|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

החזרה הגנרלית

מה בין חומש במדבר לחומש דברים? על דיבור ומסעות והמנהיגות שביניהם מיהו מנהיג? פני הדור כפני הכלב? תוכנית חוֹמש - לא מה שחשבתם וגם על אֵיכָה וחזון: בין צדק לצדקה עם הפנים לשלום
26/07/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת דברים, שקראנו בשבת, פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או בארועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ. מבחינה זאת, הפרשה היא המשך מובהק לספר במדבר, שחתם אף הוא בפרשת מסעי בחזרה על מסעות המדבר. כמו שם, כפי שראינו, גם כאן אין מדובר בשיעור בגיאוגרפיה או בהיסטוריה. המטרה של איזכור המסעות היא הלקחים הטמונים בהם. עם זאת, בפרשתנו אין איזכור מפורט של המסעות, כמו בפרשת מסעי, אלא תקציר שלהם בלבד. המסעות מתמקדים בעיקר בהכנה לכניסת היהודים לארץ, מבחינה היסטורית ובמסרים הנלמדים מהם.

דַבֵּר אלי בסמלים

בפרשות מטות-מסעי עמדנו על הקשר האולטימטיבי בין כוח הדיבור לסמלֵי המסעות. קשר הדוק זה משתקף כבר בפתיח של הפרשה. "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". המילה 'דברים' מצביעה לא רק על הנושאים הנידונים בפרשה, אלא בראש ובראשונה היא מלשון דיבור. משה רבנו מלמד את העם לשמור על טוהר הלשון וניצולה כמכשיר בלעדי ללימוד תורה ולעשיית מצוות, משה מוכיח את ישראל על השימוש הלא נכון והבלתי מבוקר בכלי הדיבור, שהוביל לתלונות חסרות שחר של העם במדבר, לחטא העגל ולחטא המרגלים. לא לשווא פרשה זו, שעיקרה דברי תוכחה, נקראת ב'שבת חזון' (על שם ההפטרה "חזון ישעיהו") שלפני תשעה באב.

כבר ציינו ששמות הערים בפרשת מסעי אמורים לשמש תמרור אזהרה מפני החטאים הגלומים בהם. לעומת זאת, הפסוק שלנו, הפותח את ספר דברים, מדבר כולו בסמלים, שמאחוריהם מסתתרים חטאי ישראל במדבר, חלק משמות המקומות אף אינם ריאליים, אלא כאמור סמליים בלבד. כל החטאים מסתתרים בפסוק אחד, המהווה את תמציתם. כך למשל, 'במדבר', ו'מול סוף' מייצגים את מסֶכֶת הקיטורים של העם שאמרו 'מי יתן מותנו במדבר', וכן 'המִבְּלִי אין קברים במצרים'. 'בערבה' מזכירה את ערבות מואב, ששם חטא העם בחטא בעל פעור. במדבר פארן מזכיר את חטא המרגלים. ומהו 'תופל' ו'לבן'? אומר רש"י זה המן הלבן שתפלו עליו ישראל טענות שונות ומשוּנות.

מדוע איפוא משה מדבר בסמלים, ולא בתוכחה ישירה לעם? לשאלה זו נדרש גם רש"י. תשובתו היא כי משה דיבר ברמזים מפני כבודם של ישראל. תשובה אפשרית נוספת, שנראית לי, היא שאיש אינו אוהב לקבל דברי תוכחה. לכן לא פעם הם נאמרים בדרכים עקיפות, ולא בצורה גלויה וישירה. בסמלים, כמו בפסוק זה, וגם במשלים, שהנביאים הירבו להשתמש בהם, כדי שהעם או היחיד יזהו את עצמם בתוכם, ויתקנו את חטאיהם. אפשר גם לראות בפסוק זה סוג של כותרת, או ראשי פרקים. מתוכם יפרט משה את החטא הרלוונטי ביותר לפני כניסת העם לארץ, והוא חטא המרגלים, כדי שהעם ילמד להעריך את ארץ ישראל ומעלת קדושתה ויחזק את בטחונו ואמונתו בהקב"ה. ומי לא היה בכלל החטאים? ניחשתם, הנשים כמובן.

