|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

בין תל אביב לטהרן

טהרן דומה במידה רבה לת"א לפחות מבחינה אחת: בצפון גרים העשירים והשבעים, בדרום גרים העניים והמקופחים. הצפוניים מחקים את אמריקה, הולכים לאוניברסיטות יוקרתיות, רוקדים במועדונים. הנשים משוחררות. בדרום דבקים במסורת, נשמעים לאייתולות ולרבנים ומתעבים את הצפון המופקר והמושחת בין "בירה" לבירה
05/07/2009  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
מחאה תוצרת אירן [צילום: AP]

כדי להבין את המשטר האירני, צריך רק להסתכל באחת המפלגות החשובות בישראל: שס. גם שם יש מדריך עליון, הרב עובדיה יוסף, שעל פיו יישק דבר. הוא הממנה את ראשי המפלגה, הוא המרכיב את רשימת המועמדים לכנסת, הוא המורה לסיעה בכנסת כיצד להצביע בכל דבר ועניין. בשס אין בחירות. ובהשוואה להתבטאויותיו התכופות של הרב עובדיה, אחמדינג'אד מדבר ממש באיפוק בריטי

מאות אלפי אזרחים יוצאים לרחוב כדי למחות על מעשי ממשלתם! איזה מחזה נהדר! גדעון לוי כתב שהוא מקנא בהם, באירנים. ואכן, מי שמנסה בימים אלה להוציא המונים לרחוב בישראל יכול למות מקנאה. קשה מאוד להוציא מאות אנשים לרחוב כדי למחות על מעשי נבלה של הממשלה או על מדיניותה - ולא מפני שכל הציבור תומך בממשלה. בשיא מלחמת עזה, לפני חצי שנה, זה לא היה פשוט לגייס עשרות אלפי מפגינים. רק פעם בשנה מצליח מחנה השלום להביא מאה אלף איש לכיכר - אבל רק כדי להתאבל על רצח יצחק רבין במקום שבו נרצח.

האווירה בישראל היא תערובת של אדישות, עייפות, ו"העדר האמונה ביכולת לשנות את המציאות" (כדברי השופט העליון אדמונד לוי). יהיה דרוש שינוי דרמטי מאוד כדי לשוב ולהוציא שוב המונים לרחוב למען השלום.

למען מיר-חוסיין מוסאבי הפגינו מאות אלפים, ומאות אלפים הפגינו למען מחמוד אחמדינג'אד. זה אומר משהו על העם ועל המשטר. האם יעלה על הדעת שבכיכר-תחריר בקהיר יפגינו מיליון בני-אדם במחאה על התוצאות הרשמיות של הבחירות שם? המשטרה תפתח באש לפני שיתאסף האלף הראשון. האם יפגינו אלף איש במרכז עמאן נגד מעשי הוד מלכותו? הרעיון אבסורדי על פניו.

לפני כמה שנים פתחו כוחות הביטחון בעיר מכה באש חיה על עולי-רגל מתפרעים. בסעודיה לא תיתכן שום הפגנה נגד תוצאות הבחירות - פשוט מפני שאין שם בחירות. באירן, לעומת זאת, יש בחירות, ועוד איך. הן תכופות יותר מאשר בארצות-הברית, ונשיאי אירן התחלפו לעיתים יותר קרובות מאשר הנשיאים האמריקניים. עצם המחאות והמהומות מראות עד כמה מתייחסים אזרחי המדינה ברצינות להכרעה האלקטוראלית.

מובן שהמשטר באירן אינו דמוקרטי במובן המקובל אצלנו. יש "מדריך עליון", הקובע את כללי המשחק. יש מוסדות דתיים, הפוסלים מועמדים שאינם נראים להם. הפרלמנט אינו יכול לקבל חוקים הסותרים את ההלכה הדתית. וההלכה, חוק האלוהים, אינה ניתנת לשינוי, אלא לכל היותר לפירושים שונים.

כל זה אינו כל-כך זר לישראלים. מאז קום המדינה מנסה המחנה הדתי להפוך את ישראל למדינת-ההלכה, שבה תעמוד ההלכה הדתית מעל לחוק. כלומר, חוקים מלפני אלפי שנים, שאינם ניתנים לשינוי, יעמדו מעל לחוקים הנקבעים על-ידי הכנסת, שנבחרה באופן דמוקרטי.

