ועדת הכלכלה בשיתוף וועדת הפנים והגנת הסביבה קיימו (יום ב', 12.3.18) דיון משותף בהכשרת נתיבי תחבורה ציבורית, מסופים וחניונים תפעוליים ברשויות המקומיות וכן בשילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים - רכבות, אוטובוסים ומוניות.
יו"ר ועדת הכלכלה
איתן כבל פתח את הישיבה בעיסוק בנושא הכשרת מסופים וחניונים תפעוליים לאוטובוסים. יו"ר ועדת הפנים, ח"כ קיש, אמר כי היעדר מסופים מוביל לכך שנהגי התחבורה הציבורית מתמודדים עם מציאות קשה, ללא יכולת לקבל מנוחה ראויה והתרעננות, והוסיף כי הקמת המסופים נופלת בין הכסאות בין
משרד התחבורה לרשויות המקומיות. הוא אמר כי מעתה לא יינתן אישור לקו חדש אם לא יובטחו תשתיות תומכות.
יו"ר ועד עובדי חברת אפיקים, יוני קריספין, סיפר כי הנהגים עובדים 10 וגם 12 שעות ביממה ואינם מסוגלים להתפנות או לנוח ולהתרענן. עוד אמר כי בהעדר תשתיות משאירים הנהגים את מנועי האוטובוסים דלוקים ומזהמים את האוויר. מנכ"ל משרד התחבורה,
קרן טרנר-אייל, אמרה כי כסף הוא לא הבעיה וציינה כי הרשויות המקומיות לא נותנות היתרים להקמת מסופים, למרות שמשרד התחבורה מוכן לשאת בתשלום.
היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי הבעיה היא לא לפתחן של הרשויות המקומיות. לדבריה, לרשויות יש מצוקה חמורה בשטחים ציבוריים וצריך למצוא פתרון שיאפשר למלא את הצורך הזה בלי לפגוע בצרכים ציבוריים אחרים. לדבריה, לא נערך שולחן עגול מול משרד התחבורה, ואמרה כי דרוש שינוי חקיקה ראשית כדי לייעד מבנים לנהגים.
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי בעוד משרד התחבורה עושה הכל כדי למצוא מקומות לנהגים, השלטון המקומי עושה הכל כדי לשים מקלות בגלגלים של התחבורה הציבורית. ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) אמר כי ראשי הרשויות צריכים להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות. "אים העיריות כל כך נגד תחבורה ציבורית - איך אתה רוצה לתת להן לנהל רשות מטרופולינית?", שאל. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר כי הדבר האחרון שעליו חושבים המתכננים הוא מסופי תחבורה ציבורית, וקרא לבחון להכניס שירותים באוטובוסים, לשימוש הנהג.
כבל תקף את השלטון המקומי ואמר כי חשוב שיבין שזה נושא חשוב בבחירות וגם יבין את הדחיפות שיש בכך עבור התושבים. הוא הזכיר כי אתמול פורסם דוח ה-
OECD שקבע כי ישראל מפגרת אחרי מדינות הארגון בהשקעה בתשתיות, בדגש על השקעה בתחבורה ציבורית. הוא הוסיף כי זה בדיוק מה שמנסה הוועדה לעשות, לשים את התחבורה הציבורית על ראש סדר יומה של הממשלה. הוא התייחס לנתיבי התחבורה הציבורית ואמר כי צריך לשנות את שמו של שר התחבורה ל"ישראל נת"ץ".
חוקר מערכות תחבורה ציבורית באוניברסיטת בר-אילן, ד"ר יובל הדס, אמר כי נתיב תחבורה ציבורית יקצר את משך זמן הנסיעה, אך גם ישפר את האמינות של המערכת. "נת"ץ הופך את האוטובוס לדומה לרכבת, זמני הנסיעה מתקצרים ומתייצבים, האמינות משתפרת ואפשר לבצע מעברים, ולכן חשיבותו", אמר. היו"ר כבל הוסיף כי אם מדובר רק בנתיב אחד זה לא משמעותי, ולכן צריך רשת. נציגת נתיבי איילון, רותי אמיר, ציינה כי החברה תבצע השנה 8 קטעים בתוכנית "מהיר לעיר", לרישות גוש-דן בנת"צים, ובשנה הבאה יעשה מאמץ לבצע את כל הקטעים שנותרו. כבל וחנין קראו לסמן בצורה טובה יותר את הנתיבים.
