|   15:07:40
דלג
  אבישי לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מלחמת-חורמה בתאונות הדרכים

מספר ההרוגים והפצועים בקטל בדרכים - תוצרת ישראל - רק הולך ועולה. הגיעה העת לשנות את המצב, לחלוטין, על-ידי נקיטת פעולות בארבעה מישורים: חינוך, חקיקה, אכיפה וענישה להלן הצעות לדריסת הקטל בדרכים
14/07/2009  |   אבישי לוין   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
עד מתי??? [ישראל פלאוט - מד"צ זק"א]

עלות התאונות 16 מיליארד בשנה
איציק וולף
עמותת אור ירוק הציגה דוח מיוחד הסוקר את העלויות של תאונות הדרכים למשק * "על שר התחבורה כץ מוטלת אחריות אישית לצמצום מספר ההרוגים"
לרשימה המלאה

   איריס בר-טל
חשיפת הולכי רגל בישראל לתאונות - גבוהה

   יפעת גדות
נהגים צעירים גורמים לרבע מתאונות הדרכים

באחד מלילות דצמבר של שנת 2004 נהגתי באחת מערי-גרמניה בה התגוררתי באותה העת. השעה הייתה קרוב לחצות, הרחובות היו אפלוליים וערפיליים, ובחוץ בקושי "גירדה" הטמפרטורה את ה-0. בצומת הסמוכה לביתי עצרתי באור אדום, והמתנתי. כעבור שניות ספורות המשכתי בנסיעה, כשהאור הירוק מבליח מולי. לא עברתי 30 מטרים, והנה אני שומע מכונית משטרה צופרת מאחורי, ומאותתת לי לעצור בצד הדרך. שני השוטרים שניגשו אלי סקרו את ה-BMW 540i שלי בחשדנות, וביקשו רשיונות. מסתבר, שהאור הירוק שבעטיו חציתי את הצומת היה שייך לרמזור הנמצא 70 מטר מולי, ואילו הרמזור שמעלי היה עדיין אדום. נכנסתי לצומת באדום, חציתי אותה באדום, וזו עבירה חמורה מאוד בגרמניה.

נקנסתי ב-250 יורו, ורישיוני נשלל ל-30 יום. הופעתי לפני שופט בניסיון לבטל את רוע הגזירה, וטענתי שהלילה היה אפוף ערפל (אפילו שהמשטרה הייתה בדיוק מאחורי לא ראיתי...), הכניסה לצומת באור אדום נעשתה בטעות, ובכלל - יש לי רקורד נקי לחלוטין: זוהי העבירה הראשונה שלי מיום שאני נוהג (יוני 1998). השופט הביט בי, ואמר: "אני מבין שטעית. זה יכול לקרות. יפה מאוד שיש לך רקורד נקי מעבירות. וכדי שהרקורד יישאר נקי - קיבלת את העונש. 30 יום פסילת רישיון!!! זהו החוק!!!"

זהו החוק, והעונש שהוטל עלי חייב אותי להסתדר חודש ימים ללא הנוחות של רכב-צמוד. מיותר לומר, שמאז ועד היום אני ערני הרבה-יותר לפני כל רמזור וצומת.

הסיפור הנ"ל, שכולו אמת, מעיד על היחס הבלתי-מתפשר של המשטרה ובתי-המשפט באירופה, בכל הנוגע לשמירה על חוקי-התנועה והטיפול בעברייני-הדרך. המשטרה מפטרלת בדרכים ללא-הרף ונוכחותה בולטת מאוד-מאוד-מאוד בתוככי הערים ובכבישים הבין-עירוניים כאחד. והיא גם לא מהססת לעצור כל נהג, בין אם הוא נוהג במכונית-יוקרה ובין הוא יושב מאחורי הגה של פיאט שנת 1980. כולם שווים בפני-החוק, ואוי לו למי שיתחצף או יתווכח עם השוטר... בתי-המשפט אינם מהססים לענוש הן כספית והן בשלילת-רשיונות והחרמות רכב. התוצאה ניכרת: תאונות-דרכים קטלניות הגובות חיי-אדם הן מחזה נדיר למדי בכבישי-אירופה.

