|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

חלומות באספמיה

אובמה ועדת מעריציו הישראלים מציירים לנו תמונה של תרבות איסלאמית מתונה וסובלנית - וזאת בניגוד למציאות של פגיעה מתמשכת בלא-מוסלמים ברחבי העולם המוסלמי. האם זו בורות בהיסטוריה או היתממות מחושבת?
12/06/2009  |   גבריאל בן-עמי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
אובמה. את דרישתו מן המוסלמים ל"כנות" הוא אינו מיישם כלפי עצמו [צילום: AP]

בנאומו בקהיר בשבוע שעבר הביא אובמה את אנדלוסיה כדוגמה לסובלנותו ההיסטורית של האיסלאם כלפי אמונות אחרות: "לאיסלאם מסורת גאה של סובלנות", הוא אמר. "ראינו זאת בהיסטוריה של אנדלוסיה וקורדובה במהלך האינקוויזיציה". נשמע נפלא, אלא שלאמירה זאת אין אחיזה בעובדות ההיסטוריות. אלה דווקא מלמדות כי זוהי דת שהסובלנות ממנה והלאה והרדיפה והדיכוי הם דרכיה האופייניות יותר.

מדאיג שנשיא אמריקני, שנאומו קורא לצדדים לדבוק באמת, מציג באותו נאום עצמו חצאי אמיתות היסטוריות כבסיס למדיניות חדשה ושנויה במחלוקת. במקרה הטוב, ניתן לומר לזכותו שאולי מדובר בנאיביות.

אנדלוסיה המוסלמית, אותה הזכיר אובמה בקהיר, לא חרגה ממצוות הקוראן המחייבות אפליה בין מוסלמים ללא מוסלמים. אומנם בתקופה מסוימת, החל במאה ה-8 וכלה במאה ה-12, הייתה ספרד מרכז עולמי של פריחה אינטלקטואלית וכלכלית, שבה נטלו חלק יהודים, מוסלמים ונוצרים, אבל גם בתקופה קצרה זו נאלצו התושבים הלא-מוסלמים לחיות שם כאזרחים סוג ב', הכבולים במגבלות שונות.

ההיסטוריונית מריה רוזה מנוקל, בספרה ""Ornament of the World, מזכירה כי החוקים האיסלאמיים הנוגעים לבני החסות, ה"ד'ימי" - נאכפו במידה רבה ברחבי אנדלוסיה. חוקי הד'ימי איפשרו לנוצרים וליהודים (להבדיל מן הפגאנים) לשמור על דתם, מבלי שייאלצו להתאסלם, ואף התירו להם מידה רבה של השתתפות בחיים החברתיים והכלכליים. אבל בתמורה לכך, נאלצו בני החסות לשלם מס מיוחד שממנו היו המוסלמים פטורים, נאסר עליהם לנסות להמיר את דתם של מוסלמים, נמנעה מהם בנייתם של בתי תפילה חדשים ונאסרה עליהם הצגה פומבית של סמלים דתיים כמו צלבים וצלצול פעמונים.

ההיסטוריון קנת בקסטר וולף מציין בספרו "Christian Martyrs in Muslim Spain" כי מטרת אכיפתם של חוקי הד'ימי הייתה שימור מעמדם של בני הדתות הלא-מוסלמיות כאזרחים מסוג ב'.

וגר זאב יהודי עם כבש מוסלמי
דת מפלה ומדכאת [צילום: AP]

גם לתמונה האידילית של חיים לא-מוסלמיים שלווים ובטוחים תחת שלטון האיסלאם אין בסיס עובדתי של ממש. ההיסטוריון ריצ'רד פלטשר מציין בספרו "Moorish Spain", כי למעט תקופה לא ארוכה במהלך המאה ה-11, נרדפו הלא-מוסלמים במשך מרבית 700 שנות שלטונם של המוסלמים בספרד. לשיאן הגיעו הרדיפות בפרעות האנטי-יהודיות שהתרחשו בגרנדה ב-1066. ואילו ב-1126 אלפי נוצרים נמכרו לעבדות וגורשו על-ידי השליטים האלמורבידים למרוקו. אין לשכוח כי אפילו הרמב"ם נאלץ לברוח מקורדובה לצפון אפריקה בשלהי המאה ה-11, בגלל קנאי הדת המוסלמים, שכבשו אותה והשליטו בה את חוקי האיסלאם באכזריות רבה. וכל זה התרחש במקום שבו, לדברי אובמה, התקיימה "מסורת [מוסלמית] גאה של סובלנות".

