|   15:07:40
דלג
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

היום שהיה

עובדי ערוץ 10 התבקשו להשאיר את המאבק על המשך קיומו מחוץ לבניין החברה כתב "העין השביעית" התלווה לצעיר חברי מערכת "חדשות 10" ביום עבודה שגרתי, בתקופה שלעובדי הערוץ אינה שגרתית כלל וכלל
21/07/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
פס ייצור מהוקצע לעילא

   רשימות קודמות
  טומנים מלכודת
  המציאות על-פי קרונקייט
  זה נראה לך הגיוני?
  ליקויי כוחות האור
  חיוכים הם בחינם

ליד דלת הכניסה למערכת חדשות 10, בקומה ה-16 של בית-הוורד בגבעתיים, מונחת ערימה קטנה של שלטים העומדים על ראשם. "כחלון אל תפקיר אותנו", קוראות הכרזות, שהונחו שם בדרך חזרה מאחת ההפגנות להצלת זכיינית הערוץ וכעת ממתינות עד שיגיע זמנן להילקח אל ההפגנה הבאה.

באופן רשמי, עובדי חברת החדשות של ערוץ 10 התבקשו להניח ליד דלת הכניסה למערכת החדשות לא רק את הכרזות הקוראות להציל את הערוץ, אלא את סיפור המאבק כולו. העובדים אומנם מצטרפים באופן קבוע להפגנות מול בתי שר האוצר ושר התקשורת, והבכירים מביניהם אף משמשים פה ופנים ייצוגיים למאבק, אך בהנהלת החברה התקבלה החלטה עקרונית שלא לכסות את הסיפור במסגרת התוכניות ומהדורות החדשות שהיא מפיקה ולאפשר לתוצרת העיתונאית הרגילה לשמש עדות לצורך בהמשך קיומו של הערוץ המסחרי השני בישראל.

באופן טבעי, הבקשה להותיר את סיפור המאבק מחוץ לכותלי המערכת אינה נענית במלואה. העננה המרחפת מעל זכיינית הערוץ והספקות באשר לעתידה מותירים סימנים בשגרת יומם של עובדיו, גם אם אלה אינם באים לידי ביטוי בתוצר המוגש לצופים.

אני נכנס אל מערכת "חדשות 10" בשעת צהריים של יום חמישי, כדי לפגוש את העיתונאי דניאל רֵנוֹדי ולהתלוות אליו למשמרת אחת בעבודתו. רנודי, רק בן 22, נבחן והתקבל לצוות "חדשות 10" מיד עם שחרורו משירות בגלי-צה"ל, וכיום מתהדר בתואר החבר הצעיר במערכת. למערכת הצטרף על תקן מבזקן, אבל את מרבית זמנו הוא מבלה הרחק מאור הזרקורים, במגוון עמדות על פס הייצור במפעל התוכן של "חדשות 10".

מערכת "חדשות 10" שוכנת באולם בינוני בגודלו ובו כמה מקבצים של עמדות מחשב. בצדה האחד מצוי אולפן הצילומים, ובצדה האחר חדר הבקרה. בחמש המשמרות השבועיות שרנודי מבלה במקום עבודתו הוא מגיש מבזקים, כותב ועורך מבזקים עבור אחרים ומשמש אחד משלושת עורכי המשנה של המהדורה המרכזית. התפקיד האחרון מצריך מעקב צמוד אחר הכתבות הצפויות להופיע במהדורה, עריכת הטקסטים שלהן, ומדי פעם גם "אריזה" עצמאית של חומרי גלם טריים לכדי כתבה. את המשמרת הנוכחית מתחיל רנודי בכתיבה ועריכה של מבזק השעה חמש, ממשיך כעורך המשנה השלישי למהדורת החדשות המרכזית, ומסיים בכתיבת מבזק החדשות שישודר בבוקר המחרת.

עבודתו אינטנסיבית, לעתים לחוצה ביותר. מהשעה שתיים ועד לפני השעה חמש עליו לייצר כתריסר אייטמים למבזק, כל אחד בין 20 עד 25 שניות בקירוב. על שולחן העבודה שלו דף נייר, עט ושני פלאפונים. על המחשב האישי (דף הבית - Ynet) תוכנה מתוחכמת המאפשרת לצפות בחומרי הגלם שהוזרמו במשך היום למערכת החדשות, לבחור את המקטעים שישולבו מהם במבזק, להעתיק ולהדביק טקסטים ממבזקי הרדיו שמפיקה חברת החדשות, ולראות בדיוק כמה שניות נותרו עד להשלמת חמש דקות הדרושות למבזק. כדי להגיע לדיוק מרבי, התוכנה מספקת הערכת זמן לכל ידיעה בהתאם לזהות הקריין שיקבל לידיו את הטקסט, וזאת על-סמך מהירות ההקראה הממוצעת שלו.

