|
נגישות למידע רגיש מאוד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אחים ואחיות בבית חולים, עובד קופת חולים ועובדים סוציאליים סחרו במידע רפואי רגיש של מטופלים שהגיע לידיהם במסגרת תפקידם הטיפולי. אנשי הצוות הטיפולי מסרו את המידע למתווכים והם התקשרו עם חברות שירותי סיעוד ושירותי טלרפואה, והעבירו אליהן, רשימות פרטי קשר של לקוחות פוטנציאליים ("לידים"). אותן חברות, פנו לאותם אנשים על-מנת לשווק להם את שירותיהן, תוך שהם מנצלים מידע פרטי רפואי רגיש אודות הקשישים.
ממשרד המשפטים נמסר כי ערכם של "לידים" אלו גבוה בשוק, משום שהם "לידים חמים" המהווים מידע אישי עדכני, כלומר מידע על אדם בזמן שהוא נדרש לטיפול רפואי או מגיע למצב סיעודי וזקוק לשירותי סיעוד, ואז סיכויי ההצלחה של החברה הפונה למכירת השירות הם גבוהים. עוד נמסר כי במצב זה החולים לא בהכרח יקבלו את ההצעה הטובה ביותר, והם יהיו נוחים יותר לשכנוע. הסחר ב"לידים" באופן הזה גם פוגע ביכולת התחרות של החברות שלא מפרות את החוק.
הפרטים על-אודות הדלפת המידע הרגיש והסודי נחשפו במסגרת חקירה שערך משרד הפנים בנושא. במסגרת החקירה נחקרו עשרה מעורבים, בהם עובדים סוציאליים, אחים ואחיות בבתי חולים, עובד קופת חולים, מנהלים וסוכנים בחברות שירותי סיעוד וטלרפואה וסוחרים במידע. על-פי החשד, כל אלו היו שותפים למכירת מידע רפואי על מטופלי בתי החולים וקופת החולים. חברות הסיעוד ושירותי הטלרפואה רכשו את המידע על-מנת לבצע שיווק ממוקד למטופלים.
המעורבים בפרשה פעלו במשך כ-3 שנים עד לגילוי המעשים בחקירת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע. ממצאי החקירה הועברו למחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לצורך בחינה וגיבוש המלצה להגשת כתבי אישום.