כדי להבין את המשטר האירני, צריך רק להסתכל באחת המפלגות החשובות בישראל: שס. גם שם יש מדריך עליון, הרב עובדיה יוסף, שעל פיו יישק דבר. הוא הממנה את ראשי המפלגה, הוא המרכיב את רשימת המועמדים לכנסת, הוא המורה לסיעה בכנסת כיצד להצביע בכל דבר ועניין. בשס אין בחירות. ובהשוואה להתבטאויותיו התכופות של הרב עובדיה, אחמדינג'אד מדבר ממש באיפוק בריטי.

טיבן של בחירות משתנה מארץ לארץ. קשה מאוד להשוות את אמינותן של הבחירות בארץ אחת לזו שבארץ אחרת. בקצה האחד של המדד עמדה ברית-המועצות. התלוצצו שם על בוחר שהגיע לקלפי, נרשם כדין וקיבל מעטפה סגורה. "שים אותה בבקשה בקלפי", אמר לו חבר ועדת-הקלפי.

"מה, אסור לי לדעת מה אני מצביע?" התמרמר הבוחר.

"בוודאי שלא!" הזדעזע הפקיד, "בברית-המועצות הבחירות הן חשאיות!"

בקצה השני אמורה לעמוד ארצות-הברית, מבצר הדמוקרטיה בעולם. אבל לפני תשע שנים נערכו שם בחירות, שהתוצאות שלהן נקבעו בבית המשפט. המפסידים, מצביעי המועמד אל גור, משוכנעים עד היום שהתוצאות היו מזויפות.

בסעודיה, בסוריה, בירדן, ועכשיו כנראה גם במצרים, השלטון עובר מאב לבן או מאח לאח. מין עסק משפחתי.

אצלנו הבחירות נקיות פחות או יותר, למרות שאחרי כל מערכת-בחירות נשמעות טענות שבשכונות החרדיות מצביעים גם המתים. שלושה וחצי מיליון תושבי השטחים הפלשתינים הכבושים אומנם ערכו בחירות, שהנשיא-לשעבר ג'ימי קרטר אישר שהיו דמוקרטיות למופת, אבל ישראל, ארצות-הברית ואירופה סירבו לקבל את התוצאות, מפני שלא מצאו חן בעיניהן. מסתבר שהדמוקרטיה היא עניין של גיאוגרפיה.

האם זויפו תוצאות הבחירות באירן? כמעט איש מאיתנו - בתל אביב, בוושינגטון או בלונדון - אינו יודע. אין לנו מושג, כי איש מאיתנו - וזה כולל את ראשי כל שירותי-הביון - אינו יודע מה באמת מתרחש באותה ארץ. אנחנו יכולים רק לנסות ולהפעיל את ההיגיון שלנו, על סמך המידע המועט העומד לרשותנו.

ברור שמאות אלפי בוחרים שם מאמינים באמת ובתמים שהתוצאות אכן עוותו. אחרת לא היו יוצאים לרחוב. אבל זוהי הרגשה די רגילה אצל מי שמפסידים בבחירות. בשיכרון-החושים של מערכת-בחירות, כל צד חושב שהוא עומד לנצח. כשזה לא קורה, הוא בטוח שהתוצאות זויפו.

לפני זמן-מה ראיתי בערוץ-טלוויזיה גרמני כתבה מרתקת על טהרן. הצוות נסע ברחוב הראשי מן הקצה הצפוני של העיר אל הקצה הדרומי, התעכב בדרך ונכנס לבתיהם של התושבים, ביקר במסגדים ובמועדוני-הלילה.

למדתי שטהרן דומה במידה רבה לתל אביב לפחות מבחינה אחת: בצפון גרים העשירים והשבעים, בדרום גרים העניים והמקופחים. הצפוניים מחקים את אמריקה, הולכים לאוניברסיטות יוקרתיות, רוקדים במועדונים. הנשים משוחררות. בדרום דבקים במסורת, נשמעים לאייתולות ולרבנים ומתעבים את הצפון המופקר והמושחת.

מוסאבי היה מועמד הצפון, אחמדינג'אד מועמד הדרום. הכפרים והעיירות - מה שנקרא אצלנו ה"פריפריה" - מזדהים עם הדרום ומנוכרים מהצפון.

