משרד התחבורה מבקש להקשיח את הכללים החלים על נוסעי התחבורה הציבורית, באוטובוסים וברכבות, ומציע (יום ה', 8.3.18) חוק חדש להעלאת גובה הקנסות ולהגדלת סמכויות הפקחים.
על-פי המוצע, יהיה הנוסע חייב להזדהות בפני הפקח. לפקח תהיה סמכות לבדוק האם הנוסעים שילמו. הוא אף יוכל למסור להם דרישות לתשלום הקנס. הפקח אף יוכל להרחיק נוסע מהאוטובוס ובמקרי קיצון אף לעכבו עד להגעת שוטר.
גובה הקנס המירבי יהיה עד 250 שקל, לעומת 180 שקל היום. בעבר דרשו חברי הכנסת לקבוע מידרג שיבדיל בין נוסעים שלא תיקפו כרטיסיהם במזיד לבי אלו שלא תיקפו בשגגה. רמז לכך ניתן למצוא בקביעה לפיה סכום הקנס ייקבע על-ידי השר בתקנות, ורשאי הוא לקבוע סכום מדורג לפי שיקולים שונים ובהם סוג ההפרה ומרחק הנסיעה. כן רשאי השר לקבוע נסיבות בהן יחול פטור מקנס, ואת האופן בו יבוצע התשלום.
הקנס יחול הן על מי שלא שילם דמי נסיעה הן על מי ששילם ולא הציג לפקח את הכרטיס והן על מי שלא תיקף את כרטיסו. נוסע שלא ישלם את הקנס שהוטל עליו יחויב בהפרשי הצמדה וריבית שאותם ניתן יהיה לגבות באמצעות ההוצאה לפועל.
"ריבוי מקרים"
בהצעת החוק שהגיש, נמנע משרד התחבורה - כנראה במכוון - לציין את שיעור הנוסעים שאינם משלמים עבור נסיעתם. הנתונים היחידים שנמסרים מתייחסים לקווים בהם מתבצעת עלייה מכל הדלתות. בגוש-דן מדובר על כ-15% בלבד מהנוסעים שאינם משלמים (לאו-דווקא במזיד) ובירושלים שהיא עיר תיירות ובה קיימת אכיפה נוקשה על 9% בלבד. משרד התחבורה טוען כי מדובר בריבוי מקרים, כלשונו, למרות שריבוי מקרים קיים רק בחיפה שבה שיעור הלא-משלמים נע סביב 30%.
במשרד התחבורה אומרים כי החוק החדש יסיר את החסם להרחבת אפשרות העלייה מכל דלתות האוטובוס לעוד קווים.
מנגנון פיקוח במשרד התחבורה
כדי לאכוף את החוק, יוקם במשרד התחבורה מנגנון לפיקוח על הפעלת סמכויות הפקחים, על-ידי נציגי מפעילות התחבורה הציבורית. המנגנון יכלול ממונה שיקבל את דיווחי המפעיל, יברר תלונות ציבור, יקבל דיווחים על הטיפול בתלונות שנמצאו מוצדקות ויעדכן את המפקח על התעבורה, בדבר ממצאיו על-מנת שהמפקח ישקול האם לנקוט פעולות כלשהן מול המפעיל. עוד מציע משרד התחבורה להסמיך פקחים מטעם עצמו, לשם פיקוח על נציגי המפעילים.