|
להקל על הילד עם מעברו הדרסטי מהגן לכיתה א' בעזרת סדנה מקדימה
|
|
|
|
|
תארו לכם שביום בהיר אחד ירצו ללמד אתכם לחשב חישובים מסובכים בשיטת הספירה האוקטאלית (הספרות הן מ-0 עד 7 בלבד ואחרי 7 מגיע המספר 10). האימונים ייערכו על בסיס יומיומי עם שיעורי בית ומבחנים. סביר להניח, כי האיטיים ביניכם יקוטלגו כחלשים, יחוו תסכולים והערכה עצמית נמוכה. חבריכם החזקים יותר בתחומים אלו, לא יחכו, ימשיכו להתקדם ויצברו עוד ידע ומיומנויות על בסיס פרק הזמן הקצר בו איפשרו לכם לקנות את הרגלי השיטות הנלמדות.
תיאור זה נועד בכדי לנסות להמחיש, ולו במעט, את העובר על ילדי הגן המגיעים לשנת לימודיהם הראשונה בכיתה א'.
מה יתבקש ילדך לבצע כבר במהלך החודשים הראשונים בכיתה א'? פעולות של הבנת הוראות מורכבות;
העתקה מהלוח תוך הקשבה לדברי המורה;
ישיבה ממושכת עם צורך להתרכז ולהבין את הנעשה בכיתה;
הבנת כללי ההתנהגות בבית הספר והיחסים החברתיים.
ניתן להפחית את קשיי המעבר המשמעותי הזה באמצעות התנסות בסיטואציה כיתתית טרם הכניסה לכיתה א', לימוד מיומנויות ורכישת כלים בסיסיים המייעלים את הלמידה.
היתרונות בלמידה והתנסות במסגרת תומכת, תוך תיווך והתייחסות אישית - הם עצומים. ילד שיגיע לכיתה א' עם היכרות של עולם המושגים עליהם מדברת המורה, יחווה את המעבר לכיתה א' כמעבר משמעותי אך עם התנסויות המוכרות לו מהסדנה ובתחושת מסוגלות גבוהה.
כיצד בוחרים סדנת מוכנות לכיתה א'? - חשוב כי ההורה יבדוק שסדנאות המוכנות לכיתה א' נערכות בקבוצות קטנות של 10 עד 15 ילדים בליווי של צוות מיומן הכולל נשות מקצוע בתחום הגיל הרך, מאבחנת דידקטית ומורות המתמחות בתחום ליקויי הלמידה.
- מומלץ לבדוק כי בסדנאות אלו מקפידים על התאמה ליכולת הלמידה האישית של כל ילד תוך כדי אבחון יכולותיו.
- יש לבדוק כי הצוות בעל ניסיון ומקדיש את הזמן, ויכול לאתר כבר בתחילת הדרך את נקודות החוזק והקושי של כל ילד ולתרגם זאת לקידומו.
- כדאי לבחון האם הלמידה נעשית תוך כדי משחק, התנסות בסיטואציות כיתתיות ותרגול של אסטרטגיות למידה ההופכות את הלמידה לבעלת חשיבות עבור הילד.
- כמו-כן, יש לבדוק כי צוות הסדנה נותן דגש על חוויית למידה חיובית שדרכה מתפתח אצל הילד הדימוי העצמי החיובי ואמונה במסוגלות שלו.