|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת

"הטרמפיסטיות": האישה בלבן והאישה בשחור

מה בין האישה בלבן והאישה בשחור? הטרמפ על היהדות צניעות וייחוד - היילכו השניים יחדיו? מיהו רב - פולחן אישיות לא במחוזותינו מיהו דתי - לא על התווית בלבד
21/07/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
האישה בלבן [צילום: פלאש 90]

האישה בשחור [צילום: פלאש 90]

משום מה יש נטייה בתקשורת ובציבוריות הישראלית לשפוט את הציבור הדתי והחרדי בסטריאוטיפים, וכאשר מתגלים מספר עשבים שוטים בשולי הקהילה הדתית, הנטייה היא - להושיב את הקהילה כולה על ספסל הנאשמים... אין ספק כי מדובר בהכללה גסה ושקרית המסוכנת מבחינה חברתית. הכתמת ציבור שלם, שיסודה בשנאה חסרת-שחר, עלולה לגרום לשסעים בחברה ולעימותים חריפים עם הקהילה החרדית והדתית

פרופ' הלל ויס
ממשלת קנה רצוץ

מה היה לנו בפרשת שתי הנשים המתעללות מירושלים ומבית שמש? אין ספק, מבחינה עיתונאית מדובר בסיפור עסיסי טוב בעל מרכיבים של טלנובלה או אופרת סבון. האישה בלבן הירושלמית והאישה בשחור, שזכתה גם לכינוי 'אשת הרעלה', קשרים בין גברים לנשים המככבים בפרשה, והמיסתורין האופף אותם, וכמובן מעל לכל - החברה החרדית לכאורה, שהיא תמיד מהווה פוטנציאל לפצצה מתקתקת בתקשורת.

הצהרה פמיניסטית

מבחינה חברתית, נראה לי כי באורח פרדוכסלי, נשות הרעלה בשחור מהוות מן ביטוי של הצהרה פמיניסטית מובהקת - מעין גירסה נשית שוויונית של הגברים בשחור בחברה החרדית, או גרסה דתית, בתפיסתן, של התנועה הפוליטית 'נשים בשחור'. לעומת זאת, בגדי האישה בלבן מסמלים, כביכול, טוהר, אנטי-תיזה לגברים השחורים בקהילה.

הבדל נוסף בין שתי הנשים - האישה בלבן מונהגת על-ידי מדריך כת, אליאור חן, ותלמידיו, בעוד האישה בשחור היא מנהיגה של כת ו'רבנית' בזכות עצמה. בכך בא לידי ביטוי פן פמיניסטי נוסף שלה - המנהיגות הנשית העצמאית, תופעה שאינה מקובלת בחברה החרדית. מכאן מובנת הסתייגות רבני העדה מנשות הרעלה, המכונות גם 'נשות הטאליבן'.

המכנה המשותף בין הנשים - שתיהן חוזרות בתשובה, שעברו מדרך קיצונית אחת לדרך קיצונית אחרת. לפחות לגבי הטאליבנית ידוע שבעברה הייתה פרוצה, והתלבשה בצורה פרובוקטיבית ומינימליסטית, ומכאן חצתה את הקווים לכיסוי מוחלט של הגוף.

קהילה בדלנית

קהילת החוזרים בתשובה ידועה כקהילה בדלנית מן העדה החרדית. החשש מפני השפעת דפוסי ההתנהגות החילונית על החרדים, הבאה לידי ביטוי בסגנון דיבור ובסגנון לבוש, בדפוסי חשיבה ובילוי - גורם להתבדלות החרדים מקהילה זו, הנחשבת לנטע זר בעולמם (להוציא חסידות בעלז, המאמצת אותה בחום). אולם מעֵבר להסתייגות הכללית, במיוחד לצנינים הם בעיני החרדים (כמו גם בעיני הקהילה עצמה) אותם אלה שראוי לכנותם 'הטרמפיסטים'. מדובר בכל אותם אנשים סהרוריים ומוזרים משולי החברה, בעלי חריגוּת נפשית או פלילית, התופסים טרמפ על התורה, כעלה תאנה המכסה על מצוקתם האישית או החברתית. הם מסתפחים לקהילת החוזרים בתשובה, אך בהתנהגותם העבריינית מכתימים אותה. בעוד התורה גורסת את שביל הזהב בקיום המצוות, דרך הביניים, ושוללת מכל וכל הקצנה, הוספת מצוות או גריעתן, התנהגות השוליים מאופיינת בתנודות קיצוניות ובמצווה הבאה בעבירה, כפי שהפגינו זאת שתי נשות הכתות.

