|   15:07:40
דלג
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

השאננים לציון (ב)

הזדהותם של מרבית הסופרים העבריים שלאחר המשמרת של ס. יזהר ומשה שמיר עם "מחנה השלום" אינה מקרית: השתייכות למחנה זה מבטיחה יוקרה וטובות הנאה מצד האקדמיה והעיתונות
11/07/2009  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
הספרות מציגה את אירוע תש"ח באופן חד צדדי, מסולף, ומוצא מן ההקשר ההיסטורי הכולל

במסורת הפרעות והרציחות, שהפעילו הערבים נגד "היישוב" מרגע שהתחדשה שיבת היהודים אל המולדת ב-1882, הועידו הערבים למלחמת 1948 מטרה זהה לזו שהציבו שנים אחדות קודם לכן הגרמנים ועוזריהם מקרב העמים האחרים באירופה: להשמיד את יהודי "היישוב" ולהרוס עד היסוד את התשתית היישובית שהקימו מבעוד מועד ושאליה קלטו את הפליטים משואת מאירופה.

במקביל לס. יזהר, ביכולת אפית דומה ובלהט מוסרי זהה, הניח משה שמיר אדנים רעיוניים אחרים להתפתחות הספרות העברית בשנות המדינה. בעוד שיזהר צמצם את תמונת השקף ההיסטורית שעל-רקעה התחוללה מלחמת 1948, וגם הצניע והעלים עובדות שהיו מסבירות את האירועים שקדמו לגירוש הערבים מחִרבת-חִזעה ומנמקות את נחיצות הפעולות שביצעו שם חיילינו, בחר שמיר לתאר את מלחמת תש"ח בדרך הרחבת השקף ההיסטורי במסורת הטולסטויאנית. ולכן השתמר בסיפוריו תיאור ספרותי מהימן יותר למלחמת תש"ח. ביריעה קצרה זו נסתפק רק באזכורן של שתי אמיתות שנחקקו בהכרת לוחמי תש"ח, אשר בכוחן להסביר מדוע לא כירסם בהם הפקפוק המוסרי בצדקת המלחמה שהטילה ההיסטוריה על דורם.

את האמת הראשונה ספגו מתורת ארץ ישראל בחזונה של הציונות: מעולם לא הייתה ארץ ישראל מולדתו של עם מהעמים שפלשו אליה וכבשו אותה זה מזה מתוך מניעים דתיים ומחמדנות קולוניאליסטית. ולכן גם באלפיים השנים שבהן שהה העם היהודי בגלות, נותרה ארץ ישראל מולדתו של עם אחד בלבד והוא העם היהודי, ומניעיו לשוב אליה בעת החדשה היו לא רק דתיים-חזוניים ("הגאולה"), אלא גם מדיניים: להשיב לעצמו את נחלתו הלאומית ("ארץ האבות"), לכונן בה מחדש את ריבונותו ("מדינת היהודים") ולכנס אליה בהדרגה את יהדות העולם, עד לביטולו המוחלט של פרק הגלות בתולדותיו ("שלילת הגלות").

את האמת השנייה הסיקו מן הביוגרפיה הדורית שלהם: כאשר חברו צבאותיהן של מדינות ערב השכנות לערביי ארץ ישראל ויזמו את מלחמת 1948, כוונתם הייתה לא רק לנצח ולבטל בכך את החלטת העצרת הכללית של האו"ם מיום כ"ט בנובמבר 1947 על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות עצמאיות - יהודית וערבית - ולא רק לנצח ולבטל את הכרזת העצמאות מיום ה' באייר תש"ח. במסורת הפרעות והרציחות, שהפעילו הערבים נגד "היישוב" מרגע שהתחדשה שיבת היהודים אל המולדת ב-1882, הועידו הערבים למלחמת 1948 מטרה זהה לזו שהציבו שנים אחדות קודם לכן הגרמנים ועוזריהם מקרב העמים האחרים באירופה: להשמיד את יהודי "היישוב" ולהרוס עד היסוד את התשתית היישובית שהקימו מבעוד מועד ושאליה קלטו את הפליטים משואת מאירופה.

