במסגרת הארגון-מחדש בענף מוניות השירות, יש בכוונת
משרד התחבורה לפתוח 117 קווים שיתחלקו ל-26 אשכולות שיקיפו כ-200 ישובים (כ-16% מכלל הישובים). לצורך כך ייעשה שימוש בכ-3,500 מוניות שירות.
בדיון שקיימה (יום ג', 17.5.17) ועדת הכלכלה, מסר דרור גנון, מנהל בכיר באגף תחבורה ציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, כי יש בכוונת משרד התחבורה לפרסם בתוך שבועיים להערות הציבור את רשימת הקווים המתגבשת, ולהגיע גם לעיריות הרלוונטיות כדי לשמוע את דעתן.
נהגי מוניות טענו בדיון כי מדובר ברשימה שרירותית של אשכולות, אולם עו"ד חוה ראובני מהיעוץ המשפטי של משרד התחבורה דחתה זאת ואמרה כי האשכולות נקבעים לפי אזורים שקשורים ותלויים זה בזה. היא הבהירה כי ההחלטה תתקבל לאחר קבלת הערות הציבור.
קרני צדקיהו מארגון המוניות בירושלים הביע חשש שהפגיעה תהיה לא רק בקווי שירות אלא גם במוניות המיוחדות (ספיישל). נוכחים בדיון העירו כי בירושלים אין בכלל מוניות שירות, כמו גם באשקלון ובבאר שבע.
ראובני פנתה לארגוני המוניות, ואמרה כי "בהצעת החוק תוכלו להיווכח שאנחנו כן רואים בכם תחבורה ציבורית ומשלבים אתכם במערך". יו"ר הוועדה ח"כ
איתן כבל העיר: "אם כך - זה פתח לסבסוד". הראלי מזרחי מהלשכה המשפטית במשרד האוצר לא הסכימה: "שלא יישמע מכך כאילו התקבלה הסכמתנו. מוניות הן משאב ציבורי, תקראו לזה סמי-תחבורה ציבורית או בשם אחר. הן משאב ככל משאב אחר, שיהיה בהליך תחרותי. עצמון זליגמן, המייצג את מוניות השירות הפעילות, העיר כי כאשר המחוקק משתמש בביטוי "בהליך תחרותי" הוא מוסיף את המילים "שוויוני ופומבי בהתאם לתקנות שיקבע השר". לדבריו, אי-אפשר להשאיר את הנושא לשיקול דעת בלתי מוגבל של המפקח על התעבורה. למורת רוחה של הפקידות הבכירה במשרד, שטענה לשיקולים מקצועיים טהורים, דרשה הוועדה שהתקנות אותן יקבע השר בנושא יובאו לאישור ועדת הכלכלה. ח"כ
יוסי יונה (
המחנה הציוני) העיר כי הגנת הקשישא שמבקשת הצעת החוק סותרת את המילה שוויוני.
חוששים שהפעלת המוניות תימסר לידי מפעילי התחבורה הציבורית
הפקידות הבכירה של משרד התחבורה ניסתה להביא להצבעות את הצעת החוק בפני חברי הוועדה, אך עד מהרה התברר כי זו אינה מתייחסת לוותק של המפעילים הקיימים של מוניות השרות ואף במסגרת הצעת החוק אינה מקנה להם את האפשרות להתמודד מול שחקנים חדשים אשר עשויים להיכנס לענף בשל דרישות הון וערבויות המתאימות לדבריהם לתאגידי ענק, ולא למפעילי אוטובוסי התחבורה הציבורית שבקושי מקיימים את קווי השירות במתכונתם הנוכחית. ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) ביקש להגדיר בדיוק מהי האיתנות פיננסית אליה נדרש המפעיל כתנאי סף, כדי לא להגיע למצב שבו קווים ייסגרו בזה אחר זה. היו"ר כבל: "צריך ליצור את האיזון ולראות מה טיב השירות. הוועדה לא מסכימה שגופים גדולים יבלעו את הקטנים ויתנו להם בעיטה בראש". דרור גנון הראה בדיון כיצד חברי הכנסת דורשים דרישות סותרות ומעניקים תנאים עודפים למוניות: "אוחזים בשני הקצוות ומנדנדים את המקל. מצד אחד רוצים מוניות שרות והרבה קווים, ומצד שני לא מקדמים את אשכולות הקווים".
נציגי התאגדות מוניות השירות הפעילות הביעו בישיבה את חששם, וביקשו מחברי הוועדה לכרוך את הצעת החוק בהכנסת אפשרות השימוש ברב-קו והסובסידיה למוניות השירות. רק כך, אמרו נציגי ההתאגדות, תהיה תקומה לרפורמה אמיתית בענף. כבל ומנהלת הוועדה הבהירו להם כי כל נושא הרב-קו, הנתמך בידי הוועדה, יידון בהצעת חוק אחרת בנושא הסדרת הרב-קו אותה מבקשת הוועדה לזרז, ותידון ב-13 ביוני. ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) העיר כי מנכ"ל משרד התחבורה
קרן טרנר מחפשת חלופות אחרות לשילוביות בין אוטובוסים למוניות שירות - שאינה רב-קו.
בסוף הדיון אמר יו"ר הוועדה, כי הוא "מרגיש על הפנים עם הקראת החוק. אני מתכוון להוציא מכתב לשרי התחבורה והאוצר, בו אדרוש לראות תוכנית סדורה לרפורמה בענף. מה שהביאה הפקידות היום לדיון אינו תוכנית. לא ברור היא אמורה לעשות ואת מי היא אמורה לשרת".