|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

עלילה או רשלנות?

"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

ארגון בצלם טוען: צה"ל הרג נהג מונית פלשתיני תמים שעה שעצר לתקן תקלה ברכב חמאס טוען: מדובר בפעיל גדודי אל-קסאם שנהרג בתקלה טכנית בעת שיגור פצצות מרגמה ולא ע"י צה"ל שוב ושוב מוטל צל כבד על מהימנות דיווחי בצלם
18/07/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
תמונת חאפז סובח על רקע סמליל גדודי אל-קסאם [אילוסטרציה]

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, חושפת את הקשר בין פעילות הארגון בתחום זכויות האדם ליעדים הפוליטיים * ארגון בצלם תומך ביישום זכות השיבה הפלשתינית לשטח ישראל, והיעד הסופי ע"פ בילצקי הוא ביטול מדינת ישראל והקמת 'מדינה אחת' שתכלול גם את הגדה המערבית ורצועת עזה
לרשימה המלאה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: צה"ל הרג נהג מונית תמים שעצר לתקן את הרכב

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעה באתר בצלם [ראה מטה צילום מסך מיולי 2009] הרשומה הבאה:

חאפז רושדי ח'ליל סובח -בן 34, תושב אל-פוח'ארי, מחוז ח'אן יונס, נהרג ב-12.04.2001 בח'אן-יונס, מחוז ח'אן יונס, מירי. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: נהג מונית, נהרג כשעצר לתקן את המונית שלו.

בתיאור נסיבות המוות של סובח ע"י ארגון בצלם ניתן לקבל את הרושם שמדובר באזרח פלשתיני נורמטיבי שעבד למחייתו כנהג מונית. לרוע מזלו, אירעה תקלה טכנית במונית שהיה מקור פרנסה עבורו, ובעודו מנסה בצד הדרך לתקן את המונית הוא נורה ונהרג ע"י צה"ל. ארגון בצלם מדגיש, כי סובח לא השתתף בלחימה והוא אפוא נהרג על לא עוול בכפו.

חמאס: מדובר בפעיל בגדודי אל-קסאם שנהרג
בתקלה מבצעית בעת פיגוע ולא בידי צה"ל


גרסת חמאס לאירוע שונה בתכלית כפי שיובא להלן. סובח נולד ב-28 ביולי 1966 במחוז איסמאעיליה שבמצרים למשפחה דתית. לאחר שסיים את לימודי התיכון נסע ללוב כדי לעבוד ולסייע לפרנסת משפחתו. חזרתו למצרים נאסרה והוא בחר להגיע לרצועת עזה שם השלים את לימודיו האקדמיים. הוא הצטרף למסגד אל-רחמה במחנה הפליטים ח'אן יונס והחל לעבוד כנהג מונית. סובח דבק בדת האיסלאם, ועסק בהטפה למען הג'יהאד והמוג'אהידון.

בשנת 2001, מספר חודשים לאחר תחילת אינתיפאדת אל-אקצה, הצטרף סובח לשורות גדודי עיז א-דין אל-קסאם, ולחץ על עמיתיו בארגון שיאפשרו לו להשתתף בלחימה בישראל. סובח זכה לאישור המיוחל ובעקבות זאת השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל באזור מחנה הפליטים ח'אן יונס והוא היה בין הראשונים ששיגרו פצצות מרגמה לעבר הישובים הישראלים ברצועת עזה. כמו-כן, היה פעיל ביחידת התצפיות של גדודי אל-קסאם ואסף מודיעין על הישובים הישראלים אותם הפגיז בפצצות מרגמה.

נסיבות המוות: סובח יצא עם סעיד סיאם, פעיל בכיר בזרוע הצבאית של חמאס ופעיל נוסף למשימת שיגור פצצות מרגמה לעבר ההתנחלות גני טל. במהלך פעולת השיגור התפוצצה אחת מפצצות המרגמה, וגרמה לפציעתו באורח אנוש של סובח אשר מת מאוחר יותר מפצעיו.

ב-20 באפריל 2001, נערכה אזכרה לחאפז סובח בהשתתפות אלפי פלשתינים והאירוע סוקר בתקשורת הפלשתינית. באירוע נכחו ראשי חמאס ובהם: השיח' אחמד אל-נימר, דר' יונס אל-אסטל ומוחמד אל-נג'אר. עבד אל-עזיז אל-רנטיסי, שהחליף לימים את השיח' אחמד יאסין בהנהגת חמאס, נאם בטקס האזכרה באמצעות הטלפון.