תוכנית חומש

קשר נוסף שניתן להצביע עליו בין שתי הפרשות הנזכרות לפרשתנו, הוא דומני כוחה של מנהיגות, שתפקידה הוא בראש ובראשונה לשמש מודל התנהגות לעם. יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו המנהיגים היחידים מבין המרגלים, נשיאי השבטים, שלא מעדו, ומשה אכן מעניק להם ציון לשבח, כמי שעתידים גם להיכנס לארץ. אך מעבר לכך, בתוך הסקירה הקצרה של משה ממסעות חורב ועד מואב, חוזר משה על עצת יתרו לגבי ביזור סמכויות מדורג, שהיא תוכנית אב, כדי להתמודד עם המעמסה האישית, החברתית והמשפטית של העם.

כזכור, הציע יתרו מֵעֵין תוכנית חוֹמֶש (חמישה מעמדות). משה עומד בראש ההיררכיה הדתית והמשפטית. הוא המתווך בין העם להקב"ה בשאלות הלכתיות. מתחתיו יש שרי אלפים, מאות, חמישים ועשרות, כדי להתמודד עם עומס הפניות המשפטיות של הציבור. הפעם נוספה גם רשות האכיפה - השוטרים. אולם ראוי להתבונן בתכונות הנדרשות מהמנהיגים. בנושא זה מעניין לערוך השוואה בין פרשת יתרו לפרשתנו.

בפרשת יתרו נדרשים השופטים להיות עשירים, אך גם שונאי בצע, כדי שלא ינצלו את הקופה הציבורית להטבות אישיות. נשמע מוּכר? מבחינה אישית עליהם להיות אנשי אמת ויראת שמים. בפרשת דברים, לאור הניסיון העשיר של משה עִם עַם טרחן, חשדני ונרגן, כפי שמעיד משה מתוך נסיונו האישי, הוא אינו נזקק הפעם ליועץ חוץ, בדמות יתרו, שיעמוד על כך. כדי להתמודד עם סיטואציה מורכבת זו, נדרשים השופטים להיות אנשים (בתורה אנשים, בדומה לאדם, זהו תואר לצדיקים) גם חכמים ונבונים (פיקחים המבינים דבר מתוך דבר). כדי למנוע רינונים וחשדות סביבם, עליהם להיות גם שקוּפים, הידועים לשבטיהם. וכמובן הם צריכים לעמוד בראש העם ולהפגין מנהיגוּת.

איכה המשולש

למרבה הצער, חז"ל הצביעו על ירידת הדורות, שהיעדר הנהגה הוא אחד המאפיינים המובהקים שלה. מבחינה ציורית הם תיארו את המצב: "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, שנראה המוביל, הוא המוּבל על-ידי העם. בדומה לכלב, הפוסע לפני אדונו, אך בסיבוב - בצומת קבלת ההחלטות - מסתכל אחורה לעֵבר אדונו, לראות לאן פניו מוּעדות, כך המנהיגים. הם רואים לאן נושבות רוחות העם והתקשורת, ומחליטים - לא פעם - הכרעות גורליות - על פיהן.

על השופטים לעשות משפט צדק, ללא משוא פנים. כדאי לשים לב כי ההפטרה "חזון ישעיהו" מתמקדת בסוגייה חשובה זו כתנאי לגאולה, ביחד עם שמירת מצוות אמיתית, העובדה שהשופטים מעלו בתפקידם, והיהודים לא קיימו מצוות מעשיות, אלא התמקדו בסממנים פולחניים בלבד, כהקרבת קורבנות, שהייתה מגורמי החורבן. דברי הנביא ישעיהו, שנכתבו לפני כאלפיים שנה, נראים כה אקטואליים, כאילו נלקחו ממציאות ימינו אנו: "שריִך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים. יתום לא ישפוטו, וריב אלמנה לא יבוא אליהם". זוהי בדיוק הרלוונטיות של האבל על החורבן גם בימינו - העובדה שהגורמים לחורבן, השחיתות והזלזול במצוות, לא תוקנו עדיין, וממשיכים לשלוט בחיינו האישיים והציבוריים ללא רסן. על כך כבר אמרו חז"ל: "דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאילו חרב בימיו".

מבחינה לשונית המילה 'איכה' היא המגשרת בין הפרשה וההפטרה למגילת איכה. בפרשה, כפי שראינו, משה קובל על העם: אֵיכָה אשא טורחכם ומשאכם וריבכם". בהפטרה קובל הנביא, איכה הייתה לפרוּצה "קריה נאמנה... צדק ילין בה, ועתה מרצחים".