"תוך כדי העבודה אין לך כל-כך זמן לחשוב על דברים אחרים", הוא אומר בתשובה לשאלה על התחושות במערכת נוכח האפשרות שהערוץ ייסגר. "כמובן שכשאתה לא בתוך העבודה, אתה חושב מה יקרה ומה יהיה, אבל למעשה העובדים לא באמת יודעים מה יקרה. אני חושב שאף אחד לא יודע".

רנודי מתקתק על המקלדת במרץ עד שכמה דקות לפני השעה חמש, המבזק מוכן. הוא לא נח לרגע, אבל המשימה התבצעה, מבחינתו, בנוחות יחסית. "אפשר לעשות מבזק גם בהרבה פחות זמן", הוא אומר, ומספר שיומיים קודם לכן, כשחזר למערכת היישר מהפגנה למען עתיד הערוץ, הכין מבזק שלם בשעה אחת בלבד.

בעת שידור המבזק שוהה רנודי בחדר הבקרה, בוחן את התוצאה בזמן אמת וזמין לטיפול בכל שאלה שתתעורר. מיד לאחר מכן, תוך כדי הפסקת קפה זריזה, ולפני שהוא מתחיל להכין למהדורה המרכזית כתבה על תאונות הדרכים הקטלניות שאירעו באותו יום, מתפנה רנודי לדבר על העבודה תחת איום הסגירה.

"האווירה לא קלה", הוא אומר. "אווירה של 'עכשיו או לעולם לא'. זו לא פעם ראשונה שיש איום שיסגרו אותנו, אבל הפעם זה נראה הרבה יותר רציני. מצד שני, בעיתונות כמו בעיתונות, כוח האינרציה חזק מהכל, ויש מטרה - כל יום לעשות מהדורה, כל יום לעשות מבזק, וכל יום לעשות 'היום שהיה'. גם עם ההפגנות, ולמרות שזה לוקח לנו זמן, ולמרות שאנחנו כביכול לא מתעסקים בזה, המוצר בסופו של דבר צריך להיות אותו דבר, אין אפס. זו הדרך שלנו להיאבק".

גם אם המאבק המתמשך אינו מותיר את רישומו על המרקע, במערכת עצמה, מטבע הדברים, קשה לחמוק ממנו. הערות על הצפוי לבוא נזרקות אל חלל האוויר, וככל שמתרחקים ממרכז מערכת החדשות אל שוליה, השיחות נמהלות בחששות. בפינת העישון שבחדר המדרגות, המעוצבת בטינופת וסירחון שמרמזים למעשן כי הגיע הזמן שיפסיק עם ההרגל המגונה, ההומור שחור משחור, וכולל בדיחות הלוקחות כבר בחשבון מה יעשו העובדים ביום שאחרי הסגירה.

בחדר העריכה שבפאה המערבית של המערכת, עם נוף מרטיט לים התיכון, רנודי ואחד מעורכי הווידיאו של חברת החדשות ניגשים להכין את הכתבה על תאונות הדרכים הקטלניות שהיו במהלך היום. שעה שרנודי מנסח דברי קריינות, עורך הווידיאו מתבונן בחומר גלם שצולם מוקדם יותר אותו יום, בהפגנה שקיימו עמיתיו מול בית שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. אף שהחומרים הללו אינם מגיעים למהדורות החדשות בערוץ, העובדים מקפידים לתעד את מאבקם ולאגור את חומרי הארכיון, הן כדי להציע חומרים לכלי תקשורת אחרים המסקרים את הנושא, והן מתוך תקווה שביום מן הימים יוכלו להקרין אותם על מסך ערוץ 10, לאחר שהמשבר ייפתר.

בהמשך הערב, באחד השיטוטים החוזרים בין חדר העריכה למערכת, חולף רנודי על-פני שטייניץ, שזה הרגע יצא מראיון לתוכנית "לונדון את קירשנבאום". היחס במערכת "חדשות 10" לשטייניץ קורקטי. הוא לא נשאל על-ידי לונדון או קירשנבאום שאלה אחת על המשבר בערוץ 10, אף שבמידה רבה, בידיו מצוי המפתח לפתרון המשבר.

אין הכרח להיתקל באופן מקרי בשר האוצר במסדרונות הערוץ כדי לקבל תזכורת למצב הייחודי שבו נמצאת מערכת "חדשות 10". מובילי המאבק מעדכנים באופן קבוע באמצעות הודעות SMS את עובדי הערוץ על הפעילויות הצפויות בימים הקרובים, וקוראים להם להטות כתף למאמץ המשותף. ההודעות תופסות את העיתונאים במערכת, בשטח, תוך כדי צילומים וראיונות. רנודי מקבל את המסרון על הפעילות בסוף השבוע בחדר העריכה, בין הקלטה של קטע קריינות אחד למשנהו.