ולכן, לא בסיפוריו של ס. יזהר, אלא בסיפוריו של משה שמיר ניתן ביטוי להכרתם של לוחמי תש"ח, שמלחמתם צודקת ושאין מוסרית ממנה. ואכן, את ההשתוללות של ערביי הארץ, שאז עדיין לא היו בשום מובן "עם", ואת הטרור הרצחני שהפעילו נגד התשתית היישובית שהקימו חלוצי העליות בארץ ישראל בין השנים 1948-1881, תיאר שמיר ברומן "תחת השמש" (1950) ובפרקים שונים של הטרילוגיה "רחוק מפנינים" (שכרכיה הושלמו בין השנים 1991-1973) - יצירה מונומנטלית של אפיקן מזהיר. ואף-על-פי-כן לא בושו יריביו מתנועת השאננים לציון והמיתו יצירה זו בשתיקה עוד בחייו. כמו-כן השאיר שמיר עדות מהימנה להתנהלות הלוחמים שלנו במלחמת השחרור ברומנים המוקדמים שלו: "הוא הלך בשדות" (1947) ו"במו ידיו" (1951).

ולפיכך, עד היום לא מצוי בספרות הישראלית, ספרות "דור המדינה" על חמש משמרותיו, סופר שניסח כמוהו את ההשקפה המנוגדת להשקפת של השאננים לציון. שמיר ביטא אותה באופן נוקב ביותר בספרו "חיי עם ישמעאל" (1968): "לא הבינונו אז, מה שאנו מתחילים להבין היום - שהפער בין היהודים והערבים בארץ יצטמצם, שייצוב היחסים יושג, שההשלמה הערבית עם קיומנו וקידמתנו תגיע - רק כאשר הרצון היהודי המאורגן והעצמאי יקבע את גורל הארץ, לשון אחרת: רק במסגרת מדינה יהודית-עצמאית על מלוא שטחה של ארץ ישראל". והנה, דווקא בעקבות הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים נטתה הספרות באופן תמוה אחרי השקפת השאננות לציון מבית מדרשו של ס.יזהר, ולא אחרי ההשקפה של משה שמיר שייצגה את המורשת הלאומית-יהודית-ציונית לדורותיה.

עד מלחמת ששת הימים היו מונחים בפני הקורא שני התיאורים המנוגדים - של יזהר ושל שמיר - על "הסכסוך" בכללו ועל מלחמת השחרור כנקודת תפנית בו, ושניהם איתגרו במידה שווה לא רק את טעמו הספרותי, אלא גם את מצפונו האנושי. לכן, טענת הנישול, שייחס לנו יזהר, רק הטרידה, אך לא נקלטה, לא בקרבנו וגם לא בעולם, שכן תבוסת מדינות ערב במלחמת 1948 הובנה אז כתבוסה שהן הביאו אותה על עצמן, כאשר פיתו את ערביי ארץ ישראל לפתוח במלחמה זו, ושעל כן עליהן לספוג את מחירה ולשקם את אחיהם מארץ ישראל, אשר הפכו לפליטים בשטח ובממון האדירים העומדים לרשותן.

זאת ועוד: טענת הנישול שהשמיע יזהר לא הניבה באותן שנים בקרבנו דרישה להעניק למובסי מלחמת השחרור "זכות שיבה" לתחומה הריבוני של מדינת ישראל, והיא גם לא הבשילה אצל ערביי ישראל לכלל תביעה לשנות מהנאמר במגילת העצמאות ולהגדיר את מדינת העם היהודי כ"מדינת כל אזרחיה". אלה גם אלה לא ערערו על הריבונות ולכן גם לא הייתה עד מלחמת ששת הימים קרקע פורייה לצמיחתה של תנועת סופרים, שכתיבתם תבטא שאננות לציון בלי התלבטות רעיונית וללא היסוס מצפוני.

האינטרנט - מפלטם של הנידחים
חוג ספרותי סגור [ערוץ 2]

נכונותם של מרבית הסופרים מארבע המשמרות שהצטרפו לספינת הספרות העברית אחרי המשמרת של ס. יזהר ומשה שמיר, להזדהות עם "מחנה השלום" ולהצהיר בכך על נאמנותם להשקפת השאננות לציון, היא יותר מדי סוחפת מכדי שתהיה חפה מחישובי תועלת. ואכן, השתייכות לסופרי "מחנה השלום", ואפילו הזדהות בלבד עמו, מעלה את יוקרתו של הסופר בעיני חבריו, מבססת את מעמדו בספרות וברוב המקרים גם גומלת לו בטובות הנאה, שהרי בכל מוקדי הכוח של הספרות מחזיקים בימים אלה נציגי השאננות לציון.