השלום בתורה צריך להיות בין איש לרעהו, ובין איש לבוראו. אך אנו רואים, כי השלום הוא גם בין ישראל לעמים. ישראל פותחת בשלום עם אויביה. היא נקראת לא לפתוח במלחמה עם עמון ומואב, ומנסה לקרוא לשלום גם לסיחון ועוג, שלא נענו לקריאה, ופתחו עליה במלחמה. התורה תמיד עם הפנים לשלום. האויבים, כמה מוּכר, פניהם למלחמה. והשאר היסטוריה. גם בנקודה זו טמון הקשר בין חומש במדבר לחומש דברים.

תאריך:  26/07/2009   |   עודכן:  26/07/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד מתפקידיו העיקריים של יועץ התקשורת הוא ליצור אהדה למותג/אישיות/מוצר, אותו הוא מייחצן. במסגרת העבודה משתמש היועץ בתכונות הרלוונטיות של הלקוח ומעצים אותן, ואם צריך מגדיר לו אותן מחדש ובונה לו אותן בהתאם למטרה. אך דבר אחד יש לזכור, יועץ תקשורת, הוא לא קוסם. אז למה זקוקה העדה החרדית? ליועץ תקשורת או לקוסם?
26/07/2009  |  תמיר האס  |   מאמרים
הבנייה בירושלים אכן מסכלת את הסיכוי (שמעולם לא היה ריאלי) להקים מדינה פלשתינית, ולא בכדי חוסיין אובמה וכמה יועצים יהודים סביבו עושים מאמץ אחרון (אף הוא חסר כל סיכוי) לבלום את הבנייה היהודית במזרח ירושלים, בנייה שהיא על קרקע פרטית השייכת כדין למיליונר היהודי-אמריקני מוסקוביץ, ובהתאם לתוכנית מיתאר בת תוקף ולהיתרי בנייה שניתנו על בסיס שיקולים מקצועיים-תכנוניים גרידא, מתוך הנחת ריבונותה של ממשלת ישראל על ירושלים רבתי ובכללה המתחם בו מדובר.
26/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בשנים האחרונות, במיוחד עם כניסת פרידמן לכהונת שר המשפטים בשנת 2006, הותקפה ציבורית יכולתו של בית המשפט העליון לבטל חוק לא חוקתי, יכולת אשר מהווה את חיל הפרשים הקדמי במערכה על הגנת זכויות הפרט מפני הכוח הפוטנציאלי (וגם המעשי, יש לציין) של השלטון לרמוס את האזרח. בפועל, מספר החוקים שבוטלו בידי בית המשפט העליון הם מתי מעט, אך החשיבות במהפכה החוקתית הינה חדירתה לשיח הציבורי ולתפיסת הזכויות של כל פרט את זכויותיו, אל מול השלטון. החוק אשר מאפשר את אשפוזם הכפוי של אנשים בישראל ללא הליך משפטי הוגן, מהווה את אחת הדוגמאות ל'כיצד חוק יכול להיות דורסני', ולנחיצות של בית משפט עליון חזק, שפועל באטמוספירה-נורמטיבית וציבורית של שיח-זכויות.
26/07/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
ר' יוחנן אמר: "אין מזל לישראל..." - ישראל זוכה בבחירה חופשית ואינו כפוף למזלות! אמר ר' יוחנן: מנין שאין מזל לישראל? שנאמר: "כה אמר ה' אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה" (ירמיה י-ג) (שבת קנו).
26/07/2009  |  צפורה בראבי  |   מאמרים
כולם יודעים, שבית שני חרב בגלל שנאת חינם, וזה לקח חשוב ביותר. חשוב ממנו הלקח, שרק מעטים יודעים: הרמב"ם כתב באחת מאיגרותיו, שבית שני חרב בגלל שחכמי אותו הדור לא למדו מלחמה וכיבוש ארצות. ומי שחושב, שזו חוכמה, היאה למישהו מלפני כאלף שנה, אינו רואה את מפלותינו הנשנות במלחמות ישראל, ואינו מבין מדוע אין תמורה לאגרה הרבה, שאנחנו משלמים לשווא למערכת הביטחון שלנו.
26/07/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il