|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

"תהליכי ההפרטה הופכים מורים לפועלי ייצור"

"יש לאפשר תוכניות לימוד ייחודיות וחדשניות, אך להשאיר את המימון בידי המדינה" "הפרטת החינוך אינה בהכרח דבר רע שכן היא מאפשרת חדירת נרטיבים שונים למערכת החינוך" "ההפרטה דוחקת את המורים החוצה" דברים אלו ועוד נשמעו בכינוס בנושא הפרטת החינוך מפריטים את עצמנו לדעת (ג)
17/06/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תוכנית ההצלה 2009   |   תגובות
הפרטת מערכת החינוך: טוב או רע?

הקרקע נשמטת תחת רגלינו
ענבל בר-און
חוק ההסדרים הקרוב מתכנן שורה של הפרטות, הגדולה ביניהן היא בתחום הקרקעות * האם הציבור יהנה מכך? אולי בעלי ההון * מפריטים את עצמנו לדעת (א)
לרשימה המלאה

בריאות לעשירים בלבד
ענבל בר-און
באפיקומן של חוק ההסדרים מוכמנים גם הפרטת מערכת הבריאות והקמת קופת חולים חמישית * האם תחרות תועיל? לא בהכרח * מפריטים את עצמנו לדעת (ב)
לרשימה המלאה

וסרמן לסער: להמשיך את אופק חדש
איציק וולף
יו"ר הסתדרות המורים נפגש עם שר החינוך וביקש ממנו להמשיך את רפורמת אופק חדש * נשיא המדינה לשר סער: ראה בי בן ברית לקידום החינוך בישראל
לרשימה המלאה

אופק חדש - דווקא עכשיו!
אייל זמיר
דווקא בימים אלו של דיון בקיצוץ בתקציב החינוך, יש צורך לטעמנו, בדיון בנושא זה על-מנת להעביר את האינפורמציה אשר מגיעה מתוך השטח ולא רק סיסמאות והסכמים כתובים
לרשימה המלאה

סער: הסכנה לעתידנו בגין העדר השקעה בחינוך, גדולה מהסכנה לאיתנות המערכת הבנקאית
מחלקה ראשונה
לרשימה המלאה

המרכז לצדק חברתי ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר, אשר חוקר מזה שנתיים את השלכות צונאמי ההפרטה אשר מתרחש במדינת ישראל, מקיים בעצם ימים אלו, בעיצומו של המחקר, וטרם הצגת ניירות העמדה לציבור, סדרה של שלושה כינוסים בנושא ההפרטה. הכינוס השני בסדרה (יום ב', 8.6.09), תחת הכותרת "אחריות המדינה וגבולות ההפרטה: מה המסתתר בהצעות להפרטה בחוק ההסדרים 2009", בחן את משמעויות ההפרטה בארבעה תחומים מרכזיים בחיינו: קרקעות, בריאות, חינוך ותעסוקה.

הפאנל השלישי דן בהפרטת החינוך, ולא יכולתי שלא להיזכר בפרק מן 'הסימפסונס' אשר שודר לפני מספר שנים: אל בית הספר של בארט סימפסון מגיעים מורים 'מגניבים' אשר מבקשים מן התלמידים לעשות דברים 'כייפים' אשר קשורים ביצירה ובדמיון. מאוחר יותר הסתבר כי בית הספר הופרט, הוא נשלט על-ידי תאגיד לצעצועים אשר משתמש בילדים כמתכנני הצעצועים הבאים: במקום ללמוד, התלמידים נדרשים להתנסות בצעצועים כדי להוות פיילוט צרכני של החברה, ולסיעור מוחות בדרך לתכנון צעצועים נוספים.

אך באפוקליפסיה כמו באפוקליפסיה, תמיד משהו ממנה נכון. כאשר המדינה מתנערת ממשימת החינוך, תמיד יהיו מי שירצו לקפוץ על העגלה: זרמים דתיים, זרמים עם אג'נדות כאלו או אחרות, וכמובן זרמים כלכליים. כל אחד מוכן "לחנך את ילדינו" ולתרום להם, ובלבד שהאג'נדה שלו תקודם, ובלבד שחברת ההיי-טק שבבעלותו תזכה לסופרלטיבים, ולבד שהילדים ישובו אל חיק הדת הטובה והישנה (תוך שינטשו את לימודי הליבה ואפשרות המחשבה החופשית), ועוד כהנה וכהנה אג'נדות.

לא תמיד זה רע. לעיתים דווקא הגמוניה של נרטיב ממלכתי, אשר מוזרק לוורידי המוחות הרכים, היא זו שמסוכנת לפיתוח שיח דמוקרטי חופשי, ודווקא הצפת המרחב הרעיוני בנרטיבים מתחרים (כגון זה של "זוכרות"), בריא לרענון השיח ולפיתוח המחשבה החופשית.

