|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

האם בצלם הטעה את התקשורת?

הארגון הפיץ לאמצעי התקשורת הודעה רשמית ובאותו יום פרסם אותה באתר האינטרנט לאחר שהושמט ממנה משפט מהותי הארגון נמנע מלפרסם הבהרה לשינוי ולהשיב לשאלות בעניין זה פעם נוספת מוטל צל כבד על היושרה של ארגון בצלם
27/07/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם והעובדות החסרות בדיווח

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מפיץ במתכוון מידע בלתי מבוסס

   יהונתן דחוח-הלוי
הנוהג הפסול של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם - האשמות בלא זכות תגובה

ב-22.7.09 הפיץ ארגון בצלם לאמצעי התקשורת הודעה רשמית שכותרתה: "מידע לקראת פרסום רשימת הרוגי עופרת יצוקה". בהודעה זו מסר בצלם בין היתר, כי תיקן 23 רשומות במסד הנתונים של הרוגי האינתיפאדה לאחר שערך "בדיקה מחודשת של המידע הנמצא ברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008".

בצלם טוען לשקיפות ומסרב לחשוף מידע

כמו-כן הודגש, כי "הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים חמושים פלשתינים, של סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגוני זכויות אדם פלשתינים ושל דובר צה"ל. כל מידע שנמצא בנוגע לאחד מההרוגים נבדק והוצלב עם מקורות מידע אחרים". עוד ציין בצלם בהודעה שנשלחה באימייל לאמצעי התקשורת, כי "הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם ובכל מקרה בו העביר בצלם חומר לפרקליטות הצבאית אודות האירועים עם בקשה לחקירה, נשלח עידכון המפרט את המידע החדש".

על-פי הודעת בצלם ניתן לקבל את הרושם, כי תהליך הבדיקה היה תקין. הווה אומר, בעקבות שינוי הקריטריונים בנוגע להגדרת "השתתפות בלחימה" על-ידי הצלב האדום (סוגייה זו הובהרה בתחילת הודעת בצלם) נבדקו מחדש כל שמות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדה ובהתאם למידע חדש שלא היה בידי בצלם בעבר שונו 23 רשומות מהגדרה של "לא השתתף בלחימה" ל"השתתף בלחימה בעת שנהרג". נוסף על כך, ניתן להבין מהודעה זו, כי ארגון בצלם נהג ביושר והעביר עידכון לפרקליטות הצבאית, שכן על-פי המידע החדש הוסר למעשה החשד מפשעי מלחמה שביצע לכאורה צה"ל לגבי הריגתם של 23 הפלשתינים.

הודעת ארגון בצלם מנסה לצייר מצג של שקיפות ואמינות בעיני התקשורת והציבור. ואולם, עיון מדוקדק בהודעה, באתר האינטרנט של בצלם ובפרטים מעלה צל כבד על היושרה והמהימנות של ארגון בצלם, כפי שיוצג להלן.

ארגון בצלם מציין, כי עידכן 23 רשומות, אך מסיבה שאינה ברורה הוא נמנע מלחשוף את שמות הפלשתינים שקטלוגם שונה על-מנת שניתן יהיה לבדוק אם העידכון בוצע בשל "מידע חדש" כפי שטוען בצלם או בעקבות רשלנות מחקרית של הארגון. במאמר קודם פרי עטי ב-News1 הנושא את הכותרת "בצלם מודה בטעות: לא היה טבח" (21.7.09) חשפתי את השינוי שערך בצלם לא מכבר ב-14 רשומות של הרוגים פלשתינים, אשר סביר שהם כלולים בעידכון 23 הרשומות עליהם דיווח בצלם בהודעתו.

בניגוד לטענת בצלם בדבר "מידע חדש", הראיתי במאמר, כי המידע המפליל את ה-14 כפעילי גדודי אל-קסאם שהיו ב"מחנה אימונים" של חמאס (ולא ב"מחנה קהילתי" כפי שטען בצלם) היה קיים וזמין בכל המקורות הגלויים (אתר דובר צה"ל, אחר חמאס, התקשורת הישראלית, הפלשתינית והבינלאומית) כבר ביום בתקיפה עצמו. משמעות הדברים - בצלם יכול היה להגיע למסקנה, כי מדובר בטרוריסטים שעסקו באימונים עוד באותו יום ולא היה צורך למצוא "מידע חדש" לאחר כחמש שנים. אשר על כן, אם ארגון בצלם אינו חושש ובטוח בצדקת דרכו עליו לפרסם את שמות 23 הפלשתינים שרשומותיהם שונו על-מנת שניתן יהיה לבדוק את מהימנות טענותיו.