יחסי הכוחות בין שתי ההשקפות נותרו פחות או יותר קבועים גם אחרי מלחמת ששת הימים, אך הם השתנו במובן אחר: מתחילת שנות ה-60' ועד מלחמת 1967 התבססה משמרת חדשה בספרות הישראלית, שלימים זיהה אותה גרשון שקד, חוקר ומבקר ספרות שצמח מתוך המשמרת, כמשמרת "הגל החדש". סופריה המוכשרים של המשמרת החדשה (הנודעים ביניהם גם הם צמד: עמוס עוז וא. ב. יהושע) התבדלו מסופרי "דור בארץ" לא רק בחידושים תימאטיים ובמעבר מן הסגנון הריאליסטי ששלט בכתיבת קודמיהם לסגנונות פחות ריאליסטיים, אלא גם באימוץ ההשקפה הרעיונית של ס. יזהר – השקפת השאננות לציון.

ולפתע התברר, שלתנועת "ארץ ישראל השלמה" השתייכו בפועל או אהדו את עמדתה בשאלת הבעלות על הארץ רק הסופרים הוותיקים: מרבית סופרי העליות המבוגרים (ביניהם עגנון, הזז, דב סדן, אורי-צבי גרינברג ואלתרמן) ומרבית סופרי "דור בארץ" שהיו אז בגיל הביניים (ביניהם משה שמיר, אהרון מגד, חיים גורי ובנימין גלאי). עוד התברר, שמבין הסופרים הצעירים של המשמרת החדשה אין תומכים רבים – לפחות בפומבי – להשקפה שייצג משה שמיר. ולכן, בוויכוח שהתלהט בין שתי ההשקפות בין השנים 1973-1967, התבלטה לא רק היריבות הרעיונית, אלא גם היריבות המשמרתית בין הסופרים המבוגרים יותר לבין הסופרים הצעירים שזה מקרוב עלו וגם התבססו על סיפונה של ספינת הספרות הישראלית.

משנת 1973 ואילך, ובמיוחד בשני העשורים של שתי האינתיפאדות, הופר האיזון המספרי בין התומכים בשתי ההשקפות. בהשפעת "רעידת האדמה" שטלטלה את החברה הישראלית במלחמת יום כיפור, גדל בהתמדה מספר הסופרים התומכים בהשקפת השאננות לציון, וכיום מחזיקים בה מרבית הסופרים מהמשמרות שהצטרפו לספרות הישראלית אחרי מלחמת 1973: משמרת "הגל המפוכח" – סופרי שנות השבעים והשמונים, משמרת "הקולות החדשים" – סופרי שנות התשעים והעשור הראשון של המאה העשרים ואחת ומשמרת "הגל הדיסטופי", המתגבשת בימים אלה, שבספרי סופריה הצעירים כבר ניכרת הנטייה לדבוק בהשקפת השאננות לציון.

נכונותם של מרבית הסופרים מארבע המשמרות שהצטרפו לספינת הספרות העברית אחרי המשמרת של ס. יזהר ומשה שמיר, להזדהות עם "מחנה השלום" ולהצהיר בכך על נאמנותם להשקפת השאננות לציון, היא יותר מדי סוחפת מכדי שתהיה חפה מחישובי תועלת. ואכן, השתייכות לסופרי "מחנה השלום", ואפילו הזדהות בלבד עמו, מעלה את יוקרתו של הסופר בעיני חבריו, מבססת את מעמדו בספרות וברוב המקרים גם גומלת לו בטובות הנאה, שהרי בכל מוקדי הכוח של הספרות מחזיקים בימים אלה נציגי השאננות לציון. מביניהם נבחרים המרצים בחוגים לספרות באקדמיה, העורכים בעיתונות הספרותית, החברים בוועדות הממונות על מימון הפרויקטים, שופטי הפרסים הספרותיים ומיַצגיה של הספרות הישראלית בכינוסי הסופרים בעולם.

ולכן, לאיש מבין קומץ הסופרים שנותר נאמן להשקפתו היהודית-לאומית-ציונית והדיר את עצמו מהשקפת השאננות לציון, אין סיכוי כיום לזכות בעידודם של אלה, בפירור מהסיוע שהם מחלקים לסופרים מן ההקצאה הממלכתית, או באחד הפרסים שבאמצעותם מבטאת החברה הכרה בהישגיו הספרותיים של הסופר. קומץ סופרים זה מתאמץ לשרוד בדרכים שונות: מקצתם מוציאים את ספריהם בהוצאה עצמית ובמימון מלא מכספם, אחרים מייסדים לעצמם אתרי אינטרנט, שבהם הם מדפיסים את יצירותיהם ומיידעים קוראים על הופעת ספריהם, ויש ביניהם גם סופר אחד נמרץ, אהוד בן-עזר, שייסד עיתון אינטרנטי, באמצעותו הוא מקיים קשר הדוק עם קוראי ספריו ועם נידחים כמוהו, שמתעקשים להתבדל מן השאננים לציון.