אצלנו, הדרום בחר בליכוד, בשס ובשאר מפלגות הימין. הצפון בחר במפלגת העבודה ובקדימה. בבחירות שנערכו אצלנו לפני כמה חודשים נחל הימין ניצחון גדול. נראה שזה דומה מאוד למה שקרה באירן. סביר שאחמדינג'אד אכן ניצח שם.

המכון המערבי היחידי שערך סקר רציני של דעת-הקהל לפני הבחירות באירן הגיע למסקנות הדומות מאוד לתוצאות הרשמיות של הבחירות. קשה גם להאמין שניתן לבצע זיופים בהיקף של הרבה מיליוני קולות במערכה שבה שותפים רבבות חברי ועדות-קלפיות. במילים אחרות: סביר למדי שאחמדינג'אד אכן ניצח. אם היו זיופים - ואין סיבה להאמין שלא היו - הם לא הגיעו מן הסתם לממדים המשנים את התוצאה עצמה.

יש מבחן פשוט אך יעיל להצלחת כוח מהפכני: עמדת הצבא. האם רוח המהפכה חדרה לצבא? מאז המהפכה הצרפתית, לא הצליחה שום תנועה לחולל מהפכה כל עוד הצבא נשאר איתן בתמיכתו במשטר הקיים. מהפכות פברואר ואוקטובר 1917 ברוסיה הצליחו מפני שהצבא התפורר. ב-1918 קרה אותו הדבר בגרמניה. מוסוליני והיטלר הקפידו למנוע כל התנגשות עם הצבא, והגיעו לשלטון בעזרתו.

במהפכות רבות הגיע רגע מכריע: ההמון עמד ברחוב מול החיילים והשוטרים, והשאלה הייתה אם אלה יפתחו באש על בני עמם. כאשר החיילים מסרבים לעשות זאת, המהפכה מנצחת. כאשר הם יורים, זהו סוף המהפכה.

כאשר בוריס ילצין טיפס על הטנק, החיילים סירבו לירות בו, וילצין ניצח. חומת ברלין נפלה מפני שקצין אחד של המשטרה המזרח-גרמנית סירב ברגע המכריע לתת את הפקודה לפתוח באש. חומייני ניצח באירן מפני שחיילי השאה סירבו בסוף לירות. הפעם זה לא קרה. כוחות הביטחון היו מוכנים לירות. הם לא נדבקו ברוח המהפכנית. כפי שזה נראה עכשיו, בזה נגמר העניין.

אינני חסיד של אחמדינג'אד, בלשון המעטה. מוסאבי נראה לי הרבה יותר סימפטי. אינני אוהב מנהיגים העומדים בקשר ישיר עם אלוהים, הנואמים להמונים מעל מרפסות, המשתמשים בשפה דמגוגית ופרובוקטיבית, הרוכבים על רגשות של שנאה ופחד. הכחשת השואה - תופעה אידיוטית כשלעצמה - רק מוסיפה לתדמיתו כמנהיג פרימיטיבי או ציני. אין ספק שהוא אויב מושבע של מדינת-ישראל, או - כפי שהוא מעדיף לקרוא לה - "המשטר הציוני". גם אם לא התחייב למחוק אותה בעצמו, כפי שדווח בטעות, אלא רק הביע את האמונה שהיא "תיעלם מן המפה", זה לא מפייס אותי.

השאלה היא אם בחירת מוסאבי הייתה משנה משהו מבחינתנו. האם הייתה אירן מפסיקה את ייצור הנשק הגרעיני? האם הייתה חדלה מתמיכה בהתנגדות הפלשתינית? התשובה היא שלילית.

אין זה סוד שמנהיגינו קיוו לניצחון אחמדינג'אד, מפני שהוא מעורר עליו את שנאת העולם המערבי ומקשה על התפייסות עם האמריקנים.

ברק אובמה התנהג לאורך כל המשבר הזה באיפוק המעורר השתאות. דעת-הקהל הכללית, יחד עם כל אוהדי ממשלת ישראל, קראה לו להרים את קולו, להזדהות בפה מלא עם המוחים, לענוד לכבודם עניבה ירוקה, לגנות בקולי-קולות את האייתולות ואת אחמדינג'אד. מעבר לגינויים מינימליים, לא עשה זאת. בכך הוכיח גם אומץ-לב וגם תבונה.