בצלם מאשים ונמנע מלפרסם תגובת הגוף המבוקר

התמיהה על היושרה המקצועית של ארגון בצלם עולה גם במקרה נוסף. ב-28 ביוני 2009 הפיץ ארגון בצלם הודעה רשמית לה מצורפת סקירה מפורטת שכותרתה: "שפכים ללא גבולות: הזנחת הטיפול בשפכי הגדה המערבית". הסקירה מאשימה את ישראל, ובעיקר את המשרד לאיכות הסביבה, בהזנחה של הטיפול בשפכים באיו"ש, ואולם מסיבה לא ברורה ארגון בצלם נמנע מלהביא הן בהודעה והן בסקירה את תגובת המשרד לאיכות הסביבה לטענות שהעלה נגדו.

פניתי למשרד לאיכות הסביבה וקיבלתי את תגובתו הרשמית לטענות ארגון בצלם. לאחר מכן שלחתי אותה לארגון בצלם ולצידה השאילתה הבאה: האם ארגון בצלם העביר את הסקירה "שפכים ללא גבולות" בגרסתה הסופית למשרד לאיכות הסביבה על-מנת לקבל את תגובתו הרשמית לטענות הארגון? מדוע ארגון בצלם נמנע מלפרסם את תגובת המשרד לאיכות הסביבה (המצורפת בזאת) שפורסמה לאחר ש'בצלם' פרסם את סקירתו? ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאילתה ונמנע עד כה מלצרף את תגובת המשרד לאיכות הסביבה להודעה ולסקירה שפורסמה באתר האינטרנט שלו. אשר על כן, בחרתי לצרף את הודעת המשרד לאיכות הסביבה בגרסתה המלאה כנספח למאמר זה למען ההיסטוריה.

תגובת המשרד לאיכות הסביבה לדוח בצלם "שפכים ללא גבולות"

הנדון: תגובה לדוח בצלם (28.6.09)

הנתונים לדוח בצלם ניתנו על-ידי המשרד להגנת הסביבה, והקביעה כי המשרד נמנע מלאכוף את החוק הינה משוללת כל יסוד וחסרת בסיס.

מדינת ישראל מוכנה לסייע ולשתף פעולה עם הצד הפלשתיני לקידום פתרון הבעיות הסביבתיות המשותפות אך נתקלת בסירוב פלשתיני מתמיד. לראיה, לפני כשלושה ימים במסגרת כנס בינלאומי בצרפת בהשתתפות כ-40 מדינות הציע השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, לשר הכלכלה הפלשתיני להיפגש ולפעול יחד לפתרון הנושאים המשותפים לשני הצדדים ונענה בשלילה.

התקופה היחידה בה לא ננקטו פעולות אכיפה ולא התקיים כל פיקוח, היה בתקופת האינתיפאדה החמושה, בשנים 2003-2000, אז לא ניתן היה לנוע בכבישי איו"ש במסגרת עבודת המשרד.

להלן התייחסות פרטנית לטענות העולות מהדוח:

מאז 2004 ועד היום בוצעו עשרות פעולות אכיפה ומאות ביקורות של מחוז ירושלים בשטחי איו"ש בנושא שפכים. פעולות אלה הביאו לשינוי משמעותי בשטחי מספר רשויות. מ.א. גוש עציון, מ.א. הר חברון והמועצה האזורית מטה בנימין חוקקו חוקי עזר לביוב, שמאפשרים גביית אגרות ביוב מתושביהן והקמת תשתיות לטיפול בביוב. תהליך זה התאפשר לאחר הליך אכיפה מנהלי שקיים המשרד וכלל עשרות התראות שהוצאו לראשי הרשויות המקומיות, ושימועים שנערכו לראשי רשויות שלא ביצעו את הנדרש בהתראות. אכיפה מקבילה התקיימה מול מפעלי תעשיה. הליך ההסדרה, תחת האיום באכיפה פלילית, הביא להקמת מכוני טיהור שפכים חדשים (לדוגמה לאחרונה הוקם בכוכב השחר), חיבור ישובים למכוני טיהור שפכים אזוריים (ישובי גוש אדומים חוברו לקו נחל אוג), וכל זאת בתהליך שנמצא בעיצומו.

