפרי ועוד 400 מיליון שקל לפיתוח כבישים חוצים בעיקר בישובים במגזר הערבי. לדבריה, "רוב הדרישות שהציבה ועדת הכלכלה בדוח השימוע נכנסו לטיפול בתוכנית החומש. עם זאת ציינה כי בתחום העירוני התקציב יעמוד על 200 מיליון שקל בשנה, ומדובר בתוספת של 50 מיליון שקל לעומת תוספת של 150 מיליון שקל שדרשה הוועדה בדוח. "לא קיבלנו כל מה שרצינו במו"מ עם האוצר, שטען כי חלק מהתקציב לא מנוצל, לכן נפעל לממש את כל התקציב", הסבירה.
אשר ביקש דיווח גם באשר לדרישת הוועדה בדוח להגדיל את המספר אף יותר ולהגיע ל-450 ניידות ותוספת כוח אדם. ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב
ירון בארי, אמר כי הוא מרגיש שבשלושת חודשים האחרונים, מאז הסתיים השימוע, לא קרה כלום למעט יוזמות של המשרד לביטחון הפנים שבוצעו מתקציבו. "יש הבנה שהאחריות חוזרת למשטרה, כולל תקצוב לרכישת 126 ניידות וגיוס 35 סטודנטים, אבל צר לי להגיד שזה טיפה בים. הוועדה דיברה על 450 ניידות וצר לי להגיד שאנחנו מצליחים להעמיד ביום טוב 120 ניידות", אמר. הוא התייחס לתאונות בשבוע האחרון בכביש מספר 1 ואמר: "אין קשר בין התאונות בכביש 1 לבין העבודות. התאונה במחלף חמד נגרמה ככל הנראה כתוצאה ממהירות מופרזת. יתר התאונות, כולל הרכב שהתהפך, אירעו בקטע החדש שיישאר כמו שהוא היום ב-20 השנים הקרובות וזה אחד הכבישים הטובים במדינה".
סמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, דני קריבו, הוסיף כי המלחמה בתאונות הדרכים נמצאת בראש סדר העדיפות של השר. עם זאת הוא ציין כי "בדומה למשרד התחבורה, לא קיבלנו את כל מה שהיינו רוצים בתקציב". ח"כ אשר אמר בתגובה כי "חייבת להיות אמירה של משרד האוצר בעניין הזה, לא יכול להיות שבכבישים לא תהיה נראות של שוטרים".
ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) אמר כי "לא סתם קוראים לפעילות הזו 'מלחמה בתאונות הדרכים'. זאת מלחמה שתוצאותיה עקובות מדם ובמלחמה כמו במלחמה - כולם צריכים להירתם למיגור התופעה. ח"כ
תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי חסרות לה שתי מילים שלא נשמעו בדיון ויכולות להפחית את מספר ההרוגים והתאונות - "תחבורה ציבורית". לדבריה, בעוד שחלקם של האוטובוסים בנסועה עומד על 16%, מספר ההרוגים בתאונות עם אוטובוסים הוא 9% בלבד. היא הוסיפה כי בגוש-דן 80% מהנסיעות מתבצעות ברכב פרטי, בעוד שבמטרופולינים אחרות בעולם הנסועה ברכב פרטי עומדת על 50% בלבד, ואמרה כי עד 2030 צפוי פער של 250 מיליארד שקל בהשקעה בתחבורה ציבורית מצילת חיים. רפרנט תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, אלי מורגנשטרן, התייחס לכך ואמר כי לראשונה יש שינוי מגמה בתקציב כך שההשקעה בתחבורה ציבורית ב-2016 תעלה על ההשקעה בכבישים, והמגמה תימשך גם בשנים הבאות.
ח"כ
חמד עמאר (
ישראל ביתנו) אמר כי הכנסת קיימה לא מעט דיונים בנושא תאונות הדרכים, אך הנושא עדיין לא מקבל את המקום הראוי לו בממשלה. "צריך שהממשלה תיקח את הנושא לידיים ותבצע תוכנית מסודרת, כדי שנוכל ב-2018 וב-2019 להתחיל לראות את הירידה במספר ההרוגים", אמר. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי-דואני, התייחס גם הוא לתאונות בכביש 1 ואמר כי הנחה לקיים ועדת מומחים לבחינת התאונה הקטלנית שאירעה בסוף השבוע והוסיף: "בקרוב תיחשפו למסקנות ולהמלצות לביצוע". מנהל תחום מדיניות ציבורית בעמותת אור ירוק, יניב יעקב, אמר כי "מתחילת השנה נהרגו 264 בני אדם בכבישים וזאת הולכת להיות שנה רביעית של עלייה במספר ההרוגים, והפתרון הראשון חייב להיות אכיפה. עוד שוטרים, עוד ניידות ועוד מצלמות".
דובר מועצת התלמידים והנוער הארצית, איתי שובל, התייחס לפרסום על ח"כ
חנין זועבי ואמר: "ברגע שחברי כנסת נתפסים נוהגים בשלילה עם הסלולרי, אל תתפלאו שאחרים עושים את זה". מנכ"ל משרד התחבורה טרנר-אייל התייחסה לחינוך וסיפרה כי ראתה במושב בכיכר שליד ביתה ילד בן 4 שנוסע על טרקטורון עם ארטיק ביד. "המדינה עושה כמעט הכל חוץ מלנהוג, ונצטרך לטפל גם בנושאים הקשים ולהעלות את אחריות האישית של הציבור", אמרה. היו"ר אשר סיכם ואמר כי "שיתוף הפעולה בין המשרדים הוא שם המשחק". הוא פנה לנתניהו ולכ"ץ להקים צוות בין משרדי שיפעל למלחמה בתאונות הדרכים, וביקש ממשרדי הממשלה להעביר את הנתונים הדרושים לוועדה בראשותו בזמן ובצורה מסודרת.