דומה כי כאשר הגורמים אשר דורסים רגלם בחינוך של ילדינו הרכים ומוחותיהם הנתונים להשפעה, שואפים לגוון את השיח ולהציב נרטיבים חלופיים לנרטיב השליט, במטרה לעודד חשיבה ביקורתית ולמנוע את הפיכת את החינוך ככלי בידי האליטה השלטת, ניתן לברך על הפרטת החינוך, שכן, זוהי אינה הפרטה אלא סוג של 'הצברה' (קרי: הפיכת החינוך לשייך לכלל הציבור ולא רק לאוליגרכיה של כמה קומיסרים ממשרד החינוך), אך מצד שני, כאשר גורמים בעלי אג'נדה כלכלית נטו, או כאלו אשר רואים בדור העתיד אלקטורט עסיסי ונטוף שומן אשר יש לחנכו כך שבעוד X שנים יצביע למפלגה זו או אחרת, זה רע.

על הגבול הדק שבין יכולת כניסת גורמים חדשים למערכת החינוך לגוון את השיח, לבין יכולתם לשאוב את המערכת לתוך לוע-הארי/זרועות התמנון של האינטרסים הכלכליים שלהם, נסב הדיון בפאנל החינוך.

הפאנל הונחה על-ידי תמרה טראובמן, לשעבר כתבת לענייני השעה של עיתון 'הארץ', אשר שוקדת בעצם ימים אלו על כתיבת ספר הנושא את השם "הקמפוס הקפיטליסטי". השיח הקפיטליסטי אכן השתלט על ההשכלה הגבוהה, אשר אינה נתפסת עוד כחוד החנית של פיתוח הרוח והמחשבה החופשית של עמים וחברות, אלא כ"שירות" "כלכלי" אשר ניתן ל"צרכן" - הוא הסטודנט, על-ידי ה"ספקים" - מרצים ומערכות חינוך גבוהה - זו הסיבה שמשנה לשנה הסטודנטים נדרשים להשתתף בנתח גבוה יותר של שכר הלימוד, לשביעות רצונם של האוניברסיטות ושל האוצר.

"התואר האקדמי הופך למוצר צריכה בשוק גלובלי של סחורות. אם התפיסה היא שהשכלה גבוהה היא שוק, צריך למדוד את תפוקותיו כדי לתקצבו בהתאם" מציינת טראובן, ומוסיפה כי כמו בתחום הקרקעות, גם בתחום ההשכלה הגבוהה והחינוך, גם האלמנט הפיקוחי מופרט: "מי המפקחים ולפי אילו קריטריונים ומדדים הם יערכו את המדידה? מה הם האינטרסים שלהם?".

"המורים כמעמד שולי במערכת"

הדובר הראשון בפאנל, ד"ר ניר מיכאלי, ראש בית הספר לחינוך בסמינר הקיבוצים וחוקר בפרויקט ההפרטה של המרכז לצדק חברתי ע"ש חזן, מציין כי ההפרטה של מערכת החינוך היא איטית ומזדחלת. הוא סבור כי מערכת החינוך במתכונתה דהיום אינה רעה: "ישראל מובילה עולמית באחוז מסיימי בית ספר עיוני".

ההפרטה, מציין מיכאלי, צמחה בתוך המערכת עצמה וחוק חינוך ממלכתי משנת 1953 כבר זרע את זרעי ההפרטה: "בן-גוריון ביטל רק זרם אחד אך מיסד את הזרמים האחרים. הסעיף שהוכנס לחוק חינוך ממלכתי, אשר מאפשר להורים היתר לקבוע רבע מתוכנית הלימודים, היווה את התשתית שעליה נבנו בתי ספר ייחודיים על-ידי עמותות הורים והעובדה שתוכנית ליבה שהובטחה, לא נוסחה עד כה, כל אלו מעידים על הפרטה במערכת החינוך". מיכאלי מציין כי גם "הכשלים במערכת החינוך תורמים לא מעט להפרטה, ההישגים הנמוכים והפערים הגבוהים. למורים דימוי ציבורי נמוך מאוד".

מיכאלי מציין את המעורבות ההולכת וגוברת של עמותות במערכת החינוך: כ–70 עמותות בתחום של זהות יהודית וכ-80 עמותות בתחום של דמוקרטיה ודו-קיום פועלות במערכת החינוך. בבית ספר אחד לדוגמא, הוא מציין, פועלות כ-14 עמותות. המשמעות היא לדבריו, "שיש מסה מאוד גדולה של גופים פרטיים במערכת שאין להם שום רישוי ושום בקרה, ויש פה דחיקה של כוח האדם מבתי הספר, המורים הופכים להיות מן מעמד שולי בתוך המערכת, ככל שיותר ויותר גורמים פרטיים מסתובבים בחדרי המורים שלהם, כל גורם עם סדר יום משלו". מיכאלי מציין גם את בתי הספר הייחודיים, שנולדו דווקא מתוך הסכמים עם הסיעות החרדיות, למימון ציבורי של בתי ספר פרטיים, אך הובילו, כאמור, גם לתוצאות אשר החרדים לא פיללו להן: "המשמעות היא שמערכת החינוך הולכת ומכירה יותר ויותר במסגרות חינוך פרטיות, מממנת אותן בצורה מכעט מלאה ולא תובעת מהן פיקוח".