שפכי ירושלים (נחל קדרון) – בדוח אין התייחסות לעובדה שלכל תוכנית שהוצגה עד היום לפתרון הסוגייה התנגדה הרשות הפלשתינית. לא ניתן לתת פתרון מלא ואיכותי לבעיית שפכי הקדרון מבלי לשתף בפתרון את הרשות הפלשתינית והרשויות המקומיות התורמות לזרימה: ירושלים, בית לחם ובית סחור. מאז הסכמי אוסלו לא ניתן אפילו להעביר צינור להסטת הביוב לשטח שבו מיועד לקום מתקן לטיהור ביוב הקדרון (נבי מוסא). תוכנית זו הוצגה בפני דרגים שונים ברשות הפלשתינית שעד כה סירבו לשתף פעולה. בהקשר זה יודגש שבמסגרת הדיונים, לא חויבו הפלשתינים להשתתף בעלויות ההקמה הגבוהות והתנגדותם הייתה על-רקע פוליטי גרידא.

במקרים מסוימים, הניסיון להקים מט"ש (מכון טיהור שפכים), כמו ביישוב עופרה, נתקל בהתנגדות בגין סוגיית הבעלות על הקרקע, ומט"ש שכבר הוקם, עומד בפני צו הריסה, לבקשת עותרים, הטוענים שיש להם זכויות בקרקע.

שפכי מודיעין עילית אומנם הוזרמו בעבר לנחל מודיעים, ולאחר שנפתחו הליכי אכיפה חוברו שפכי היישוב למערכת הביוב של מודיעין, והם מטופלים כעת במט"ש איילון שליד רמלה.

מזה כשלוש שנים פועל קו ביוב מאסף לאורך נחל קנה, המחבר את כל שפכי היישובים היהודיים החל מעמנואל ועד אורנית, שפכים אלו מוזרמים לטיפול במט"ש דרום שרון מזרחי ליד ניר אליהו.

בימים אלו נמצא בשלבי תכנון מתקדמים קו מאסף נוסף, האמור להיות מותקן החל מאריאל, ולאסוף את כל שפכי היישובים עד ראש העין, קו זה ששפכיו אמורים להגיע לטיפול בשפד"ן, יבטל את הצורך במתקנים המקומיים המשרתים כיום את היישובים לאורך נחל שילה. ראוי לציין בהקשר זה כדוגמה את המט"ש שהוקם לצורך הטיפול בשפכי אזור התעשיה ברקן, הפועל כבר שנים רבות ומפיק שפכים באיכות טובה.

סיכום:

בתחום ההתיישבות הישראלית הושקעו ועדיין מושקעים משאבים רבים לצורך מניעת זיהום משפכי ההתיישבות. יחד עם זאת, המשרד להגנת הסביבה מבצע פיקוח צמוד בנושא ולא יהסס לפתוח בהליכי אכיפה מחמירים נגד כל רשות שלא תפעל על-פי הנחיותיו המקצועיות.

יש לציין כי חלק משפכי היישובים הפלשתינים מוזרמים לכיוון ישראל, ומאלצים את המדינה להתמודד עם פתרונות עבורם. כך לדוגמה, שפכי קלקיליה המוזרמים לנחל קנה (אגן נחל ירקון), נאספים על-ידי ישראל ומטופלים במט"ש דרום שרון מזרחי ליד ניר אליהו. כמו-כן, שפכי טול כרם ושפכי שכם מוזרמים לאגן נחל אלכסנדר, נאספים על-ידי ישראל ומטופלים במט"ש חירום שהוקם בשל מצב מיוחד זה, ליד יד חנה.

שאלה בלתי פתורה: האם הפרקליטות עודכנה?

וסוגייה נוספת הראויה לתשומת לב מיוחדת. ההודעה שהופצה לאמצעי התקשורת ב-22.7.09 הועלתה באותו יום לאתר האינטרנט של בצלם. השוואת שתי ההודעות הזהות לכאורה מגלה, כי באתר האינטרנט שונה נוסח ההודעה המקורית והושמט ממנה החלק המודגש במשפט הבא "הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם ובכל מקרה בו העביר בצלם חומר לפרקליטות הצבאית אודות האירועים עם בקשה לחקירה, נשלח עידכון המפרט את המידע החדש".