הצניעות היתרה באה על-חשבון מצוות הייחוד אצל האישה בלבן, שגרה עם גברים זרים, ועל חשבון גילוי עריות בבית האישה הטאליבנית. ההתמקדות בצניעות אצל נשות הטאליבן באה על חשבון ההתעלמות מחינוך הבנים הכללי, וההתעללות - על חשבון ההתעלמות מצרכיהם, תוך עבירה מפורשת על האיסור להרים יד על כל אדם. בכלל ביהדות, בניגוד לנצרות, המטרה לעולם אינה מקדשת את האמצעים.

טרמפ על התואר

עצם תופעת הכתות, הכרוכה בהערצה עיוורת למדריך כאישיות פולחנית, אסורה מן התורה. יתר על כן, לרב בתורה נחשב מי שקיבל הסמכה לפסוק הלכות, ומשמש דוגמה אישית לשמירה קפדנית עליהן. אליאור חן, ראש הכת של האישה בלבן, אינו רב. בדומה למתחזים רבים אחרים, הוא תפס טרמפ על התואר המיוחל. כבר דובר על כך, כי העיסוק בקבלה מעשית הוא נחלת יחידי סגולה בלבד, לאחר שמילאו כרסם בש"ס ובפוסקים, במדרש ובאגדה, ומעל הכל - ביראת שמים, ומותר רק לבני 40 ומעלה. חן לא עמד אף לא באחד מקריטריונים אלה, ומשום כך נכשל גם במבחן התוצאה.

חושך שבטו

אולי בהזדמנות זו כדאי להעיר, כי בדעת הקהל רווחת משום מה פרשנות מוטעית לפסוק הנודע במשלי 'חושך שבטו - שונא בנו' (שם, י"ג, 24). ספר משלי בנוי על תקבולת. אף את המשמעות של פסוק זה, הבנוי כתקבולת ניגודית, ניתן להבין על-פי מבנה זה. ההקבלה בהמשך הפסוק 'ואוהב שיחרו מוסר' מצביעה בבירור על כך, כי בביטוי 'חושך שבטו' הכוונה היא לחוסך מבנו את שבט המוסר (בהצלבה 'אוהבו' מקביל ל 'שונא בנו', ושיחרו מוסר ל'חושך שבטו'), אך לא מה שחשבתם. בשום פנים ואופן אין הכוונה למכות ממשיות. המילה 'שבט' מובנה, איפוא, מטאפורי בלבד, והכוונה היא להקניית מוסר כגישה חינוכית (בדומה לכך, בביטוי 'להרביץ תורה' הכוונה היא ללמד תורה, אך לא להרבצת מכות). התורה שוללת מכל וכל שימוש במכות, למטרות חינוכיות בפרט, וכאמור לכל אדם בכלל.

הכללה מסוכנת

ואחרון אחרון: משום מה יש נטייה בתקשורת ובציבוריות הישראלית לשפוט את הציבור הדתי והחרדי בסטריאוטיפים, וכאשר מתגלים מספר עשבים שוטים בשולי הקהילה הדתית, הנטייה היא - להושיב את הקהילה כולה על ספסל הנאשמים. כך קרה (זוכרים?) שבעקבות יגאל עמיר הואשם כל הציבור הדתי ברצח יצחק רבין ז"ל. כך גם בעקבות אנשים בודדים, שדיברו על נקמה בערבים, הואשמה כל ישיבת "מרכז הרב" בהקמת מחתרת יהודית, האשמה שהתגלתה כמופרכת מעיקרה. גם הפעם, בעקבות פרשת נשות הכתות - ופרשת 'האם המרעיבה' לכאורה - הואשמה כל הקהילה החרדית בהתעללות. אין ספק כי מדובר בהכללה גסה ושקרית המסוכנת מבחינה חברתית. הכתמת ציבור שלם, שיסודה בשנאה חסרת-שחר, עלולה לגרום לשסעים בחברה ולעימותים חריפים עם הקהילה החרדית והדתית. (ראוי לציין כי פסילה קולקטיבית של קהילה זו ידועה גם כתופעה אפולוגטית בעיתונות ובספרות אצל חוזרים בשאלה.)

מיהו דתי

מעֵבר לכך ראוי לשאול, האומנם כל מי שמזוהה כדתי, הוא אכן דתי? מבחינה עקרונית אין ספק שאין המושג דתי זהה עם המושג דת, וכי אין חזות חיצונית, דתית או חרדית, מעידה על זהות דתית. הקריטריון הוא מעשי: אדם הוא דתי כאשר הוא ממלא אחר מצוות התורה בנאמנות, או אז מייצג הוא אורח חיים דתי והתנהגות דתית. זוהי אַמַּת מידה יחידה לבחון אם אדם הוא דתי או לא. אין הדבר נבחן לא בלבוש, לא בהופעה חיצונית, לא בתוויות ולא בהשתייכות לקבוצה המזוהה כדתית, אלא בשמירת מצוות בפועל בלבד. נקודת המוצא תהיה איפוא, לבחון אם אדם הוא דתי על-פי הדת, דהיינו מידת יישומו את חוקי היהדות, ולא לשפוט מהות היהדות על-פי האדם ה'דתי' - בעל חזות דתית או המשויך לקבוצה דתית. על-פי נקודת מוצא זו, הלבוש וההופעה החיצונית הם סממן לוואי בלבד, המאשר והמאַמת עוּבדת היות האדם דתי, אם אכן הוּכחה התנהגותו הדתית. אך לא על הבגד לבד תיבחן מידת דתיותו.

