אחרי כמעט שנה של התמהמהות, צפויה המדינה למסור את עמדתה לבג"ץ בעתירה שהגישו נגדה המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותת חדו"ש, ישראל חופשית וח"כ
תמר זנדברג (מרצ), לממש את השיקולים המנויים בתקנות התעבורה ולאפשר יותר
תחבורה ציבורית בשבת.
סלע המחלוקת בין הצדדים הוא סעיף 5 בתקנה המאפשר לכאורה ליתן רישיון לקו שירות "שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית". בעוד העותרים טוענים כי מדובר ב"סעיף סל" צפויה המדינה לטעון כי מדובר בפרשנות מרחיבה ומדובר דווקא בסעיף שנועד לצמצם את ההיתרים.
נראה כי עמדת המדינה, היא למעשה עמדת
משרד התחבורה, תהיה שאין מדובר בסעיף נפרד, אלא ככזה הקשור עם ארבעת הסעיפים הקודמים לו. כלומר, נוסף לכך שעל הקו המאושר להיות קו המשרת בתי חולים/ישובי ספר/ישובים לא יהודיים/ביטחון הציבור עליו להיות
גם כזה החיוני מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית. אופי קישוריות זו יבואר בהרחבה בתשובה לבג"ץ.
לתשובת המדינה קדמה מחלוקת בין מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה שטענה לפרשנות מרחיבה לבין
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, שבה הכריע היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלבליט כפי עמדת משרד התחבורה.
הפגנות מול בתי הח"כים
בתוך כך, מתארגנת קבוצת חילונים בפייסבוק להפגנות מחוץ לבתיהם של השרים
איילת שקד ו
חיים כץ, ושל חברי הכנסת
אורי מקלב ומיכאל מלכיאלי, החברים בוועדת הארבעה לענייני השבת, תחת הקריאה "העם דורש צדק תחבורתי, תחבורה ציבורית הוגנת ויעילה גם בשבת וחג".
בתגובה ליוזמה, מסר ח"כ מלכיאלי (
ש"ס): "יותר מאשר מעניין את האגודות השיתופיות המפעילות תחבורה פיראטית בשבתות לספק ניידות, הן מעוניינות במחיקת צביונה היהודי של מדינת ישראל. ההפגנה המתוכננת מסמנת את תחילת התהדקות החבל סביב צווארן. הן מבינות כי פעילותן הלא-חוקית לא תימשך לאורך זמן, ולמרות נסיונותיהן לעקם את החוק כך שיתאים לצרכיהן - מדובר בפעילות עבריינית, שבכוונתי כחבר בכנסת ישראל להיאבק לאכיפתה. לנוכח 'הצלחת' הפגנת ה'המונים' הקודמת בלב תל אביב, שאליה הגיעו כ-50 מפגינים, נראה ששני מגשי פיצה, כשרה למהדרין, יספיקו כדי לכבד את הקומץ שאולי יגיע".