בכתבה שפורסמה על אירוע זה באתר הרשמי של חמאס, נאמר מפורשות כי סובח נהרג "במהלך שיגור פצצות מרגמה לעבר ההתנחלות גני טל". השיח' אחמד נימר שספד לסובח באומרו: "השהיד חאפז הגיע ממצרים לפני מספר שנים ואפילו לא הייתה לו תעודת זהות [פלשתינית], והנה כל הציבור מכיר אותו ואישיותו שחתרה למות קדושים בדרכו של אללה, והיא מהווה ציון דרך חדש במסלול של גדודי עיז א-דין אל-קסאם".

תמיהה רבתי על רמת המחקר והמהימנות הירודה של בצלם

כל הפרטים, למעט השם, התאריך ומשלח היד, המופיעים במסד הנתונים של בצלם חסרים, לא מדויקים או לא נכונים. ונתחיל מהקל לכבד. בצלם התייחס לסובח כתושב פלשתיני שהתגורר באל-פוח'ארי שבמחוז ח'אן יונס ולא ציין, כי מדובר באזרח מצרי. לפיכך, ארגון בצלם היה אמור לשבצו (על-בסיס המידע השגוי של בצלם שהוא נהרג בידי צה"ל) ברשימת "האזרחים הזרים שנהרגו בידי אנשי כוחות הביטחון הישראלים", ולא ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים".

ארגון בצלם טען כי סובח נהרג בעת שתיקן את המונית, ואולם לגרסה זו לא נמצא כל תימוכין ולא ברור מיהם המקורות שהזינו את בצלם במידע זה. בצלם אינו מציין שסובח היה פעיל בגדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, כאילו היה זה פרט שולי ומיותר שאינו עשוי לתרום להבנת התמונה הכוללת. עוד טוען בצלם בביטחון רב, כי סובח "לא השתתף בלחימה בעת שנהרג", וזאת בניגוד מוחלט להודעות הרשמיות של חמאס אשר הבליטו את פועלו בתחום הג'יהאד ואת מותו בתקלה טכנית בעת ששיגר פצצות מרגמה לעבר ישוב ישראלי ברצועת עזה.

הדיווח באתר בצלם מעלה מספר שאלות נוקבות:

  • האם בידי ארגון בצלם קיים מידע מהימן אחר הסותר את גרסת חמאס ומאשש את טענת בצלם שסובח נהרג בידי צה"ל?

  • מדוע התעלם ארגון בצלם מההודעות הרשמיות של חמאס שזיהו את סובח כפעיל גדודי אל-קסאם, מסרו שנהרג בעת ניסיון שיגור פצצות מרגמה והדגישו שהוא לא נהרג בידי צה"ל אלא בתקלה טכנית?

  • מי מבצע בקרה על אגף המחקר בארגון בצלם ועל הדיווחים המופצים לתקשורת?

  • מדוע ארגון בצלם, המתהדר ב"תחקירי שטח מעמיקים" וב"הצלבת נתונים וגרסאות", דבק במשך 8 שנים חלפו מאז נהרג סובח בגרסה המופרכת המעלילה לשווא על צה"ל הריגת פלשתיני "חף מפשע"?

  • האם "הטעויות" החוזרות ונשנות במסד הנתונים של בצלם הן תולדה של רשלנות מחקרית גרידא, ניסיון מכוון להגדיל את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל או אולי קיימת סיבה אחרת לכך?

  • האם ומתי בכוונת בצלם לעדכן את מסד הנתונים ולהסיר את שמו של חאפז סובח מרשימת הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים? אתר News1 יעקוב וידווח בנושא זה.

מקרה זה, המצטרף לרבים אחרים שנבדקו בסדרת הכתבות ב-News1, מלמד פעם נוספת שאין לסמוך בעיניים עצומות על דיווחי בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם.