הבדלי תרבויות - נהג אירופי ונהג ישראלי

נכון, גם באיטליה, בגרמניה ובבריטניה אנו נתקלים בנהגים מטורפים הנוסעים במהירות-מופרזת ומזגזגים בין המכוניות על הכביש. בעיקר אלו נהגי הפורשה וה-BMW רבות-העוצמה. אבל ישנם ארבעה הבדלים עיקריים בין הנהג האירופי והנהג הישראלי.

  • הראשון: הנהגים באירופה מאומנים הרבה יותר והם - טכנית - טובים הרבה יותר מן הנהגים בישראל.
  • שנית: המכוניות באירופה מתוחזקות הרבה יותר טוב, ורמת האמינות שלהם גבוהה מאוד.
  • נקודה שלישית: הכבישים באירופה רחבים יותר ולכן גם בטוחים יותר. התשתית האירופית מצוינת: היא לוקחת-בחשבון שנהג עלול לסטות או לטעות, ו'מכינה' עבורו את השטח. בישראל אין תשתית כזאת, וכל טעות-אנוש עלולה להסתיים בטרגדיה.
  • והנקודה הרביעית והאחרונה: הנהג האירופי, גם כאשר הוא משתולל, הוא יודע את הגבול... בישראל, לצערנו, הנהגים אינם יודעים את הגבול. בישראל אין גבול, אין חוק, אין דין ואין דיין.

רשימת עבירות תוצרת הארץ

רשימת-העבירות להן הייתי עד כנהג על כבישי ישראל בחודשים האחרונים היא חומר לא לכתבה עיתונאית, אלא לאנציקלופדיה. "האנציקלופדיה הישראלית לעבירות-תנועה"... הנה רשימה חלקית:

בתוך הערים נהגים אינם מהססים לחנות בחניה-כפולה, 'סותמים' נתיבים, גורמים לפקקי-תנועה ולרוגז על הכביש. רוגז מביא לידי חוסר-סבלנות, וחוסר-סבלנות מביא לידי עבירת-תנועה, שעלולה להסתיים בתאונה. נהגים אינם עוצרים במעברי-חציה; מאיצים אל מול אור-צהוב כדי 'להספיק' לעבור את הצומת; בלילה, כשאין איש מסביב - יש נהגים שאינם מהססים לחצות את הצומת באור-אדום. חונים על מעברי-חציה; חונים על המדרכה; נוסעים על המדרכה; מדברים בטלפונים הסלולריים תוך-כדי נהיגה; מסיעים ילדים במושבים האחוריים מבלי לחגור אותם; משמיעים מוזיקה בקולי-קולות (בעיקר חבר'ה צעירים עושים את זה) - דבר הפוגע ברמת-הריכוז בשעת-הנהיגה.

אבל הג'ונגל האמיתי נמצא בעיקר מחוץ לעיר, בכבישים הבין-עירוניים:

נהיגה במהירות מופרזת היא דבר יום-ביומו; מחליפים נתיב מבלי לאותת (לפעמים נדמה לי שיש חוק בישראל האוסר לאותת בעת החלפת נתיב...); עוקפים מימין; משתחלים בין מכוניות מבלי להתחשב בצורך לשמור על רווח (ולא שומרים על רווח ממילא...); המון נהגים צעירים מזגזגים במהירות בין מכוניות, ומבלי לאותת כמובן; ממשיכים לשוחח בסלולרי את השיחה שלא הסתיימה לפני היציאה מן העיר...; מסיעים יותר נוסעים ממספר-החגורות שברכב; ובשבוע שעבר ראיתי מישהו נוהג עם רגל ימין על הדוושה, ורגל שמאל מונחת לה 'דרך חרות' על המראה השמאלית, מחוץ למכונית, מבעד לחלון הפתוח...

רבותי, ברור לכולנו שהנהג-הישראלי (לא כולם, חלילה) חי באמונה שהכביש הוא רכושו הפרטי, והוא נמצא שם לבד ועל-כן מותר לו לעשות ככל העולה על רוחו. ברור לכולנו גם שאם לא נתחיל לעשות משהו ברצינות כדי למגר את כל התופעות הנ"ל - הקטל בדרכים יימשך ללא-רחם, ועלול אף להחמיר עם ריבוי כלי-הרכב והתארכות פקקי-התנועה. הגיעה העת לעשות מעשה ולפעול ביד קשה, תקיפה ובלתי-מתפשרת כדי להילחם באסון-הלאומי של מוות-בדרכים.