ב-23.7.09 שלחתי את השאילתה הבאה למנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל ולדוברת בצלם, שרית מיכאלי: מדוע שינה את נוסח ההודעה שהפיץ לאמצעי התקשורת באותו יום ממש? מדוע הושמט המשפט האחרון בהודעה שפורסמה באתר בצלם? האם ארגון בצלם מסר לאמצעי התקשורת מידע שגוי וחזר בו? אם כך פני הדברים, מדוע ארגון בצלם לא פרסם הודעת הבהרה לאמצעי התקשורת בעניין זה? האם ארגון בצלם עידכן את הפרקליטות הצבאית באשר לשינויים ברשומות שתוקנו ואשר בעניינם דרש בעבר בצלם פתיחת חקירה? ארגון בצלם בחר שלא להשיב לשאלות שהופנו אליו וטעמיו עימו. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

צילום מסך מתוך ההודעה המקורית לעיתונאים בנוסחה המלא
תאריך:  27/07/2009   |   עודכן:  27/07/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם בצלם הטעה את התקשורת?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
213
27/07/09 15:35
 
המגיב המגניב
27/07/09 22:07
 
מיכל ת"א
30/07/09 17:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי בירושלים הנחית ביום ה' עוד מכה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, במאבקו לחוקק את חוק הרפורמה בקרקעות: הוא הותיר על כנו את צו המניעה הזמני, הקובע שהאסיפה הכללית של קק"ל לא אישרה ב-23 ביוני את הסכם העקרונות לחילופי קרקע גדולים עם המדינה.
26/07/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
בעודם מנתצים מיתוסים קדומים שביטאו ושיקפו אמיתות היסטוריות, בראו סופרי השאננות לציון עצמם מיתוס מן ההווה בנושא "הסכסוך" על ארץ ישראל, שאין לו אחיזה בהיסטוריה ולא תמיכה בעובדותיה - מיתוס "הילדות והבגרות". בעלילות הרומנים שייסקרו להלן, הושוו שנות המדינה שבין 1948 ל-1967 לשנות "הילדות" התמימות והמוסריות שלה, על שום שהייתה חנוקה בגבולות שביתת הנשק, שאכן יָאָה להם הגדרתו של שר החוץ המיתולוגי אבא אבן - "גבולות אושוויץ". ואילו שנותיה של המדינה מ-1967 ואילך, הושוו ל"בגרות" המכוערת והבלתי מוסרית, שכן מאז רובץ עליה החטא הכבד של "הכיבוש".
26/07/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
ה-13 בספטמבר 2008 אמור היה להיות יום חג ל"מחנה השלום": במעון ראש הממשלה בירושלים קיבל יו"ר הרשות הפלשתינית מאהוד אולמרט את ההצעה הנדיבה ביותר שראש ממשלה ישראלי העלה על דל שפתיו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני בכל אחת מסוגיות המחלוקת.
26/07/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
פרשת דברים, שקראנו בשבת, פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או בארועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ. מבחינה זאת, הפרשה היא המשך מובהק לספר במדבר, שחתם אף הוא בפרשת מסעי בחזרה על מסעות המדבר. כמו שם, כפי שראינו, גם כאן אין מדובר בשיעור בגיאוגרפיה או בהיסטוריה. המטרה של איזכור המסעות היא הלקחים הטמונים בהם. עם זאת, בפרשתנו אין איזכור מפורט של המסעות, כמו בפרשת מסעי, אלא תקציר שלהם בלבד. המסעות מתמקדים בעיקר בהכנה לכניסת היהודים לארץ, מבחינה היסטורית ובמסרים הנלמדים מהם.
26/07/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אחד מתפקידיו העיקריים של יועץ התקשורת הוא ליצור אהדה למותג/אישיות/מוצר, אותו הוא מייחצן. במסגרת העבודה משתמש היועץ בתכונות הרלוונטיות של הלקוח ומעצים אותן, ואם צריך מגדיר לו אותן מחדש ובונה לו אותן בהתאם למטרה. אך דבר אחד יש לזכור, יועץ תקשורת, הוא לא קוסם. אז למה זקוקה העדה החרדית? ליועץ תקשורת או לקוסם?
26/07/2009  |  תמיר האס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il