ה"נישול" שהיה ל"פשע הכיבוש"
עיוות התודעה הקולקטיבית [פלאש 90]

אם יתפנה כיום מישהו מכל עיסוקיו ויקדיש את כל זמנו רק לקריאת כאלף הרומנים הישראליים שפורסמו בתקופה שבין סיומה של מלחמת ששת הימים ועד עתה, אשר בהם תוארו – בין לצורך ובין כסרח לוואי לנושא העיקרי – מעשיהם והתנהגותם של חיילי צה"ל ב"שטחים", יתברר לו שאם קרא אחד מהם, יכול היה לחסוך לעצמו את קריאת כל השאר.

במהלך השנים שחלפו מאז "רעידת האדמה" של מלחמת יום כיפור, שיכללו סופרי השאננות לציון לא רק את הרציונל האידיאולוגי של השקפתם, אלא גם את הטקטיקה להוכחת אמיתותו. וכיום כל סופר המבקש לרכוש לכתיבתו מעמד בספרות, יודע בדיוק מה עליו לעשות. וכך, אם יתפנה כיום מישהו מכל עיסוקיו ויקדיש את כל זמנו רק לקריאת כאלף הרומנים הישראלים שפורסמו בתקופה שבין סיומה של מלחמת ששת הימים ועד עתה, אשר בהם תוארו – בין לצורך ובין כסרח לוואי לנושא העיקרי – מעשיהם והתנהגותם של חיילי צה"ל ב"שטחים", יתברר לו שאם קרא אחד מהם, יכול היה לחסוך לעצמו את קריאת כל השאר.

מהתיאורים בכל אלף הכרכים הללו מצטיירת אותה תמונה: מעברו השני של הקו הירוק, משימתם העיקרית של חיילי צה"ל – בנינו ובנותינו שבשירות סדיר, קבע ומילואים – הייתה לפגוע בפלשתינים בכל דרך אפשרית – השפלה, התעללות, עינוי, גרימת נזק, גזל רכוש וירי מכוון באש חיה כדי לפצוע ולגרום נכות או מוות (מבחר מתיאורים אלה, כולם מהעשור האחרון, מופיע בספרי "צו קריאה לספרות הישראלית", 2009, במסה "הספרות הדפיטיסטית ונזקיה האסטרטגיים").

כאשר אלף ספרים נכתבים על אותו נושא ומסתייעים באותן תחבולות ספרותיות, אין גבול להגזמה שאותה מתירים לעצמם הסופרים. כל אחד בודה מלבו מקרים מעוררי חלחלה, ואם דימיונו אינו מספיק לכך, הוא מסתייע ברטוריקה. כך כובסו מיטב המונחים של ההגות הציונית, ובהבל פה השתרשו בשיח הציבורי התחליפים הבאים: "שטחים" במקום "אדמת מולדת", "התנחלות" במקום "התיישבות", "מתנחלים" במקום "מתיישבים" (הממשיכים במעשי החלוצים הראשונים), "עם פלשתיני" במקום "ערביי ארץ ישראל" ו"ערביי מדינת ישראל" ו"לוחמי חופש" במקום "טרוריסטים". ואין לשכוח, כמובן, שינוי נוסף: טענת הנישול, שהשמיע יזהר אחרי מלחמת 1948, הצטיירה פתאום כחסרת מעוף – צמחונית משהו לנוכח נתח הבשר העסיסי שהניחה מלחמת 1967 על צלחתם של סופרי השאננות לציון – ועל כן הוחלף הביטוי "נישול" ב"כיבוש" או ב"פשע הכיבוש".