פתרונות - לחיים ולמוות

הפעולה צריכה להתמקד בארבעה מישורים: בתחום החינוכי, במסגרת החקיקה, בתחום האכיפה ובתחום הענישה. והנה באתי אני הקטן להציע לרשויות החוק והחינוך להוציא אל הפועל את ההצעות הבאות:

בתחום החינוך

  • התנהגות-אחראית על הכביש היא תולדה של חינוך לערכי-מוסר. מערכת-החינוך בישראל חייבת למצוא דרך להטמיע בנוער את האחריות המוטלת עליהם כשהם עולים על הכביש. מכונית = אקדח טעון.
  • עם מתן תעודות-הבגרות, יחויבו המורים או יועצי בית-הספר לתת הערכה-נפרדת על כל תלמיד ותלמידה - האם הם ראויים להיות נהגים. מי שלא יוכר על-ידי מוריו ככשיר לנהיגה - לא יוכל לקבל רישיון, לפחות עד לאחר שירותם הצבאי. חייב להיות לכולנו ברור: רק מי שמבין את מהות הצורך הבסיסי להתחשב-בזולת - כשיר וראוי לנהוג ברכב. מי שאינו יודע לכבד את חברו או לקחת אחריות - יתכבד נא וייסע רק בתחבורה ציבורית. חובה עלינו למנות יועצים-פסיכולוגיים מוסמכים ומהימנים שיבדקו כל מי שמבקש לקבל רישיון-נהיגה ויוודאו שאין מדובר בסוציומט, בצעיר/צעירה חסרי-אחריות או יחס של כבוד-האדם.
  • לימודי-תיאוריה בסיסיים שיכללו את עיקרי-החוקים הנוגעים להתנהגות בדרך יהיו חלק מן הלימודים לקראת בחינת-הבגרות באזרחות.
  • "טוב מראה עיניים". כיתות י"א ו-י"ב תלקחנה לביקור בבתי-חולים או במוסדות שיקומיים כדי להיפגש עם קורבנות תאונות-דרכים, על-מנת לשמוע מהם על התאונה שעברו. כל תלמיד ותלמידה יחויבו להגיש עבודת-סיכום על הפגישה הנ"ל.

במסגרת החקיקה

  • מתן רישיון-נהיגה יוגבל לגיל 18 ומעלה.
  • על נהגים מתחת לגיל 18 תיאסר נהיגה במהירות העולה על 70 קמ"ש בכבישים בין-עירוניים, ו-40 קמ"ש בכביש עירוני.
  • על נהגים צעירים תיאסר עקיפה בכביש חד-נתיבי. עקיפה בכביש בו התנועה נעה ממולנו דורשת מיומנות, הנרכשת עם הזמן. עבור נהגים חסרי-ניסיון זוהי מלכודת-מוות.
  • חברות-הביטוח יחתימו כל נהג-צעיר (בין גיל 18 ל-24) על התחייבות לשמירה על כל כללי-התנועה, מתוך הבנה שאם ייתפס בעבירה כלשהי - יבוטל הביטוח והוא לא יוכל לנהוג עוד. בעלי-רכב יחויבו לחתום על התחייבות שכזו בשם הצעירים הנוהגים ברכבם.
  • יש לחוקק חוק על-פיו כל נהג שייתפס בעבירה כלשהי - יורד מן הכביש לאלתר, עד שיתקיים דיון בעניינו.
  • עלינו להגדיר מחדש את המושג "עבירות תנועה חמורות". עבירה קלה היא כזאת שאיננה מסכנת חיי-אדם. עבירה חמורה היא כזאת שעלולה לגרום לתאונה שתגבה חיי-אדם. לכן: נהיגה במהירות מופרזת - 150 קמ"ש, למשל - תיחשב עבירה חמורה. נהיגה תחת השפעת אלכוהול - תהיה עבירה חמורה מאוד. עקיפה מימין תיחשב אף היא לעבירה חמורה, וכן גם אי-ציות לתמרור 'עצור' או חציית-צומת באור-אדום תיחשבנה לעבירות חמורות.
  • יש לחוקק חוק לפיו אסור לשוטר למחול לנהג על עבירה בה נתפס, ועליו לדווח עליה לרשויות.