אין להסיק מסקנות מכלילות וחפוזות ממקרים חריגים על הציבור הדתי כולו, או לחרוץ על-פיהם משפט על היהדות כולה. באשר לפרטים יש לבחון בדקדקנות כל מקרה ומקרה לגופו. במיוחד יש להיזהר מאנשים מתחזים, העושים שימוש בחזות חרדית להשגת מטרות אישיות, כלכליות, אידיאולוגיות או לאומניות.

תאריך:  21/07/2009   |   עודכן:  21/07/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הטרמפיסטיות": האישה בלבן והאישה בשחור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ל'רבנית' גב' לידר
21/07/09 21:46
2
עידן סתיו
22/07/09 13:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות שהבוחר זרק את אבי רעיון העקירה עמרם מצנע אל קרשי האופוזיציה, זכו שונאי המתנחלים במנהיג ימין מושחת שמילט את עורו באימוץ האידיאולוגיה המובסת. הימין המנצח בכה, השמאל המובס צהל מול המרקע, והדמוקרטיה הפלשתינית העלתה לשלטון ארגון טרור. זה לא הוריד את האסימון בתודעתו של התועמלן עקיבא אלדר. הוא, בניגוד גמור לרצון הבוחר, רוצה עקירות נוספות.
21/07/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
תוכניות מיתאר כמו גם תוכניות מפורטות, באות להסדיר את זכויות הבנייה של בעלי מקרקעין שבתחום התוכנית, ובמסגרת זו - יש גם התניה הכלולה בתוכנית המתאר, בהסכמת השכן (בעל הזכויות במגרש הגובל) לבנייה מסוימת.
21/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לכאורה, הקיום היהודי הוא מיוחד במינו משום שהוא משלב דת עם לאום. אדם אינו יכול להשתייך ללאום היהודי בלי להיות מוכר בצורה כזו או אחרת כיהודי על-פי דתו. אך אם נבחן לעומק, נגלה כי האפיון הזה אינו מייחד רק את העם היהודי. קיימים עוד עמים בעולם שהשתייכות אליהם קשורה להשתייכות לדת מסוימת. ניקח לדוגמה את האירים. אין אדם יכול להיות חלק מהעם האירי אלא אם כן הוא קתולי. על הקתוליות של האירים נשפך הרבה דם במהלך ההיסטוריה. תתמהו בוודאי, הרי יש יהודים, פרוטסטנטים ומוסלמים לא מעטים באירלנד. אלא שזה בדיוק ההבדל בין השתייכות לעם לבין קבלת אזרחות של מדינה. יהודי שיחיה את מרבית ימי חייו באירלנד ואז יהגר לארה"ב לא ייחשב שם לאירי-אמריקני אלא ליהודי-אמריקני, ולמעשה במרבית המקרים עוד בהיותו באירלנד הוא חי במסגרת קהילה יהודית. היהודים, וכל בני העמים האחרים החיים באירלנד, מקבלים אזרחות של הרפובליקה של אירלנד. הם לא הופכים לחלק מהעם האירי.
21/07/2009  |  קובי לירז  |   מאמרים
רבים מתרעמים על חופשת הקיץ הגדולה והארוכה, בת החודשיים, שמאות-אלפי ילדים שוהים בה מחוץ למסגרת חינוכית. נוסף על המפגעים הרבים שהבטלה הזאת גורמת, היא שוללת מהתלמידים את היכולת ללמוד על משמעותם של ימי בין המצרים, תשעת הימים ותשעה באב.
21/07/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
והשבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל אריה.
21/07/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
במשטרה מוסרים אישים בכירים עדות קשה על נתניהו ועד שהנוזלת חולפת - חולף זמן, והפרקליטות נעה כמו צבי לפעול בנדון
יואב יצחק
יואב יצחק
החל שלב ההוכחות בקובלנה שהגיש ליברמן נגד כמיסה    כבר עתה נראה: טיעוניו של כמיסה, לפיהם ליברמן הזמין כביכול רצח של סנדו מזור, ייוותרו בגדר סיפורי בדים    האמת הפשוטה: כמיסה ניסה להוצ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il