צילום מסמך מאתר בצלם (יולי 2009)
תאריך:  18/07/2009   |   עודכן:  18/07/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שי אלידע
18/07/09 08:31
2
שש
18/07/09 08:41
3
יגאל מחיפה
18/07/09 08:54
4
הניה
18/07/09 09:21
5
ציונית
18/07/09 09:38
6
גיזמו בון
18/07/09 13:46
7
עודד יערי
18/07/09 15:50
8
אורי פ
18/07/09 18:18
9
עמוס גבירץ
18/07/09 18:32
 
מר "גבירץ"
19/07/09 05:05
10
עמוס גבירץ
18/07/09 18:32
11
בצלם שמאלנים ארור
18/07/09 20:53
12
בצלם מחוץ לחוק
19/07/09 03:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שני מיעוטים שווי גודל, שאינם מקבלים עליהם את מרות המדינה ולעתים אפילו פורקים את עולה, משבשים תדיר את סדרי חיינו.
17/07/2009  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
אחת הפרקטיקות החביבות על אויבי מדינת ישראל מבית ומחוץ היא האשמתה ב"התנהגות נאצית". אנו רגילים כבר לראות את דגלי ישראל מונפים לצד צלבי קרס בהפגנות אנטי-ישראליות, וחדלנו להתרגש מכך שחיילי צה"ל מושווים לקלגסי אס-אס ושפעולות הצבא שלנו למניעת טרור מוגדרות כ"רצח עם". האנלוגיה המופרכת הזאת אף זכתה לחיזוק משמעותי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", עם הצגתם של מחבלי החמאס במערב כמעין גרסה מודרנית של לוחמי גטו וורשה, הנלחמים באומץ לב למען שחרורם מעול כיבוש צבאי אכזר אפילו מן הכיבוש הנאצי. מתעוררת השאלה מדוע מואשמת מדינת היהודים, אשר קמה לאחר שגרמניה הנאצית השמידה שליש מיהדות העולם, דווקא בהתנהגות נאצית? שהרי יש מספיק רשעים בהיסטוריה האנושית. האם מדובר ב"בחירה מקרית" או שמא בטקטיקה מחושבת היטב?
17/07/2009  |  גבריאל בן-עמי  |   מאמרים
מדינת ישראל זקוקה יותר מכל לדיוקן חיובי כלפי כולי עלמא. אין מדובר בהצגה של תדמית חיובית או במיתוג מסביר פנים, שישימנו חברים במשפחת העמים בזכות "הסברה" או "יחסי ציבור", ולא באמצעות "קליפים", "מצגות", "סרטי תדמית", ואפילו לא על-ידי הכשרתם של "מסבירים מקצועיים", שיפיצו את צדקת דרכה של המדינה. התנהגותה של המדינה כמדינה, של מנהיגיה ושל אזרחיה על כל רבדיה היא היא ההסברה המהימנה ביותר, ורק עליה עלינו להישען.
17/07/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
הגיל, התרגיל, מבקר המדינה, איכות השלטון, בית המשפט, הממשלה – אף אחד לא מצליח להזיז הצידה את נציב הדורות הקודמים, מר הולנדר. מה לא עשו, והוא עדיין תקוע לנו בגרון, בתפקיד מהחשובים במינהל הציבורי, ואנחנו חושבים שהוא דופק את המערכת מהמסד ועד הטפחות.
17/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
לפי ידיעות בתקשורת, במסע של פעילי זכויות אדם נגד פקחי רשות ההגירה קיבלו הפקחים איומים טלפוניים באמצע הלילה, הטחות והטרדות, העברת מספרי טלפון של הפקחים באינטרנט - פעולות שאם אין בהן הפרת חוק, הן על הגבול הדק. בכל מקרה הם נוגדים את זכויות הפרט, זכויות שאותם ארגונים מתיימרים להגן עליהם.
17/07/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
הניה נפגש עם 4 רבני נטורי קרתא בעזה  /  עופר וולפסון
סופית: בוטל האישום נגד המתנחל זאב בראודה  /  רותי אברהם
ליברמן: "לגיטימיות אבו-מאזן מוטלת בספק"  /  מחלקה ראשונה
בארנבוים חולם באספמיה  /  דודו אלהרר
מצב קבוע של אי-ודאות  /  ד"ר אברהם בן-עזרא
ימי כיף בישראל לכל הילדים - גם הפלשתינים  /  בומה ענבר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
עולם מוסלמי [צילום: ג'ון מינצ'ילו/AP]
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו    אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il