בתחום האכיפה

  • משטרת-התנועה חייבת להגביר את פעולתה בכבישי ישראל. לנוע בדרכים ברכבים אזרחיים שאינם מסומנים כמכוניות משטרה, להפעיל מצלמות-וידאו בתוך אותן מכוניות ולצלם נהגים פרועים, ואז להעמידם לדין על-סמך העדות המצולמת.
  • יש לנו עודף כוח-אדם בצבא. הבה נפנה את אותם צעירים אחראים ואיכותיים אל משטרת-התנועה.
  • גם צעירים וצעירות המופנים לשירות-לאומי יכולים להירתם למשימה של שמירה בדרכים.
  • יש להציב זקיפים בצמתים שונים ברחבי-הארץ, ליד מעברי חציה, ועם מצלמות בצידי-כבישים המועדים לפורענות.
  • משטרת-התנועה תעודד קבלת מידע מן הציבור על אודות נהגים פרועים בדרכים. ניתן למצוא מתנדבים מן הציבור שיחברו מצלמת-וידאו לשמשת הרכב שלהם, ויצלמו בשעת-אמת נהגים פרועים בעת השתוללותם על הכביש. המשטרה תקבל את החומר המוקלט, תתייחס אליו כאל עדות והוכחה, ותטפל מיידית בעבריינים המצולמים, ללא סחבת וללא 'טירטור' הצלם המספק את העדות.

בתחום הענישה

  • הקמת בית משפט לשיפוט מהיר בכל עיר ועיר, שיטפל מיידית בכל עבירת תנועה.
  • נהגים שנתפסו יותר מפעם-אחת בגין מהירות מופרזת מאוד או עבירה חמורה אחרת - יורדו מן הכביש לצמיתות, או לפחות לתקופה של ארבע או חמש שנים. בתום התקופה יחויבו בלימודי-נהיגה ובמבחני-רישוי מחדש.
  • בני-נוער ונהגים צעירים שסרחו - רשיונם ייפסל מיידית לעשר שנים.
  • כל מי שייתפס נוהג כשאלכוהול בדמו - רשיונו ייפסל מייד, ולצמיתות.
  • עונשי-מאסר ארוכים בפועל לכל עבריין-מועד, שיש באמתחתו יותר משלוש עבירות-תנועה חמורות.
  • עונשי-מאסר בפועל לכל מי שנוהג בשעה שרשיונו נשלל, או למי שנוהג ללא רישיון כלל.
  • החרמת כלי-רכב לצמיתות, של כל אותם נהגים שעברו יותר משלוש עבירות חמורות.
  • העלאת סף-הענישה. לא עוד "פסילות רישיון על תנאי" או "מאסר על תנאי", או שלילת-רישיון לחודשיים או לשנתיים. יש לשלול את רשיונם של אלו שנתפסו בעבירות חמורות - באופן בו לא יוכלו יותר לנהוג לעולם!
  • קנסות בני אלפי-שקלים על כל עבירת-תנועה, קלה כבחמורה.

בעלי מוח-יצירתי יוכלו בוודאי להעלות רעיונות לכלים נוספים שיסייעו בהפחתת או אפילו בהפסקת הקטל בדרכים. גם אין צורך לייבש את המוח כדי למצוא מקורות-כספיים למימון כל הפעולות שהצעתי; הטלת הקנסות-הכבדים, והחרמת ומכירת כלי-רכבם של הנהגים הפושעים יממנו את עלותה של המלחמה בתאונות-הדרכים. ושיהיה לכולנו ברור: זוהי מלחמה. לחיים ולמוות.

