בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
זיהום אוויר גבוה בקרונות הרכבת
|
מחקר שביצע הטכניון, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה, מדד ריכוז גבוה של ננו-חלקיקים בקרון הנוסעים ברכבת הממוקם מאחורי הקטר, וכן בתחנת רכבת השלום בתל אביב ● הננו-חלקיקים הם חלקיקים זעירים שלא נמדדים באופן שוטף בישראל ואף אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם
|
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
בהמשך להליך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה מול רכבת ישראל ובעקבות ממצאי המחקר שביצעו חוקרי המעבדה למנועי שריפה פנימית מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, דרש המשרד ביצוע פעולות נוספות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר באמצעות התקנת מסנני חלקיקים על המנועים. | |
|
|
|
|
זיהום האוויר הוא גורם הסיכון הסביבתי המשמעותי ביותר לבריאות הציבור, כאשר התחבורה אחראית לכמחצית מנזקי הזיהום. עיקר הזיהום נובע ממנועי דיזל, ועל כן המשרד להגנת הסביבה ממקד פעילות להחדרת טכנולוגיות הנעה היברידית, חשמלית ובגז כחלופה למנועי דיזל חדשים ולהתקנת מסנני חלקיקים על מנועי דיזל קיימים. דגש מיוחד בפעילות המשרד ניתן למוקדים הומי אדם בהם פועלים מנועי דיזל בתדירות גבוהה. באתרים אלו מתבצעות באופן שוטף מדידות של מספר מזהמי אוויר כגון תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים שקוטרם קטן מ 2.5 מיקרומטר (2.5PM). על-מנת לבחון היבטים נוספים של זיהום האוויר, המשרד הזמין מחקר מהמעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי, במסגרתו נמדד ריכוז של ננו-חלקיקים במספר אתרים, ובכלל זה בתחנת רכבת השלום בתל אביב; בתחנה המרכזית בירושלים; וכן בתוך קרונות הרכבת ובתוך האוטובוסים החל מנקודת יציאתם ועד הגעתם לחיפה. הננו-חלקיקים הם מזהמי אוויר זעירים שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל ואף אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם. עם זאת, המחקר המדעי מצביע על כך שלאור קוטנם של חלקיקי דיזל אלו, הם חודרים דרך דפנות הריאה למערכת כלי הדם ומשם ללב, למוח וליתר חלקי הגוף ובכך גורמים לתחלואה ולתמותה עודפת. לכן, במספר מדינות מתבצעים מחקרים בנושא במטרה לבנות בסיס ידע מספק שיאפשר בעתיד את בחינת הצורך בקביעת תקני סביבה. יצוין, כי קיימים כבר תקני פליטה למזהם זה, כגון תקן זיהום האוויר יורו 6 לכלי רכב חדשים. מדידות זיהום האוויר בתוך כלי התחבורה חשובות, משום שמשך החשיפה בתוך קרונות הרכבת או האוטובוס הוא ארוך יותר לעומת משך החשיפה בעת ההמתנה לרכבת או לאוטובוס ברציפים. באחרונה הגישו למשרד חוקרי המעבדה למנועי שריפה פנימית מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון דוח מסכם בנושא, ואף מתפרסם מאמר מדעי בתחום במסגרת המחקר נמצאו הממצאים הבאים: · מכל האתרים שבהם בוצעו המדידות, הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו בתוך קרון הנוסעים הממוקם מאחורי הקטר (במורד הרוח) והגיעו עד כדי 400 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר. · ריכוזים גבוהים במיוחד - עד 200 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב של אוויר - נמדדו גם בתחנת רכבת השלום, בעיקר ברציף 1. הממצאים מצביעים באופן חד-משמעי על מנועי הרכבת כמקור הזיהום עיקרי. · ריכוזים גבוהים נמצאו גם בתחנה המרכזית בירושלים באזור עליית הנוסעים לאוטובוסים, כתוצאה ממנועי האוטובוסים, וכן באזור המסעדות בתוך בניין התחנה - כתוצאה מבישול באש גלויה. הריכוזים אומנם נמוכים משמעותית מהריכוזים שנמדדו ברכבת, אך הם עדיין גבוהים ביחס לריכוזים האופייניים למשרד נקי. יש לציין שריכוז ננו חלקיקים אופייני בחדר 'משרדי' הוא כ-4,000 חלקיקים בסמ"ק. בעקבות דרישות המשרד להגנת הסביבה בוצעו ומתבצעות פעולות להפחתת חשיפת הציבור לזיהום אוויר: בתחנה המרכזית בירושלים: · שיפור ושינוי מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה. · שילוט ויידוע הנוסעים לגבי מצב איכות האוויר והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהמתנה באזור האוטובוסים. · הדממת מנועי אוטובוסים הממתינים בתחנה. · הפעלת סדרנים שיוודאו כי הנוסעים אינם ממתינים באזורים המזוהמים והתורים מתנהלים כסדרם. · איסור הדרגתי על הכנסת אוטובוסים מזהמים (מתחת לתקן יורו 4) לתחנה. האיסור המלא ייכנס לתוקף בחודש יולי 2017. בתחנת רכבת השלום: · הצבת תחנות ניטור רציף של רמות זיהום האוויר ופרסום מידע על גבי מסכים ובאתר הרכבת על רמות הזיהום בתחנה זו ובתחנות נוספות בציר איילון, וכן פרסום התראות והנחיות לציבור במקרים של רמות חריגות בזיהום אוויר. · ביצוע פעולות תשתיות - התקנת מערכות שנועדו לשפר את האוורור ולהפחית את רמות הזיהום. פרויקט זה נמצא בשלבי מכרז, והוא צפוי להימשך כשנה. · התקנת מסנני חלקיקים במנועי קרונות הכוח בשלב הראשון ובמנועי הקטרים בשלב השני - פרויקט זה נמצא בשלב בדיקת היתכנות טכנית. · פתרונות אלו נועדו לצמצם את רמות הפליטה ולהקטין את חשיפת הציבור. פתרון הקבע שימנע את זיהום האוויר מהרכבת הוא חשמול הרכבת (הנעת הרכבת בחשמל). תהליך מדורג שיחל על-פי הצפוי בשנת 2018. בעקבות ממצאי המחקר, המשרד דרש מהרכבת לבצע פעולות נוספות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר לזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים. המשרד נמצא בהליכים מול הרכבת בנושאי הסדרת זיהום האוויר.
|
תאריך:
|
21/06/2017
|
|
|
עודכן:
|
21/06/2017
|
|
|
+מונית הכסף (והמס)
|
16:38 21/06/17 | עו"ד ורו"ח רמי אריה, עו"ד חנן כהן | לרשימה המלאה |
פסק דין שניתן לאחרונה מלמד, כי בעלי מוניות המשכירים אותן לנהגים, לא יוכלו להמשיך ולהתחמק מתשלום מס בטענה שהנהגים הם שכירים שלהם (להתארגן לדיווחי אמת [צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90])
|
|
זיהום אוויר גבוה בקרונות הרכבת
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
גימי-יהודי מיהודה
|
21/06/17 13:18
|
|
25% מהנוסעים בתחבורה הציבורית בישראל ממתינים בתחנה מעל 20 דקות להגעת האוטובוס או הרכבת. משך ההמתנה הממוצע הוא 16 דקות. נוסע תחבורה ציבורית בארץ נוסע בממוצע 70 דקות מדי יום. יישומון הניווט "מוביט" (Moovit), המחזיק את המאגר הגדול ביותר של נתונים על אודות תחבורה ציבורית, הודיע (יום ג', 20.6.17) על הנגשת נתוניו לערים שונות ברחבי העולם, ובהן ישראל. באמצעות חבילת כלים מתקדמת יוכלו מקבלי החלטות וקובעי מדיניות בתחום התחבורה הציבורית לפעול כשברשותם המידע המדויק והאמין ביותר בזמן אמת.
|
|
|
במקומות בעולם בהם הופעלה תחבורה ציבורית בחינם, מתן השירות בחינם העלה את מספר הנוסעים בשיעור שבין אחוזים בודדים למאות אחוזים. זאת, במקביל להפחתת מספר הרכבים הפרטיים על הכביש. עם זאת, לפחות בחלק מהמקרים מרבית המשתמשים שנוספו לתחבורה הציבורית היו מי שעד אז הלכו ברגל או השתמשו באופניים, ולא משתמשים ברכב פרטי. כך עולה ממסמך שחיבר החוקר אהוד בקר ממרכז המחקר והמידע של הכנסת.
|
|
|
הקטר החשמלי הראשון של רכבת ישראל ביצע (יום ד', 14.6.1) את נסיעת הבכורה בעיר קאסל שבגרמניה, בחברת בומברדיה (Bombardier). הרכבת הקטר הסתיימה זה מכבר והחלו נסיעות המבחן בפסי הבדיקות בגרמניה, שבסיומן צפוי להגיע ארצה.
|
|
|
רכבת ישראל מודיעה כי החל ביום ו' 23.6.17 בשעה 12:01 ועד ליום א' 2.7.17 בשעה 04:00 יחולו שינויים במקטע באר שבע צפון (אוניברסיטה)-באר שבע מרכז-דימונה, בשני הכיוונים בשל עבודות לשדרוג תשתית המסילה.
|
|
|
אחרי שפתחה קווים בירושלים, בצור הדסה, בראש העין וברמת השרון בלילי שבת, מודיעה האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים "שבוס", על פתיחתו של קו שירות בין-עירוני חדש בשבת לפני הצהריים - מעלה אדומים-ירושלים-תל אביב. היא הודיעה כי תגבה מחבריה 30-25 שקלים עבור כל נסיעה.
|
|
|
|
|
|
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו" מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
|
|
|
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
|
|
|
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|