יש אינספור דוגמאות להשפלות, רדיפות ואפליה נגד לא-מוסלמים במקומות אחרים ברחבי העולם המוסלמי, שהיקפן היה אפילו גדול יותר. כך למשל, במרוקו נרדפו היהודים על-ידי המווחידון במאות ה-11 עד ה-13, ב-1678 גורשו יהודי תימן מעריהם לאחר שסירבו להתאסלם (גירוש מוזע), ב-1840 התרחשה עלילת דמשק וב-1875 – עלילת חלב. זאת מבלי להזכיר את הרדיפות במרוקו, בעירק, במצרים ובסוריה, שהתגברו במאה ה-20 עם עליית הציונות והתפתחות היישוב היהודי בארץ ישראל.

אבל אובמה אינו חריג בנוף הזה של מכחישי הדיכוי האיסלאמי ומעוותי ההיסטוריה לצרכיהם האידיאולוגיים והפוליטיים. השמאל הקיצוני הישראלי הקדים אותו בניסיונותיו לשכנע את הציבור הישראלי כי פני האיסלאם הערבי לשלום וכי אין מדובר בתרבות ובדת עוינות אלא להיפך – באמונה סובלנית ורודפת שלום. כראיה לכך הם המציאו את מיתוס החיים היהודים האידיליים במזרח.

לטענתם, היהודים חיו לצד מוסלמים בכבוד הדדי, בשוויון ובשלום, לא נרדפו על דתם ולא הופלו ונטבחו כמו שאירע באירופה הנוצרית והאנטישמית. כך, בשם השיבה לתור הזהב כביכול של אנדלוסיה, ביקש השמאל להכשיר את לבבות היהודים בישראל לוויתורים על חלקי מולדת ולנטילת סיכונים ביטחוניים כבדים.

כאמור, הבעיה העיקרית בתזה הזאת היא התנגשותה עם המציאות, אבל כמו במקרים רבים אחרים בהם ניסה השמאל הישראלי למכור לציבור הישראלי רעיונות עוועים, המבוססים על שכתוב של ההיסטוריה ועל עיקום המציאות – גם כאן הייתה הצלחתו חלקית בלבד. אי-אפשר למכור סיפור שקרי למאות אלפי יהודים יוצאי מדינות ערב, אשר חיו את ה"אידיליה" הזאת לצד הערבים המוסלמים. למעט מקרים יוצאי דופן של יחסי ידידות על בסיס אישי, ניסיונם של היהודים שחיו שם היה עגום מאוד. כמעט כל מי שנולד בארץ מוסלמית יכול להעיד על השפלות, רדיפות, התנכלויות ואפליה. זו הייתה המציאות של יהודי המגרב, מצרים, סוריה, פרס, עירק, תימן ולמעשה – של כל העולם הערבי המוסלמי. אמנם, כמעט שלא התקיימו שם פרעות בהיקפים המוניים כאלו שהתרחשו באירופה, אבל קיומו של היהודי תחת שלטון האיסלאם היה נסבל רק בקושי, כאזרח סוג ב' שמותר לפגוע בו, להשפילו ולהפלותו מבלי שהפוגע המוסלמי ייתן את הדין על מעשיו כפי שהיה נותן אילו פגע במוסלמי. חייו של היהודי, כמו של הנוצרי, היו תלויים במידה רבה בטוב ליבם של השליטים, ואלו כידוע לא תמיד היו נדיבים.