תיאורי העוולות בכאלף הכרכים המרושעים הללו לא הסתכמו רק בביטויי אהדה לפלשתינים ובהבעת אמפתיה לסבלם, אלא התלוו לדרישה לנסיגה מיידית וחד-צדדית של ישראל לגבולות 1967 – דרישה שביסודה ערעור מוחלט על הזכות של ישראל להחזיק במרחבי המולדת ששוחררו ב-1967 וליישב בהם את אזרחיה. איש מבין הסופרים השאננים לציון לא הזכיר שישראל מחזיקה ב"שטחים" (לפי הגדרתם) ומיישבת אותם, כחגורה ביטחונית תומכת לנוכחותו ההכרחית של צה"ל שם; שהרי הפלשתינים בתמיכת מדינות הליגה הערבית דחו את הצעת "שטחים תמורת שלום" כאשר זו עדיין עמדה על הפרק, ודחו מאז כל יוזמה של ישראל שהייתה פחות ממימוש מלא של שאיפתם לשים קץ לנוכחותה של מדינת הלאום של העם היהודי במרחב שאותו הם רואים שלהם – מנהר פרת ועד האוקיינוס האטלנטי.

יתר על כן, באלף הכרכים של סופרי השאננות לציון נעשתה חזרה מייגעת על השיטה – שיזהר לפחות חיפה על חולשותיה בכישרונו הנרטיבי הנדיר – של התעלמות מהעובדות האובייקטיביות של תולדות הסכסוך הערבי-ישראלי (בעיקר מאלה שאינן תואמות לנרטיב הפלשתיני), התמקדות באירועים מקוממים מוסרית (בעיקר אלה שבהם מצטיירים הפלשתינים כאזרחים פשוטים ותמימים שקלגסי הצבא הציוני מאמללים אותם ללא סיבה), והעתקת אירועים חריגים ונדירים כאלה מן השוליים למרכז עלילת הסיפור, כדי שיצטיירו כשכיחים ואופייניים ליחסו של הלוחם היהודי אל הקורבן הפלשתיני.

בכל אלף הרומאנים הזהים האלה לא נאמר, אפילו לא ברמז, כי מאז מלחמת 1948 ועד עצם היום הזה יזמו הפלשתינים ברציפות מלחמות, אינתיפאדות ואירועי טרור במטרה למוטט את מדינת ישראל. שהרי רמז כזה עלול היה להעלות על דעת הקורא את המחשבה כי כל עוד מתמידים הפלשתינים להיצמד למטרתם הנושנה של פגיעה אנושה במדינת ישראל ובתושביה – זכאית ישראל לגבות מהם מחיר על כך.

לאתר מגזין מראה
יוסף אורן הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  11/07/2009   |   עודכן:  11/07/2009
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השאננים לציון (ב)
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורן נאוה טבריה
12/07/09 09:08
2
ע. שיפמן
17/07/09 10:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד גרוסמן כועס. הישראלים, הוא טוען במאמרו מן ה-17.06.09, מקבלים באדישות את "חיינו התקועים, נטולי התקווה... מתכרבלים... בחרדות, רפיון וצדקנות", מתמסרים ל"חידלון", ו"מתבצרים... בעילפון מתוק שנוסכות (בנו) פעימות הלאומנות, הצבאיות, והקורבניות". הם מתכחשים "לצרכים הלגיטימיים והתביעות הצודקות של הפלשתינים" ומסרבים להיענות למציאות "הדורשת גמישות ותעוזה וחזון". הם מסרבים לעשות כל "צעד ממשי לקראת שינוי אמיתי של התודעה", כדי להשיג שלום עכשיו.
11/07/2009  |  דניאל דורון  |   מאמרים
חיים רמון פרש מהכנסת לאחר 26 שנים בהן כיהן כחבר הפרלמנט. בתחילה במפלגת העבודה ולאחר מכן במפלגת קדימה. פרישתו לוותה במסע יחסי ציבור שכוון, בין היתר, לבצע רהבליטציה לאיש רמון.
11/07/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בין ארוחת שחרית לקניות שבת נתקלתי בכניסתי לאינטרנט במאמרו של דן לחמן "מטעם 7 / יצחק לאור", המצטט אחד משלושה שיריו של לאור הנקראים בפי משורר רדיקלי רגיש שירים ממלחמת לבנון:
11/07/2009  |  נחום שחף  |   מאמרים
לא צריך להיות בעל אוזניים מוסיקליות כדי להאזין לנהמותיו של הרב אריה דרעי, המתקרב אלינו בזריזות ובקפיצות קרב ומבשר לנו על שובו הקרוב לחיים הפוליטיים הפעילים. השאגות של האריה המזוקן בעל העור של הפיל והלשון של השועל יתחילו בעוד שבוע ימים - בתום שבע שנים מאז שחרורו מהכלא - לזעזע את הג'ונגל הפוליטי, ישמעו למרחקים ולא נוכל להיות אדישים להן.
11/07/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
והנה הפתרון:
11/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il