|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

80 שנה אחרי

מה למדנו מטבח חברון תרפ”ט?

80 שנה לאחר טבח חברון דומה כאילו דבר לא קרה וכאילו לא נוסדה מדינת ישראל כמו בימים ההם עומד מולנו ממשל של מעצמה זרה ומבטיח לנו ערובות ביטחון ומטרייה של הגנה אסטרטגית בתמורה לנטילת סיכונים חמורים לביטחוננו האם שוב נפקיד את הגנתנו בידי זרים?
08/08/2009  |   גבריאל בן-עמי   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
שוב נפקיר עצמנו בידי זרים? [צילום: AP]

החלו מאורעות תרפ"ט [1929]
יפעת גדות
הערבים הגיעו למקום חמושים באלות ובסכינים ותקפו את השכונות היהודיות בירושלים
לרשימה המלאה

   עופר וולפסון
נפרוס מטריית הגנה מול אירן

ביום שבת, י”ח באב תרפ”ט 24 אוגוסט 1929 החריבו ערביי חברון את הקהילה היהודית בעיר. קהילה עתיקה, שהתקיימה מאות בשנים, הושמדה בן-לילה. הרוצחים הערבים לא חסו על אשה, זקן וילד והרגו כל מי שיכלו לשים ידם עליו. בתי היהודים נבזזו ונהרסו. בתי הכנסת חוללו והועלו באש. 66 יהודים נהרגו ו-60 נפצעו (זאבי, "טבח חברון תרפ"ט", 1994). הניצולים מהטבח איבדו באחת את עולמם והפכו לפליטים.

ראוי לציין כי לא כל ערביי חברון נטלו חלק ברצח, והיו אף כאלו שפעלו להזהיר את היהודים והגנו עליהם בגופם ממש. אבל הם היו מעטים, בבחינת יוצא מן הכלל המעיד על הכלל. והכלל היה באותם ימים נחוש בדעתו לרצוח כל יהודי שנקרה על דרכו.

טבח חברון לא התחולל במקרה, ולא היה תוצאה של שלהוב יצרים מקומי ורגעי. הוא היה פרי של תכנון ערבי מוקדם מדוקדק ושיתוף פעולה בריטי. ב"ספר ההגנה" מצויין, כי קדמה לרצח הסתה ערבית מאורגנת היטב. ימים רבים לפני הטבח קראו מנהיגי הערבים מעל דפי העתונים, במסגדים ובכל מקום ישוב לרצוח ביהודים. במקביל מנעו הבריטים מן היהודים - ששלומם לא היה בראש מעיניהם - להחזיק נשק ואף החרימו אותו מאלו שהחזיקו בו ברישיון. ליהודים בעיר שחששו לבטחונם הבטיחו השלטונות כי לא יאונה להם כל רע אם ישארו ספונים בבתיהם (זאבי). יש יסוד סביר להשערה, כי גורמים בשלטון הבריטי קיוו להפיק רווחים פוליטיים ממסירת היהודים לידי הערבים. הקרקע אם כן הוכנה היטב לרצח.

עם חורבן הישוב היהודי בחברון קרסו שתי הנחות יסוד של היהודים בארץ ישראל: אחת, טיבן של ערובות ביטחון של זרים. השנייה, אמונה נאיבית בדבר סובלנותם של הערבים ונכונותם לחיות בשלום לצד היהודים. אבל רק בורים בהיסטוריה יכולים לטעון כי טבח חברון ומעשי הרצח הרבים שבאו בעקבותיו היו הפתעה. מאז חורבן בית השני ויציאת מרבית העם לגלות, נרדפו יהודים בכל הקהילות ברחבי העולם על-ידי שכניהם. מרוסיה במזרח ועד אנגליה במערב, מאירופה הנוצרית ועד האימפריה המוסלמית לא הצילו חיים משותפים, שמירה על החוק וכניעות לשלטונות, את היהודים מגירוש, שוד, אינוס ורצח על-ידי שכניהם הלא יהודים. מי שעיניו היו בראשו, כמו זאב ז’בוטיסקי במאמרו "קיר הברזל” (1923), התריע והזהיר ללא הרף נגד אמונה נאיבית בהנחות כוזבות אלו.