האם זהו העתיד שמכינים לנו אובמה והשמאל הישראלי כשהם מוכיחים את ראש הממשלה הנבחר של מדינת ישראל על קוצר ראותו בהבנת מעלותיו של הקיום לצד מדינה מוסלמית נוספת, אשר תקום על שטחי יהודה ושומרון ותנתב אליה מיליוני פליטים מארצות ערב? האם לכך הם חותרים כאשר הם "מוכרים" לנו את הפנטסיה הזאת, על-רקע הצהרותיהם החוזרות ונשנות של מנהיגי הפלשתינים בדבר אי-הכרתם בישראל כמדינת היהודים? הייתכן שהם עצמם החלו להאמין בחלום שהמציאו כאשר הם מתעקשים ללחוץ על ראש ממשלת ישראל להיעתר לכל מבוקשם של הפלשתינים? האם הם שכחו כל כך מהר, כי כל ויתור ישראלי על חלקי מולדת, כמו למשל ההינתקות מעזה, נוצל לבניית בסיס קרקעי לתעשיית הטרור שמטרתה להשמיד את מדינת ישראל?

אובמה ועדת מעריציו הישראלים מציירים לנו תמונה ורודה של תרבות איסלאמית מתונה וסובלנית – בניגוד לכל הראיות לפגיעות מתמשכות בעולם המוסלמי, בעבר ובהווה, בכל מי שאינו מוסלמי.

אין זה סוד שהמוסלמים (ביוזמת השלטונות או תוך עצימת עין מצידם) מתנכלים לקופטים במצרים, קוטלים בנוצרים בסודן, מצֵרים את רגליהם של המרונים בלבנון, ואף את הקהילה הנוצרית הזעירה בעזה השמידו כמעט לחלוטין. הניסיון ההיסטורי של חיי לא-מוסלמים תחת שלטון איסלאמי הוא עגום מאד ונאומים צדקניים לא ישנו זאת. מה שכן עלול להתרחש, לאור מדיניותו הפייסנית של הממשל האמריקני החדש, הוא חזרה על שגיאותיהם של מנהיגים מערביים פייסניים כמו נוויל צ'מברליין וג'ימי קרטר, שמדיניותם הרופסת נוכח עריצויות הובילה לאסונות גדולים לעמיהם ולעמי העולם. זהו שיעור של ההיסטוריה, שאובמה החמיץ.

ההישענות על מורשת היסטורית דמיונית של סובלנות איסלאמית כלפי בני דתות אחרות מפחיד שבעתיים, כאשר הוא מלווה בסירוב לנקוט צעדים מעשיים, שימנעו מאירן המוסלמית לייצר נשק גרעיני אשר אם לשפוט על-פי הצהרות מנהיגיה, ייועד להשמדה, בין היתר, של הישות הציונית הכופרת.

לאתר מגזין מראה
ד"ר גבריאל בן-עמי הוא מרצה במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, מכללת ספיר.
תאריך:  12/06/2009   |   עודכן:  13/06/2009
גבריאל בן-עמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חלומות באספמיה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורן נאוה טבריה
13/06/09 06:41
2
קורן נאוה טבריה
13/06/09 09:14
3
אבנר צפוני
13/06/09 09:21
 