הבעיה איננה ביישום הרעיונות והתוכניות. הבעיה היא למצוא אנשים שיאזרו אומץ ויפתחו בקמפיין שיכלול את המרכיבים שציינתי. אין ספק, יהיו הרבה מתנגדים לחלק מן ההצעות שפירטתי, אבל שומה עלינו לזכור שרק מי שאינם חשים מחויבים לשמירת החוק בכל מחיר - יהיו אלו שיתנגדו למלחמה שיש להכריז נגד הנהגים הפושעים המסכנים את שלומנו בכל יום ויום ובכל כביש וכביש. לכן, דרושים חברי-כנסת ועסקני-ציבור בעלי אומץ ונחישות, אשר לא יירתעו מלשלם את המחיר-הפוליטי של איבוד-הפופולריות שלהם בקרב חלק מציבור הבוחרים. בטווח הרחוק הם יוכלו ליהנות מפירות ההצלחה - כאשר היא תגיע - והם יזכו לחיבוק מאותו ציבור שעל חייו הם התגייסו להגן. אבל תחילה - יש לגלות אומץ לב, ולהביא לחקיקה וליישום של כל ההצעות שהעליתי, והצעות טובות אחרות שיציעו אזרחים אחרים שאכפת להם ממה שקורה כאן.

אסור לנו להירתע! אסור לנו לרחם עוד על העבריינים! עלינו להיות נחושים, עקביים ודבקים-במטרה, כמו כל לוחם היוצא אל שדה הקרב. כי כעת זוהי מלחמה. מלחמת חורמה בתאונות-הדרכים, מלחמה לחיים ולמוות!

תאריך:  14/07/2009   |   עודכן:  14/07/2009
אבישי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת-חורמה בתאונות הדרכים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
xzedr3
14/07/09 19:33
2
אייל.ב
15/07/09 06:24
3
מיכאל ב
15/07/09 07:09
4
נהגוס
15/07/09 09:32
5
יש מיש
15/07/09 10:12
6
ישראל פרידמן
23/07/09 22:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יש בארץ חוגים שמרימים על נס את ערכי הדמוקרטיה וחופש הביטוי, אך אבוי לו למי שיעז לצאת מן השורה ולהביע עמדה החורגת מעמדתם. או-אז יפצחו כל שוחרי חופש הביטוי בקריאות התובעות לסלקו, לפטרו, להעמידו לדין. וכל-כך למה? כי הרהיב עוז לומר דבר-מה שאינו תואם את השקפתם.
14/07/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי מינהל מקרקעי ישראל הביאו לכנסת הצעת "רפורמה בקרקעות", הר גבוה, עם ניסוחים נמלצים ודרמטיים על קיצור הביורוקרטיה, את הבנייה למגורים, הגדלת הצע הדירות והוזלתן. ועדת הכלכלה של הכנסת הכניסה אתמול (ב', 13.7.09) כמה שינויים בהצעת החוק. אחד מהם, שיתואר מיד, הופך את ההר לעכבר, ו"מבטיח" לנו שמה שהיה הוא שיהיה, הביורוקרטיה תאשר, הצע הדירות לא יגדל ומחיריהן לא יירדו.
14/07/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
הנה הנה, מוסר לאחר שבע שנות קלון, המשא אותו נשא מר דרעי על כתפיו, וכבר הוא ממהר להודיע, כי הוא עומד לחזור לזירה הציבורית-פוליטית.
14/07/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
לאחרונה ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין שקורי (עמ"ה 1250/05). פסק דין זה עסק בסוגיית החישוב הנפרד בין בני זוג, סוגיה הרחוקה כרחוק מזרח ממערב ממיסוי נדל"ן, אך מרוחו והגיונו של פסק הדין אפשר להקיש רבות על פרשנותם של סעיפי חוק בחוק מיסוי מקרקעין.
למרות האווירה הציבורית הקודרת שנופחה ללא פרופורציות ע"י התקשורת, כאשר הבליטה בצורה קיצונית רק את הכישלונות והתעלמה כליל מההישגים - הצטברותם יחד יכולה להוביל למסקנות שונות וחיוביות, כפי שיפורט בהמשך. אומנם לא הייתה הכרעה צבאית בנוסח שצה"ל היה רגיל לה, אפילו בהשוואה למלחמת לבנון הראשונה, אך בוודאי שלא היה כישלון בנוסח שהובא לציבור ע"י פרשנים, עיתונאים ומחפשי כישלונות מקצועיים, הצצים בכל מלחמה.
14/07/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il