עלייה מתונה של 4% בלבד בשימוש באוטובוסים מראשית השנה הנוכחית ועד סוף השנה (אמצע נובמבר) לעומת 2015-2013. כך עולה מן המחקר שערכה החטיבה הכלכלית-אורבנית של קבוצת גיאוקרטוגרפיה. השנה, כידוע בוצעה רפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית במטרופולינים.
על-פי המחקר המקיף, שיוצג (יום ד', 23.11.16) בכינוס "פסגת הרכב 2016" של חברת מידע כנסים, חל גידול משמעותי של כ-25% במספר הנוסעים באוטובוס במהלך שלוש השנים הקודמות, 2015-2013. בשנת 2016 רק 14% מבני 18 ומעלה בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל התחילו או הגדילו את השימוש באוטובוס; אולם במקביל, כ-10% הפחיתו את השימוש באמצעי תחבורה ציבורית זה. לפיכך, עומד מאזן הגידול על 4% בלבד, זאת לעומת מאזן של 25% בשלוש השנים שקדמו.
בדומה לשנים קודמות, גם השנה השימוש באוטובוס מזוהה עם אחוז גבוה של מי שהשכלתם נמוכה עד תיכונית. כ-55% מקרב האוכלוסייה החרדית מתמיד בנסיעה באוטובוס וכ-16% אף הגדילו את נסיעתם באמצעי זה. מנגד קבוצת הגמלאים הקטינה יותר מכל את נסיעתם באוטובוס, כ-23% לעומת השנים שקדמו. קרוב לוודאי שהצפיפות באוטובוסים בקווים מסוימים תורמת לכך.
עוד עולה מהמחקר כי ברכבת ישראל עומד השנה מאזן הגידול על כ-2% בלבד (עם 13% התחלות נסיעה או הגברה, מול 11% הפחתה בנסיעות), זאת כאשר נמדד ברכבת מאזן גידול תלת-שנתי בן 24% במהלך השנים 2015-2013. כלומר, גם השנה פחות ישראלים השתמשו בכלי זה לעומת שנים קודמות.
מאזן הרכיבה על אופניים רגילים עומד על 0%, וברכיבה על אופניים חשמליים - 1% בלבד. בקטגוריית הנסיעות באופניים רגילים עולה כי 0% מהאוכלוסייה החרדית הגדילו שימוש באמצעי זה, אל מול 9% שהפחיתו - קרוב לוודאי כתוצאה משיפור שירותי האוטובוסים בשכונות החרדיות. 31% מהגמלאים (שלמרבה הקושי חלק גדול מהם נזקק כלכלית) ממשיכים לרכוב כבעבר יותר מאחרים, ובקרב קבוצת הנוחות הכלכלית כ-24% מתמידים כבעבר. 22% מהקבוצה "דת ולאומיות" (המתנחלים) מתמידים ברכיבה על אופניים - חלקם גם למקומות עבודה קרובים למקום המגורים.
פרופ' אבי דגני, נשיא מכון גיאוקרטוגרפיה: "ניכר כי חל שיפור משמעותי בכבישי ישראל כאשר בכל שנה מושקעים מיליארדי שקלים בפיתוח תשתיות וכבישים, בעוד בתחבורה הציבורית נראה שיפור זעום. התוצאה הישירה של מצב זה היא מסה מתעצמת של כלי רכב פרטיים שיוצרת פקקי ענק ברחבי הארץ. על כן, ישראל 2016 עומדת בסימן שיפור כבישים לתפארת, מול שיפור זעום בהיצעי תח"צ שווה מדינה פקוקה ע"י מסה מתעצמת של רכב פרטי".
ח"כ
דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לענייני תחבורה ציבורית, קורא לשנות גישה בכל תהליך הפיתוח של התחבורה בישראל ושל התחבורה הציבורית בפרט. "הוספת כבישים לא תפתור את בעיית עומסי התנועה, ללא מהלך משלים של פיתוח משמעותי בתחבורה הציבורית.
עוד כבישים מזמינים עוד מכוניות לעלות על הכביש, ועוד מכוניות מייצרות עוד עומסי תנועה. זה מעגל שוטה, שהדרך היחידה לפרוץ אותו היא מהפכת תחבורה ציבורית כולל מתן עדיפות שימוש בתשתיות הקיימות. יש כבר פתרונות יצירתיים רק צריך ליישם אותם. פיתוח התחבורה הציבורית איננו רק פרויקטים עצומי השקעות בקווי רכבת ורכבות תחתיות, אלא בראש ובראשונה עיסוק בפרטים הקטנים. אנשים לא נוסעים באוטובוסים כי גם הם תקועים בפקקים, כי צריך להמתין להם זמן רב מדי, כי התחנות לא ראויות, בלי מקומות לשבת ובלי הגנה משמש ומגשם, כי אין קישוריות מספקת בין האוטובוסים לזמני הרכבות".