יהודי גאה,
13/06/09 14:03
4
גבריאל
13/06/09 11:36
5
קורן נאוה טבריה
13/06/09 19:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אכן, נאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה בקהיר, גורם לנו בעיה, או נכון יותר - ממשיך בעיה שכבר נוצרה. אך אם נתעלם רגע מן האנחות העולות מירושלים (המלוּווֹת בשמחה לאיד מצד התקשורת המגויסת), נוכל לשמוע את אנחות הרווחה העולות מקהיר ומריאד, לאחר שהאורח הזר עלה למטוסו בדרכו חזרה למקומו, שם בוושינגטון, הרחק מעבר לאוקיינוס (עם כמה תחנות באירופה בדרך). משמעות הדבר כי ההספדים על ממשלת נתניהו ומדיניותה - מוקדמים.
12/06/2009  |  יצחק קליין  |   מאמרים
אחת הטעויות הרווחות בשיח הציבורי בישראל היא ראייתם של שכנינו מבעד למשקפי התרבות הפוליטית שלנו, תוך השלכת עולם המושגים שלנו עליהם. כך, בבוקר שלאחר היוודע תוצאות הבחירות בלבנון, יצא אחד מעיתוני הבוקר בכותרת הראשית: "תבוסה לחיזבאללה". וכל זה למה? כי חיזבאללה קיבל פחות ממחצית המושבים בפרלמנט (57) ואילו מתנגדיו קיבלו את מרביתם (71). הנה כך חושב לו העיתונאי הישראלי: אם המתנגדים לחיזבאללה קיבלו רוב בפרלמנט, אזי הם יכולים לעשות כרצונם בכוח הרוב הפרלמנטרי שלהם. כך זה אולי בישראל ובמרבית הדמוקרטיות בעולם, אך לא בלבנון, שכן במדינה זו פועלים כללים אחרים: גם אם מתנגדי חיזבאללה יצליחו להרכיב ממשלה בלעדיו, גם אם ממשלתם תקבל אלף החלטות על פירוק נשקו של חיזבאללה, הם לא יוכלו להוציא אפילו אקדח אחד מידי הארגון השיעי החזק יותר מצבא לבנון, החמוש בטילים עד מעל לאוזניו, וחיזבאללה ימשיך להיות הגוף החזק ביותר במדינה ולאיים על המערכת הפוליטית בתגובה אלימה וכואבת על כל החלטה שהממשלה תקבל ושלא תישא חן בעיניו.
12/06/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
לפני שהמנהיגות הישראלית מבצעת מהלכים מדיניים נוספים נוכח הלחץ האמריקני, כדאי לבאר לעצמנו מה הנשיא ברק אובמה חושב שהוא עושה ומהי מטרתו. המטרה של אובמה, וזה מה שחמוּר, היא לחולל משבר בתוך ישראל, לזעזע את המערכת הפוליטית ואת החברה הישראלית בכללה. לפרשנים בתקשורת, שהפכה באחת מגויסת לטובת הממשל האמריקני, נוח להציג את העניין כקרקס של לחצים המתנהל בין אובמה לנתניהו. אכן, יועציו של אובמה פועלים ממש לפי הספר של אדלר וארד - לפגוע מה שנראה פגיעות אישיות בנתניהו, לעלוב בו ולפגוע בכבודו, ולהמתין שההמשך יקרה מעצמו: הכותבים הבכירים, הפרשנים, הפובליציסטים והכתבים המדיניים יתייצבו מיד מאחורי אובמה. באמצעותם מנהל הבית הלבן מלחמה פסיכולוגית נגד החברה הישראלית.
12/06/2009  |  אמנון לורד  |   מאמרים
אכן, הייתה זו ברירת מחדל בלבד: בחירתו של ניר ברקת לראשות העיר ירושלים, והיום קיבל הציבור החילוני והשקט בעיר זו את תוואי פעולתו העתידי של ברקת בירושלים.
12/06/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
כבר מזמן עמדו רבים וטובים על כך שככל הנראה מסתתר בנפשנו איזה יצר המניע אותנו לנקוט מהלכים שהם לא רק מנוגדים לאינטרס הקיומי שלנו, אלא אף מנוגדים לכל היגיון. אפשר אולי לקרוא לו יצר הרס, אבל לא במובן המקובל של הרס מה שמחוצה לי, אלא יצר הרס עצמי. בשורה התחתונה זה בעצם אותו הדבר, רק הגילויים שונים מעט. זה נכון במישור האישי-אנושי ונכון שבעתיים במישור הלאומי-מנהיגותי. ואדרבה, יש כאלה שבעת היותם אנשים פרטיים לא נראה שיצר ההרס שולט בהם, אבל לאחר שנבחרו לתפקיד מנהיגותי – היצר הזה כמו התעורר פתאום והוביל אותם, ובעקבותיהם את מונהגיהם, אל עבר פי פחת. קשה להניח שהתפקיד המנהיגותי הוא שהחדיר בהם את היצר הזה. צריכים לומר שהוא היה שם כל הזמן, ורק נחשף בהזדמנות שנקרתה לו.
12/06/2009  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
ארה"ב תמנה שגריר בדמשק  /  מאיה שני
אל מנאר: שתי אחיות ישראליות נעצרו בביירות  /  עידן יוסף
מיטשל מבקש להרגיע: חילוקי דעות בין חברים  /  עידן יוסף
מדוע אחמדינג'אד "טוב" לישראל  /  מנשה דנמור
המלחמה הבאה  /  יוסף כהן
זן ואמנות אחזקת הטלפרומפטר  /  קובי לירז
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il