המסקנות שהסיקו הישוב היהודי המתחדש בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל הצעירה, מן הטבח בחברון ומן המאורעות ביהודי הערים המעורבות התבססו על היגיון צרוף: ראשית, אין מנוס ליהודים מלהסתמך בלעדית על כוחם. אסור לעולם להגיע למצב שבו ביטחון החיים היהודיים יהיה בידי זרים. מכאן נובעת עוצמתו וייחודו של צבא ההגנה לישראל כאמצעי האולטימטיבי להגנה על המולדת. שנית, הבנה מפוכחת, כי פני הערבים ביחסם לקיום היהודי הלאומי בארץ ישראל אינם לשלום. זוהי מסקנה מציאותית מכך שהתנועות הלאומיות של הערבים ומוסדותיהם הדתיים המובילים שוללים את זכותם של היהודים על ארץ ישראל, והגופים הדומיננטיים שבהם - דוגמת האחים המוסלמים, חמאס וחיזבאללה - אף שוללים את עצם זכות הקיום של היהודים עלי אדמות. הבנה זו של כוונות הרצח של הערבים תורגמה במשך שנים רבות להתעקשות ישראלית על הכרה ערבית בזכות היהודים למדינה יהודית בישראל כתנאי לכל משא-ומתן לשלום ולעמידה על העיקרון של גבולות בטוחים בעלי עומק אסטרטגי, תוך קיום התישבות יהודית בכל שטחי ארץ ישראל. למותר לציין, שאף גורם ערבי לא קיבל עד היום עקרונות אלו.

כיום, 80 שנה לאחר טבח חברון, דומה כאילו דבר לא קרה וכאילו לא נוסדה מדינת ישראל. שוב קמות מחדש לתחייה שתי הנחות היסוד הכוזבות שקדמו לטבח חברון. כמו בימים ההם, עומד מולנו ממשל (לא ממש ידידותי) של מעצמה זרה, הפעם ארה"ב של אמריקה, ומבטיח לנו, היהודים, ערובות ביטחון ומטרייה של הגנה אסטרטגית, בתמורה לנטילת סיכונים חמורים לביטחוננו. ויש מי שאכן מאמין לו בקרב היהודים וקורא לממשלת ישראל ליטול סיכונים אלו. שוב עולה לה האמונה הנאיבית הנושנה של חלק מהציבור הישראלי, וליתר דיוק של תנועות השמאל, בדבר כוונות השלום של הערבים - אמונה הנתמכת ומוכוונת על-ידי גופי תעמולה במימון אירופאי שמקורותיו בלתי ברורים, כמו ה”קרן החדשה לישראל” וארגון ”שוברים שתיקה”. אלו מנסים - באמצעות ייצור דינמיקה של כנסים, גופי "חשיבה" ומחקר, פעילויות "תרבות”, עיתונאים ופובליציסטים מגויסים ותנועות חברתיות שונות - לשכנע את הציבור היהודי בארץ, כי הצהרות הערבים בדבר שאיפתם להשמיד רוחנית ופיזית את המדינה אין בהם כל ממש, וכי הקורבנות בסכסוך הם דווקא הערבים, הניצבים בפני מכונת כיבוש אכזרית בעלת מאפיינים נאצים. כאילו לא היו כאן פיגועי טרור מחרידים לפני ואחרי הסכמי אוסלו, וכאילו לא הופגזו תושבי הנגב המערבי כמעט מדי יום על-ידי "שואפי השלום” מעזה המשוחררת.

קשה שלא לשאול את השאלות המתבקשות: האם שכחנו את לקחי טבח חברון? האם שוב נפקיד את הגנתנו בידי זרים? האם שוב נסרב לראות את המציאות כפי שהיא ונתכחש לעובדות, המעידות כי העולם הערבי, לעת הזאת, אינו מוכן לחיות עימנו בשלום?

תמונה אחת, יותר מכל תמונות הזוועה של הנטבחים והפצועים בחברון, אינה מרפה ממני. זוהי תמונתו של התינוק היתום, שלמה סלונים. מעיניו נשקפים אימה ופחד. אלו עיני ילד קטן שהוריו נרצחו לנגד עיניו. ילד שנותר לבדו בעולם, בלי אבא ואמא, אחים ואחיות. המבט של שלמה סלונים התינוק הוא מבט מוכר. ראינו אותו בעיני הילדים היהודים ששרדו את השואה ובעיני היתומים היהודים, שנותרו בחיים לאחר שהוריהם נרצחו בפיגועי הטרור.

המבט הזה עולה בעיני רוחי בכל פעם שאני מביט בבני הקטן, ואני מאמין שאיני היחיד שחש כך. לא הייתי רוצה שאי-פעם יעלה מבט כזה של אימה ופחד בעיניו. לא הייתי רוצה שייזרק לעולם קר ומנוכר, מפני שהוריו לא השכילו להבטיח את קיומם ואת קיומו, וסמכו על זרים שיעשו זאת. בידינו ובידי מנהיגינו הנבחרים לדאוג לכך שלא יהיו יותר שלמה סלונים קטנים נוספים. זוהי ההצדקה היסודית ביותר לנחיצות קיומה של מדינת ישראל כמדינה חזקה, בוטחת בעצמה ועצמאית - מדינת היהודים.