כיוון שרנודי הוא עובד זוטר יחסית, שכרו לא השתנה כתוצאה מגל הקיצוצים האחרון, שהוחל בצורה פרוגרסיבית. אך בעיות התקציב של הערוץ אינן מתמצות במשכורות. כך למשל מערכת עריכת הווידיאו בחברת החדשות היא מתקדמת ביותר ומאפשרת עבודה נטולת קלטות, דיגיטלית לחלוטין, מיידית ומשותפת. עם זאת, במהלך הכנת הכתבה נתקלים רנודי ועורך הווידיאו בקשיים לאתר כמה שניות של תיעוד קולי מהשטח שיוכלו לשלב בכתבתם. אחד הקטעים הפוטנציאליים נפסל כתוצאה מפגם בקלטת. בזמנים אחרים, ניתן להניח, הערוץ היה נפטר מקלטות פגומות ומצטייד בחדשות בתדירות גבוהה יותר.

"יש הרגשה של חיסכון", מודה רנודי, "זה בא לידי ביטוי בשליחת פחות צוותים, בפחות שימוש בלוויינים". אבל, הוא טורח להוסיף, בעזרת עבודה קשה, צוות "חדשות 10" מצליח לחפות על המגבלות התקציביות ולמנוע מהן לפגוע בתוצאה המוגשת לצופה.

"אנשים הם צרי עין", אומר רנודי ביחס לביקורת המוטחת בשכר הגבוה הניתן למגישים הבכירים בחברת החדשות. "אני לא חושב שיש פה הגזמה בשכר הבכירים. אנשים מרוויחים את מה שמגיע להם", הוא אומר. לדבריו, שכר המגישים הבכירים מעורר תשומת לב משום שחברת החדשות עוסקת בתקשורת, שעה שבכל חברה פרטית אחרת לאף אחד לא היה אכפת אם הבכירים היו מרוויחים שכר דומה. בפועל, יש לציין, שכר בכירים באשר הם הוא נושא קבוע לידיעות בעיתונות הכלכלית.

השפעה עקיפה יותר של המשבר על חברת החדשות של ערוץ 10 באה לידי ביטוי בניסיון המתמיד להעלות את הרייטינג של הפקותיה, גם במחיר ירידה למכנים משותפים נמוכים.

בחדר העריכה שבו הכין רנודי את כתבתו, התכנסו לפני בואו שלושה מעובדי הערוץ וצפו באודישנים שנערכו שם יום קודם לכן - נערות בעלות חזות מצודדת ויכולת ורבלית מוגבלת נבחנו לתפקיד הגשת פינה במהדורת הבוקר, צעד אחד נוסף בדרך לאיטליזציה של מהדורות החדשות של ישראל.

תוך כדי העבודה על הכתבה הופיע מדי פעם במוניטור בפינת חדר העריכה, שמשדר את ערוץ 10 באופן קבוע, קדימון לתוכניתו של אמנון לוי, המוגדרת כ"תוכנית תחקירים", והפעם בחנה לעומק את שגרת יומן של נשים העבודות כסרוגייט, מטפלות באמצעות יחסי מין. מהדורת החדשות המרכזית באותו ערב נפתחה בתצלום צבעוני של הילד החרדי שלפי החשד הורעב על-ידי אמו. גם בקרב אנשי הערוץ יש מי שמבקר את הנטייה לפנות במודע לטעם המוני.

פס הייצור של "חדשות 10" מהוקצע לעילא. כל שניית שידור וכל ניואנס נלקחים בחשבון. עשרות אנשים במערכת עובדים קשה לאורך היום, ובמקצוענות יתרה, עד שבשעה שמונה בערב מתרכזים כל המאמצים וההכנות לשידור חי של המהדורה המרכזית. במערכת מועסקים כמה מבכירי וטובי עיתונאי הטלוויזיה בישראל, אבל המטרה שאליה מכוונים כל המאמצים הללו לא תמיד מצדיקה את התדמית הביקורתית שקיבלה חברת החדשות.

העבודה על כתבה למהדורת החדשות טלוויזיונית פועלת לפי חוקים נוקשים וברורים. במקרה של הכתבה על תאונות הדרכים, המטרה היא ליצור רצף מטלטל של תמונות וצלילים, בלי לעבור את הגבול הגמיש של הטעם הטוב. רנודי ועורך הווידיאו מייצרים לא רק כתבה חדשותית, המעבירה מידע לצופה, אלא גם סרטון דרמטי הערוך בקצב גבוה ומעוצב בקפידה, עד לפאוזה הקטנה שלפני הפאנץ' הסופי.

