הוועדה לזכויות הילד קיימה (יום ב', 5.2.18) דיון מהיר בנושא 'העברת תכנים מיניים בשיעור לילדי כיתה ה'. דיון מהיר לבקשת חברי הכנסת
עודד פורר,
עליזה לביא, איילת נחמיאס ורבין ויפעת שאשא ביטון, שעסק בנושא המורים המחליפים במערכת החינוך על-רקע המקרה בו פוטר מורה מחליף לאחר שחשף תלמידי כיתה ה' לתכנים מיניים בלתי הולמים. בנוסף נגע הדיון בסוגיית הפגיעות המיניות בבתי הספר בכלל.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, פתחה את הדיון: "קשה להגיע לדיון כזה בלי להתייחס לאירועי השבוע האחרון ומקרה תלמה ילין, אנחנו רואים שהדופי לא רק במורים מחליפים, ישנו קושי לעקוב אחרי מורים מוערכים עם ותק במערכת. הסיפור צמרר אותי מאוד אך לא הפתיע אותי, הגיעו אלינו מספר סיפורים דומים מבתי ספר אחרים - מורה שמוערך ומוערץ והורים מוכנים להגן עליו, ומשרד החינוך אומר מה אתם רוצים תראו איך ההורים מרוצים. אנחנו יודעים שיש עוד תלונות נגד כמה מורים ובמקרה הכי טוב מורה מועבר לבית ספר אחר. אנחנו כאן כדי לבדוק איך מתמודדים עם התופעה הזו ויוצרים מערכת חינוך מוגנת עבור ילדינו. לא יכול להיות שהבנים והבנות יגיעו לבית הספר וייפגעו שם, בין כותלי בית הספר, ואחר כך עוד ינסו לתת לזה לגיטימציה וראינו מקרים כאלה. לא מקובל שיאמרו שהיחסים היו בלי או עם יחסי מין, אנחנו כאן כדי לבלום את התופעה ואני קוראת לכל מי שסביב השולחן להתגייס".
ח"כ פורר: "מורה מחליף בכיתה ה' החליט שהוא מעביר שיעור חינוך מיני, כולל המחשה. נראה שמשרד החינוך מתייחס לילדים כבייביסיטר ואז שמים מורה לא מורה כדי לסתום את החלל. איש לא יודע מה מורה מחליף הולך ללמד? איש לא יודע מה התכנים? איך בנוי כל מנגנון המורים המחליפים? הם צריכים להיות מורים שמוכשרים לעמוד מול כיתה, שעברו את כל המסננים. צריך לחשוב איך בונים סדר כוח אדם שיודע לתת גיבוי, מה ההכשרה שלו, מה המינימום כדי שיכנס לכיתה".
ח"כ לביא: "איך יכול להיות שזה מתרחש בבתי הספר, מה אתם עושים שזה קורה? מה הצעדים המיידים שהחלטתם עליהם? האם יצא חוזר מנכ"ל עם כלים למערכת מה עושים כדי להתמודד עם התופעה הרעה והחולה הזו ומה הקריטריונים לכניסת מורה מחליף".
ח"כ שאשא ביטון: "לצערי הרב, הרעה החולה היא לא רק במורים מחליפים. משרד החינוך מכיר את המקרה של מורה שהגיע מידע לגבי הטרדות מיניות מצדו, מורה מאוד מוערך ומוערץ. הייתה התאבדות של ההורים לטובת אותו מורה וזה עורר אצלי חשד גדול עוד יותר. שאימא מתקשרת אלי ואומרת שהיא לא תנום ולא תשקוט עד שתוכיח את חפותו, זה הדליק אצלי נורה. צריך לבדוק קווים לאופיים של אנשים ולא להגן מיד על כל אדם שנראה נופת צופים. בסוף אלה הילדים שלנו שם".
