כ-1,400 איש השתתפו בהתייעצות אינטרנטית שקיימה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בעניין קווי הלילה. ההתייעצות נפתחה לפני כשנה ולמרות דרישה מצד רבים לאפשר פעילות קווי לילה שבעה ימים בשבוע, החליט
משרד התחבורה שלא לפתוח קווים בשבת מעבר לאלה שנפתחו.
כיום מופעלים ברחבי הארץ כ-70 קווי לילה על-ידי מפעילות התחבורה הציבורית השונות. תקציב הפעלת השירות עמד בשנים 2015-2014 על 20.8 מיליון שקלים, אולם לא רבים נוסעים בקווים אלה.
ברשות לתחבורה ציבורית הבינו כי עליהם להתאים את הקווים לביקוש ולפתח מסלולים בהתאם. כיום, קווי התחבורה הציבורית הלילית תחומים מבחינה גאוגרפית. לדעת הרשות, פיתוח מסלולי הנסיעה כך שיגיעו למוקדים נוספים, החל ביישובים ושכונות מגורים דרך אולמות אירועים ועד בתי חולים, במקביל ליצירת קווים ישירים, יעודדו שימוש בקווים אלו. הוחלט כי מערך התכנון של קווי הלילה יהיה קשוב ונגיש לפניות ציבור ולפניות מטעם רשויות מקומיות המבקשות לשפר את השירות, ויבצע שיפורים ושינויים במידת הצורך.
נוסעים משתמשים בתחבורה ציבורית לילית עבור צרכים שונים כגון עבודה, מוקדי רפואה, נתב"ג ובילוי. לרוב הם פועלים רק בסופי שבוע - ליל שישי ומוצאי שבת (ובצפון הארץ גם בלילות שבת). ברשות לתחבורה ציבורית הבינו כי הרחבת השירות גם לימים ראשון-רביעי תספק מענה לצרכים אלו, תאפשר לנוסעים נוספים להסתמך על המערך ותעודד שימוש בתחבורה ציבורית לילית. לכן הוחלט לבחון באופן מעמיק באלו קווי לילה יש ביקוש להפעלתם גם באמצע השבוע. החלטה סופית תתקבל בהתאם לשיקולי ביקוש של נוסעים בקווי היום והלילה.
עוד הבינה הרשות כי יש להרחיב את שעות הפעילות של קווי הלילה ולהקדים אותם לשעות הערב המאוחרות. לגישתה, תחבורה ציבורית לילית משלימה את תחבורת היום, ולכן השקת שעות הפעילות של מערכות אלו תמנע פערי נגישות. כמו-כן, הגדלת תדירות הקווים בתוך מסגרת שעות הפעילות הקיימת תהפוך את המערך לחלופה ראויה יותר לנוסעים.
כזכור, משרד התחבורה בחן קווים שניתן להאריך את שעות הפעילות שלהם כדי שתיווצר המשכיות תפעולית בין קווי היום והלילה. בעקבות כך, הוארכו שעות הפעילות של מספר קווים בגוש-דן במהלך חופשת הקיץ: 1 (פ"ת-ת"א), 189 (חולון-ת"א), 174 (ראשל"צ-ת"א), 56 (גני תקווה-ת"א) ו-138 (יהוד מונסון-ראשל"צ), וכן הוקדמה תחילת פעילות של קווי לילה בחיפה.
התובנה האחרונה נוגעת למיתוג קווי לילה. התחבור הלילית מותגה על היום ככזו שנועדה עבור בליינים צעירים, תוך התעלמות מיתר האוכלוסייה. הוחלט לבחון סוגיה זו באמצעות סקר דעת קהל בקרב אוכלוסיות המשתמשים הנוכחיות והפוטנציאליות, במהלך השנה הקרובה.