כמה דקות לפני שמונה, מחלון חדר העריכה ניתן לראות שהשמש כבר שקעה בים. מפיק המהדורה נכנס ויוצא מהחדר שבו עמלים רנודי ועורך הווידיאו על השלמת הכתבה. ברגע האחרון בודקים עוד חומר גלם שזה עתה הגיע ומחליטים שאין טעם לעשות בו שימוש. הכתבה נשלחת בשעה שמונה בדיוק. מהדורת החדשות נפתחת, ורנודי מנסח בזריזות את השקופיות שיתלוו לכתבתו. בתוך דקות הכתבה עולה לשידור. כמה מהעובדים מתפזרים בזריזות לביתם. רנודי ניגש להכין את מבזק הבוקר של יום המחרת.

העתיד היותר רחוק, מבחינת עובדי ערוץ 10, טומן בחובו סכנות לפרנסתם. אם ייצא הערוץ למכרז חדש, הם ייפלטו אל שוק העבודה, שנמצא כעת בשפל של ממש. אם וכאשר המאבק של זכיינית הערוץ יצליח והיא תשרוד את התקופה הקרובה עד שתשתנה שיטת השידור בישראל מזכיונות לרשיונות, ניתן להניח שעובדיו ייתקלו בגזירות חדשות - הפעם לא מצד משרד האוצר, אלא מצד המנהלים.

ערוץ בעל רשיון שידור קבוע, שאינו מחויב לעבור אחת לכמה שנים מבחן עמידה בתנאים, יוכל להרשות לעצמו להיפטר ביתר קלות מתוכניות ומעובדים שאינם מצדיקים את ההשקעה בהם מבחינה כלכלית. ניתן להניח שבמקרה כזה ההנהלה תראה בעין פחות יפה הוצאה אל הפועל של מאבק מאורגן למען זכות העובדים להמשיך להתפרנס מעבודתם בערוץ. כרגע, מכל מקום, העובדים ישמחו לעבור את הקיץ בשלום. החששות מחרב הקיצוצים שהמעבר לשיטת הרשיונות עלול להניב יצטרכו לחכות.

עוד בנושא:



פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  21/07/2009   |   עודכן:  21/07/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היום שהיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ערוץ עשר השמאלני
22/07/09 04:04
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כשאתה טס ליעד מרוחק, לא אירופה או אמריקה (ארה"ב), אתה מצפה לראות משהו אחר. משהו בתולי. משהו שונה. לא עוד שכפול של הציוויליזציה המערבית. אתה מרגיש שסניפים של מקדונלדס מקלקלים לך את החוויה. תשתיות טובות. אנשים שיודעים אנגלית. תעשיית תיירות משופשפת. גנים לאומיים שעושים את הדרך אל פלאי הטבע קלה מתמיד. בתי מלון ברמה. כל אלה מאוד נוחים אבל באותו זמן הם יוצרים אצלך את התחושה שאתה לא חווה את הדבר האמיתי.
21/07/2009  |  ידידיה ארגמן  |   מאמרים
לא הספקנו "לעכל" את החשדות הכבדים נגד האם החרדית החשודה כי הרעיבה את בנה ואת המהומות שפרצו ברחוב החרדי בעקבות מעצרה של אותה אם, והנה בא פסק הדין הקשה של השופטת המחוזית נאוה בן אור (19.7.09) בקשר לאם חרדית אחרת - האם המתעללת מבית שמש, הידועה בכינוי: "אמא טאליבן".
21/07/2009  |  ד"ר שירלי בן שלמה  |   מאמרים

21/07/2009  |  ד"ר מיכאל היימס  |   מאמרים
כידוע, לא חסר אויר מזוהם במדינת ישראל אך אויר נקי לנשימה הנו יקר מציאות. למען חיסכון בצריכת אויר נקי לנשימה החליטה ממשלת ישראל לקבוע מחיר מדורג לצריכת אויר נקי. תושבי אזורים בהם האוויר מזוהם ברמה גבוהה יהיו פטורים מאגרת "אויר לנשימה", אך יחויבו באגרת "ניצול יתר של שרותי רפואה" שהוטלה על חולים במחלות מערכת הנשימה.
21/07/2009  |  איתן גנור  |   מאמרים
פרשת ההתעללות, לכאורה, בחיילי השריון אינה יורדת מהכותרות בימים האחרונים. תמונת גבו מלא הסימנים הכחולים והאדומים של החייל שבו התעללו מפקדיו מעטר את דפי העיתונות ואתרי האינטרנט וגורם לזעזוע לכל מתבונן. כל אם עברייה שואלת עצמה "הלצבא זה אני שולחת את ילדי?" (אגב שאלה דומה שואל גם כל אב עברי).
21/07/2009  |  יורם דורי  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
טומנים מלכודת  /  אורן פרסיקו
המציאות על-פי קרונקייט  /  רפי מן
זה נראה לך הגיוני?  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il