דליה מזרחי, משרד החינוך: "הוצאנו נוהל ברור ומוסדר לכל מנהלי בתי הספר שמחויבים לעבור דרכנו לפני שקולטים עובד הוראה וכף רגלו דורכת בבית הספר. דרשנו שקודם ינסו לבחור מורים מצוות בית הספר שפנויים או עובדי הוראה גמלאים או בעלי תעודת הוראה או סטודנטים להוראה או לפחות בעלי תואר אקדמי. כל מורה מחליף צריך אישור העדר עבירות מין ואנחנו בודקים במשרד שאין לו עבר פלילי כלל. רק לאחר מכן מקבלים המוסדות אישור להכניס מ"מ לבית הספר. אנחנו אוכפים את הנוהל ובודקים אותו".
לירון ספרד, עוזר יועמ"ש משרד החינוך: "אדם לא יכול לעבוד עד שיש אישור מלא במשרד החינוך, כולל בדיקת רישום פלילי מלא פלוס בדיקה בהיסטוריה של המשרד שאין לו עבר משמעתי כדי שלא יהיו דלתות מסתובבות. איתור ממלא-מקום על בסיס שעתי זה לא עניין פשוט לאף מנהל מוסד, כדי לאפשר להם כלים להתמודד עם זה, הוקם צוות שמכין מכרז שיקים מאגר עובדי מ"מ על בסיס שעתי, שהמטרה שכולם יבדקו מראש על כל ההיבטים הרלוונטיים. מנהל שנתקע יהיה לו מאגר כוח אדם שיש לו כשירות מסוימת. זה יאפשר במקרה של חור למלא את החסר תוך ידיעה שאותו אדם עבר בדיקה".
לביא: "אתם מביאים לנו רשימה של דברים שאתם אולי תעשו, הייתם צריכים לעצור מזמן. כמה ילדים עוד יפגעו עד שתסיימו?"
שאשא ביטון: "ההפקרות של הילדים שלנו בבתי הספר היא חמורה ממה שאתם חושבים. תרבות הטיוח היא הגרועה ביותר. לדוגמה המקרה של השומר בבית הספר, ידעו על זה גם מורים, יועצת זזה מבית הספר אחרי שהסיפור התפרסם. אנחנו מדברים על מקרה מלפני חודש, הוציאו נהלים על בודקה של שומר שהוא צריך להיות שקוף, יש לי תמונות מהשבוע, שהבודקה אטום ויש בו גם וילונות אדומים. אני רוצה לדעת מי לוקח אחריות על מה שקורה לילדים שלנו שם, יש שם מורים ויש מנהלים. אני רוצה לדעת מי אחראי לילדים שלנו?! ומה קורה עם מנהל שלא מקיים את הנהלים? מי משלם את המחיר אם מקבלים מורה שלא לפי הנהלים?"
ספרד: אדם קודם כל מוזמן לבירור, יש מדרג של תגובות, הם חשופים לדין משמעתי. יש מדרג תגובות".
שאשא ביטון: "ואז הארגונים מגנים עליהם והם חוזרים למערכת. היה לנו מקרה של גננת שהיה ברור שהיא צריכה לזוז מהמערכת, ההסתדרות הסכימה לבסוף, אבל היא הסכימה רק שהיא תזוז לגן עם גננת נוספת ושלא נכתוב כלום בתיק שלה, אחרת הם התנגדו להזזה שלה. במציאות זה מה שקורה, הם זזים ממקום למקום בלי מסמך שאפשר לעקוב אחריו".
ספרד: לא הייתי מצייר תמונה של טיוח, אין תרבות של טיוח".
ח"כ שאשא ביטון: "יש. יש ילדים שחשופים לפגיעות מצד אנשי צוות שאנחנו יודעים עליהם ולא הצלחנו להזיז אותם מהמערכת מכל מיני סיבות. עד שלא נודה כולם שיש כאן תופעה, שנתגייס כולם, לא יהיה פתרון".