נציג גרינפיס, יונתן אייקנבאום, ציין כי סקר של הארגון העלה כי 44% מהציבור אומרים שכשתוכנית "מהיר לעיר" תתממש הם יגבירו שימוש בתחבורה ציבורית. נציגת ארגון 15 דקות, לרה פארן, אמרה כי תוכנית מהיר לעיר מדשדשת וכי לא ברור מדוע משרד התחבורה לא מקדם סימון נתיבי תח"ץ בכבישים הבין עירוניים. היא הציגה נתונים לפיהם סימון נת"ץ בכביש החוף יכול לחסוך לכל נוסע יומיים של עמידה בפקקים כל שנה, בעוד שסימון נת"ץ בכביש 5, ממחלף קסם עד גלילות, ובכביש 4 מבר-אילן ועד צומת מורשה יכולים לחסוך 6 ימי עמידה בפקקים כל שנה.
כבל אמר כי הוא ספקן וסיכם את הישיבה ואת דיוני השימוע ואמר כי הוועדה נכנסה לעובי הקורה, בעבודה משותפת עם משרדי התחבורה והאוצר ויחד עם נציגי החברה האזרחית. הוא הוסיף הוועדה גיבשה שורה של מהלכים, שניתן להוציא אותם לדרך באופן מידי, "לא בשנת 2040 ולא בשנת 2021, אלא בהקדם האפשרי - כדי להביא בשורה בתחום התחבורה הציבורית.
והצעדים הם:
- בראש ובראשונה - תקצוב סלילת נת"צים ורישות כל הארץ בנת"צים. ואני אהיה ברור, אני לא מדבר על פרויקט מהיר לעיר שכבר תקוע כמה שנים טובות, ולא על פרויקטים לעוד כמה שנים, אלא על נת"צים שדורשים פחית צבע ומברשת. האוצר התחייב בפנינו לתקצב סלילת נת"צים כאלה ומנכ"לית משרד התחבורה הולכת איתנו יד ביד בנושא.
- לאחר הדיון על המשבר בתחבורה הציבורית בירושלים - קיבלנו החלטה משותפת יחד עם משרד האוצר ומשרד התחבורה שירושלים תהיה העיר הראשונה שתצא למכרז מוניות שירות, ושמוניות השירות ייכנסו בהקדם האפשרי כאמצעי תחבורה ציבורית משלים לאוטובוסים.
- לאחר הדיון האחרון באוטובוסים ושמיעת העדות המצמררת של רבקה מחלוף נהגת האוטובוס החלטתי לקדם בשיתוף לובי 99 ויחד עם ההסתדרות וידידי אבי אדרי וכוח לעובדים הצעת חוק פרטית עליה יהיו חתומים כל חברי ועדת הכלכלה, שתעגן בחוק את נושא צבירת הוותק של נהגי האוטובוס ותבטיח אחת ולתמיד שכל הזכויות לא יאבדו ברגע שמפעיל אחר זוכה במכרז. יחד אנו מנסים גם למצוא פתרון לבעיית השכר הנמוך של הנהגים כדי להפוך את המקצוע לאטרקטיבי יותר, ואני מצפה בנושא זה לשיתוף מלא של משרד התחבורה ומשרד האוצר.
- לבסוף, וכדי לוודא כי המהלכים מיושמים ויוצאים לפועל, ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בשיתוף ארגוני החברה האזרחית וכל מי שירצה להשתתף, תעקוב אחר המהלכים ותדווח על כך לוועדת הכלכלה.