סיוע לאנשים הסובלים מדיסלקציה לקשר בין הצליל, האיות וחלקי המילים ומשמעותן, יעיל ביותר באם יסייעו להם להתגבר על הקשיים בקריאה.
מוח דיסלקטי יכול להשתנות בעקבות התערבות בסיוע בקריאה, וטיפולים המתמקדים בהיבטים שונים של לימוד מילים מייצרים כפי הנראה תגובות שונות במוח, כך לדברי החוקרים.
ב-Reutershealth דווח (יום א', 15.2.04) כי חוקרים גילו, שילדים הלוקחים חלק בתוכנית טיפולית, בה הם מתמקדים בהתאמת איות המילה לצליל, חווים שינויים שונים בפעילות המוח מאשר ילדים המטופלים על-ידי עזרה בהפרדת מילים לחלקים, כמו תחילית המילה וסיומת המילה.
"הנחיה והדרכה יכולות בהחלט לגרום לשינויים במוח, מאחר וסוג ההנחיה משפיע על תגובת המוח, אמרה מובילת המחקר, ד"ר וירג'יניה ברנינגר, מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל.
ברנינגר ציינה, כי ממצאים אלו מצביעים על-כך שתוכניות קריאה לילדים דיסלקטים חייבות להתמקד בכל ההיבטים של הקריאה, ולא רק באחד מהם, ולסייע לילדים ליצור את הקשר בין הצלילים, האיות והחלקים המשמעותיים המרכיבים את המילה.
"עלינו לסייע לילדים להבין אות, צליל ומשמעות", הוסיפה.
בדוח קודם, הדגימו ברנינגר ועמיתיה, כי מוחם של ילדים דיסלקטים עובר שינויים פיסיים, בעקבות תוכנית שתוכננה לסייע להם לקרוא. עם השינויים, דומה מוחם יותר למוחם של ילדים לא דיסלקטים.
כדי לקבוע את אופיה והשפעתה של ההתערבות על השינויים במוח, ביצעו החוקרים מחקר עוקב, בו ערכו סריקות מוח ל-10 ילדים דיסלקטים לפני ואחרי שהתנסו בהתערבויות שונות של סיוע בקריאה.
במהלך אחת ההתערבויות, ברנינגר וצוותה ביצעו צעדים נוספים כדי לעזור לילדים דיסלקטים להתאים צליל של מילה לדרך בה היא מאויתת. בהתערבות אחרת, קיבלו ילדים סיוע בחלוקת המילה לחלקים, מציאת המשמעות מאחורי חלקים אלו, והתאמתם למשמעות המילה, לאיות ולצליל.
בראיון, מסבירה ברנינגר כי תאוריה אחת המסבירה מדוע דיסלקטים נאבקים בקריאה, מבוססת על הרעיון כי למוח מערכת מסובכת לאכסון מידע של מילים, כשאותה מילה למעשה מוצפנת ב-3 אופנים - על-פי הצליל שלה, האיות ומשמעות חלקיה.
בעוד המוח של ילדים לא דיסלקטים מזהה בדרך כלל כי אותה מילה מוצפנת ב-3 דרכים שונות, מוחם של דיסלקטים יאבק למצוא את הקשר הזה, ויזהה מילה אחת המוצפנת פעמיים - פעם בביטוי של איות ופעם כצליל - כשתי מילים שונות, אמרה.
העובדה כי מוחם של ילדים דיסלקטים מגיב אחרת לאחר התערבויות שונות, מצביע על כך שמורים לילדים דיסלקטים צריכים לכלול את סוגי ההדרכות בשיעורים.
"הדרך בה המוח מגיב תלויה באופי ההדרכה - ולא כל הדרכה תעשה זאת", אומרת ברנינגר.
ברנינגר וצוותה הציגו את ממצאיהם בסוף השבוע, במהלך כינוס שנתי של האיגוד האמריקני לקידום המדע בסיאטל, וושינגטון.