מיכאל פינטו, יו"ר הסתדרות המורים בגוש-דן, מנהל בית ספר: "אני כואב את הכאב של הרבה מאוד מנהלים במדינת ישראל, בעיר שלי למעלה מ-50 מורים חסרים בבתי הספר. אצלי חסרים 4 מורים היום, אני כמנהל מוסד חינוכי לוקח לא פעם כמה כיתות יחד, ואני שואל איפה מבחן האחריות שלי כמנהל בי"ס, האם זו אחריות שלי? המאגר זה יפה מאוד אבל הלכה למעשה אין פתרונות. הבעיה אמתית אך לא אנחנו צריכים לספק לה פתרון כמנהלי בתי ספר, האחריות לגיוס לא צריכה להיות של מנהלי בתי הספר כי אין לנו ממלאי-מקום בשטח".
שאשא ביטון: "אם אתה אומר את זה כמנהל בי"ס אז אבוי לי שהילדים שלנו נמצאים במסגרת הזו, כנראה שצריך לבדוק גם את הכשירות של מנהלי בתי הספר. מנהל בי"ס שאומר על דבר קטן זה לא אחריות שלי, אני מרימה ידיים. אם כל איש חינוך, כל מי שנמצא בבי"ס היה מרגיש קצת אחריות כלפי הילדים ששם הכל היה נראה אחרת. הדברים האלה לא מייצגים את מערכת החינוך, זה לא מייצג את המורים והמנהלים בשטח שאני מכירה".
ספרד: "בשביל זה אנחנו מייצרים את המאגר. עד תחילת שנת הלימודים הבאה יהיה מאגר".
ענת הוכנר, יו"ר ועד ההורים ת"א: "אנחנו שולחים אליכם את הילדים ואתם כושלים. אנחנו יודעים מי שלח את המחליף לבי"ס של הפדופיל בצפון ת"א, מי שלחץ על האישור שלו צריך ללכת הביתה. ה-20 ילדות שהוא פגע בהן, כל החיים הלכו להן. ברגע שקורה משהו כל המערכת מתגייסת להגן על עצמה ולא על הילד הנפגע. יש מנהלת שנתנה המלצות על המורה הזה למרות שידעה שהוא עושה דברים שאינם טובים. המנהלת הזו עובדת. אתם תכתבו נהלים ותגידו לנו שאתם עושים עבודתכם נאמנה, צריך להוציא את הטיפול הזה מהידיים של משרד החינוך והמנהלים, שתיקח את זה המשטרה".
שאשא ביטון: "רוב החקירות מגיעות לדד-אנד לא מחוסר אשמה וההסתדרות וארגוני המורים מנופפים בזה - הנה המשטרה סגרה את התיק. גם שרוצים במשרד לנקוט בהליך, להוציא מהמערכת, הסתדרות המורים מתנגדת מיד. שיש אלימות כלפי מורה מיד משביתים את המערכת, אך שיש אלימות מינית כלפי תלמידים עולם כמנהגו נוהג".
פורר: "מה שאני שומע פשוט מזעזע אותי, גם כהורה לילדים במערכת החינוך. רץ לי בראש איפה הם נמצאים עכשיו. גם אני יודע על טיוח, כולל של אלימות נגד מורים ושל אלימות של ילדים נגד ילדים, המנהלים רוצים שיחשבו שהכול גן עדן אצלם. זה לא משרד החינוך זה משרד הטיוח. לא תוכלו לטפל בבעיה עד שתכירו בה. לא יכול להיות שהיו מקרים כל כך חמורים ואיש לא נותן את הדין. אולי צריך גוף חיצוני שבודק, צריך דיון בפורום הרבה יותר רחב עם שר ומנכ"ל כדי לטפל בטיוח, כולל טיוח של מנהלים והדבר השני זו סוגיית המורים המחליפים שיצא מתי שהוא מכרז. אי-אפשר לחכות, יש פה גם סוגיה תקציבית שיש להידרש לה".