כמו בבריאות, גם פה, ההוצאה הציבורית לחינוך קטנה, ההוצאה הפרטית לחינוך גדלה.

"לשבור את ארגוני המורים"

לשיטת מיכאלי, יש להתעלות מעל הסלוגנים והסיסמאות ולבדוק את מהותם: כך לדוגמה ניהול עצמי של בית ספר הוא טוב אם האוריינטציה היא פדגוגית ואם מאפשרים למנהלים לפתח תוכניות לימודים ייחודיות, אך הוא רע אם פירושו התייעלות. לשיטתו, בעוד שאוטונומיה פדגוגית רצויה, ההפרטה במתכונתה כיום "הופכת את המורים לפועלי ייצור בפס ייצור של מדדים, ולא מאפשרים מימוש של הפרסונליזציה שלהם.

"המגמות שמשרד האוצר מוביל מקדמות ניהול עצמי במובן העסקי. אורי יוגב אמר שזוהי המטרה העליונה, לשבור את ארגוני המורים, הוא הגדירם כמאיטי כל אפשרות לשינויים ורפורמות בתוך המערכת".

"לאמץ את המודל השבדי"

הדובר הבא בפאנל, ד"ר עמוס זהבי מהחוג למדיניות ציבורית והחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב, סבור שהפרטת מימון מערכת החינוך היא רעה, היות שהיא בהכרח מייצרת פערים חברתיים. למרבה המזל, הוא מציין, "זוהי אחת מנקודות ההסכמה של הימין ושל השמאל". לשיטתו, בעוד שהפרטת המימון היא רעה, הפרטת הביצוע חיובית: "בתי הספר הפרטיים תורמים לנו בכך שמביאים תכנים ומתודולוגיות פדגוגיות חדשים וערכים לתוך מערכת החינוך".

הוא סבור כי על ישראל לאמץ את המודל השבדי אשר מיוסד על אפשרות התלמידים לבחור את בתי הספר, אך המימון הוא לעולם מטעם המדינה – וגביית תשלומי הורים אסורה, כמו גם ברירה בכניסה לבית הספר, וזאת בכדי לאפשר לכל תלמיד הזדמנות להתחנך בבית הספר אשר יפתח את מיטב ואת מירב כישוריו.

תאריך:  17/06/2009   |   עודכן:  18/06/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"תהליכי ההפרטה הופכים מורים לפועלי ייצור"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נתניהו, בנאומו באוניברסיטת בר-אילן, נתן תיאור פומבי ומדויק של שורשי הסכסוך בינינו לעולם הערבי. ניסיונותיהם של ראשי ממשלות ישראל בשנים האחרונות להתעלם מהמקור לסכסוך ולעסוק רק בפתרונות בזק, דומה לשיטת הרפואה המערבית שמציעה פתרונות למחלות ולבעיות רפואיות, ומתעלמת מהמקור להיווצרות המחלה. אומנם בשנים האחרונות, עם העלייה בפופולריות של הרפואה האלטרנטיבית (שם כולל לכל מה שהוא לא מערבי) ישנה התייחסות גם לדרך חיים, לנפש ולמציאת פתרון שעוסק במכלול ולא רק בפן הצר של התוצאה.
17/06/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
"השלום היה תמיד משאת נפשו של עמנו, נביאנו הנחילו לעולם את חזון השלום, אנו מברכים זה את זה בשלום, תפילותינו מסתיימות בשלום. אנו נמצאים הערב במרכז על שם שני פורצי הדרך לשלום, מנחם בגין ואנואר סאדאת, ואנו שותפים לחזונם".
17/06/2009  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
עבדו עלינו.
17/06/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
תת-אלוף צ'יקו תמיר נדון בבית דין צבאי להורדה בדרגה, על תאונה קלה שעשה בנו בן ה-14 עם טרקטורון צבאי (ללא רישיון ובאישור האב), כאשר אופן הדיווח על התאונה מתואר בציבור כלקוי. עם ישראל, הרשע והמרושע, ממשיך במסע הצלב לחיסול העקבי של סמליו ושל כוחותיו החזקים ביותר.
17/06/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
קבעתי פגישה עם אלוהים לקפה והוא הטיס אותי שלוש וחצי שעות כדי לפגוש אותו. אז טלפון קטן לרחל אשכנזי מחברת הנסיעות "סביב העולם" והפגישה שלי התקיימה בבית הבראה סלובני. זה לא היה רחוק, זה היה מהיר וזה היה מפתיע: כי מי היה מאמין שבמרחק שלוש וחצי שעות מהחום התל אביבי המעיק והלח נמצא גן עדן.
17/06/2009  |  בוצ'צ'ו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il