תאריך:  08/08/2009   |   עודכן:  08/08/2009
גבריאל בן-עמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה למדנו מטבח חברון תרפ”ט?
תגובות  [ 23 ] מוצגות   [ 23 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עמירם חברוני
8/08/09 13:53
2
zoomarch
8/08/09 16:57
 
אשקלונית
8/08/09 21:45
 
מיכאל ב
9/08/09 00:55
 
אפריים הכרונולוג
9/08/09 13:53
3
א. פובליציסט
8/08/09 17:39
 
מ.אלקרייאף
9/08/09 12:04
 
אזרח וותיק
9/08/09 18:46
4
א. זרח
8/08/09 18:37
 
zoomarch
8/08/09 21:40
5
אחמד זיבי
8/08/09 20:09
 
למידה על האיסלם
8/08/09 21:38
 
אשקלונית
8/08/09 21:40
 
אותו אחד
8/08/09 22:27
 
אשקלונית
9/08/09 13:58
 
אחמד זיבי
9/08/09 01:25
6
גדעון אמיר
8/08/09 22:01
7
קורן נאוה טבריה
9/08/09 05:12
 
בן משפחת ניספים
9/08/09 18:52
8
חקלאי
9/08/09 10:40
9
יש מיש
9/08/09 10:46
10
רואה אמת
9/08/09 17:32
11
מיכל מירושלים
9/08/09 18:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירועי הימים האחרונים בעולם הערבי והאיסלאמי מציינים את המשך ירידת ההשפעה של ארה"ב על מהלך העניינים בעולם, ועליית הסכנות המאיימות על הסדר העולמי, שבו מובילות מדינות המערב את העולם כולו. מספר עניינים, שלכאורה אין ביניהם קשר, חברו יחדיו לסמן את נסיגת האג'נדה המערבית, וביניהם האירועים הבאים:
08/08/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
אהוד ברק, הדיקטטור הבלתי נלאה של המפלגה האבודה, לא יכול היה לזכות השבוע לאישור גורף של ועידת מפלגתו הקיקיונית לשינוי החוקה האומללה, אלמלא תמיכתה הקולנית והמאסיבית של להקת שרים לקקנים שישבניהם צמודים לכיסאות לא מוסיקליים. להקה זו הוקמה לפני שלוש שנים אחרי שיו"ר המפלגה לשעבר, חבר הכנסת עמיר פרץ, הודח בבושת פנים לפי נוהל היסטורי של מפלגה אוכלת יושבי ראשיה, עפ"י תקנון ארכאי שנקבע ע"י ותיקי מפא"י וזקני ארץ ישראל האובדת. מטרתה העיקרית של להקה זו היא להנציח את שלטונו של ברק לדורות עם אופציה לדורות הבאים ואלה שיבואו אחריהם.
08/08/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
סרטו של מיקי רוזנטל, "שיטת השקשוקה", מלבה דיון ער בסוגיות החורגות בהרבה מן הנושא שבו הוא עוסק. דפוס ההפקה וההפצה, הקושי למצוא עבורו מסגרת שידור והפולמוס סביב מתקפת הנגד של משפחת עופר מעוררים דיון, העומד רובו ככולו בסימן מאבקו של עיתונאי מסור אחד כנגד מנגנון רדיפה דורסני הנהנה מיתרון כלכלי ומערכתי. יחסי הכוחות בסיפור זה כאילו נתונים מראש, ואת התפאורה לעלילה מספקות סוגיות מפתח כגון "יחסי הון-שלטון", "תקשורת וצנזורה", ובעיקר - "חופש הביטוי".
08/08/2009  |  איתן אורקיבי  |   מאמרים
גם אני, כאובמה, בוגר בית הספר למשפטים של אוניברסיטת הארווארד. גם במשפחתי יש מוסלמים. אני שחור, והייתי בעבר דמוקרט שמאלני. היות שהרקע שלנו די דומה, אני מבחין, במדיניותו של אובמה כלפי ישראל, במשהו שאנשים שאינם מאותו רקע עשויים לא להבחין בו. כל חיי הייתי עד למימד של אנטישמיות בקהילה השחורה. אנטישמיות זו אומנם תוגברה על-ידי עלייתם של ארגון "אומת האיסלאם" ושל לואיס פרחאן, אך היה קיימת בה קודם לכן.
מייסדיה של מפא"י ההיסטורית היו בוודאי מתהפכים בקברותיהם למראה היצור העלוב שעוד נותר ממנה. איש מהם לא היה מעלה על דעתו כי מן המפלגה הדומיננטית של פעם נותרה רק שארית שאין בה אפילו להזכיר במשהו את המקור.
08/08/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
גם ירדן דוחה נורמליזציה  /  מאיה שני
סעודיה: נגד מחוות לישראל  /  יואב יצחק
פעילות ערה בגבול לבנון  /  עידן יוסף, צבי נצי"ב
ד"ר טיבי - והסרטן  /  עו"ד אברהם פכטר
הדדיות עכשיו  /  ד"ר רון בריימן
לפתוח דף חדש עם המיעוט הערבי בישראל  /  ראובן ריבלין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il