אירן היא כפי שהיא. ארצות-הברית צריכה לנהל איתה משא-ומתן, גם לטובתנו. רק בדרך זו ניתן - אם בכלל - למנוע או לעכב את חימושה הגרעיני. ואם נגזר עלינו לחיות בצלה של פצצה גרעינית אירנית, במצב של מאזן-אימה קלאסי, מוטב שהפצצה תהיה בידי הנהגה אירנית הנמצאת בהידברות עם נשיא ארצות-הברית. וכמובן, כדאי מאוד שנגיע לפני זה, בעזרתו האדיבה של אובמה, לשלום מלא עם העם הפלשתיני - דבר שישמוט כל בסיס לעוינות האירנית כלפי ישראל.

התקוממות ה"צפונים" באירן תישאר, כנראה, אפיזודה חולפת. יש לקוות שתשפיע לאורך ימים, מתחת לפני השטח. אך בינתיים אין טעם להכחיש את נצחונו של המכחיש האירני.

למאמר במקור - על צד שמאל
הכותב הוא עיתונאי ולוחם-שלום ותיק, מנהיג "גוש שלום". בעבר עורך "העולם הזה" וחבר כנסת.
תאריך:  05/07/2009   |   עודכן:  05/07/2009
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין תל אביב לטהרן
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אייל.ב
5/07/09 13:32
 
מטאטא
5/07/09 14:31
2
מטאטא
5/07/09 14:18
3
נחום שחף
5/07/09 15:49
 
נחום שחף
5/07/09 17:02
4
א ור
5/07/09 20:50
5
יהושפט
5/07/09 21:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שכיחות אלרגיה אמיתית למזון בתינוקות וילדים היא כ-3% עד 8%. תגובה אלרגית היא תגובה חיסונית שהגורם לה הוא הפעלת נוגדנים המיוצרים בגוף כנגד חומר שהוכנס לגוף, על-ידי מערכת החיסון.
05/07/2009  |  אורלי פיינה  |   מאמרים
לא צריך להיות פילוסוף כדי להבין שאין דבר כזה יש מאין. אין חלוקת קצבאות לחלשים מקופה ריקה - מישהו צריך למלא אותה. אין דבר כזה שמירה על המדינה עם משתמטים - מישהו צריך לשרת. כמו שאנשים עובדים ממלאים את הקופה הציבורית עם המיסים שהם משלמים, כך אנשים משרתים בצה"ל. הנשיא האמריקני ג'ון קנדי ניסח זאת באמירה בלתי נשכחת: "אל תשאל מה אני יכול לקחת מאמריקה, תשאל מה אני יכול לתת לאמריקה". כבוד השופט נועם סולברג מבין את זה.
05/07/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלעם בן בעור חי ונושם כאן אתנו! לפחות נשמתו הכריזה על קיומה בצליל וזמר מוגברים בהנגר של נתיבות שעל המפה. מצעד האיוולת של שועי וטייקוני הארץ לאירוע הנוצץ סביב הרנטגן והדברים מלאי הדעת שהושמעו על-ידי אתונותיו של בלעם בקול ענות גבורה, מופקים מפיהם של אחדים טובים וראויים, השאיר אותי מוטרד לגבי כושרם המנטאלי...
05/07/2009  |  גד גזית  |   מאמרים
כותרת ראשית ב"מקור ראשון" מיום ‏שישי (3.7.09) הביאה לציבור הקוראים את קריאתו של שר החוץ אביגדור ליברמן - בקוריאה יורים טילים, ואתם מתעסקים עם בית אל.
05/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
מי שמפקפק, עדיין, בעובדה שעברית היא, אכן, שפה קשה, מוזמן להשתכנע. אפילו אלה שמופקדים על שמירת כבודה, אינם מצליחים לעקור ממנה את נח בשבע שגיאות. אלה פשוט חוזרות על עצמן, חדשות לבקרים, לא רק באמצעי התקשורת, אלא אפילו אצל המדקדקים בה והעומדים על משמרה.
05/07/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי  
חקירה: חבר מועצה איחל לערבים להתאייד  /  רותי אברהם
אובמה קורא למלך מרוקו לסייע במו"מ לשלום  /  יואב יצחק
הלשכה נאבקת באפליית ערבים במגזר הציבורי  /  ענבל בר-און
במסגד בעין הוד  /  איתן קלינסקי
ציון הנכּבּה : No - you can't!  /  מרטין שרמן
שלום כיתה א'  /  צבי גיל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il