ענת טוראל, הסתדרות המורים: "אנחנו נגן על ילדים בנפשנו וגופנו ואנחנו מגנים עליהם שעה שעה בכיתות. ככל שנדרש למקרה של מורה או גננת שיש הליך נגדו כי אולי פגע בילד, לא ניתן יד לזה. כל עוד מתקיימת חקירת משטרה בעניין מסוים אני לא חוקר ולא שוטר, אתן למשטרה לעשות עבודתה. שתהיינה המלצות לגבי איש החינוך הזה אפעל. בנוגע למורים המחליפים כמנהלת, אנחנו מתחננים בפני משרד החינוך שיפתור זאת".
שאשא ביטון: "אם המשטרה סגרה את התיק או לא זה סיפור אחד. הסיפור של התאמה למערכת החינוך בעיני היא לא פחות מעניין פלילי. גם סתירה לילד לפי משרד המשפטים זה לא תמיד פלילי אך מורה כזה לא מתאים למערכת, כך גם מורה מטריד או מתעלל שלא תמיד מואשם, הוא לא מתאים למערכת. פה אתם צריכים לפעול".
זאב גולדבלט, פורום ההורים היישובים: "בחודשים האחרונים זועקים המורים על האלימות נגדם ואנחנו שותפים לזעקה, עם זאת גם לתקוף מינית ילד זו תקיפה, כל חייו וחיי משפחתו נהרסים. משום מה על הנושא הזה לא שמעתי את קולם של ארגוני המורים. אנחנו מאבדים את אמון ההורים במערכת כולה".
ספרד: "יש חוקים במדינת ישראל ואנחנו פועלים איתם, לא נשבש חקירה. יש הליכים מאוד ברורים שקורים במשרד ברגע שיש מקרה כזה, אתם לא רואים את ההליכים האלה ביום יום".
שאשא ביטון: "שרואים עדיין את המורה או המורה בבית הספר, מבחינת ההורים לא קורה כלום. בין הנהלים למצב בשטח יש מרחק עצום ויש לבדוק מי אחראי לכך".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "המערכת צריכה לבדוק את עצמה. במקרה בצפון תל אביב הייתה רשלנות רצינית באופן הקבלה של המורה הפדופיל".
לירון אשל, המועצה הלאומית לשלום הילד: "אנחנו מלווים בשטח ילדים בתוך מסגרות החינוך שנפגעו. הזמן פועל לרעתנו ויש לעשות את הצעדים המדוברים בהקדם. רוב התיקים שנפתחו נגד בוגרים בעבירות נגד קטינים במוסדות חינוך היו עבירות נגד גוף אדם, ב-2016 היו 81 תיקים כאלה בגין עבירות מין".
יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "הבעיה היא לא רק בקרב המורים המחליפים, אנחנו מגלים שהקושי גם בקרב מורים קבועים ואפילו כאלה שזוכים להערכה גדולה. מישהו במערכת צריך לתת את הדין, ביום שזה יקרה כולם ייקחו אחריות". במסגרת המסקנות קראה ח"כ שאשא ביטון: להעביר לוועדה את הנוהל הנוגע להעסקת מורים מחליפים, לקבל עידכון בנוגע לסטטוס הטיפול בסוגיית מאגר המורים המחליפים, לקבל מידע בנוגע למורים שנמצאו בעלי רישום פלילי לאחר הבדיקה היזומה של המשרד, להמשיך לאמץ את הפיילוט בנושא מבחני אישיות למורים, ולהפוך אותו לנוהל מחייב. בנוסף הוועדה תזמין את שר החינוך ואת צמרת המשרד לישיבת מעקב בנושא: סוגיית המורים המחליפים וגיוסם, סוגיית הטיפול במורים קבועים שנמצאו פוגעים בתלמידים ובדיון יתבקשו נציגי המשרד להציג את נתוני העסקת המורים המחליפים. לעניין מורים קבועים מבקשת הוועדה להציג מה הכלים העומדים לרשות משרד החינוך כאשר נודע שמורה שפגע או פוגע בתלמידים, מועסק במוסד חינוכי.